Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Het is officieel alweer herfst! Hoog tijd om eens te kijken wat dit seizoen ons aan anime gaat brengen: https://anichart.net/Fall-2021

Heike Monogatari was reeds begonnen, en afgaand op de eerste aflevering zou dat wel een blijvertje kunnen gaan worden.

Verder zijn het voor mij toch vooral de diverse sequels die er uit springen:
  • Kimetsu no Yaiba: Yuukaku-hen
  • 86: Eighty Six Part 2
  • Mushoku Tensei: Isekai Ittara Honki Dasu Part 2
  • JoJo no Kimyou na Bouken: Stone Ocean (al is het er nog steeds niet van gekomen Golden Wind af te kijken)
  • Isekai Shokudou 2
  • Yakunara Mug Cup Mo: Niban Kama (ook al was het eerste seizoen maar middelmatig, ik blijf toch een sucker voor dergelijke series)
  • Gokushufudou Part 2 (matige adaptatie van het goede bronmateriaal, maar zal het toch vast weer kijken...)
Voor de rest valt vooral op dat mecha een opleving lijkt te hebben, terwijl het isekai-gehalte zowaar lijkt mee te vallen. Het wordt echt maar zien wat de moeite waard is, maar een paar titels die eruit springen:
  • Kyoukai Senki (mecha met politieke intriges van Sunrise....en toch geen Gundam?)
  • Mieruko-chan (horror-comedy over een meisje dat monsters kan zien maar ze domweg probeert te negeren)
  • takt op.Destiny (iets met muziek, maar hé, een co-productie door Mappa en Madhouse!)
  • Muv-Luv Alternative (als het net zulke vermakelijke pulp wordt als Schwarzesmarken, count me in...)
  • Blade Runner: Black Lotus (want Blade Runner)
  • Star Wars: Visions (want Star Wars)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by Ash Ketchum »

Heike ga ik waarschijnlijk wel proberen, veel "episodes" uit het boek ken ik wel van verwijzingen her en der en overal, maar ik heb niet echt zin om het boek te lezen, dus waarom niet de anime? ^_^ En natuurlijk de zesde reeks van Lupin! Dit keer is in elk geval het eerste gedeelte meer ingericht op mysterie/detective en er werkt zelfs een schrijver aan waar ik soms contact mee heb, dus ben best benieuwd wat voor episodes hij gaat schrijven.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Ik ben niet bekend met het boek, maar ik begreep dat de eerste aflevering toch wel wijst op een tamelijk losse adaptatie. Maar Science SARU, dus altijd interessant.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

En we zijn weer begonnen! Nou ja, vooralsnog alleen met twee vervolgen, Isekai Shokudou 2 en Yakunara Mug Cup Mo: Niban Kama. Oftewel meer lekker eten in een andere wereld, en meer Cute Girls Do Cute Pottenbakken. Geen verrassingen tot nu toe. Nou ja, er was ook nog Selection Project, een idol show die m'n aandacht nog geen 5 minuten wist vast te houden. Next!

Ondertussen begin ik na drie afleveringen wel wat twijfels te krijgen bij Heike Monogatari. Op zich bevalt het me nog steeds goed, maar met de vele personages, namen en groeperingen is het bij vlagen nauwelijks nog te volgen. Ik krijg dan toch het idee dat de serie toch wel een zekere bekendheid met het verhaal veronderstelt, iets wat voor de meeste Japanners vermoedelijk geen probleem zal zijn. Voor mij daarentegen....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, vooralsnog blijven we nog maar even bij vervolgen, namelijk het 2e seizoen van 86. Met het eerste seizoen nog tamelijk vers in het geheugen wordt er geen tijd verspild aan een recap, met een paar korte scenes worden we er nog wel even aan herinnerd hoe de zaken er in San Magnolia voor stonden. Ik had eigenlijk verwacht dat daar nu ook volledig de focus zou komen te liggen, maar de serie heeft toch nog een verrassing in petto.

Daarnaast was er nog Muteking the Dancing Hero die na een intrigerende openingsscène al snel voornamelijk wist te irriteren. Heb het einde dan ook niet gehaald. Skip

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Mieruko-chan draait om een meisje wat enge spoken kan zien, daar logischerwijs doodsbang van is, maar besluit dat de beste remedie hiertegen is om gewoon te doe alsof ze niks ziet. Er zijn serie waar je het best blind in kan duiken, maar de makers van Mieruko-chan zullen ook geweten hebben dat de meeste mensen toch wel iets van een synopsis gelezen zullen hebben, en spelen een aanzienlijk deel van deze eerste aflevering juist volop met de verwachtingen die je als kijker daardoor hebt. Het lijkt vooralsnog een leuke mix van horror en comedy op te leveren. O, en ook enige fanservice ontbreekt zeker niet, wel van de brave soort, vooral veel teasen dus.

