Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Zou ik toch haast het zomerseizoen totaal vergeten :oops:

https://anichart.net/Summer-2020

Heel veel interessants had ik er op voorhand niet tussen zien staan, en uiteraard krijgen we er nog een aantal gestaakte shows uit het lenteseizoen erbij cadeau, Ik zie wle wat er op me af komt....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Afgelopen vrijdag reeds de aftrap: Dokyuu Hentai HxEros. Eigenlijk gewoon een soort Power Rangers: een vijftal tieners die aliens bestrijden. Maar dan net even anders. Hoe anders? Nou ja, de titel zegt eigenlijk al genoeg.... Het lijkt een even schaamteloze als vermakelijke fanservice harem actiecomedy te zijn, waarbij het het feit dat alles braaf gecensureerd is vooralsnog totaal niet storend lijkt.

Dan zaterdag eerst Monster Musume no Oishasan. Als de titel al niet aan Monster Musume no Iru Nichijou doet denken, dan de hoofdpersonages wel: een hele gewone knul, een jaloerse lamia, en een overdreven trotse centaur kwam ook al direct voorbij. Genoemde knul is dit keer een dokter, de lamia zijn assistente en de centaur een patiënte. Die gelijkenis schijnt zuiver toeval te zijn, en pakt ook bepaald niet voordelig uit. Grootste probleem is dat de serie teveel op twee gedachten hinkt: probeert het iets als die andere Monster Musume te zijn, of toch liever iets als Interviews with Monster Girls? Er zitten een diverse opzichtige fanservice-momenten in, maar ondertussen is het ook gewoon een dokter die oprecht monstermeisjes met hun problemen probeert te helpen. En niet geheel verrassend slaat het nu op beide fronten behoorlijk de plank mis.

Dan Lapis Re:LiGHTs. Over een magische meisjesschool. Met als grote twist dat onze sympathieke nieuwkomer in een groep terechtkomt met daarin haar jeugdvriendin en nog een paar andere figuren die er zo slecht voor staan dat als ze bij het volgende tentamen falen ze met de gehele groep van school worden getrapt. Lapis doet weinig echt verkeerd, maar doet ook helemaal niks goeds of memorabels. Next.

Maou Gakuin no Futekigousha: Shijou Saikyou no Maou no Shiso, Tensei shite Shison-tachi no Gakkou e oftewel The Misfit of Demon King Academy maakt dan toch een interessantere start. Hoewel de titel het over de Misfit van de Demon King Academy heeft lijkt onze mannelijke lead Anos Voldigod juist perfect op zijn plaats. Hij blijkt namelijk de reïncarnatie te zijn van de grote Demon King die verantwoordelijk was voor de wereld in z'n huidige vorm. En het is dus ook al snel duidelijk dat met zijn krachten niet te spotten valt, ondanks dat hij pas een maand oud is. Tegelijk lijkt het helemaal niet zo'n kwaaie gozer in de omgang. Zoals ook Misha Necron al snel door heeft. In eerste instantie leek ze de typische verlegen nieuwkomer, maar al snel is duidelijk dat ook zij niet zomaar de eerste de beste is, daarover vast volgende week meer. Wil ik nog wel een paar afleveringen aankijken.

En dan vandaag The God of High School. Na Tower of God wederom een Crunchyroll-original gebaseerd op een Webtoon, maar dit maakt toch een aanzienlijk betere eerste indruk. Sowieso leuk om eens een serie zich in hedendaags Seoul te zien afspelen (wel een beetje vreemd dat iedereen Japans spreekt....), maar het heeft ook duidelijk een eigen stijl. Vooralsnog draait het allemaal om een groot martial arts-toernooi, al hint de openingsscène wel op een aanzienlijk groter verhaal. Aan actie én humor geen gebrek, waarbij vooral de knotsgekke achtervolging met onze helden te fiets achter een dief te motor aan indruk maakt, maar ook de gevechten aan het eind mogen er zeker zijn. Kortom, nog even geen vage mysteries maar gewoon meteen lekker de beuk erin. Waardoor ik me alleen maar méér afvraag waarom CR in vredesnaam ToG heeft gekozen om de wereld kennis te laten maken met Webtoons....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

Hmmm, voorlopig toch nog niets dat me trekt :/

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Umayon ook niet, gok ik zomaar? Een spin-off van Uma Musume, een serie waarbij ik al snel ben afgehaakt en die ik ook alweer zowat vergeten was. Ik had echter niet het gevoel dat mijn beperkte bekendheid met het materiaal nu de reden was dat het toch niet zo heel erg grappig was....

