Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Ik had er even helemaal niet meer aan gedacht dat er alweer 4 jaar geleden een OVA is geweest van Noblesse. Die heb ik dus niet gezien, en dat lijkt dan toch deels te verklaren dat de eerste aflevering van de serie nu een vage boel lijkt. Sommige series maken de fout de helft van een eerste aflevering vooral te infodumpen, maar hier is eerder het tegenovergestelde het geval. En wellicht zou het dan met wat meer achtergrond van de diverse personages allemaal ook wat meer boeien. Misschien ook niet. Vooralsnog maakt Crunchyroll & Webtoon poging 3 een tamelijk valse start. Toch nog maar eens die OVA kijken dus...

Kuma Kuma Kuma Bear zou toch eigenlijk wel een serie moeten zijn die aardig in mijn straatje past, maar ik had toch wat moeite om erdoor te komen. Meisje is verslaafd aan een VRMMORPG of zo'n spel ook mag heten, waarin ze in een geinig berenpak mat blijkbaar de nodige bijzondere krachten rondloopt. Dat pak lijkt echter vooralsnog zo'n beetje het enige stukje creativiteit aan de hele serie te zijn, voor de rest is er niks origineels of verrassends aan te ontdekken.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

In het kader van context missen: Guraburu! oftewel Grand Blues! leverde drie tamelijk random minuten op. Maar ja, het betreft dus een adaptie van een spinoff-manga van een franchise (Granblue Fantasy) die ik ook alleen maar van naam ken. Laat maar dus.

Akudama Drive is dan gelukkig weer een héél stuk beter. Toegegeven, of het qua verhaal ook iets gaat zijn valt nog lastig te zeggen, vooralsnog weten we niet veel meer dan dat het Osaka van de toekomst een een beetje een politiestaat lijkt te zijn geworden en dat er zogenaamde Akudama zijn, zware criminelen met voor honderden jaren aan veroordelingen die dan toch een beetje dwarsliggen. Maar hé, iedereen is nu voorzien van een explosieve nekband a la Battle Royale, altijd leuk. Maar het is vooral de visuele kant die vanaf de eerste seconde indruk weet te maken, met een Blade Runner-achtig "Kansai" als setting voor een hoop actiespektakel (en helaas wat suf gecensureerde gore). De makers hebben zich duidelijk flink uit kunnen leven. Mijn aandacht hebben ze in ieder geval....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nou, Crunchyroll slaagt er op de een of andere manier niet in mij de gehele 1 minuut en 20 seconden van Kapibarasan aan een stuk te tonen, iedere keer bevriest de boel na een paar tellen weer. Wat desondanks voldoende is om te zien dat dit duidelijk op een iets jongere doelgroep gericht is....een jaar of 40 jonger zou ik zeggen.

Het bestaan van de Strike Witches-franchise is mij uiteraard niet ontgaan, maar ik heb er nog praktisch niks van gezien. Ja, een paar jaar geleden de eerste aflevering van Brave Witches, maar dat was het dan. En wellicht verklaart dat toch ook deels waarom ik nu niet zo onder de indruk was van Strike Witches: Road to Berlin. Want ja, er wordt wel even uitgelegd wat er allemaal aan de hand is met de Neuroi en de magische meisjes met vliegtuig-laarzen om die te bestrijden, maar één cruciaal aspect wordt niet uitgelegd: waarom is het voor meisjes onder de 20 schijnbaar streng verboden om een broek of rok te dragen? Voor de rest doet het hele concept nogal denken aan Senyoku no Sigrdrifa (al is dat dan uiteraard de kloon), maar dan nóg wat meer gespeend van logica en realisme. En wat tamme fanservice ter compensatie. Leuk idee voor merchandise, wat minder als basis voor een verhaal.

