Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Morgen schijnen we sneeuw te gaan krijgen, maar desondanks is het hoog tijd om eens naar het lenteseizoen te kijken!

https://anichart.net/Spring-2022

Euh, ja..... het is wel veel.....maar om nu te zeggen dat er op voorhand veel uitspringt?
  • Uiteraard het 3e seizoen van Bookworm Isekai en het 2e van Komi-san.
  • Spy x Family is veruit de grootste van de nieuwe titels en dan ook nog een co-productie tussen Cloverworks en Wit, mijn interesse hebben ze.
  • Summer Time Render klinkt lekker vaag.
  • Deaimon, iets met een traditionele snoepwinkel in Kyoto.
  • Onipan!, een short van Wit Studio, over drie oni-meisjes met een missie: "to improve human-oni relations through love, friendship and superpowered underpants!"
  • RPG Fudousan, over de huizenmarkt in een fantasywereld. Maar van Doga Kobo, dat geeft enige hoop.
  • Mahoutsukai Reimeiki is blijkbaar een spin-off van Grimoire of Zero. Niet dat ik nu direct om meer daarvan zat te springen, maar ach...
  • Gunjou no Fanfare, over een opleiding voor jockeys. Right.
  • BIRDIE WING: Golf Girls' Story, al is het maar om te zien hoeveel fanservice er nodig is om een serie over golf boeiend te maken...
  • En uiteraard Shin Ikkitousen. Voor het plot.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by The Donkey »

Ik kijk zelden anime, maar ik ben best wel hyped voor Spy x Family. Doordat manga het afgelopen jaar nogal moeilijk aan te slepen was en ik alleen de coverprijs omgerekend naar euro of minder wil betalen ben ik aardig achter geraakt met de manga. Die zou ik het liefst eerst weer bij lezen aangezien manga wel mijn voorkeur heeft en ik geen spoilers wil. Misschien dat ik de anime kijk zodra ik weet tot hoever ze komen in de manga, maar ook wel dikke kans dat ik het kijk als het uitkomt.

De animatie fragmenten die ik tot nu toe gezien heb zagen er heel gelikt uit en ik denk dat Anya heel goed tot haar recht komt in anime vorm. Ik hoor haar soms echt kreten maken in mn hoofd als ik de manga lees haha.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by Ash Ketchum »

Tomodachi Game klinkt als een Liar Game, dus die wil ik nog wel even proberen. Voor de rest dan vooral de films, Odd Taxi en de jaarlijkse Connan....

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by Koen »

Ik ga met Ao Ashi nog eens een anime uitproberen... Ligt me qua sport/voetbalmanga toch meer dan Blue Lock.
motivatiedip. help!

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

En hoewel ik de helft van de wintershows nog moet afronden zijn we alweer begonnen!

Paripi Koumei oftewel Ya Boy Kongming! draait om Kongmin, befaamd strateeg ten tijde van de Drie Koninkrijken in China. Die sterft. En zich dan plots in de lawaaiige menigte van het Shibuya Halloween bevind. Is hij in hel beland? Hij raakt al snel bevriend met een beginnende zangeres die maar niet aan de bak komt. En besluit dan uiteraard zijn strategische gaven in te zetten voor haar grote doorbraak......right. Nogal ongebruikelijk materiaal voor P.A. Works, maar het is wel lekker maf. Toch zeker even een paar afleveringen aanzien.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

De opbrengst van gisteren:

Shokei Shoujo no Virgin Road a.k.a. The Executioner and Her Way of Life leek op het eerste gezicht weer de zoveelste inspiratieloze isekai te worden die ik bijna na een minuut of zo al had afgezet. De Japanse titel (of tenminste dat beetje Engels daarin) droeg uiteraard ook al bij aan die lage verwachtingen, de Engelse daarentegen zou je haast als een spoiler kunnen beschouwen. Want al snel volgt een twist waardoor toch wel weer mijn interesse is gewekt. Of het genoeg gaat zijn? Op zich lijkt de serie een goede premisse te hebben, maar er lijkt wat teveel flauwe humor (en één nu al bloedirritant personage) in te zitten om het al te serieus te nemen.

En dan Aharen-san wa Hakarenai oftewel Aharen Is Indecipherable. Over een knul met een "onvriendelijk" gezicht die probeert te communiceren met het meisje naast hem in de klas, Aharen. Zij praat echter fluisterzacht en gedraagt zich ook nogal eigenaardig. Maar al snel ontstaat er toch een band tussen de twee. Dit kwam op mij vooral over als een mindere versie van Komi-san, en laat die dit seizoen nou ook net weer acte de présence geven...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

De zaterdag zou een dag van sport & spel moeten zijn.....of toch niet...