En nog een semishort: Peter Grill to Kenja no Jikan oftewel Peter Grill and the Philosopher's Time. Nadat Peter Grill als overwinnaar van een toernooi zich officieel de sterkste man op aarde mag noemen te midden van allerhande monsters, blijkt hij een onverwacht probleem te hebben. Hoewel hij reeds verloofd is met het meest onschuldige meisje op aarde schijnt nu iedereen achter zijn "DNA" aan te zitten, om het maar even netjes te zeggen. Te beginnen met twee ogres die geen enkele vorm van remming kennen. En ook onze Peter blijkt dan toch te zwak..... Duidelijk weer een serie die de grens tussen ecchi en hentai probeert op te zoeken, het zal moeten blijken of dit een heel seizoen interessant weet te blijven.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nog de opbrengst van gisteren: ik weet nog niet helemaal wat ik van Deca-Dence moet denken. Ik zie er zeker de nodige potentie in en het oogt sowieso zeer gelikt, maar het lijkt ook wel een tikje door te slaan in z'n eigen waanzin. Maar een paar afleveringen ga ik dit zeker nog gunnen.

En dan uiteraard eindelijk weer Re:Zero. Na twee seizoenen Isekai Quartet zou je haast zijn vergeten dat Subaru's leventje in z'n nieuwe wereld bepaald geen lolletje was, maar deze eerste aflevering hakt er direct weer genadeloos in. En ook goed om te zien dat de makers nog steeds schijt hebben aan de gedachte dat een aflevering 24 minuten inclusief een OP en ED dient te duren....

En vandaag alleen het vervolg van No Guns Life. Deze serie rond ons aller favoriete private detective met een pistool als hoofd pakt de draad weer op alsof er nooit een onderbreking is geweest, Meest opmerkelijke was toch wel de ED die heel....apart is.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Pfft, ik heb het einde gehaald van Uzaki-chan wa Asobitai! oftewel Uzaki-chan Wants to Hang Out!, maar waarom eigenlijk? Het draait om een sempai (geen idee eigenlijk of z'n naam überhaupt genoemd is) die er prima tevreden mee lijkt zijn college-jaren rustig in z'n uppie door te brengen. Helaas, in z'n tweede jaar duikt plots Uzaki-chan op, een stel sugoi dekai tieten met daaraan vast een bloedirritante gremlin die hij nog van high school kent. En ook al zouden haar pogingen zijn zelfverkozen eenzaamheid te beëindigen goed bedoeld zijn, het effect is dat ze zijn leven tot een ware hel maakt. Dat zou op zich nog best een bron van humor moeten kunnen zijn, maar werkt hier totaal niet. Het meest interessante aan de serie lijkt dan eerder nog de eigenaardige obsessie met katten, van de creepy kat die het stel overal lijkt te volgen, tot de titels van alle films in de bioscoop....

Kanojo, Okarishimasu a.k.a. Rent-a-Girlfriend was dan al een stuk beter, al moet ik ook maar zien of dat een blijvertje is. Kazuya is net gedumpt door z'n eerste vriendin, waarna hij zich direct tot de betaalde liefde keert. Van de brave soort wel te verstaan, dus gezellig op een date met de welhaast perfecte Chizuru, nog net even handjes vasthouden, niet verder dan. Achteraf een beetje gefrustreerd dat het allemaal slechts een act is gedraagt Kazuya zich tijdens een tweede date als een regelrechte hork, maar door wat toevallige omstandigheden zijn ze nu ineens wel voor beider dolenthousiaste families officieel een koppeltje. En net als ze denken elkaar nooit meer te zien blijken ze uiteraard op dezelfde school te zitten. Het laat zich dus wel raden hoe dit zal gaan eindigen. Niet onaardig, maar ook niet heel bijzonder.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Zowel HxEros als Misfit overleven ook hun tweede aflevering, en lijken vooralsnog blijvertjes te gaan worden.