En dan was er nog Adachi to Shimamura, over twee meisjes die veelvuldig spijbelen om dan een beetje te tafeltennissen (of is dit toch pingpongen?) in een verlaten etage van de gymzaal. Adachi een de typische loner die door iedereen voor delinquente wordt aangezien, Shimamura wel met een paar vriendinnen waar ze duidelijk geen al te hoge pet van opheeft. Maar de band met Adachi is toch....anders. Kortom, we gaan de yuri-kant op. Wat me dan toch het meest wist te intrigeren hieraan: what's the deal met dat astronautje?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

Yuukoku no Moriarty a.k.a. Moriarty the Patriot kent een van de betere openingsafleveringen. De grote nemesis van Sherlock Holmes brengt z'n dagen in een sfeervol nagebootst Victoriaans Londen door met het uitpluizen van misdrijven die de politie niet kan (of wil?) oplossen. Wacht even: Moriarty als detective in plaats van meestercrimineel? Dat ligt er uiteraard maar net aan wat je met de uiteindelijke oplossing doet... Deze eerste zaak was op zichzelf nog niet zo heel verheffend maar vooral een introductie van de personages en de wereld waarin ze leven, maar het smaakt zeker naar meer.

De aflevering begint overigens in New York in 1911, een uitstapje in tijd en plaats waarvan het nut me enigszins ontgaat. Maar slordig daarbij: er de skyline van Lower Manhattan wordt daarbij getoond, met prominent het Woolworth Building en het Manhattan Municipal Building. Die beiden in 1911 nog in aanbouw waren, bij het Woolworth Building zijn ze überhaupt pas in het najaar van 1911 begonnen met de bovengrondse constructie. Zie ook deze foto's uit 1912:
erste anime die een covid-verwijzing bevat! Note to self: je hoeft niet op alles wat op CR verschijnt te klikken....
Ook eindelijk gekeken. Op zich is het inderdaad meer een introductie, maar ik ben zeker benieuwd. Ik vraag me af of het korte NY proloog er mee te maken heeft dat deze Moriarty qua details nog niet helemaal klopt met de 'echte' Moriarty van de Holmes verhalen (qua familie/achtergrond) die werd genoemd in het proloog, en dat we dus ook gaan zien hoe de Moriarty in de serie uiteindelijk gaat aansluiten met de 'echte' Moriarty qua achtergrondverhaal.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Ik zit nu ergens te denken of ik überhaupt ooit iets in wat voor vorm dan ook gelezen of gezien heb waarin Moriarty een noemenswaardige rol speelt. Wat dat betreft is het toch wel zo'n iconische schurk die het bronmateriaal overstijgt.

Maar goed, nog wat aanvullingen aan dit ouderwets drukke seizoen:

Gochuumon wa Usagi Desu ka? Bloom oftewel GochiUsa 3, Is the order a rabbit? Bloom is het derde deel uit een franchise die ik wederom alleen van naam (en de bijbehorende shitload aan merchandise...) ken. Of dat een bezwaar is? Voor het verhaal duidelijk niet, want waar ik dit in eerste instantie onder CGDCT zou scharen is het eigenlijk eerder CGDHAAA: Cute Girls Do Hardly Anything At All. En toch.....op de een of andere manier was het desondanks niet saai. Grootste gemis zal vooral zijn dat ik de personages nog zal moeten leren kennen en daardoor vast wat momentjes zal missen die inspelen op specifieke persoonlijkheidstrekjes. Dus wellicht gaat dit toch een blijvertje zijn.

Maesetsu! Opening Act is dan een meer typische CGDCT, waarbij het schattige ding in kwestie manzai comedy betreft. En dat is dan toch lastig, want dat is een vorm van comedy waar ik meestal de humor totaal niet van inzie. Blijkbaar zijn onze hoofdrolspeelsters er ook nog niet zo goed in, maar alsof ik het verschil zou merken als ze dat wél zouden zijn geweest. Maar zelfs dan nog, een goede CGDCT-serie weet je ook te vermaken als het onderwerp in kwestie je niet echt boeit. Zie de vismeisjes van vorig seizoen. En daar gaat het hier toch ook aardig mis. Voeg daaraan toe een artstyle die me ook niet kan bekoren, en je hebt een serie die ik graag aan me voorbij laat gaan.

