Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Jawel, we naderen alweer het laatste seizoen van dit anime-jaar:

https://anichart.net/Fall-2020

Wat springt er wat mij betreft uit? Allereerst uiteraard de onvermijdelijke vervolgen: Golden Kamuy, Danmachi en Osomatsu-san zijn allemaal alweer aan hun derde seizoen toe. Van die laatste moet ik weliswaar het tweede seizoen nog steeds afkijken, maar aangezien hier toch geen sprake is van enige continuïteit zal dat geen beletsel zijn.

Voor de rest:
- Noblesse: Webtoon-to-anime poging 3. Driemaal is scheepsrecht toch?
- Ikebukuro West Gate Park schijnt in ieder geval erg sterk bronmateriaal te hebben.
- Kamisama ni Natta hi klinkt weliswaar niet direct heel interessant, maar de combinatie van Jun Maeda en P.A. Works is genoeg reden het een kans te geven.
- Yuukoku no Moriarty. Yep, da's de Moriarty uit de Sherlock Holmes-verhalen. Ben benieuwd.
- Higurashi no Naku Koro ni zou schijnbaar een reboot van de eerdere reeks zijn, die ik alleen van titel ken. Deze kijken of toch maar het origineel?
- Hanyou no Yashahime, een sequel op Inuyasha. Nu ken ik die oude serie alleen van naam, dus de vraag is even hoezeer dat een beletsel gaat zijn.
- Hypnosis Mic: Division Rap Battle - Rhyme Anima: vrouwen zijn de baas, wapens zijn uitgebannen, en mannen moeten nu maar vechten middels rap-battles. Klinkt even belachelijk als intrigerend....
- Rail Romanesque puur omdat het iets met treinen is....
- En vooruit, Iwa Kakeru! Sport Climbing Girls klinkt op voorhand als een guilty pleasure...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

Ikebukuro West Gate Park herinnert me juist eraan dat ik eigenlijk de 2000 televisiedrama hiervan nog wil kijken: het schijnt echt enorm populair te zijn geweest, en is geregisseerd door een van m'n favoriete dramaregisseurs (Tsutsumi, van o.a. Trick en de 20th Century Boys films). Yukoku no Moriarty zal ik wel even uitproberen, net als Dragon Quest en Hanyo no Yashahime (Volgens mij heb ik Inu-Yasha niet afgelezen...). Osomatsu 3 ook. Qua films lijkt me Poupelle of Chimney Town interessant (het originele prentenboek waar deze film op gebaseerd is heb ik een tijdje geleden gelezen).

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Tamara »

een sequel op Inuyasha.
wacht. wat?

Heb ik het afgelopen jaar nu zoveel gemist of is dit een vrij recente aankondiging?

Nou ja. 2020 is toch al een vreemd jaar. Dit past er mooi tussen. Als het handig te zien is via een streamingdienst die ik al heb, zal ik het zeker kijken.

(De Tamara van 18 jaar geleden kan niet geloven dat de Tamara van nu zó lui en verwend is. Tamara van 18 jaar geleden stond elke zaterdag om 5 uur 's ochtends op om in alle rust de nieuwste gedownloade aflevering van Inuyasha te kunnen kijken in een resolutie die zo laag was, dat de ondertiteling nog nét te lezen was.)

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Vroegâh was niet alles beter :lol:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

(De Tamara van 18 jaar geleden kan niet geloven dat de Tamara van nu zó lui en verwend is. Tamara van 18 jaar geleden stond elke zaterdag om 5 uur 's ochtends op om in alle rust de nieuwste gedownloade aflevering van Inuyasha te kunnen kijken in een resolutie die zo laag was, dat de ondertiteling nog nét te lezen was.)
Ik wilde net schrijven, 18 jaar geleden kende ik je nog niet eens, tot ik door m'n grote schrik erachter kwam dat gevoelsmatig 18 jaar niet hetzelfde is als echt 18 jaar >_>

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Gurenn »

Ash Ketchum wrote:
Mon Sep 14, 2020 6:52
(De Tamara van 18 jaar geleden kan niet geloven dat de Tamara van nu zó lui en verwend is. Tamara van 18 jaar geleden stond elke zaterdag om 5 uur 's ochtends op om in alle rust de nieuwste gedownloade aflevering van Inuyasha te kunnen kijken in een resolutie die zo laag was, dat de ondertiteling nog nét te lezen was.)
Ik wilde net schrijven, 18 jaar geleden kende ik je nog niet eens, tot ik door m'n grote schrik erachter kwam dat gevoelsmatig 18 jaar niet hetzelfde is als echt 18 jaar >_>
Als ik het lezen van forumposts mag beschouwen als 'kennen', kende ik jou 16-17 jaar geleden ook al. Ik weet niet hoe ik me moet voelen bij deze vaststelling.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

En "Ash Ketchum" gebruik ik nog langer :")

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

En we zijn weer begonnen!

