Laast gekeken anime

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Ash Ketchum

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Toch blijft de glamping aflevering nog het meest geschift XD (kennelijk was Yoshio Urasawa ook de mentor van de schrijver van de glamping aflevering, dus het is hetzelfde soort gekkigheid).

Ash Ketchum

Post by Ash Ketchum »

OddTaxi afgekeken! Op zich heb ik sowieso wel een zwak voor dit soort 'meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen' verhalen (zo vermaakte ik me eind vorig jaar erg met Ikebukuro West Gate Park (IWGP)), maar OddTaxi was ook bijzonder leuk. Hoog mysterie-gehalte doet het natuurlijk altijd goed bij mij, maar de personages waren sowieso ook erg leuk om te volgen. En ik dacht, wat klinken sommige stemmen op een rare manier bekend, alsof ik ze ergens anders (niet anime) van kende, maar een redelijk aantal personages zijn ingesproken door komedianten. Waaronder Homo Sapiens natuurlijk, die gewoon door het duo Daian waren gedaan, maar ook nog wel een handjevol anderen, en ze deden het eigenlijk best goed (want ik ken genoeg voorbeelden met slechte gast-stemacteurs...).

Eigenlijk moet ik de audio drama's ook nog eens beluisteren, want die schijnen ook weer het een en ander duidelijker te maken

WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Met het tweede seizoen pal voor de deur gisteren toch eindelijk maar eens Kimetsu no Yaiba: Mugen Train gekeken. En begrijp nu eigenlijk nóg minder van de absurde, recordbrekende hype rond deze film. En nog minder van de bizar hoge score (8.72) en ranking (#41) op MAL. Om positief te beginnen: de film verspilt geen tijd aan een introductie of recap, we duiken gewoon direct in het diepe. Als je de serie niet gekeken hebt heb je hier niks te zoeken. En het is en blijft Ufotable, dus uiteraard ziet (bijna) alles er knap gelikt uit. De ietwat knullige CGI demon-trein kan ik ze dan zelfs nog vergeven. O, en een behoorlijke rol voor Inosuke en gelukkig weinig Zenitsu waarbij de paar scenes rond hem zowaar goed uitpakken. So far, so good.

Vanwaar dan toch mijn teleurstelling? Om te beginnen het plot: allereerst uiteraard de trein uit de titel, het geeft de personages (als ze eenmaal ontwaakt) zijn een reden voor wat beter hakwerk, maar het voelt al behoorlijk opgerekt en eigenlijk als typisch fillermateriaal met een vermakelijke schurk die in het grotere geheel geen enkele rol speelt. Maar als dat voorbij is is er nog drie kwartier film over. En dus duikt er volstrekt uit het niets een andere demon op om de tot nu toe voornamelijk op de achtergrond opererende Rengoku alsnog een glansrol te gunnen. En daar komt m'n volgende pijnpunt: why should I care? We leren hem maar nauwelijks kennen, en hij komt nog het meest over als een Tanjiro-on-steroids, zowel qua karakter als kracht. Maar als puntje bij paaltje komt maakt het ook allemaal maar weinig uit, het enige wat je bij het ingaan van seizoen 2 hoeft te weten uit de hele film is dat er een Hashira minder is. O, en in het kader van nitpicking: ik begrijp ook wel dat die 200 arme medepassagiers nadat hun rol in het verhaal is uitgespeeld onbelangrijk zijn, maar mag ik het opmerkelijk vinden dat ze allemaal braaf in (het ontspoorde wrak van) de trein blijven zitten terwijl ook niemand van onze helden nog maar een seconde naar ze omkijkt?

Al met al heb ik eigenlijk toch vooral het idee te hebben gekeken naar iets wat ook prima over een aflevering of 3, maximaal 4 in de serie verwerkt had kunnen worden. Misschien zelfs nog wel als slot van het eerste seizoen wat toch ook een beetje als een nachtkaars uitging na al het eerdere spektakel. En door de restricties die dat met zich meebrengt zou het wellicht juist beter hebben gewerkt. Als op zichzelf staande film is het gewoon (te) mager. Te onbeduidend. Te vergeetbaar. Ik hoop toch van harte dat het 2e seizoen deze toch ietwat zure smaak weet weg te spoelen...
6.5/10

Ash Ketchum

Post by Ash Ketchum »

Op zich ben ik niet oneens met je, maar ik vond het wel prima als film. Misschen niet record-brekend goed, maar heb me wel ermee vermaakt. Misschien omdat ik de manga toch al kende, maar qua lengte past het verhaal perfect als film (de komende arc bijvoorbeeld is weer veel te lang), en hoewel het inderdaad 'net zo goed' ook in de serie verwerkt had kunnen worden, vind ik dat het tegenovergestelde ook wel (tot op zekere hoogte) geldt. Wel is het zo dat de eerste en tweede helft qua thema's niet echt aansluiten (dat was in de manga ook zo), en ik had daarom ook wel gehoopt dat de film daar iets sterker op zou bouwen, maar dat is niet gedaan.

WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Het is ook niet dat het echt slecht was, maar meer nog dan de serie teerde dit naar mijn idee op de productie door Ufotable. Wat me het meest stoorde is dat je nu eigenlijk twee afzonderlijke verhalen had (of heb ik een connectie tussen beide demonen gemist?) die toevallig direct na elkaar gebeuren. Wellicht had het dan beter gewerkt als ze het beperkt hadden tot alleen het eerste deel, daar Rengoku én de demon (en desnoods die kinderen) wat meer achtergrond hadden kunnen geven, en Rengoku ook een grotere rol in het gevecht. Dan hadden ze wellicht meer moeten afwijken van het bronmateriaal, maar daar heb ik op zich geen moeite mee, het zijn en blijven toch verschillende media. En dan hadden ze ook meteen een mooie binnenkomer voor het 2e seizoen gehad.

Post Reply