Tsuki to Laika to Nosferatu a.k.a. Irina: The Vampire Cosmonaut is een anime over de space race tussen de niet-Sovjet-Unie en de niet-Verenigde Staten. En dan meer specifiek de missie om de eerste mens de ruimte in te sturen. En dat verhaal lijkt even afgezien van alle rare namen en de soms ietwat knullige CGI ook best op een natuurgetrouwe wijze gebracht te worden. Nou ja, op één klein detail na dan: ik heb in 2019 in Moskou twee fantastische ruimtevaartmusea bezocht, maar in geen van beiden kwamen vampieren aan bod...

In Tesla Note zou wellicht best een aardig actie-mysterie met een horror-randje kunnen schuilen. Het is alleen zo jammer dat de personages tamelijk onuitstaanbaar zijn en dit weer eens een CGI-festijn betreft wat werkelijk niet om aan te gluren is. Ik heb de aflevering nog afgekeken maar waarschijnlijk gaat het hier toch bij blijven.

En voor maximaal contrast nog even de terugkeer van Mushoku Tensei erachteraan. Weliswaar wel met een nieuw personage wiens optreden wat mij betreft eenmalig mag blijven, maar verder is gelukkig alles bij het oude gebleven. Inclusief de perverse trekjes van Rudeus....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by Ash Ketchum »

Tsuki to Laika to Nosferatu a.k.a. Irina: The Vampire Cosmonaut is een anime over de space race tussen de niet-Sovjet-Unie en de niet-Verenigde Staten. En dan meer specifiek de missie om de eerste mens de ruimte in te sturen. En dat verhaal lijkt even afgezien van alle rare namen en de soms ietwat knullige CGI ook best op een natuurgetrouwe wijze gebracht te worden. Nou ja, op één klein detail na dan: ik heb in 2019 in Moskou twee fantastische ruimtevaartmusea bezocht, maar in geen van beiden kwamen vampieren aan bod...
Vampieren en ruimtereizen? Misschien is het stiekem een Vampire Hunter D prequel ;)

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, de maandagavond lijkt vooralsnog maar matig bezet...

Om maar met het beste te beginnen: Kyoukai Senki is een mecha door Sunrise, dus dat schept enige verwachtingen. De problemen met de Japanse economie, vergrijzing en teruglopende bevolking hebben er toe geleid dat een viertal andere landen het nu voor het vertellen hebben in Japan, en de lokale bevolking tweederangs burgers zijn geworden. O, en er is ook nog een oorlog uitgevochten door AMAIM's, onbemande robots. En dan is daar Amou, die met onderdelen die hij her en der vindt z'n eigen mecha aan het bouwen is. Iets wat uiteraard van pas komt als hij plots tot terrorist wordt bestempeld. Niet erg origineel allemaal, en Amou lijkt nou ik niet bepaald een Lelouch in de dop. O, en dan is er ook nog de AI met irritante stem en schattig bedoelde avatar. De mecha zien er gelukkig wél goed uit, ik zag in de credits ook Ken Okuyama Design voorbijkomen, ik gok zomaar dat hij daarvoor verantwoordelijk is geweest. Voor de rest is het toekomstbeeld van 2061 bepaald niet futuristisch, sterker nog, 2015 wil z'n mobieltjes terug. Ik zal het nog wel een paar afleveringen aanzien maar heel hoog zijn m'n verwachtingen eerlijk gezegd niet.

Bij Shinka no Mi ~Shiranai Uchi ni Kachigumi Jinsei~ oftewel The Fruit of Evolution: Before I Knew It, My Life Had It Made had ik al ruim voor de helft de fast forward-knop gevonden, en heb geen reden gezien om het toch een kansje te gunnen. Weer een isekai over een loser die in een andere wereld een herkansing krijgt. En het probeert duidelijk grappig te zijn, maar slaagt daar nauwelijks in.