Higurashi no Naku Koro ni mag het spits afbijten. Nu ken ik de oorspronkelijke serie alleen van naam en reputatie, dus vergelijken zit er voor mij niet in. Het komt wel tamelijk old school over, met name door de character designs die schijnbaar toch flink anders zijn geworden. Ik had toch wel wat moeite om erin te komen, de personages en hun voice acting zit toch dicht tegen de irritatiegrens aan. Maar het heeft wel een lekker unheimisch sfeertje, dat en reputatie moeten me er dan maar even doorheen slepen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

De anime(s) nooit gezien, maar ik wil de games nog altijd spelen. Die schijnen wel samen honderden uren te duren. Wat op zich niet een heel groot probleem is en er is een handige alles-in-één set uit op de Switch, maar ik wil ook Umineko no Naku Koro ni spelen, en die komt in januari uit. En die schijnt ook zo enorm lang te zijn, en ik ga echt niet die twee games achter elkaar spelen, dus het wordt eerst Umineko spelen in januari en als ik die ooit heb uitgespeeld heb kom ik wel bij Higurashi ^_^'

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Gurenn »

WizardOfOss wrote:
Thu Oct 01, 2020 23:54
Het komt wel tamelijk old school over, met name door de character designs die schijnbaar toch flink anders zijn geworden. Ik had toch wel wat moeite om erin te komen, de personages en hun voice acting zit toch dicht tegen de irritatiegrens aan. Maar het heeft wel een lekker unheimisch sfeertje, dat en reputatie moeten me er dan maar even doorheen slepen.
De artstyle is gewijzigd, maar de character designs zelf zijn min of meer hetzelfde...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nou, de vrijdagavond gaat er duidelijk een worden om selectief te zijn....

...en dan gaat 100-man no Inochi no Ue ni Ore wa Tatteiru meteen de eerste afvaller zijn. Een tamelijk inspiratieloze isekai over een knul die een beetje baalt van z'n leventje in Tokyo, en dan in een gamewereld terecht komt als "farmer" zonder echte wapens of bijzondere krachten, en vergezeld door twee klasgenotes die zo mogelijk nog nuttelozer zijn. O, en z'n eerste quest is om een enorme trol te verslaan. Jep, dit klinkt echt als een aantrekkelijker leventje dan wat hij in Tokyo had. En als de serie op zichzelf al niet middelmatig genoeg was heeft ie ook nog de pech de avond te delen met........

....Danmachi III. Op voorhand uiteraard al een zekerheidje, maar deze aflevering stelde ook zeker niet teleur. Tot nu toe waren monsters niet meer dan vijanden om te verslaan, maar als Bell een even schattig als angstig monstermeisje tegenkomt blijkt er toch wel meer te spelen. Intelligente monsters? Pratende monsters? Dat had de wereld nog niet eerder gezien.

Met Rail Romaneqsue hebben we ook de eerste short te pakken, over een wereld waarin in 1989 al smartphones blijken te bestaan, treinen in het gedrang zijn gekomen en "Raillords", treinbesturingssystemen die heel toevallig op schattige meisjes lijken, de boel moeten zien te redden. Of zo. Niet de meest sterke start, maar hé, het duurt ook maar 3,5 minuut en het is iets met treinen, dus het moet raar lopen wil ik dit droppen.

En het kan nog korter: Inu to Neko Docchi mo Katteru to Mainichi Tanoshii duurt minder dan anderhalve minuut. En dat is waarschijnlijk ook precies lang genoeg. Meisje heeft een dom hondje en een cynische kat. That's about it.

Hypnosis Mic - Division Rap Battle - Rhyme Anima moet haast wel de meest maffe premisse van dit seizoen hebben: vrouwen hebben in Japan de macht overgenomen, wapens zijn de wereld uit, we lossen voortaan onze conflicten op met........rap-battles. En dus heb een hele lading bishies die zo hun kunsten mogen tonen. Het slaat echt helemaal nergens op, maar vermakelijk is het zeker. Of het dat ook een heel seizoen zo blijft waag ik echter te betwijfelen.

