Anime en Manga in 2022: Top & Flop

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Anime en Manga in 2022: Top & Flop

Post by WizardOfOss »

2022 zit er weer bijna op, en wat is een jaarafsluiting zonder lijstjes?

En zoals altijd: ik doe hier zelf een voorzetje met een shitload aan lijstjes, maar laat dat niemand ervan weerhouden het iets bescheidener aan te pakken. Ik zal toch niet de enige zijn die anime kijkt en (soms) manga leest? Dus leef je uit!


Terugkijkend op 2022 is het een jaar geweest met best een hoop goede anime, maar weinig wat er écht bovenuit steekt. En ik ben eindelijk ook eens wat kritischer geweest dan in voorgaande jaren, en heb veel middelmatige series al vroeg gedropt. Wellicht soms te vroeg (looking at you, Lycoris Recoil...), maar goed, keuzes maken is soms lastig.

Het jaar in cijfers:
  • Afgeronde nieuwe series: 36 (NB: split cour anime waarvan beide delen dit jaar zijn uitgezonden tel ik als één geheel)
  • Afgeronde sequels: 11
  • Afgeronde shorts: 4 (waarvan de helft nota bene restanten uit 2021...)
  • OVA's/Specials e.d.: 14
  • Doorlopers danwel vertraagd: 7
  • On hold: 2
  • Gedropt (na minimaal één volledige aflevering): 51
Daarnaast uiteraard ook nog de nodige oudere (1930 - 2021) anime gekeken:
  • Afgerond: 100! (oké, voor zeker 80% shorts, maar toch....)
  • Nog afkijken: 6
Zoals altijd ga ik in basis uit van wanneer een serie afgelopen is, dus er zitten een paar doorlopers uit 2021 tussen. En volgens diezelfde logica schuif ik de nu nog lopende series door naar volgend jaar, tenzij m'n oordeel al wel duidelijk is.

Maar goed, hoog tijd voor de echte lijstjes!