En tot slot alweer een vampier, al lijkt deze uitermate ongeschikt voor een ruimtereis: Kyuuketsuki Sugu Shinu a.k.a. The Vampire Dies in No Time. Vampierjager Ronaldo (...) valt op zoek naar een verdwenen kind het kasteel van alom gevreesd vampier Draluc binnen....die een bangerik blijkt bij het minste of geringste in een hoopje as verandert. En uiteraard duurt het niet lang of de twee zijn tegen wil en dank op elkaar aangewezen. Het is allemaal mild grappig, maar ik kan een gevoel dat hier veel meer in had gezeten toch niet onderdrukken.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Takt Op. Destiny laat me met gemengde gevoelens achter. Het is een co-productie tussen Madhouse en Mappa, dus dat er op visueel vlak niks te klagen valt mag geen verrassing zijn. En dat het verhaal waarin een musicart geholpen door een conductor het opneemt tegen muziek-hatende monsters genaamd D2 vooralsnog weinig logica toont, vooruit, voor een eerste aflevering heft dat ook geen ramp te zijn. Maar dat de hoofdpersonages voortdurend elkaar én de kijker het bloed onder de nagels vandaan halen..... Onwillekeurig deed het me ook wat teveel aan Listeners van vorig jaar denken, en of je daar nu blij van moet worden....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Sekai Saikou no Ansatsusha, Isekai Kizoku ni Tensei suru oftewel The World's Finest Assassin Gets Reincarnated in Another World as an Aristocrat wist me toch eigenlijk aardig positief te verrassen. Oké, deels kwam dat ook wel door zéér lage verwachtingen puur op grond van de titel: belachelijk lang, "the world's finest" is meestal ook geen goed teken, en als je isekai zelfs in de titel moet opnemen betekent dit veelal dat je niks anders hebt om je op te onderscheiden (al kijk ik dit seizoen uiteraard al reeds twee sequels met eveneens dat verdoemde woord in de titel...). Maar voor de verandering is het eens een keer een oude knar die geïsekaid wordt op een tamelijk epische wijze nota bene, en ik heb ook niet de indruk dat hij een verjongingskuur gaat krijgen. En dan is er nog die ontiegelijk irritante godin (na Aqua zou geen enkele serie deze trope nog mogen hanteren) die hem toch wel met een interessante missie lijkt op te zadelen. Gaat nog wel een kansje krijgen.

Dat is niet het geval met Puraore! Pride of Orange, sterker nog, ik ben afgehaakt lang voordat deze CGDCT-serie z'n schattige meisjes aan hun schattige ding koppelde: ijshockey. Op zich begon het nog niet eens zo verkeerd, al is het niet heel geloofwaardig dat het Japanse team op het WK eerst van Canada wint (hint: van de 20 WK's heeft Canada er 11 gewonnen, de VS de andere 9, en Finland heeft als enige andere land ooit een enkele finaleplaats behaald), en vervolgens op het ijs een typische idol-act opvoert. Maar daarna schakelen we over naar onze schattige meisjes die borduren, in een onsen sudderen, aardbeien eten....en toen was m'n geduld definitief op. Ik houd het dan wel bij pottenbakken, daar zit toch wat meer actie in....

En dan alweer de volgende mecha, Muv-Luv Alternative. Mijn enige kennis van het Muv-Luv-universum komt van Schwarzesmarken een jaar of wat geleden, maar afgaand op deze eerste aflevering lijkt dat geen bezwaar. Sterker nog, het lijkt veel van hetzelfde alleen dan nu in Japan in plaats van (het toch wat interessantere) Oost-Duitsland. En ook andere personages, al was dat nou niet bepaald iets wat me van Schwarzesmarken was bijgebleven. Maar wel dezelfde bizarre alien monsters (BETA: Beings of Extra Terrestrial origin which are Adversary of the human race...right), en uiteraard ook weer overwegend vrouwelijke mecha-piloten in tamelijk absurde outfits om hun vormen goed te accentueren. En aan bloederige actie ook zeker geen gebrek, met ook één scene die er als buitengewoon gruwelijk uitspringt. Het is uiteraard even afwachten waar dit verder heen gaat maar dit zou best weer een geslaagde guilty pleasure kunnen worden.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Met Sakugan hebben we vooralsnog de sterkste opener qua nieuwe series te pakken. In een ondergrondse stad welke middels een nog grotendeels onontdekt labyrint met andere kolonies verbonden zou moeten zijn leiden single dad Gagumber en dochtertje Memempu een leven wat lijkt te bestaan uit werken in een mijn en vooral veel bekvechten. Memempu wil namelijk dolgraag als marker de grote boze buitenwereld verkennen, terwijl vaders haar daar uit alle macht voor probeert te beschermen. Want deze wereld is niet zonder gevaren, bijvoorbeeld in de vorm van kaiju. In deze eerste aflevering slaagt Sakugan erin een interessante en leuk vormgegeven wereld te scheppen en daarbij ook direct ons centrale duo goed neer te zetten met een leuke visuele flair die me nogal aan Studio Trigger en ook Deca-Dence doet denken. Ben heel benieuwd waar dit heen gaat.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, vanavond twee series over een depri gozer die genoeg heeft van het leven maar door een schattig meisje gered wordt. Maar desondanks behoorlijk verschillend....

Allereerst Taishou Otome Otogibanashi oftewel Taisho Otome Fairytale. Over een knul uit een gegoede familie tijdens de Taisho-periode die bij een autoongeluk z'n moeder en het functioneren van z'n rechterhand verliest, en door z'n vader naar hun afgelegen zomerhuis wordt verbannen. Alwaar plots de Yuzuki opduikt, die zich direct voorstelt als zijn toekomstige bruid. En waar hij hij zich in eerste instantie vooral ergert aan haar lijkt hij aan het eind van de aflevering al wat bij te draaien. Toch voelt dit meer als een stuk wish fulfillment dan dat er sprake is van enige geloofwaardige chemie. Laat maar.

