Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

BEN JE NU NOG NIET AAN ODDTAXI BEGONNEN?!?!

:mrgreen:

Wat betreft die detectiveserie, ik verwacht niet dat je daar iets aan gaat vinden. Ik had tenminste niet het idee dat het daadwerkelijk oplossen van het mysterie echt aan bod komt, per slot van rekening gaat het om een superdetective die al weet hoe de zaak in mekaar steekt alvorens het überhaupt gebeurt is. Dus meepuzzelen, vergeet het maar.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nog van gisteren:

Megami-ryo no Ryobo-kun oftewel Mother of the Goddess' Dormitory doet geen enkele moeite te verbergen wat het is: letterlijk het eerste shot is een ongecensureerde close up van een stel tieten. En de shots daarna meer van dat. Oké, weer eens een ongegeneerde Ecchi serie met een hoofdletter E, dat hebben we al even niet meer gezien, dus mag wel weer een keer. Maar dan meteen de elephant in the room (en dan doel ik niet op het schattige censuur-olifantje): de serie draait om een dorm met een zestal sexy studentes met een wisselende afkeer van kleren, en een 12-jarige knul die daar door omstandigheden (brand, typische anime-vader) komt te wonen en werken. Tsja, wellicht had het best een vermakelijke serie kunnen zijn geweest zonder dat ene toch wat ongemakkelijke aspect...

Night Head 2041 was dan toch interessanter, al zou ik het zeker niet direct "goed" willen noemen. In 2041, na WO3, is religie, geloof in bovennatuurlijke zaken en blijkbaar zelfs fictie in het geheel verboden. Alles wat niet wetenschappelijk aan te tonen is brengt je in grote problemen. Wat toch een tikje problematisch is als twee leden van een arrestatieteam plots dingen kunnen zien en doen die hun collega's niet kunnen. En idem voor twee figuren die blijkbaar 15 jaar in een laboratorium opgesloten hebben gezeten en nu ontsnapt zijn met het idee dat de wereld hun nu wél zou accepteren. Ze ervaren al snel hoe het werkelijk zit. Dit is een wat eigenaardige serie met een CG-stijl die mij vooral aan Kado: The Right Answer deed denken, en met ook de nodige momentjes die ik op z'n minst onhandig zou willen noemen, maar desondanks zie ik er genoeg in om dit nog een kansje te gunnen.

En vandaag:

Sonny Boy draait om een school die in een zwarte leegte lijkt te bestaan, geheel afgesloten van de buitenwereld. Doet dat gegeven aan The Drifting Classroom denken? Nou, die titel wordt zowaar letterlijk genoemd. Ik heb daar helaas te weinig van gelezen om te kunnen zeggen of er werkelijk een connectie is. O, en sommige van de scholieren hebben wat bovennatuurlijke krachten gekregen. En al snel breekt er dan ook een Lord of the Flies-achtige machtsstrijd uit. Kortom, mysterie genoeg om dit nog wel even te blijven volgen.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nog een late maar niet oninteressante aanvulling: in Heion Sedai no Idaten-tachi oftewel The Idaten Deities Know Only Peace dreigde de wereld 800 jaar geleden overgenomen te worden door demonen, goden genaamd Idaten hebben toen de hele handel gered en sindsdien de boel veilig gehouden. Totdat nu ineens een of andere mad scientist een ingevroren demoon weet te ontdooien. Spektakel én humor genoeg, wel wat bedenkelijke keuzes zoals knullig expositie en een nogal tone-deaf slotscène waarin slapstick en verkrachting wat al te dicht bij elkaar komen. Het is echter vooral op visueel vlak waar Idaten indruk weet te maken, Mappa heeft zich duidelijk weer eens helemaal kunnen uitleven. En ook de OP mag er zeker wezen: https://www.youtube.com/watch?v=6xsg8M7UDk8

