Anime in 2021: Top & Flop

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Anime in 2021: Top & Flop

Post by WizardOfOss »

Nu 2021 er alweer bijna op zit hoog tijd nog eens terug te kijken wat het jaar ons gebracht heeft. Ik stof heel lui m'n format van vorig jaar weer even af. Dus wederom een shitload aan lijstjes, zelfs nog wat meer nu...

In basis heb ik me wederom beperkt ik me wederom tot series die dit jaar tenminste een (vrijwel) afgerond seizoen hadden (ook als ze reeds in 2020 al begonnen waren), of die reeds zover zijn danwel van dien aard dat het restant (waarschijnlijk) niks meer aan het oordeel zal veranderen. Ousama Ranking schuift daarom dus door naar volgend jaar, maar van 86 heb ik wel genoeg gezien om die ondanks de uitgestelde slotafleveringen wél mee te nemen. En bij een aantal series mochten we dit jaar zelfs van twee seizoenen (danwel split cour) genieten, die tel ik voor het gemak dan toch als één geheel als nieuwe serie.

Overall is wel duidelijk dat dit een fantastisch anime-jaar is geweest, met zowel veel sterke nieuwe series alsook een waslijst aan prima vervolgen. Mede daardoor heb ik eigenlijk ook maar weinig echte rommel (af)gekeken en heb ik veel sneller dan anders mindere series gedropt. Op m'n ruwe totaal-rangschikking stonden dan ook ver onderaan nog steeds voornamelijk series waar ik toch met plezier aan terugdenk.

Top 10 - 2021 - Nieuwe series:
  1. Oddtaxi
  2. Mushoku Tensei (Part I & II)
  3. 86: Eighty Six (Part I & II)
  4. Fumetsu no Anata e a.k.a. To Your Eternity (ondanks de matige slot-arc)
  5. Jujutsu Kaisen (doorloper uit 2020)
  6. Shadows House
  7. Tsuki to Laika to Nosferatu a.k.a. Irina: The Vampire Cosmonaut
  8. Kageki Shoujo!!
  9. Mashiro no Oto a.k.a. Those Snow White Notes
  10. Super Cub
Eervolle vermeldingen: Wonder Egg Priority, Vivy: Fluorite Eye's Song, SK∞, Shiroi Suna no Aquatope a.k.a. The Aquatope on White Sand en dan doe ik er vast nog een paar tekort...

Top 10 - 2021 - Sequels:
  1. Yuru Camp△ Season 2
  2. Shingeki no Kyojin: The Final Season (Part 1 of ??)
  3. Nomad: Megalo Box 2
  4. Beastars 2nd Season
  5. Dr. Stone: Stone Wars
  6. Kobayashi-san Chi no Maid Dragon S
  7. Zombieland Saga: Revenge
  8. Moriarty the Patriot 2nd Season
  9. Hamefura X
  10. Isekai Shokudou 2
(NB: Re:Zero had ik nog willen bingen, maar dat is er niet meer van gekomen. Vandaar dat die ontbreekt....)