En vooralsnog tot slot Jujutsu Kaisen, weer een nieuwe Shonen Jump-serie waarin een scholier moet strijden tegen zich als lekker absurd uitziende monsters manifesterende vloeken. En hoe doe je dat beter dan door er zelf ook een te worden? Het lijkt vooral een mooie mix van humor en ranzigheid te hebben, prima start in ieder geval. Nu maar zien of dat ook overeind blijft, aangezien dit van dezelfde regisseur en studio is als The God of High School. En we weten inmiddels hoe dat afgelopen is....

Morgen maar weer verder, nog maar 4 vrijdag-series te gaan....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Majo no Tabitabi a.k.a. Wandering Witch: The Journey of Elaina maakt ook een prima eerste indruk. Klein meisje is gek op een boek met reisverhalen van een heks, en wil ook zo gaan reizen. Nou ja, dan moet ze dus ook maar een heks worden. Na lang en keihard studeren kan ze als leerling-heks aan de slag, en aan het eind van de aflevering is ze zowaar officieel een heks. En alweer 18 jaar, damn wat vliegt de tijd. Voor het daadwerkelijke reizen zullen we nog een weekje moeten wachten, maar het hele sfeertje bevalt me vooralsnog prima.

Datzelfde kan ik niet zeggen van Assault Lily: Bouquet. De wereld wordt weer eens lastig gevallen door gevaarlijke (nogal mechanisch ogende) monsters genaamd Huge. Maar gelukkig zijn er ook de Lily, schoolmeisjes die met God Eater-achtige zwaarden de Huge te lijf gaan. En uiteraard hebben ze ook een speciale Lily-school. Heel origineel allemaal. Not. Het meest opmerkelijke aan de serie is dat de makers nogal een Dikke Dijen-obsessie lijken te hebben, meer nog dan eerder dit jaar Tamayomi. Voor de rest uitermate vergeetbaar.

Alweer wat interessanter was Tonikaku Kawaii a.k.a. TONIKAWA: Over the Moon For You. Over een knul met grootse dromen, die een harde kennismaking heeft met Truck-kun. Maar hé, stop de persen: in plaats van te worden geïsekaid trouwt hij met het meisje van z'n dromen.
Image
De hele situatie verloopt zo absurd dat ik nog wel even wil aanzien waar dit heen gaat.

En weer door met inspiratieloze meuk: King's Raid: Ishi wo Tsugumono-tachi a.k.a. King's Raid: Successors of the Will lijkt weer typisch zo'n generieke fantasy-serie waarin de mensheid het moet opnemen tegen demonen, met in dit geval nog een bende elven die nog een appeltje te schillen hebben met de mensen als joker. Aangezien er inmiddels al een paar betere fantasy-series voorbij zijn gekomen acht ik de kans klein dat ik dit nog een vervolg ga geven, en het feit dat het 26 afleveringen gaat krijgen zie ik ook niet echt als een aanmoediging.

Senyoku no Sigrdrifa a.k.a. Warlords of Sigrdrifa geeft ons nog maar eens een (dubbele) dosis schattige meisjes die de wereld tegen monsters moeten beschermen. In dit geval komt het gevaar van Pillars, en in plaats van zwaarden gebruiken de meisjes nu antieke vliegtuigen (en vooruit, een katana). En als bonus krijgen we ook nog een dosis Noorse mythologie cadeau. Het doet vooral denken aan een mix van Kouya no Kotobuki Hikoutai en Girly Air Force. Twee series waarbij ik het einde niet gehaald heb. Of het hier anders gaat lopen? We zullen zien....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Afgaand op het promomateriaal had ik verwacht dat in Iwa Kakeru!: Sport Climbing Girls het sport-aspect ondergeschikt zou gaan zijn aan de fanservice. Dat lijkt gelukkig mee te vallen. Want ja, het betreft nog steeds goed gevormde meisjes in strakke outfits die een klimmuur (en later wellicht ook echte rotswanden?) bedwingen, maar dat lijkt een serieuze benadering van de klimsport allerminst in de weg te staan. Meest storende vond ik een personage dat het allemaal juist een beetje té serieus nam, want o wee als je ook nog plezier beleeft aan het klimmen!

Hanyou no Yashahime: Sengoku Otogizoushi a.k.a. Yashahime: Princess Half-Demon vind ik nog een wat lastig verhaal. Ik ken voorloper Inuyasha namelijk alleen van naam, en dan is het toch lastig bepalen in hoeverre dat een gemis is. Deze eerste aflevering draaide juist nog voornamelijk rond de oude personages, en hoewel het vast niet de meest ideale binnenkomer was viel dit toch prima te genieten. De serie zal echter vooral rond drie nieuwe personages draaien, die nu nog slechts een beperkte introductie gehad hebben. Ik ga het nog wel even aanzien.