Taisou Zamurai a.k.a. The Gymnastics Samurai bewijst gelukkig hoe het ook kan. Weliswaar wordt de hoofdrol hier vervult door volwassen kerel (z'n dochtertje moet dan maar voor het cute-gehalte zorgen), maar het draait hier om turnen. Een sport waar ik totaal niks mee heb. En toch was dit een meer dan uitstekende openingsaflevering. Jotaro is een professioneel turner die nooit de echte top heeft weten te bereiken, en begint te merken dat leeftijd en fysieke kwaaltjes hem steeds meer gaan dwarszitten. Z'n coach adviseert hem dan ook te stoppen en zich op z'n gezin te richten. Tijdens een uitstapje met z'n dochtertje naar Edo Wonderland komen ze in aanraking met Leo, een buitenlandse "ninja" die schijnbaar het land uitgezet dreigt te worden, en voor Jotaro het doorheeft bij hun is ingetrokken. En vervolgens toch wel het een en ander op z'n kop zet, al blijft het nog even afwachten welke kant het nu precies op gaat.

Helaas was Kamisama ni Natta Hi oftewel The Day I Became a God dan wel weer een flinke miskleun. Een script van Jun Maeda, uitgevoerd door P.A. Works, dat schept enige verwachtingen. En vooruit, het concept an sich biedt mogelijkheden: een knul ontmoet in een park een meisje dat beweert god Odin te zijn, hem vertelt dat de wereld in 30 dagen vergaat, en op diverse manieren aantoont alwetend te zijn (maar met toch minimaal een paar haarscheurtjes...). Het probleem is alleen dat ze haast het jonge zusje van Uzaki-chan lijkt. Niet qua sugoi dekai weliswaar, wel qua onuitstaanbaarheid. Bweh....

En tot slot Ochikobore Fruit Tart oftewel Dropout Idol Fruit Tart. Een serie die draait om, je raadt het al, een meisje met idol-aspiraties die bij een agentschap terechtkomt met de kneusjes van de entertainmentindustrie. En dan op allerhande manieren zal moeten proberen succesjes te boeken, anders gaat de stekker eruit. Het deed vreemd genoeg nog het meest denken aan Zombie Land Saga, maar dan zonder het zombie-aspect. Heel verheffend is het allemaal niet, en in wat verder toch een tamelijk vol seizoen lijkt te gaan worden geef ik dit ook weinig kans, maar puur op zichzelf beoordeeld is het zo verkeerd nog niet.

Sore dake ga Neck a.k.a. That is the Bottleneck is drie minuten aan weirde shit waar ik eigenlijk niks zinnigs over kan zeggen. Maar goed, drie minuutjes, dus ik zal het vast nog een tweede kans gunnen.

En Osomatsu-san is terug met een derde seizoen! Oké, het is er nooit van gekomen het tweede seizoen af te kijken, maar dat kan altijd nog. En als er één serie is waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over continuïteit.... Zoals inmiddels gebruikelijk gaat een nieuw seizoen niet zonder slag of stoot van start, in deze "inclusive" tijden kan je uiteraard niet zomaar weer een serie maken rond 6 stukken stront. Maar een hoop waanzin en een paar spoofs (uiteraard moet ook Demon Slayer het even ontgelden....) verder komt het toch allemaal weer goed. En uiteraard is ook de ED weer een klasse apart....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

En toen was er Dogeza de Tanondemita. Het plot: een onzichtbare gozer die drie minuten lang een meisje smeekt hem haar "plot" te tonen. Nieuw dieptepunt uit de rijke anime-historie of het meest briljante concept ooit?
(ik neig vooralsnog naar dat eerste....)

