Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Terwijl de zomer nog wat na blijft sputteren tijd om eens te kijken wat het najaar ons gaat brengen: https://anichart.net/Fall-2022

Om te beginnen weer een hoop vervolgen:
  • Pui Pui Molcar: Driving School
  • Golden Kamuy S4
  • SPYxFamily part 2
  • BASTARD‼ Heavy Metal, Dark Fantasy Part 2 (blijkbaar krijgen we over een paar dagen alweer de hele bulk ineens...)
  • To Your Eternity S2
  • Boku no Hero Academia S6
  • Mob Psycho 100 S3 (al moet ik S2 nog steeds afkijken....)
  • Yama no Susume: Next Summit (ook hiervoor heb ik nog wat huiswerk....)
  • Peter Grill to Kenja no Jikan: Super Extra (zeer lage verwachtingen...maar ga toch vast weer kijken)
Daarmee is een goed gevuld seizoen dus al min of meer gegarandeerd. En dan lijken er toch ook nog best een aantal interessante nieuwe titels te zijn...
  • Chainsaw Man: want HYPE!!!
  • Urusei Yatsura (2022): een nieuwe adaptatie van deze klassieker
  • Kidou Senshi Gundam: Suisei no Majo: want Gundam!
  • C Danchi: want horror
  • Do It Yourself!!: CGDCT over doe-het-zelven....
  • Akiba Maid Sensou: want P.A. Works... en een panda op de poster...
  • Blue Lock: want dit schijnt wél een goede voetbalserie te zijn...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by Ash Ketchum »

Pop Team Epic en Molcar sowieso, en waarschijnlijk pik ik de eerste paar episodes van Urusei Yatsura ook nog mee om te zien hoe die bevalt!

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, en daar was alweer de eerste serie van het nieuwe seizoen: Akuyaku Reijou nanode Last Boss wo Kattemimashita oftewel I'm the Villainess, So I'm Taming the Final Boss. Wat toch teveel de indruk wekte een slap aftreksel van Hamefura te zijn om me het einde te doen halen. Nee, in zo'n sterk bezet seizoen ga ik hier geen tijd aan verspillen...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Van het weekend nog Mobile Suit Gundam: The Witch from Mercury - Prologue gekeken, ik heb het vermoeden dat de daadwerkelijke serie een paar jaar gaat skippen maar dit voorproefje belooft veel goeds....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Uchi no Shishou wa Shippo ga Nai oftewel My Master Has No Tail was best vermakelijk. Een tanuki verkast naar Taisho-Osaka in de hoop daar mensen in de maling te kunnen nemen....wat niet zo'n succes is. Maar dan ontdekt ze rakugo, en ziet daarin een methode die wél werkt. Afgaand op de OP heeft dit een behoorlijk CGDCT-gehalte, maar dan wel met een historisch en bovennatuurlijk randje. Het enige wat me wat tegenviel waren de rakugo-stukjes, wellicht speelt de vertaling hierin ook een rol maar dit was duidelijk niet van het niveau van Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu. En wat nu precies de gedachte achter dat post-ED fragmentje was....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Boku no Hero Academia S6 weet te verrassen door in de eerste aflevering direct de nieuwe arc in te duiken, deze keer geen obligate recap en hernieuwde kennismaking met de personages die we na 100+ afleveringen toch wel kennen. Nee, we krijgen direct een groots offensief op twee fronten van zo'n beetje alle helden aangevuld met de helden-in-opleiding tegen het Paranormal Liberation Front. Spektakel gegarandeerd.

Yuusha Party wo Tsuihou sareta Beast Tamer, Saikyoushu no Nekomimi Shoujo to Deau oftewel gewoon Beast Tamer lijkt weer een fantasieloze fantasy-serie (nou ja, tenminste geen isekai...) waarin onze protagonist uit de hero-party wordt gegooid omdat hij toch niks kan, maar die stiekem toch wel wat in z'n mars blijkt te hebben. Waarbij de OP en ED sterk hinten op een behoorlijk harem-gehalte. Want wat valt er nou beter te temmen dan schattige meisjes met dierenoren en een staart?