Allereerst Jantama Pong☆ oftewel Mahjong Soul Pon☆, een supershort van anderhalve minuut over, jawel, mahjongg. De grote vraag is even of deze knotsgekke 00-aflevering (O Truck-kun, is dan niks heilig?) representatief is voor de serie, zo ja dan gaat dit wel een blijvertje worden.

Vervolgens Love All Play, high-school badminton. Die op voorhand al praktisch kansloos was aangezien Ryman's Club nog loopt. En als het dan een serie lijkt die vooral heel netjes binnen de lijntjes kleurt haak ik toch voortijdig af.

En dan nog Gunjou no Fanfare a.k.a. Fanfare of Adolescence. Over een succesvol idol die de de entertainment-industrie achter zich wil laten om z'n droom na te jagen: jockey worden. En nee, geen jockey met disks, maar met paarden. En dus naar een speciale opleiding daarvoor gaat. Op zich een interessant uitgangspunt, maar de uitwerking laat te wensen over. Het ontbreekt vooral aan geloofwaardigheid: het is blijkbaar een dusdanig prestigieuze school dat ze slechts 6 nieuwe studenten toelaten, maar minimaal twee daarvan hebben nog nooit van hun leven op een paard gezeten. En als er dan een stel paarden op hol slaan slaagt een van hen er niet alleen in het ene paard te kalmeren, maar vervolgens daarmee als een volleerd jockey ook het andere paard te achterhalen. En dan heb ik het nog maar even niet over het spook-paard. Ook op andere vlakken wist deze aflevering nou niet echt indruk te maken, dus waarschijnlijk ga ik het hier dan ook maar bij laten.

En vandaag maar één aanvulling, en dat lijkt ook geen blijvertje te worden: Otome Game Sekai wa Mob ni Kibishii Sekai desu ofewel Trapped in a Dating Sim: The World of Otome Games is Tough for Mobs. Knul wordt door z'n zus gechanteerd een tamelijk bizarre otome-game uit te spelen, en net als hem dat gelukt is wordt ie, zowaar zonder hulp van Truck-kun, geïsekaid naar de wereld van die game. Een gegeven wat uiteraard sterk doet denken aan Hamefura, maar hier lijkt de voorkennis van de game toch meer een excuus om de protagonist flink OP te maken. Het enige écht interessante is de mix van SF-elementen in een verder typische fantasywereld.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, weer een paar dagen verder....maar dat waren magere dagen.

Sterker nog: de enige serie waarvan ik de eerste aflevering af heb gekeken was Black★★Rock Shooter: Dawn Fall. Ik ken de franchise slechts van naam, maar dat lijkt op zich geen belemmering te zijn. Maar het voelt haast alsof je naar een eindeloze cutscene van een game zit te kijken. Aan spektakel geen gebrek, maar toch kon het me totaal niet boeien. Wel pluspuntje voor de muziek.

Bij de rest ben ik héél snel afgehaakt. Healer Girl draait om meisjes wiens mierzoete gezang wonden kan helen, Tomodachi Game leek weer de zoveelste inwisselbare death game, en Yuusha, Yamemasu oftewel I'm Quitting Heroing weer de zoveelste komisch bedoelde isekai. Allemaal geen trek in....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Het begin van de week mag dan zeer matig zijn, de woensdag lijkt dat aardig goed te maken.

Allereerst Birdie Wing: Golf Girls' Story. Heel verrassend, een serie over meisjes die golf spelen. Aangezien dat zo'n beetje de meest suffe sport denkbaar is belooft dat weinig goeds, maar gelukkig weet Birdie Wing er een flinke draai aan te geven: hoewel golf uiteraard een hoofdrol speelt lijkt dit géén typische sport-anime, en het is ook zeker geen of CGDCT danwel een fanservice-vehikel, de meest gangbare manieren om iets oninteressants toch interessant te maken. Mijn aandacht hebben ze in ieder geval.

Vervolgens was er Deaimon, over een wagashi-shop in Kyoto. En een meisje dat haar ouders kwijt is maar nu hard op weg lijkt de toko op termijn over te gaan nemen. En de veel oudere zoon van de eigenaar, die 10 jaar aan (heel begrijpelijk) mislukte omzwervingen in de muziek plots weer thuis komt. En uiteraard als een soort surrogaat-vader zal gaan fungeren. Doet me nog het meest denken aan Poco's Udon World van een paar jaar geleden. En niet onbelangrijk: de wagashi zien er fabuleus uit....

