Stemacteurs

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Stemacteurs

Post by Ash Ketchum »

Ik maak hier maar een algemeen topic van over de mensen die leven geven aan personages aan anime, maar er is natuurlijk een aanleiding voor dit topic.

Aan de ene kant was het nieuws eerder deze week dat Kobayashi eindelijk gaat stoppen als de stem van Jigen van Lupin the Third niet ontzettend verrassend: hij speelt Jigen al 52(!) jaar en alle andere originele stemacteurs uit de serie waren al veel eerder gestopt/overleden. Maar dan kijk je de nieuwe trailer met Akio Otsuka als de nieuwe Jigen, en dan moet ik toch zeggen... ja, maar dat is Jigen niet, dat is Otsuka. En ik vroeg me echt af of dat zou wennen met de komende zesde reeks van Lupin the Third. Met Lupin zelf heb ik dan weer vanaf het begin oud en nieuw materiaal door elkaar gehoord, dus ik associeerde Yamada en Kurita beiden met Lupin. Toen twee jaar geleden de film City Hunter: Shinjuku Private Eyes uitkwam, was ik daarom ook ontzettend blij, en verrast dat ze de oude cast weer erbij hadden gehaald, omdat het toch alweer zo lang geleden was sinds de vorige anime productie en iedereen al een stuk ouder was. Maar ook daar zou ik het enorm raar gevonden hebben om opeens andere stemmen te hebben.

Ik vroeg me af of andere mensen ook wel eens hebben dat ze denken dat sommige stemmen helemaal niet bij een bepaald personage passen, of juist dat je juist niemand anders meer kan inbeelden voor die rol? Meestal is het wel de eerste stem die je hoort die "de juiste" lijkt, maar zeker met langlopende series of franchises die meerdere aparte producties hebben komt het wel vaker voor dat mensen andere stemmen hebben (Hajime Kindaichi heeft iets van vier of vijf stemacteurs gehad in de loop der jaren in series/films/games/audiodramas...) Ik denk nu trouwens weer aan een verhaal Masako Nozowa, de originele Kitaro, die bij de recentere series nu juist Kitaro's vader speelt. Nozawa schijnt meerdere keren bij de opnames per ongeluk Kitaro's zinnen opgelezen te hebben waardoor Miyuki Sawashiro weer telkens heel voorzichtig moest vragen of zij (de huidige Kitaro) het toch moest doen ^^'

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Stemacteurs

Post by Saki »

Ik had onlangs voor dat ik vrij snel na elkaar de VA's herkende uit andere reeksen.

Bij de nieuwe Digimon Adventure: trok de stem van Gomamon mijn aandacht en meende ik daar Naruto in te horen.
En jawel hoor, zelfde VA! Gomamon is eigenlijk nooit van VA veranderd, maar ik had de link naar Naruto vroeger nog niet gelegd.

Enkele weken later dan de Japanse Medabots opgestart, en weer was die stem van Metabee zeer bekend.
De VA geeft ook leven aan... jawel hoor Naruto en Gomamon.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 502
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Stemacteurs

Post by WizardOfOss »

Ik ben heel slecht in het onthouden van namen of het herkennen van stemmen, zelfs als een bepaalde VA in een seizoen meerdere rollen speelt wil dat nog wel eens langs me heen gaan.

Wat me wel direct te binnen schiet is Goku in DBZ: uiteraard was ook ik vooral bekend met de Engels gedubte versie, en dan is het ronduit een schok om de Japanse variant te horen. En die stem past wat mij betreft ook totaal niet. Maar ja, hele generaties in Japan denken daar waarschijnlijk toch anders over....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Stemacteurs

Post by Ash Ketchum »

Ik had onlangs voor dat ik vrij snel na elkaar de VA's herkende uit andere reeksen.
Ja! Dat gebeurt inderdaad wel vaak, dat je een bepaalde stemacteur van een specifieke rol onthoudt en dat je die opeens overal hoort. Nu komt dat natuurlijk deels omdat de populaire stemacteurs vaak in vele series spelen en dat ze worden gecast voor hun specifieke stem. Uiteindelijk herken je meestal de acteur wel. Koichi Yamadera staat ook onder z'n collega's bekend als de man met de meeste 'breedte' in z'n stembereik, maar zelfs dan herken je hem vaak wel. Hier is een stukje in uit een programma waarin hij snel tussen z'n verschillende rollen moet wisselen: hij verandert wel van stem, maar je herkent hem wel altijd (behalve bij de dierengeluiden dan).
Wat me wel direct te binnen schiet is Goku in DBZ: uiteraard was ook ik vooral bekend met de Engels gedubte versie, en dan is het ronduit een schok om de Japanse variant te horen. En die stem past wat mij betreft ook totaal niet. Maar ja, hele generaties in Japan denken daar waarschijnlijk toch anders over....
Japanse Goku is niet de eerste Goku die ik heb gehoord en misschien ook niet eens de tweede, maar ik ben er toch snel aan gewend geraakt. Maar Nozawa is echt wel een legende inderdaad. Ze is van de oudste generatie stemacteurs, toen het woord seiyu nog niet eens bestond en toen zij begon met nasynchronisatiewerk, heeft ze nog de tijd meegemaakt dat ze in real-time televisie moesten nasynchroniseren!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Stemacteurs

Post by Gurenn »

Tja, het is altijd even wennen, maar dat lukt vrij snel. Dat seiyu met pensioen gaan of overlijden en vervangen moeten worden is nu eenmaal onvermijdelijk bij franchises die decennia lang blijven bestaan. Het is wel jammer wanneer een gevestigde seiyu nog steeds actief is en een personage dat die speelde alsnog een andere seiyu krijgt bij een remake, zeker als de nieuwe seiyu het minder goed doet of minder bij het personage past.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Stemacteurs

Post by NeeNee »

Ik herinner mij dat halverwege de 'Virtual World' arc in Yu-Gi-Oh de Nederlandse stemmen van de ene op de andere aflevering veranderden. Yugi klonk opeens helemaal anders, en Thea was Misty geworden... vreselijk.

De stem van Kaiba vond ik altijd één van de opvallendste, maar die kerel heeft echt wel bereik. Een paar weken later herkende ik hem als He-Man (toen hij zich kwaad maakte). In Avatar en Kuifje heb ik hem er nooit uitgepikt.

Voor de rest heb ik er eigenlijk niet zoveel last van. Goku werkt in alle variaties, de meeste andere personages ook. Alleen als de Engelse versie een heel diepe stem gebruikt vind ik het storend, want dat past niet bij tieners.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Stemacteurs

Post by Ash Ketchum »

Ik denk niet dat ik Yu-Gi-Oh zo ver heb gevolgd dat ik de wijziging in acteurs heb meegemaakt (of misschien gewoon niet opgevallen); maar ik kan me het zeker nog wel herinneren bij NL Pokemon, met James en Meowth! Als ik nu nog Pokemon afleveringen langs zie komen, "klopt" Meowth voor mij niet XD

Post Reply