Top 4 - 2021 - Shorts:
  1. Pui Pui Molcar
  2. Inu to Neko (beetje valsspelen aangezien deze vorig jaar reeds de glorieuze winnaar van deze categorie was...)
  3. Mini Dragon
  4. Ore, Tsushima (voor het gemak gooi ik de TV-serie en de nog immer lopende ONA op één hoop....)
Fun 9 - 2021 - Geen toplijstmateriaal maar toch graag meer van/zoals dit!
  1. Tenkuu Shinpan a.k.a. High-Rise Invasion
  2. Tokyo Revengers
  3. Senpai ga Uzai Kouhai no Hanashi a.k.a. My Senpai is Annoying
  4. Komi-san wa, Comyushou desu a.k.a. Komi Can't Communicate
  5. Tenchi Souzou Design-bu a.k.a. Heaven's Design Team
  6. Mieruko-chan
  7. Back Arrow
  8. Sakugan
  9. Kanojo mo Kanojo a.k.a. Girlfriend, Girlfriend
Meh 7 - 2021 - Niet echt slecht, maar hier had toch véél meer ingezeten....
  1. Gokushufudou a.k.a. The Way of the Househusband: wanneer de manga zowat méér geanimeerd is als de anime...
  2. Kimetsu no Yaiba: Mugen Ressha-hen: niks nieuw seizoen, maar gewoon de (teleurstellende) film opgeknipt in 6 stukken. Enige verzachtende factor is dat de toegevoegde eerste aflevering nou net een stuk was wat de film node mistte.
  3. Kaizoku Oujo a.k.a. Fena: Pirate Princess: had het nu maar gewoon bij een leuk piratenverhaal gehouden, dan was dit in potentie een topserie geweest....
  4. Kumo Desu ga, Nani ka? a.k.a. Spider Isekai: toen ik de manga las stoorde de focus op ons spinnenmeisje me en wou ik meer van de wereld om haar heen weten. Toen ik de anime keek wenste ik juist al snel dat de focus volledig op Yuuki Aoi zou liggen...)
  5. HoriMiya: high school-romance done right....tot het moment dat de makers besluiten dat ons centrale koppel genoeg aandacht heeft gehad en alle oninteressante side characters ook hun eigen verhaal verdienden.
  6. Takt Op. Destiny: een co-productie van Madhouse en Mappa en dan was dit het beste wat ze er van konden maken?
  7. Yasuke: nog niet afgekeken en dat bespaart hem wellicht een plaatsje op de flop-lijst, maar wat een dwaas idee om aan een even interessant als onbekend stuk Japanse geschiedenis zo'n absurde draai te geven.
Flop 3 - 2021 - Afgekeken rommel:
  1. Yakusoku no Neverland 2nd Season a.k.a. Het Vervolg Dat Nooit Gemaakt Is
  2. Peach Boy Riverside (als ze het gewoon in chronologische volgorde hadden uitgezonden was ik het waarschijnlijk domweg vergeten....)
  3. Itazuraguma no Gloomy
Drop 5 - 2021 - Gedropte bagger (maar tenminste één aflevering uitgezeten...):
  1. Ex-Arm: de nieuwe standaard voor slechte anime. En iedereen maar denken dat die trailer al slecht was....
  2. Kaifuku Jutsushi no Yarinaoshi a.k.a. Redo of Healer
  3. Ijiranaide, Nagatoro-san a.k.a. Don't Toy with Me, Miss Nagatoro
  4. Tesla Note
  5. Project Scard: Praeter no Kizu
Top 8 - Pre-2021 (voor het gemak series, shorts, OVA's en films allemaal op een hoop....):
  1. Mobile Suit Gundam 0080: War in the Pocket (OVA, 1989)
  2. Mobile Suit Gundam (TV, 1979-1980)
  3. Heya Camp△: Sauna to Gohan to Sanrin Bike (Special, 2020)
  4. Strike Witches (TV, 2008)
  5. eX-Driver (OVA, 2000-2001)
  6. Bakuon!! OVA (OVA, 2016)
  7. Taisou Zamurai (TV, 2020)
  8. Koe de Oshigoto! (OVA, 2010-2011)
(ik had het lijstje nog best langer kunnen maken maar dan had ik Mugen Train een ereplaats moeten gunnen...dacht het niet hè)

Top 3 Trends & gebeurtenissen 2021:
  1. HEEL. VEEL. GOEDE. ANIME.... Vooral het winter- en lenteseizoen waren ijzerstek bezet. De zomer vertoonde dan wel even een dipje, maar uiteindelijk was ook het herfstseizoen weer heel behoorlijk. Beste jaar ooit?
  2. Ondanks dat de pandemie nog onverminderd voortduurt lijkt dit nauwelijks nog invloed te hebben op de anime-industrie. Uiteraard loopt er nog weleens wat de soep in (WEP, 86...), maar dat studio's wat teveel hooi op hun vork nemen is van alle tijden.
  3. Toch wel een beetje een mecha-revival dit jaar, vooral in het herfstseizoen. Oké, het was lang niet allemaal even geweldig en dat heeft me er dan ook van weerhouden een apart top-lijstje daarvoor te maken, maar ik ben al lang blij dat ze er überhaupt weer zijn!
Flop 3 Trends & gebeurtenissen 2021:
  1. Er is geen 2e seizoen van The Promised Neverland. Is nooit gemaakt, bestaat gewoon niet.
  2. Vorig jaar klaagde ik al dat de Kimetsu no Yaiba-trein Spirited Away gepasseerd was. Dat was toen vooral gekscherend bedoeld. Maar nu ik de film daadwerkelijk gezien heb is het gewoon bloedserieus. Gelukkig is Hayao Miyazaki inmiddels alweer uit z'n pensioen ontwaakt om hopelijk deze schande hoogstpersoonlijk recht te gaan zetten....
  3. Ook een herhaling van vorig jaar: Crunchyroll Originals. Weliswaar geen mislukte manwha/webtoon-adaptaties dit jaar, maar desondanks wederom teleurstellend. Spider Isekai en Fena begonnen weliswaar veelbelovend maar zakten uiteindelijk flink door het ijs, en met enkele andere series kregen ze de handen ook niet bepaald op elkaar. En dan was er uiteraard nog Ex-Arm....

Maar genoeg van mij, wie volgt met ook wat leuke lijstjes?
(dat liep vorig jaar ook al zo storm...)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Anime in 2021: Top & Flop

Post by Ash Ketchum »

Geen lijstjes van mij omdat ik te weinig kijk, maar ik heb in ieder geval kennelijk wel je nummer 1s bij nieuwe series en shorts gezien, dus dat waren geen slechte keuzes van mij kant ;)

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Anime in 2021: Top & Flop

Post by WizardOfOss »

Goed selectief geweest dus :D

Maar hé, jij kan toch vast wel een soortgelijk draadje over manga maken? :wink:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Anime in 2021: Top & Flop

Post by Ash Ketchum »

Zelfs dat niet! Tenzij het iets wordt als "Volume ** van een serie die ik al jaren volg". Misschien iets met boeken, maar dat heb ik eigenlijk elders al eens gedaan...

Post Reply