EDIT: inmiddels ook ep.2 gezien, en het eerder genoemde en terugkerende tone-deaf gehalte lijkt wel met een reden te zijn: De Idaten ontstaan weliswaar uit menselijke smeekbedes, maar ze zijn er uitsluitend om de mensen tegen de demonen te beschermen, niet tegen de wreedheden die de mensen elkaar aandoen. Niet heel subtiel, dat had toch wat smaakvoller gekund. Desondanks denk ik wel dat dit een blijvertje gaat worden.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

En een nog latere aanvulling: Jahy-sama wa Kujikenai! oftewel The Great Jahy Will Not Be Defeated!. Over de nummer twee van de onderwereld die door omstandigheden in het moderne Japan vast komt te zitten, in een loli-lichaam en met nog slechts een fractie van haar krachten. En daar ineens moet werken om de huur te betalen. Wat best mild vermakelijk is, maar of dat voldoende gaat zijn op een toch al behoorlijk bezette anime-zaterdag?

En over series die de behoorlijk bezette zaterdag niet overleven, Re-Main ligt eruit. Na twee afleveringen zat daar even een weekje pauze tussen, en toen daar eenmaal de derde aflevering was kon die me toch niet meer boeien.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Mede vanwege de Olympische spelen nog maar eens kritisch aan het strepen geweest, niet alleen heb ik Jahy-sama al vrij vlot in de tweede aflevering toch laten vallen, ook Bokutachi no Remake, Sonny Boy en Night Head 2041 liggen er eruit.

Daarentegen nóg een erg late aanvulling die wél een blijvertje lijkt te gaan worden: Kaizoku Oujo oftewel Fena: Pirate Princess. Over, jawel, Fena die als kind tijdens een zeeslag weet te ontsnappen naar een eiland, alwaar haar de nodige jaren later een leven in de prostitutie lijkt te wachten. Maar net op het moment dat haar zelf geplande ontsnappingspoging lijkt te mislukken komt er ineens onverwachte hulp in de vorm van Waldorf & Statler, excuus, Otto en Salman, op hun beurt weer geholpen door de Sanada-clan. Eenmaal veilig op Goblin Island blijkt dat Fena's vader voor z'n dood nog een mysterie heeft achter gelaten dat alleen Fena zou kunnen ontrafelen. En dus gaat ze nu met versterking op zoek naar "Eden". Dit was op voorhand al een serie die er voor mij uitsprong door zowel de synopsis als de productie door Production I.G., en weet dat vooralsnog in de twee openingsafleveringen prima waar te maken.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