Daarnaast ook de eerste aflevering van Nihon Chinbotsu 2020 oftewel Japan Sinks gekeken, heftig begin met een hoop vernieling, maar er zijn iets teveel dubieuze puntjes om het echt serieus te kunnen nemen. Ik bedoel, een vliegtuig landen op een rivier vol bruggen (terwijl ze eerder sowieso nog boven zee vlogen)? Hoe is moeders aan de tsunami ontkomen? Hoe kwam vaders aan de gekleurde lampen (en de stroom) voor die verlichting? En ook maar goed dat de hel familie blijkbaar uit goed getrainde wandelaars bestaat, want hoewel ik geen idee heb waar die tempel precies gelokaliseerd zou moeten zijjn (bestaat ie überhaupt echt?) zijn ze allemaal toch van behoorlijk ver daarheen komen lopen, dwars door een totaal verwoeste stad heen. En juist voor een drama als dit is geloofwaardigheid toch wel een groot goed.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

En nog een late aanvulling aan het seizoen: Ninja Collection. Een short met minimale animatie, niet geheel onverwacht uit dezelfde hoek als Yami Shibai. En met een eerste aflevering die vooral erg vaag maar op geen enkele manier spannend of interessant is. En anders dan bij in ieder geval het eerste seizoen van Yami Shibai voegt de stijl hier ook absoluut niks toe, is het eerder juist erg storend. Wat een bagger.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Het seizoen bleek toch nog niet compleet:

beetje gemengde gevoelens bij Gibiate. Het hele idee van een wereld die overspoeld door een virus (wat een timing!) dat mensen in monsters doet veranderen is uiteraard niet bepaald nieuw, en het valt nog te bezien of dat tijdreis-aspect nog iets toevoegt of alleen maar een gimmick is om twee figuren uit het verleden hierheen te halen. En dat de monsters CGI zijn kan ik nog begrijpen, maar laat het ook nog eens knap beroerde CGI zijn. Maar goed, een tweede aflevering wil ik het nog wel gunnen....

Koi to Producer: EVOL×LOVE a.k.a. Mr Love: Queens Choice (hadden ze niet beter gewoon de eerst helft van de Japanse titel kunnen wegstrepen in plaats van zo'n knullige Engelse titel te verzinnen?) viel best verrassend heel erg mee. Ja, het blijft typisch shoujo-werk waarin onze protagoniste plots omringd wordt door mooie jongens en ook een bovennatuurlijk aspect verandert daar weinig aan, maar anders dan bij de meeste van dergelijke series kreeg ik niet de spontane neiging om het direct af te zetten. Ook hier nog wel een tweede kans.

En dan zijn een aantal series uiteraard al aan hun tweede ronde begonnen, The God of High School wist daarbij nog steeds te overtuigen, HxEros en Misfit lijken op weg blijvertjes te worden. Maar dan Deca-dence. Die in z'n tweede aflevering alles op dusdanig krankzinnige wijze op z'n kop zet dat ik nu helemaal geen flauw idee meer heb wat ik ervan moet denken. Is het briljant? Is het knettermesjogge? You gotta see it to believe it....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

De Eindafrekening
  1. Deca-Dence: 8+ (Review)
  2. Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu (S2) a.k.a. Re:Zero -Starting Life in Another World (S2): 8+ (Review)
  3. Maou Gakuin no Futekigousha: Shijou Saikyou no Maou no Shiso, Tensei shite Shison-tachi no Gakkou e a.k.a. The Misfit of Demon King Academy: 7+ (Review)
  4. No Guns Life (S2): 6.5 (Review)
  5. Kanojo, Okarishimasu a.k.a. Rent-a-Girlfriend: 6 (Review)
  6. Dokyuu Hentai HxEros: 6- (Review)
  7. Peter Grill to Kenja no Jikan a.k.a. Peter Grill and the Philosopher's Time: 5.5 (Review)
  8. Nihon Chinbotsu 2020 a.k.a. Japan Sinks: 2020: 5.5
  9. The God of High School: 5 (Review)

Dropped
  • Koi to Producer: EVOL×LOVE a.k.a. Mr Love: Queens Choice (5/12)
  • Monster Musume no Oishasan a.k.a. Monster Girl Doctor (2/12)
  • Gibiate (2/12)
  • Uzaki-chan wa Asobitai! a.k.a. Uzaki-chan Wants to Hang Out! (1,5/12)
  • Lapis Re:LiGHTs (1/12)
  • Umayon (1/12)
  • Ninja Collection (1/?)

Post Reply