Niet helemaal van hetzelfde kaliber maar desondanks vermakelijk was RPG Fudousan. CGDCT, met schattige meisjes die makelaartje spelen in een fantasy-wereld. Van Doga Kobo, need I say more?

En tot slot was er dan ook nog Shijou Saikyou no Daimaou, Murabito A ni Tensei suru oftewel The Greatest Demon Lord Is Reborn as a Typical Nobody. Eerlijk is eerlijk, puur vanwege de titel had die bij voorbaat de schijn al zwaar tegen, maar ik zag zo snel ook niks om die mening bij te stellen. Skip.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, toch veelzeggend dat Gaikotsu Kishi-sama, Tadaima Isekai e Odekakechuu a.k.a. Skeleton Knight in Another World nog de enige première van vandaag was die ik afgekeken heb.....niet dat het nou allemaal zo origineel was (gamer ontwaakt in de gamewereld als een OP skelet) , en die verkrachtingsscène (tot twee keer toe nota bene....) was wel een typisch gevalletje van tonal whiplash, maar er gaat tenminste enig enthousiasme van uit. Misschien dat ik het nog een aflevering gun, misschien ook niet.

Bij Shachiku-san wa Youjo Yuurei ni Iyasaretai a.k.a. Miss Shachiku and the Little Baby Ghost ben ik nog ruwweg tot de helft gekomen, en op zich zou het concept van een overwerkte kantoorslaaf in een kantoor met schattige spookjes best kunnen werken, maar het pakt hier vooral saaaaaaaai uit. Maar daar kwam ik altijd nog verder dan bij Heroine Tarumono! Kiraware Heroine to Naisho no Oshigoto oftewel To Become a Real Heroine! The Unpopular Girl and the Secret Task (verkapte male idol show afgaand op de OP? Kon me in ieder geval totaal niet boeien) en Mahoutsukai Reimeiki oftewel The Dawn of the Witch (blijkbaar spinoff van Grimoire of Zero wat geen onaardige serie was, maar dit begint gewoon bloedirritant).

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by The Donkey »

Damn WizardOfOss jij kijkt echt bijna elke anime die nu aan het uitkomen is! Wel heel nice om je mini reviews te lezen. Ik neem niet eens de tijd om uit te zoeken wat er allemaal uitkomt tegenwoordig. Vooral omdat ik me volledig op manga focused heb maar ook omdat er zo veel van die isekai series tussen zitten en die spreken me totaal niet aan. Het idee dat een Digimon of YuYu Hakusho eigenlijk ook isekai series zijn vind ik al rot, want wat er tegenwoordig uitkomt voelt toch wel echt als een ander genre. Nu bestond het genre natuurlijk ook nog niet in de tijd van Digimon en YYH, maar toch.

Kijk je dit allemaal op streaming services als Cruncyroll? Of komt het gros toch nog uit het minder legale circuit?

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Tsja, ik probeer steevast zo'n beetje alles wel een kans te geven....sommige titels wellicht iets meer dan andere. Dus wat je hier vooral zal missen zijn vervolgen waarvan ik de eerdere delen niet gezien heb danwel geen behoefte heb aan meer (looking at you, Kyoukai Senki....).

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik, even afgezien van sporadisch shorts op Youtube momenteel alles via het minder legale circuit kijk....ik had tot enige tijd geleden nog wel CR, maar die lusten mijn nieuwe creditcards (jawel, meervoud...) niet. En ben nog te lamlendig geweest dan maar een alternatief te zoeken :oops:

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, ondanks dat ik S3 van Kaguya-sama aan me voorbij zal moeten laten gaan lijkt de vrijdagavond toch romkom-avond. Namelijk in de vorm van Koi wa Sekai Seifuku no Ato de oftewel Love After World Domination. Wat een typisch Romeo & Julia-verhaal lijkt....maar dan met Super Sentai. Fudo, leider van de Power Rangers, excuus, Gelato 5, ervaart een gevalletje liefde op het eerste gezicht als hij tegenover Reaper Princess Desumi komt te staan. En ook al zijn ze aartsvijanden, het blijkt wederzijds. Maar ja, een held en een schurk samen, dat kan toch helemaal niet? En dus zullen ze alles op alles moeten zetten om hun liefde geheim te houden...

En over geheim houden gesproken: in Dance Dance Danseur wil Junpei eigenlijk niks liever dan balletdanser worden, maar na de dood van zijn vader doet hij er alles aan zich een mannelijk imago aan te meten. Dus voetbal en jeet kun do. Tot de leuke transferstudente uit z'n klas hem meesleurt naar de balletstudio die haar familie runt. Beetje cliché allemaal, maar wat me vooral stoorde waren de belachelijk lange nekken....