SPY x FAMILY gaat praktisch naadloos verder waar we een paar maanden geleden gebleven waren. En na de gebeurtenissen van toen is het tijd voor gezinsuitbreiding: een hond! Geen enge militair getrainde hond, geen schattige pup, maar laat het maar aan Anya over om een lobbes met bijzondere gaven te vinden. En daarmee ook wat problemen....

En na eerder de proloog was er dan nu de echte start van Kidou Senshi Gundam: Suisei no Majo a.k.a. Mobile Suit Gundam: The Witch from Mercury. Waarin de van Mercurius afkomstige Suletta Mercury op haar eerste schooldag ooit direct de problemen weet te vinden, maar daar met haar GUND-ARM ook snel korte metten mee maakt. Het lijkt wel nadrukkelijk Gundam: the Girl Power Edition te worden met wellicht zelfs een yuri randje, maar mij zal je vooralsnog niet horen klagen. Zeker niet met deze visuals.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

BASTARD‼ Heavy Metal, Dark Fantasy part 2 gaat naadloos verder waar de eerste reeks eindigde, dus zo'n beetje alles wat ik erover kan zeggen is een spoiler. Ga dus snel de eerste reeks kijken!

Ook Golden Kamuy S4 verspilt nauwelijks tijd aan een recap, terwijl even iets meer het geheugen opfrissen hier wel welkom was geweest. Want wie was op dit moment ook alweer vriend en wie vijand? En alsof we nog niet genoeg creeps hadden krijgen we er direct weer eentje bij...

En met Shinmai Renkinjutsushi no Tenpo Keiei oftewel Management of a Novice Alchemist hebben we weer eens een luchtige fantasy-serie over een meisje dat nadat haar ouders door bandieten zijn vermoord (lekker luchtig, toch?) zelf alchemist wil worden. En in deze eerste aflevering het gehele voortraject doorloopt om haar eigen zaakje te openen....ergens in de rimboe. Allemaal niks mis mee, het kijkt lekker weg, maar doet ook helemaal niks bijzonders. Of dat in dit overvolle seizoen voldoende gaat zijn...

En dan was er nog C Danshi oftewel Housing Complex C....maar aangezien daarvan nog alleen een Engelse dub beschikbaar is laat ik die voorlopig aan me voorbij gaan.

En gisteren nog Koukyuu no Karasu a.k.a. Raven of the Inner Palace verdient wellicht beter, maar ik had er domweg het geduld niet voor.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

De enige reden dat ik Shinobi no Ittoki heb uitgezeten omdat ik toch wel even ninja's wilden zien. Dat is lang wachten, en ze slagen er in een toch al stupide aflevering nóg stompzinniger te maken. Laat maar....

Gelukkig liet VazzRock the Animation sneller z'n ware aard zien bishi idols, 12 stuks maar liefst. Nog voor het voorstelrondje halverwege was ben ik afgehaakt.....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nog van gisteren:

Allereerst Human Bug Daigaku oftewel The Human Crazy University. Waarbij ik me allereerst afvraag waarom "bug" in "crazy" vertaald moest worden, afgaand op de eerste aflevering lijkt bug de lading beter te dekken. Los daarvan is dit toch wel een tamelijk bizarre serie. Over een gevangene op dead row. Met een absoluut minimum aan animatie, en vooral pratende koppen. En kan ook niet zeggen dat het nu zo hilarisch was. Het is vooral......heel erg weird. Denk ook niet dat het een blijvertje gaat worden, maar wil het nog wel een 2e aflevering gunnen puur om te zien waar dit heen gaat.

En dan was er nog Do It Yourself!!. CGDCT, in dit geval doe-het-zelven. Waarbij het hoofdpersonage zowaar Yua Serufu heet, want waarom ook niet? Just do it, Yua Serufu! Het lijkt geenszins een grensverleggende serie te gaan worden, maar gewoon puur comfort food. En nee, dan doel ik niet eens op het biggetje....