Top 10 - 2022 - Nieuwe series:
  1. Summertime Render
  2. Akiba Meido Sensou a.k.a. Akiba Maid War
  3. Spy x Family
  4. Ousama Ranking a.k.a. Ranking of Kings
  5. Yofukashi no Uta a.k.a. Call of the Night
  6. Chainsaw Man
  7. Bocchi the Rock!
  8. Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru a.k.a. My Dress-Up Darling
  9. Kaijin Kaihatsu-bu no Kuroitsu-san a.k.a. Miss Kuroitsu from the Monster Development Department
  10. Do It Yourself!!
Top 10 - 2022 - Sequels:
  1. Shingeki no Kyojin: The Final Season Part 2 a.k.a. Attack on Titan: The Final Season Part 2
  2. Komi-san wa, Comyushou desu. 2nd Season a.k.a. Komi Can't Communicate Season 2
  3. 86 Part 2
  4. Honzuki no Gekokujou: Shisho ni Naru Tame ni wa Shudan wo Erandeiraremasen 3rd Season a.k.a. Bookworm Isekai 3rd Season)
  5. Shadows House 2nd Season
  6. Made in Abyss: Retsujitsu no Ougonkyou a.k.a. Made in Abyss: The Golden City of the Scorching Sun
  7. Pui Pui Molcar: Driving School (oké, eigenlijk een short, maar een lijstje daarvan heeft weinig zin en zo kan ik tenminste naar eer en geweten Demon Slayer buiten de top-10 houden....)
  8. DanMachi IV
  9. Kakegurui Twin (spin-off, maar who cares?)
  10. Yama no Susume: Next Summit (meer reboot dan sequel, maar who cares?)
Top 5 - 2022 - OVA/Specials
  1. Dr. Stone: Ryusui
  2. Kobayashi-san Chi no Maid Dragon S: Nippon no Omotenashi - Attend wa Dragon desu a.k.a. Miss Kobayashi's Dragon Maid S: Japanese Hospitality (The Attendant is a Dragon)
  3. Kidou Senshi Gundam: Suisei no Majo - Prologue a.k.a. Mobile Suit Gundam: The Witch from Mercury - Prologue
  4. Tonikaku Kawaii: Seifuku a.k.a. Tonikawa: Over the Moon for You - Uniform
  5. Mushoku Tensei: Isekai Ittara Honki Dasu - Eris no Goblin Toubatsu a.k.a. Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation - Eris the Goblin Slayer
Fun 8 - 2022 - Geen toplijstmateriaal maar toch graag meer van/zoals dit!
  1. Bastard!! Ankoku no Hakaishin a.k.a. Bastard‼ Heavy Metal, Dark Fantasy
  2. Birdie Wing: Golf Girls' Story
  3. Paripi Koumei a.k.a. Ya Boy Kongming!
  4. Koi wa Sekai Seifuku no Ato de a.k.a. Love After World Domination
  5. Fuuto Tantei
  6. Ryman's Club
  7. Sabikui Bisco
  8. Tribe Nine
Meh 4 - 2022 - Niet echt slecht, maar hier had toch véél meer ingezeten....
  1. Kimetsu no Yaiba: Yuukaku-hen a.k.a. Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Entertainment District Arc (Ja, de animatie is fenomenaal. Maar het oprekken van een enkel gevecht neemt haast DBZ-achtige vormen aan, de humor is tenenkrommend, en plot (niet te verwarren met PLOT) en karakterontwikkeling (niet te verwarren met Nezuko's plotselinge PLOT-groeispurt) moet je met een vergrootglas zoeken.)
  2. Totsukuni no Shoujo a.k.a. The Girl From the Other Side (Een goede short is niet altijd een geschikte basis voor een film. Intrigerend maar wat is dit traaaaaaag.....)
  3. Akebi-chan no Sailor-fuku a.k.a. Akebi's Sailor Uniform (Pure eye-candy...maar ook niet veel meer dan dat.)
  4. Shin Ikkitousen (Drie hele afleveringen....)
Flop 3 - 2022 - Afgekeken rommel:
  1. Shuumatsu no Harem a.k.a. World's End Harem (Een plot wat je van een hentai zou verwachten....alleen met een protagonist die niet wil n**ken...)
  2. Hanabi-chan wa Okuregachi a.k.a. Hanabi-chan: The Girl Who Popped Out of the Game World
  3. Kanojo, Okarishimasu 2nd Season a.k.a. Rent-a-Girlfriend Season 2
Drop 5 - 2022 - Gedropte troep (maar tenminste één aflevering uitgezeten...):
  1. Platinum End
  2. Futsal Boys!!!!!
  3. Hoshi no Samidare a.k.a. Lucifer and the Biscuit Hammer
  4. Fumetsu no Anata e 2nd Season a.k.a. To Your Eternity Season 2 (Hoe heeft dit zo mis kunnen lopen?)
  5. Blade Runner: Black Lotus
Top 10 - Pre-2022 (voor het gemak series, shorts, OVA's en films allemaal op een hoop....):
  1. Made in Abyss Movie 3: Fukaki Tamashii no Reimei a.k.a. Made in Abyss: Dawn of the Deep Soul (Film, 2020)
  2. Furiko a.k.a. Pendulum (Korte film, 2012)
  3. Cencoroll (Korte film, 2009)
  4. Around the World! (Korte film, 2008)
  5. Mangaka-san to Assistant-san to The Animation a.k.a. The Comic Artist and His Assistants (incl. specials) (Serie, 2014)
  6. Strike Witches 2 (Serie, 2010)
  7. Miyuki (Serie, 1983-1984)
  8. Aozora Shoujo-tai a.k.a. 801 T.T.S. Airbats (OVA, 1994-1996)
  9. Ben-To (Serie, 2011)
  10. Jigazou a.k.a. Self Portrait (Korte film, 1988)
Flop 3 - Pre-2022:
  1. Pupa (Serie, 2014): Seriously WTF?!
  2. Kokuhaku (ONA, 2015)
  3. Shitcom (ONA, 2012)
Top 3 - Alles kan:
  1. Die ene scene aan het eind van de eerste aflevering van Akiba Maid War....
  2. De OP van Paripi Koumei....Chan chan, Ai chikichiki banban!
  3. Het schattigste personage in anime in 2022? Anya? Pochita? Welnee, uiteraard Meat, het bange varkentje uit Do It Yourself!!
Top 8 - Manga (Alles op een hoop, oud en nieuw, afgerond en nog doorlopend. Gewoon net wat ik gelezen heb dit jaar...):
  1. Dai Dark (Hayashida Q, 2019-?, vol. 1-4)
  2. Shoujo Shuumatsu Ryokou a.k.a. Girls' Last Tour (Tsukumizu, 2014-2018, vol. 1-2)
  3. Rooster Fighter (Shuu Sakuratani, 2020-?, vol. 1)
  4. Mujirushi (Urasawa Naoki, 2017-2018)
  5. Uncomfortably Happily (Manhwa - Yeonsik Hong, 2012, chapter 1-6)
  6. Crazy Food Truck (Rokurou Ogaki, 2020-2021, vol. 1)
  7. Remina (Junji Ito, 2004-2005)
  8. Shibuya Goldfish (Hiromi Aoi, 2016-2021, vol. 1)
Nou, wie durft? :D
Last edited by WizardOfOss on Thu Dec 28, 2023 16:02, edited 1 time in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Anime en Manga in 2022: Top & Flop