Ik moet zeggen, voor een serie waarvan de titel voor 2/3 in het Duits is viel Magatsu Wahrheit: Zuerst me alleszins mee. We hebben een blijkbaar ietwat dystopisch keizerrijk, we hebben een groep wapensmokkelaars die daartegen strijden, en ogenschijnlijk in elk kamp een protagonist. O ja, er lopen schijnbaar ook nog wat gemuteerde dino's rond en schijnbaar spelen ook nog wat bovennatuurlijke dingetjes. Dat zou allemaal tot een eclectische puinhoop kunnen leiden, maar dat valt verrassend mee, het voelt juist allemaal tamelijk realistisch. Zeker niet de meest spectaculaire premiere van dit seizoen, maar ik wil nog wel even aanzien waar dit verder heen gaat.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Je zal toch in de anime-industrie werken. Tegen een mager loontje, en structureel zwaar overwerkt (onbetaald uiteraard). En niet mekkeren want voor jou tien anderen. En dan krijg je op een dag te horen dat je aan de tweede aflevering van IWGP mag werken. Over een bedrijf wat z'n medewerkers uitbuit en intimideert, en als je dan met een rechtszaak dreigt om je overuren uitbetaald te krijgen (in Japan!!!) wordt je zelfs in mekaar getrimd. The irony is strong with this one....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

Is het geanimeerd door A-1 Pictures? :D

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Doga Kobo.....ik weet niet in hoeverre hun series representatief zijn voor de werkomstandigheden daar.....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

De Eindafrekening
  1. Golden Kamuy S3: 8+ (Review)
  2. Maoujou de Oyasumi a.k.a. Sleepy Princess in the Demon Castle]: 8 (Review)
  3. Tonikaku Kawaii: 8- (Review)
  4. Akudama Drive: 8- (Review)
  5. Dungeon ni Deai wo Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka III a.k.a. DanMachi III: 8- (Review)
  6. Yuukoku no Moriarty a.k.a. Moriarty the Patriot: 7.5 (Review)
  7. Munou de Nana a.k.a. Talentless Nana: 7.5 (Review)
  8. Taisou Zamurai : 7+ (Review)
  9. Gal to Kyouryuu a.k.a. Gal & Dino: 7+ (Review)
  10. Strike Witches: Road to Berlin: 7 (Review)
  11. Iwa Kakeru!: Sport Climbing Girls: 6.5 (Review)
  12. Adachi to Shimamura: 6+ (Review)
  13. Majo no Tabitabi a.k.a. Wandering Witch: The Journey of Elaina: 6+ (Review)
  14. Senyoku no Sigrdrifa a.k.a. Warlords of Sigrdrifa: 6+ (Review)
  15. Magatsu Warheit: Zuerst: 6 (Review)
  16. Dogeza de Tanondemita: 5.5 (Review)
  17. Kusoge tte Iuna! Animation a.k.a. Don't Call Us A JUNK GAME!: 5.5
  18. Rail Romanesque: 4 (Review)
Doorlopers
  • Shingeki no Kyojin: The Final Season a.k.a. Attack on Titan Final Season
  • Jujutsu Kaisen
  • Osomatsu-San S3
  • Inu to Neko Docchi mo Katteru to Mainichi Tanoshii a.k.a. With a Dog AND a Cat, Every Day is Fun
Dropped
  • Kuma Kuma Kuma Bear (4/12)
  • Kamisama ni Natta Hi a.k.a. The Day I Became a God (4/12)
  • Ikebukuro West Gate Park (4/12)
  • Hypnosis Mic: Division Rap Battle - Rhyme Anima (4/13)
  • Ochikobore Fruit Tart a.k.a. Dropout Idol Fruit Tart (3/12)
  • Sore dake ga Neck a.k.a. That is the Bottleneck (3/12)
  • D4DJ: First Mix (2/??)
  • Kaeru no Pickles: Kimochi no Iro (2/12)
  • Gochuumon wa Usagi Desu ka? Bloom a.k.a. Is the Order a Rabbit? Bloom (1.5/12)
  • Assault Lily: Bouquet (1/12)
  • 100-man no Inochi no Ue ni Ore wa Tatteiru a.k.a. I'm standing on 1,000,000 lives (1/12)
  • King's Raid: Ishi wo Tsugumono-tachi (1/26)
  • Toutotsu ni Egypt Kami a.k.a. Oh, Suddenly Egyptian God (1/??)
  • Anime Kapibara-san (1/??)
  • Guraburu! a.k.a. Grand Blues! (1/12)
  • Maesetsu! (1/12)
  • Himitsukessha Taka no Tsume: Golden Spell (1/12)

Post Reply