En dan was daar vandaag Akiba Maid Sensou a.k.a. Akiba Maid War. Op basis van de titel had ik wel bepaalde verwachtingen, en de openingsscene leek dat ook te bevestigen. En ik kon niet zeggen dat ik onder de indruk was. En dan is zo'n aflevering toch best een hele zit.....maar de payoff bleek zoveel beter te zijn dan ik ooit had kunnen dromen! Dit bevat oprecht een van de meest briljante scenes in tijden, geen anime heeft me dit jaar zo hard doen lachen. P.A. Works lijkt hiermee wederom een van de grote verrassingen in huis te hebben.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Zoveel anime, zo weinig tijd dit weekend om te kijken. Nou ja, vooral gisteren toch nog wel wat:

Kage no Jitsuryokusha ni Naritakute! oftewel The Eminence in Shadow doet flink z'n best je op het verkeerde been te zetten, en slaagt in ieder geval zodanig in die poging dat ik er toch niet zo zeker ben wat ik er verder van moet verwachten, en toch wel een tikje nieuwsgierig ben. En alles wat ik er verder over zeg zou een spoiler zijn.

Bocchi the Rock! is CGDCT waarin een schuchter meisje dat alleen in haar uppie wat gitaar heeft gespeeld plots bij een band terechtkomt en live mag optreden. Iets zegt me dat zoiets al eens vaker gedaan is en mij normaliter zou afschrikken, maar deze aflevering beviel mij wonder boven wonder prima.

En met Blue Lock hebben we dit seizoen alweer een voetbalserie. Maar deze is anders. Dit doet nog het meest denken aan Battle Royale: voetbal-editie. Japan moet wereldkampioen worden, en om dat te realiseren is maar één ding nodig: 's werelds beste spits. Dus om die te fabriceren stop je gewoon honderden talenten in een bunker om ze middels bikkelharde spelletjes elkaar te laten elimineren. Absurd maar juist daardoor best vermakelijk.

En dan vandaag Fuufu Ijou, Koibito Miman. oftewel More than a married couple, but not lovers.. Over een school in Japan met een toch wel bijzonder stukje curriculum: practicum huwelijk. Een jaar lang echtpaar spelen met een random gekozen schoolgenoot, uiteraard wel braaf met strikt gescheiden slaapkamers, want oefenen om het geboortecijfer van Japan wat op te krikken willen we uiteraard niet aanmoedigen. Uiteraard is dit pulp van de meest pulpy soort...maar ik zie er toch wel een guilty pleasure in.

O, en Mushikaburi-hime (Bibliophile Princess), Seiken Densetsu Legend of Mana: The Teardrop Crystal en Noumin Kanren no Skill bakka Agetetara Nazeka Tsuyoku Natta (I've Somehow Gotten Stronger When I Improved My Farm-Related Skills) waren allemaal makkelijke skips.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

En dan eindelijk dé serie waar iedereen al maanden reikhalzend naar uitkeek: Pui Pui Molcar: Driving School. Onze pluizenbollen op wielen zijn weer terug, en al snel maken ze er een enorme puinhoop van. En dan zit er maar één ding op: met z'n allen op rijles!

En ik dacht dat ik Yama no Susume: Next Summit a.k.a. Encouragement of Climb: Next Summit nog even moest laten wachten omdat ik pas halverwege de voorgaande drie seizoenen was gekomen, maar blijkbaar is dit een reboot waarbij de eerste 4 afleveringen recaps van de eerste drie seizoenen gaan zijn. Nou ja, ook prima, kan die altijd nog wel eens in hun totaliteit kijken. In het kort: CGDCT rond hiken/bergbeklimmen. Met echte locaties in de omgeving van Hanno, Saitama, dus meteen prima toeristische inspiratie.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nog van gisteren: Peter Grill and the Philosopher's Time: Super Extra. Een vervolg op Peter Grill, dat was waar iedereen uiteraard met smacht op zat te wachten. Of niet wellicht. En het is duidelijk gewoon meer van hetzelfde: brave Peter probeert trouw te zijn aan z'n grote liefde Luvelia (die nog immer gelooft dat babies door de ooievaar gebracht worden), terwijl alle sexy monstermeisjes uit zijn op z'n zaad. Het meest opmerkelijke is nog wel de censuur: prominente lichtbalken....die vreemd genoeg lang niet alles verbergen. Zijn ze zo wanhopig om de dvd's te promoten?