O, en gisteren nog de tweede aflevering van Paripi Koumei, dat lijkt toch wel een blijvertje te zijn. Met geheid de meest catchy OP van het jaar: https://www.youtube.com/watch?v=oYmznjPfosE

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

De meest gehypete show van dit seizoen was uiteraard Spy×Family, en gelukkig weet deze de hooggespannen verwachtingen ook aardig waar te maken. Twilight is een superspion voor wie geen missie te moeilijk lijkt....totdat hij op een elite-school moet infiltreren en daarvoor een kind (en naar later blijkt ook een vrouw) nodig heeft. Het kind in kwestie, Anya, is zo geregeld bij een weeshuis. Maar niet alleen blijkt een 6-jarig kind zijn spionnenwerkzaamheden enigszins in de weg te zitten, Anya blijkt ook nog over een bijzondere gave te beschikken. Ik ben niet bekend met het bronmateriaal, maar deze eerste aflevering doet praktisch alles goed, waarbij de soundtrack nog een flinke bonus lijkt ten opzichte van de papieren versie.

Ao Ashi daarentegen was bepaald geen succes. Een voetbalserie rond uiteraard weer een supertalent die het allemaal in z'n uppie kan. Niks tactiek, gewoon elke bal op hem spelen dan komt het wel goed. Per slot van rekening is hij de reïncarnatie van Ronaldo en Marco van Basten(!), ondanks dat beiden nog leven. En het is ook nog eens een tamelijk heetgebakerd, luidruchtig joch. Nou doet deze eerste aflevering wel z'n best dat allemaal een tikje te nuanceren danwel rechtvaardigen, maar of het daarin slaagt? Ik was het onophoudelijke geschreeuw gaandeweg toch wel beu, en ben toch door het laatste stuk heen gaan skippen. Laat maar dus....

En ook Kunoichi Tsubaki no Mune no Uchi a.k.a. In the Heart of Kunoichi Tsubaki gaat geen blijvertje worden. Tsubaki is leerlinge op een ninjaschool met uitsluitend meisjes, waarbij ze vooral geleerd wordt dat mannen gevaarlijk en dom zijn, dat ze stinken, maar dat ze makkelijk uit te schakelen zijn door ze in hun kruis te schoppen. Kortom, blijf uit de buurt. Maar ja, hormonen hebben daar geen boodschap aan. Het zou wellicht allemaal heel schattig en komisch moeten zijn, maar voor mij werkte het totaal niet.

En over schattig gesproken, tot slot was er nog Kawaii dake ja Nai Shikimori-san oftewel Shikimori's Not Just a Cutie. Izumi is een eeuwige pechvogel waarvan het een klein wonder is dat hij überhaupt nog leeft, maar dat is deels te danken aan zijn vriendin: de even schattige als coole Shikimori. Die hem op haast bovenmenselijke wijze tegen alle gevaren beschermd. Heel verheffend is het allemaal nog zeker niet, maar het heeft wel een zekere charme. En de ED is best briljant....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2022: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Oké, en de prijs voor de meest vervelende openingsaflevering gaat naar: Kono Healer, Mendokusai oftewel Don't Hurt Me, My Healer!. Over avonturier Alvin in een fantasy-wereld die wellicht iets teveel hooi op z'n vork heeft genomen, maar middenin dat gevecht hulp aangeboden krijgt van healer-elf Carla. Nou ja, aangeboden, niet voordat hij haar op z'n knieën heeft gesmeekt. En hulp? Oeps, zit ie toch ineens met een dodelijke vloek opgezadeld. Op zich zou hier wellicht best nog iets van te maken zijn, ware het niet dat Carla weer zo'n personage is dat doelbewust is geschreven om het bloed onder je nagels vandaan te halen. Lichtpuntje is wel Mostly Bear, het monster waar Alvin tegen aan het vechten was, maar die verrassend intelligent en welbespraakt blijkt (even afgezien van die steeds wisselende tic). Maar dat is toch te weinig om het geheel te kunnen redden. Skip.

Maar gelukkig is ook Komi-san eindelijk weer terug. Met nog steeds de missie 100 vrienden te maken, en er blijkt nog een hoop werk voor de boeg. Alle personages uit de eerste reeks zijn uiteraard weer van de partij, maar het leukste segment was toch met Katai, de onbegrepen delinquent van de klas. Hooguit irritant dat er vooralsnog alleen fansubs zijn, en hoewel de officiële subs van het eerste seizoen ook wel wat te wensen over lieten had ik ook hier nu toch wel zo m'n vraagtekens bij.

Post Reply