Post by Ash Ketchum »

Sowieso kijk ik te weinig anime consistent (ik zou bv. geen categorie Afgekeken rommel hebben, want ik drop dat snel en hard :P) en qua manga is het grotendeels bij mij toch 'doorlezers'. Qua games en boeken zou ik dan weer wel lijstjes kunnen maken (want geen 'doorlezers'), maar goed, eigenlijk ben ik heel slecht in lijstjes maken XD Voor m'n boekenblog doe ik meestal wel een lijstje van 10, maar sowieso niet op een bepaalde volgorde... en ik zeg stiekem niet wat de criteria is voor die lijst XD (het is niet per se 'de beste 10 boeken die ik dit jaar heb gelezen')

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Anime en Manga in 2022: Top & Flop

Post by WizardOfOss »

Tsss, niet lullen, gewoon maken die lijstjes! :D

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Anime en Manga in 2022: Top & Flop

Post by Koen »

Bij mij is het een beetje omgekeerd: ik lees manga en kijk soms (heel soms) anime, al heb ik voor mijn doen dit jaar best wel ‘veel’ anime gekeken…

Qua ‘nieuwe’ anime heb ik dit jaar genoten van Spy X Family en vooral Ao Ashi. Anime kijken is voor mij vaak een leuke manier om een verhaal te ‘herontdekken’. De Ao Ashi manga herlezen zou misschien nog wat snel zijn na de eerste lectuur, maar de anime was voor mij een leuke manier om alles nog eens via een ander medium te ervaren… (En het bleef even goed als de manga… :wink: )

Met anime als HXH, Cross Game en Fly/Dai/Dragon Quest heb ik dat dit jaar ook gedaan. De anime kijken om het verhaal te herbeleven. Vooral Dai zat bij mij al meer dan vijfentwintig jaar in een héél ver en versleten grijs hersencelletje.

En soms schijnt dat herontdekken van een verhaal een ander licht op je eerste ervaring. Zo vond ik in HXH de Chimera Ant-arc veel sterker in de anime dan hoe ik het mij herinnerde van de manga, maar de manga verscheen toen al héél langzaam, terwijl ik bij het kijken van de anime gewoon kon doorkijken. Maar zo heb ik toch weer een ander blik op die arc én heb ik ook zin om die daaropvolgende arc eens te herlezen om zo meer in het verhaal gezogen te worden dan Togashi’s ritme van ‘één volume elk schrikkeljaar’ toelaat…

Bij de Cross Game-anime had ik dan zelf de indruk dat bepaalde verhaallijnen aangrijpender overkwamen dan in de manga. Maar ook daar was m’n lectuur van de manga toch alweer een heel verre herinnering. En Adachi kwam toen langs alle kanten uit in Frankrijk dus ik las zowat alles van hem door elkaar, wat niet bevorderlijk is met alle onderlinge gelijkenissen tussen zijn reeksen.