En dan vandaag toch eindelijk Chainsaw Man. Een titel zo gehyped dat zelfs de Grote Anya Show met een bijrol genoegen lijkt te moeten nemen. Gelukkig valt de eerste aflevering allerminst tegen. Het begint nog wat traag, op het saaie af bijna, en het verhaal van een knul die met de enorme schuld van z'n vader wordt opgezadeld is uiteraard ook niet nieuw. De wonderbaarlijk schattige kruising tussen een hond en een kettingzaag toch wel. Maar tegen het einde gaat het dan toch eindelijk los, en Mappa heeft heeft zich hierbij zeker niet ingehouden: wat een glorieus bloederig spektakel! Nu maakt één goede aflevering nog geen goede serie (en de 4e plek ooit momenteel op MAL is dan ook lachwekkend), maar het begin is er.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Eerst nog van gisteren: Renai Flops a.k.a. Love Flops draait om een knul die 's ochtends als onderdeel van zijn horoscoop een aantal random woorden te horen krijgt, en de rest van de dag in situaties waarin die woorden een rol spelen. En in elke situatie een ongemakkelijke ontmoeting met een meisje heeft. Die uiteraard allemaal transferstudentes blijken te zijn. O, en z'n nieuwe lerares. Het hangt van de cliches aan elkaar en daarmee red je het dit seizoen dan toch niet...

Vervolgens Futoku no Guild oftewel Immoral Guild. Een ecchi fantasy comedy Van de regisseur van Redo of Healer, dus m'n verwachtingen waren laag, zeer laag. En eigenlijk viel het dan toch best mee. Een capabele monsterjager wil uit angst z'n gehele jeugd aan zich voorbij te zien gaan zeer vroeg met pensioen, maar moet dan wel even voor opvolging zorgen. Klein probleempje: de kandidaten die hij daarvoor toegewezen krijgt zijn vooral goed zichzelf (en elkaar) in penibele situaties te brengen. Deze eerste aflevering draaide wel behoorlijk om het maximaal uitmelken van een enkele grap, de vraag is uiteraard wat de rest van de serie hier nog aan kan toevoegen.

En dan vandaag Urusei Yatsura. Een reboot van de jaren '80 klassieker van Takahashi Rumiko, niet dat ik er ooit iets van gezien heb maar wie kent Lum nou niet? Deze nieuwe serie komt op mij vooral over als een klassieke serie met opgepoetste animatie, maar personages en humor zijn toch rechtstreeks uit de jaren '80. Op zich niet erg, ik ben die oude series inmiddels toch ook wel gaan waarderen. Maar ergens roept het dan toch ook de vraag op of je dan toch niet beter het origineel zou kunnen kijken. Maar goed, nog even los van de beschikbaarheid daarvan, met 23 afleveringen is dit toch even wat toegankelijker dan de 195 van de oude serie....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Gisteren nog een nieuwe short: Aru Asa Dummy Head Mic ni Natteita Ore-kun no Jinsei. Over een kerel die kennismaakt met Truck-kun en reïncarneert als.....een microfoon in een ASMR-club van een school. Wat eigenlijk opvallend minder bizar uitpakt dan je op grond van die premisse zou verwachten. En eigenlijk voelt het daardoor wel als ASMR: verspilling van tijd en moeite. Het is dat het maar 3 minuten per aflevering is....

Verder 2e afleveringen: waar Kage no Jitsuryokusha ni Naritakute! met z'n openingsaflevering nog wel wist te verrassen leek het nu toch een tamelijk inspiratieloze powerfantasy, tenzij de 3e aflevering er weer een draai aan geeft gaat dit hem niet worden. Akiba Meido Sensou daarentegen doet er nog een schepje bovenop en blijkt dus geen one-trick piggy. Ook niks te klagen bij Do It Yourself!! en Blue Lock, en Futoku no Guild blijft overeind als een schaamteloze guilty pleasure.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by Ash Ketchum »

Met Urusei Yatsura wacht ik nog een paar weekjes; het lijkt me toch iets meer om in een keer een paar afleveringen te kijken dan elke week wachten.

Post Reply