De (voorlopige) Eindafrekening

Nou, er zit alweer een seizoen zo goed als op, even afgezien van het toenemende aantal series die zich van de traditionele seizoenen niks aan lijken te trekken. Na de ijzersterke winter- en lenteseizoenen was de zomer toch wel een forse stap terug. De vervolgen waren zoals al wel verwacht prima, voor de rest overheerste de middelmaat. Ik ga me dan ook niet aan echte reviews wagen, over de meeste series valt domweg niet zoveel zinnigs te zeggen. Maar een paar korte gedachten:
  • Door de tragische gebeurtenissen rond KyoAni was ik toch een tikje nerveus hoe Kobayashi-san ging uitpakken, maar gelukkig is dat helemaal goedgekomen.
  • Ook Hamefura stelde allerminst teleur, ook was het nu wel allemaal een tikje vrijblijvend. Desondanks kijk ik uit naar meer.
  • To Your Eternity begon ijzersterk en bleef lange tijd overeind, maar tijdens de laatste arc kwam toch wat de klad erin. Gelukkig was de slotaflevering weer uitstekend, en ook hier zie ik graag meer van.
  • Bij MHA daarentegen leek de pijp lange tijd een beetje leeg. Eerst een veel te lang uitgerekte strijd tegen de andere klas, gevolgd door de familieperikelen van huize Todoroki, en tussendoor wat schermutselingen in de boze buitenwereld. Gelukkig eindigt het wel goed met My Villain Academia, wat vooral ook hoop geeft voor het volgende seizoen.
  • Kageki Shoujo bleek al snel de beste nieuwe serie van het seizoen, en wist dat ook moeiteloos vol te houden. Dit kijkje achter de schermen van de niet-Takarazuka Revue smaakt dan ook zeker naar meer.
  • Datzelfde geldt voor Tokyo Revengers, zeker gezien het ijzingwekkende slot van dit seizoen. Het was niet altijd goed en logica viel ook vaak ver te zoeken, maar vermakelijk was het zeker.
  • En ook Idaten kan goed een tweede seizoen gebruiken, al was het maar omdat dit echt een non-einde was. Qua bronmateriaal schijnt dat echter wel knap problematisch te zijn...
  • Ore, Tsushima was een aardige short over een pratende kat en een oud vrouwtje. Een goede minuut per aflevering, en dat was net prima. En waar de TV-serie (op Youtube...) voorbij is loopt de ONA (op Youtube...) blijkbaar nog even door.
  • Kaizoku Oujo begon uitstekend en leek ondanks enkele misstapjes lange tijd gewoon een leuk, prima geanimeerd piratenavontuur te zijn. Spijtig dat alles wat onderweg was opgebouwd in de slotafleveringen overboord wordt gekieperd voor een even hoogdravend als belachelijk einde dat alles onderuit schoffelt.
  • En de rest kan ik eigenlijk gewoon afdoen als veldvulling. Geen van alles echt slecht, maar evenmin memorabel. Waarbij Peach Boy Riverside er in negatieve zin uitspringt door de mij nog altijd onbegrijpelijke keuze de afleveringen in een ogenschijnlijk random, niet-chronologische volgorde uit te zenden. Wellicht leuk als je een goed verhaal te vertellen hebt, maar hier leverde het uitsluitend verwarring en desinteresse op.
Afgerond
  1. Kobayashi-san Chi no Maid Dragon S: 8
  2. Fumetsu no Anata e a.k.a. To Your Eternity: 8
  3. Kageki Shoujo!!: 8-
  4. Otome Game no Hametsu Flag shika Nai Akuyaku Reijou ni Tensei shiteshimatta... X a.k.a. My Next Life as a Villainess: All Routes Lead to Doom! X a.k.a. Hamefura S2: 7.5
  5. Tokyo Revengers: 7+
  6. Boku no Hero Academia S5: 7
  7. Heion Sedai no Idaten-tachi a.k.a. The Idaten Deities Know Only Peace: 7
  8. Kanojo mo Kanojo a.k.a. Girlfriend, Girlfriend: 7-
  9. Kaizoku Oujo a.k.a. Fena: Pirate Princess: 6.5
  10. Deatte 5-byou de Battle a.k.a. Battle Game in 5 Seconds: 6.5
  11. Ore, Tsushima (TV): 6.5
  12. Tsuki ga Michibiku Isekai Douchuu a.k.a. Tsukimichi -Moonlit Fantasy-: 6.5
  13. Vanitas no Karte a.k.a. The Case Study of Vanitas: 6.5
  14. Megami-ryou no Ryoubo-kun. a.k.a. Mother of the Goddess' Dormitory: 6+
  15. Peach Boy Riverside: 6
Doorlopers (inclusief enkele vroege herfstseries...)
  • Ore, Tsushima (ONA) (26/?)
  • Shiroi Suna no Aquatope a.k.a. The Aquatope on White Sand (12/24)
  • Mini Dragon Specials (3/8)
  • Heike Monogatari (2/?)
  • Ganbare Douki-chan (2/12)
  • Getsuyoubi no Tawawa 2 a.k.a. Tawawa on Monday Two (2/12)
Dropped
  • Night Head 2041 (4/12)
  • Bokutachi no Remake a.k.a. Remake our Life! (4/12)
  • Sonny Boy (3/12)
  • Re-Main (2/12)
  • Seirei Gensouki a.k.a. Spirit Chronicles (1/12)
  • Jahy-sama wa Kujikenai! a.k.a. The Great Jahy Will Not Be Defeated! (1/20)
  • Uramichi Oniisan (1/13)
  • Meikyuu Black Company (1/12)
  • D_Cide Traumerei the Animation (1/13)
  • Tantei wa Mou, Shindeiru. a.k.a. The Detective Is Already Dead (1/12)
  • Scarlet Nexus (1/?)

Post Reply