En dan Munou na Nana oftewel Talentless Nana. De wereld wordt alwéér bedreigd door monsters, heel creatief "vijanden van de mensheid" genaamd. En er zijn mensen met uiteenlopende bovennatuurlijke talenten om daartegen te strijden. En uiteraard is er een school daarvoor, ergens op een afgelegen eilandje. En dan is er onze protagonist die het zonder zo'n talent moet doen.....of toch niet? Het grootste deel van deze eerste aflevering had ik het gevoel naar een matige MHA-kopie te kijken die ik verder weinig kans zou hebben gegeven. Maar dan is er de slotscène die de boel toch even aardig op z'n kop zet, en me zeker nieuwsgierig maakt naar meer....

Yuukoku no Moriarty a.k.a. Moriarty the Patriot kent een van de betere openingsafleveringen. De grote nemesis van Sherlock Holmes brengt z'n dagen in een sfeervol nagebootst Victoriaans Londen door met het uitpluizen van misdrijven die de politie niet kan (of wil?) oplossen. Wacht even: Moriarty als detective in plaats van meestercrimineel? Dat ligt er uiteraard maar net aan wat je met de uiteindelijke oplossing doet... Deze eerste zaak was op zichzelf nog niet zo heel verheffend maar vooral een introductie van de personages en de wereld waarin ze leven, maar het smaakt zeker naar meer.

De aflevering begint overigens in New York in 1911, een uitstapje in tijd en plaats waarvan het nut me enigszins ontgaat. Maar slordig daarbij: er de skyline van Lower Manhattan wordt daarbij getoond, met prominent het Woolworth Building en het Manhattan Municipal Building. Die beiden in 1911 nog in aanbouw waren, bij het Woolworth Building zijn ze überhaupt pas in het najaar van 1911 begonnen met de bovengrondse constructie. Zie ook deze foto's uit 1912:

Image

Komt m'n vroegere New York-obsessie toch nog eens van pas....

Oké, Eagle Talon ~Golden Spell~ is blijkbaar al het zoveelste deel van een langlopende reeks die mij totaal onbekend was. En dat gerust had mogen blijven. Het doet nog het meest denken aan de minimaal geanimeerde Flash-filmpjes van weleer, is dat wellicht ook de oorsprong? Het ziet er niet uit en is daarbij ook pijnlijk ongrappig. Maar hé, wel de eerste anime die een covid-verwijzing bevat! Note to self: je hoeft niet op alles wat op CR verschijnt te klikken....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Golden Kamuy is weer terug, en wat heb ik deze serie toch gemist. Voor de speurtocht naar Asirpa (en vast ook het goud) laten we Hokkaido nu achter ons en verkassen naar Sakhalin: waar grotere gevaren loeren dan beren, waar de plaatselijke Ainu weer zo hun eigen manier van leven hebben, en waar ook Russen wonen. En die houden wel van een een potje knokken. Kortom, meteen weer de beuk erin!

Doga Kobo laat zich weer eens van z'n beste kant zien met Maoujou de Oyasumi, oftewel Sleepy Princess in the Demon Castle. Een prinses uit het idyllische Gooderest (....) wordt ontvoert door de Demon King, en vervolgens opgesloten in zijn kasteel. Gooderest stuurt wel hun Hero erop uit om haar te redden, maar tot het zover is heeft de prinses toch andere zorgen: hoe krijgt een mens een goede nachtrust in een oncomfortabele cel in een rumoerig demonenkasteel? Gelukkig is onze prinses er eentje van de praktisch ingestelde soort, en het duurt dan ook niet lang voordat ze de demonen terroriseert in haar quest voor zijdezacht beddegoed....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Misdaad en bendes in Ikebukuro? Huh, is er een nieuw seizoen Durarara!! onder de radar door geglipt? Nope, dit is Ikebukuro West Gate Park. Schijnbaar gebaseerd op een succesvolle boekenreeks en ook al eens tot een live-action serie verwerkt, maar nu dus in geanimeerde vorm. De bende in kwestie hier zijn de G-boys, die schijnbaar een stokje ordehandhaving doen in kwesties waar het de politie aan legale mogelijkheden ontbreekt. En daar zit meteen m'n pijnpunt bij de eerste aflevering: de tamelijk onspectaculaire manier waarmee ze nu een drugshandelaar achter de tralies kregen deed me toch afvragen waarom de politie dit niet zelf had gekund. Afgezien daarvan leek het best een degelijke serie, dus ik wil nog wel een paar afleveringen aanzien.

Post Reply