Al moet ik toegeven dat ik bij de Netflix-serie van Alice in Borderland ook vond dat bepaalde emotionele scènes beter overkwamen op tv dan op papier, maar daar heb ik de eerst de serie gezien en dan pas de manga gelezen. Wat bij mij ongebruikelijk is.

Soit, manga dan! Geen zin om daar een specifiek topic voor te openen, aangezien het forum nu ook weer niet zó druk is… Uhum

Welke nieuwe series heb ik ontdekt en vond ik top?

Blue Box, Frieren en Spy x Family waren voor mij de drie toppers qua ‘recente’ titels. Andere manga waar ik van heb genoten: Trillion Game (al weegt het toch wat lichter tov. bv. Sanctuary), Manchuria Opium Squad (al vond ik Mongolian Chop Squad nóg beter), Coq de Baston/Rooster Fighter, Gannibal,…

Welke series las ik in 2022 met evenveel plezier als voordien?

Kingdom en Ao Ashi blijven mijn absolute favorieten waar ik het eerst naar grijp, met Space Brothers en Yotsuba als gevestigde waarden die ook overeind blijven.

Berserk was de verrassing met het ‘vervolg’ na Miura’s dood. Stel je voor dat we die recente hoofdstukken nooit gehad hadden…

Welke series ik hoop (in het Frans) te zien verschijnen in 2023?

Ik hou nog altijd veel van sportmanga en iets wat ik nog steeds mis in het Frans is Baby Steps, maar dat zal er door de lengte van de reeks vermoedelijk nooit van komen. Ook Historie zou ik nog altijd graag (écht) zien verschijnen in het Frans, nadat het al jaren zogezegd in de pijplijn zit bij een uitgeverij... Ook een vervolg op 'Seven Shakespeares' zou hier op gejuich onthaald worden, maar dan moet Sakuishi vermoedelijk ook in Japan daar eens mee voortgaan...

Voor de rest sijpelen de meeste titels gewoon door naar Frankrijk en is het zo al moeilijk genoeg om alle Franse releases op te volgen, dus weet ik nauwelijks wat er nog méér zou kunnen zijn van onontgonnen pareltjes in Japan…
motivatiedip. help!

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Anime en Manga in 2022: Top & Flop

Post by WizardOfOss »

Koen wrote:
Sat Dec 31, 2022 21:18
Bij de Cross Game-anime had ik dan zelf de indruk dat bepaalde verhaallijnen aangrijpender overkwamen dan in de manga. Maar ook daar was m’n lectuur van de manga toch alweer een heel verre herinnering. En Adachi kwam toen langs alle kanten uit in Frankrijk dus ik las zowat alles van hem door elkaar, wat niet bevorderlijk is met alle onderlinge gelijkenissen tussen zijn reeksen.
Grappig....ik heb juist eerst de anime gezien en (kort) daarna de manga gelezen, en vond juist de anime sterker. Daarin kreeg Aoba toch wat meer te doen en was daardoor meer een volwaardig karakter. En de manga had een paar van die typische Adachi-momentjes, die prima op papier werken maar waarvan ik het niet erg vond dat ze die uit de anime hebben weggelaten. En na inmiddels wat meer Adachi-adaptaties te hebben gezien waardeer ik alleen maar meer hoe efficient en zonder nodeloze ballast Cross Game (in beide gedaanten) z'n verhaal vertelt. M'n favoriete anime, en toch ook wel een van de beste manga.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Anime en Manga in 2022: Top & Flop

Post by Koen »

WizardOfOss wrote:
Sun Jan 01, 2023 22:48
Grappig....ik heb juist eerst de anime gezien en (kort) daarna de manga gelezen, en vond juist de anime sterker. Daarin kreeg Aoba toch wat meer te doen en was daardoor meer een volwaardig karakter.
Toch even benadrukken dat ik de anime van Cross Game dus ook beter lijk te vinden dan mijn (verre) herinnering aan de manga. Net door wat jij beschrijft: dat Aoba zo sterk is uitgewerkt is in de anime (en dat ik me dat niet (of toch niet in die mate) herinner van de manga).
motivatiedip. help!

Post Reply