Platinum End daarentegen is wat lastiger te peilen. Mirai is hier al op het punt aanbeland dat hij er een einde aan wil maken, maar wordt gered door engel Nasse. Die hem vervolgens wat bijzondere krachten geeft waarmee hij zijn trieste leven een radicale draai kan geven. O, en daarmee meteen mee strijdt om de nieuwe god te worden. Wat vooral op een Death Game lijkt te hinten. Ik kan niet zeggen dat ik het per se goed vond, maar intrigerend is het wel. En rest uiteraard de grote vraag: draagt Nasse nu een skintight outfit of is ze net zo anatomisch incompleet als Alan Rickman's Metatron in Dogma?

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Senpai ga Uzai Kouhai no Hanashi oftewel My Senpai is Annoying heeft wel de meest incorrecte titel denkbaar. De senpai in kwestie, de joviale maar zorgzame kleerkast Takeda is amper irritant te noemen. Kouhai Futuba daarentegen probeert zich na blijkbaar alweer twee jaar bij het bedrijf wanhopig volwassen voor te doen, maar slaagt daar zowel qua uiterlijk als gedrag tamelijk opzichtig niet in. Los daarvan lijkt het op zich helemaal geen verkeerde serie, maar heel verheffend is het ook zeker niet.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by Ash Ketchum »

Aflevering 0 van Lupin the Third Part 6 was misschien niet heel boeiend zonder de context, maar het is duidelijk geschreven als een afscheid van stemacteur Kobayashi die na ruim een halve eeuw eindelijk stopt als de stem van Jigen. Voor fans van de franchise een must om te zien (horen). De serie begint pas volgende week echt, ben daar ook wel benieuwd naar (Sherlock Holmes, Watson die vermoord is of zo).

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2021: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, ik heb geen idee waar Shikizakura nu daadwerkelijk om draait, maar de eerste paar minuten waren gewoon pijnlijk om te kijken....

En Build Divide: Code Black is eveneens een makkelijke skip, card game bullshit.

En Kimetsu no Yaiba oftewel Demon Slayer is terug! Met in deze eerste aflevering wat er aan de film vooraf ging vanuit het perspectief van Rengoku, en het lijkt erop dat we hierna gewoon de gebeurtenissen van de film gaan krijgen. Oftewel, deze start van het seizoen wordt wel even doorbijten, ben benieuwd over hoeveel afleveringen ze het gaan uitsmeren. En dan heb ik er nu spontaan ook spijt van dat ik die (nogal teleurstellende) film überhaupt gekeken heb. En eigenlijk snap ik ook niet dat ze deze eerste aflevering niet in de film hadden opgenomen in plaats van dat eindgevecht. Het zal me er echt niet van weerhouden om dit te blijven kijken, maar ze maken er wel echt een rommeltje van zo.

Correctie: dit is nog niet echt het tweede seizoen, dat begint in december pas schijnbaar. Dit is inderdaad de film in serie-vorm (7 afleveringen) voor die enkeling die de film (ondanks dat ie inmiddels beschikbaar is op de streamingdiensten) nog niet gezien heeft. Met een geheel nieuwe eerste aflevering en blijkbaar nog wat aanpassingen t.o.v. de film. Dan moet ik ineens toch nog maar eens zien dat ik dit ga volgen...

Daarnaast is het toch wel opmerkelijk dat in een serie met demonen en andere bovennatuurlijke verschijnselen de rails nog het meest onrealistische aspect zijn. Ik bedoel, driewegwissels zijn al zeldzaam, vierweg zou gekkenwerk zijn, maar een nota bene symmetrische vijfwegwissel? Kansloos....

Image

(correctie 2: er blijkt toch daadwerkelijk één vijfwegwissel in de wereld te bestaan, in Nieuw-Zeeland. Wel een wezenlijk simpelere constructie dan wat hier getoond werd, per slot rekening moet die bestand zijn tegen het gewicht van een echte trein, terwijl een anime-trein praktisch niks weegt)

En tot slot nog Saihate no Paladin a.k.a. The Faraway Paladin. Een isekai waarbij een jongen herboren wordt temidden van een drietal undead die zowaar niet meer blijken te leven: Mary de mummie-priesteres, Blood de skelet-warrior, en Gus de spook-magiër. Heel behoorlijke eerste aflevering van wat op zichzelf helemaal geen verkeerde serie lijkt te gaan worden, en ergens doet het me wel wat aan Mushoku Tensei denken. Maar daar zit dan ook meteen het grootste probleem: laat die serie nu dit seizoen ook net weer terug zijn....

Post Reply