Laast gekeken anime

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

Na inmiddels 6 afleveringen begin ik er een beetje een Mayoiga-gevoel bij te krijgen: is dit wel echt bedoeld als drama, of toch stiekem als een comedy?

Is Yuasa hier daadwerkelijk bij betrokken geweest?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Is Yuasa hier daadwerkelijk bij betrokken geweest?
De credits zeggen van wel. De vraag is vooral hoe groot zijn rol en invloed daadwerkelijk waren.

Ik heb twee theorien:
1. Het was design-by-committee en hij kon zijn ei alleen kwijt in wat individuele scènes.
2. Dit was meer een side-project voor Yuasa en de andere mensen die eraan werkten hadden te veel vrijheid en niet genoeg ervaring (scenarist Toshio Yoshitaka heeft bijvoorbeeld pas aan een paar andere titels gewerkt, altijd met (veel) minder verantwoordelijkheden).

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Somali and the Forest Spirit
Oeps. Ik heb per ongeluk een lees-de-manga-anime gekeken. Niet dat het erg is - de reis van het meisje Somali en de golem die ze als haar vader ziet doet het goed als een soort 'leef in het hier en nu; de reis is belangrijker dan de bestemming' serie. Alleen... ik was volledig voorbereid op tranen met tuiten huilen aan het einde. Ik keek er zelfs naar uit, omdat ik trek had in een echte tranentrekker. Om domme redenen ben ik dus een tikkie teleurgesteld.

Ook teleurstellend: de manga waarop deze anime is gebaseerd ziet er erg goed uit maar is (nog) niet verkrijgbaar in het Engels. Het verhaal speelt zich af in een mooie wereld waar veel verbeeldingskracht aan te pas is gekomen, maar de anime heeft er moeite mee deze wonderlijke setting echt eer aan te doen. Het is allemaal een beetje stijfjes en simpel; niet zo levendig als het had kunnen zijn. De manga wordt zo te zien getekend door het type tekenaar dat het helemaal oké vindt om zijn/haar handen op te offeren voor de kunst, wat waarschijnlijk ook verklaard waarom er maar een deel per negen maanden verschijnt.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Woodpecker Detective's Office afgekeken. Eigenlijk in de reeks 'de anime herinnerde me eraan dat ik het boek wilde lezen dus heb ik 'm gekocht en nu wil ik het eerst het boek uitlezen voor ik de anime kijk', maar nu heb ik de serie toch eerst afgekeken. Sowieso een fan van de Meiji setting (dat Asakusa en Ryounkaku in de AniWay werden besproken was geen toeval) en het kleurgebruik van de anime is ook wel leuk,maar uiteindelijk vond ik het toch meer een serie die ik maar op de achtergrond liet lopen en waar ik naar luisterde terwijl ik andere dingen deed. Slechts een klein gedeelte van de anime is daadwerkelijk gebaseerd op het boek en eigenlijk waren dat ook wel de boeiendste verhalen (o.a. die met Ryounkaku en die met die pop): sommige anime-original verhalen waren bv. gewoon variaties van enorm bekende Edogawa Rampo verhalen (die tegenwoordig public domain zijn), dus echt verrassend waren ze niet.

Ik had ook het gevoel dat het een beetje teveel Bungo Stray Dogs wilde spelen met al die gastrollen van bekende schrijvers/denkers. Naar het schijnt heeft alleen Taro Hirai (=Edogawa Rampo) een kleine rol in het boek, maar in deze serie had je o.a. Akutagawa en Nomura als semi vaste rollen, maar ze voegden nou niet echt heel veel toe behalve 'kijk naar al die bekende schrijvers en denkers uit de Meiji/Showa tijdperk bij elkaar zijn!'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Slechts een klein gedeelte van de anime is daadwerkelijk gebaseerd op het boek [...] sommige anime-original verhalen waren bv. gewoon variaties van enorm bekende Edogawa Rampo verhalen

Naar het schijnt heeft alleen Taro Hirai (=Edogawa Rampo) een kleine rol in het boek, maar in deze serie had je o.a. Akutagawa en Nomura als semi vaste rollen, maar ze voegden nou niet echt heel veel toe behalve 'kijk naar al die bekende schrijvers en denkers uit de Meiji/Showa tijdperk bij elkaar zijn!'
Dat verklaart het een en ander! Ik heb Woodpecker Detective's Office laatst ook afgekeken, maar wist nog niet wat ik ervan moest denken. Aan de ene kant kon ik het Showa Genroku Rakugo Shinju-achtige drama wel waarderen. Dat het aan de hand van mysteries werd verteld was een mooie bonus. Alle hommages kwamen echter nogal goedkoop over. Te geforceerd. Te veel van het goede. Alsof de makers probeerden te verhullen dat ze niet de vaardigheden hadden om de serie een eigen identiteit te geven door ons af te leiden met gestolen trucjes.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Ik vond het wel jammer dat ze er niet voor hebben gekozen dieper in te gaan op Kindaichi als taalkundige in plaats van random cameo van Natsume Soseki en zo; er zijn nou eenmaal weinig anime die gaan over een van de bekendste Japanse taalkundigen...

Hey, er is toch overal een anime van? Er moet toch wel een anime zijn over linguistiek...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

The Great Passage (Fune o amu)? Gaat over de productie van een woordenboek, van begin tot eind, en gaat her en der in op de oorsprong van woorden en het ontstaan van nieuwe. Ik vond 'm goed.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Ah! Dat was ook een 'ik wil eerst het boek lezen' anime, maar dat is dus er nooit van gekomen en daarna helemaal het bestaan van de anime vergeten! Zal die dan maar eens proberen :)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Happy Sugar Life
In een ver verleden (2018?) heb ik de eerste drie afleveringen gekeken voor Streamimpressies en ook al belandde de serie direct daarna in de vriezer, ik was toen redelijk positief. Gewoon omdat het kan, heb ik Happy Sugar Life toch afgekeken en het was...oké. Veel personages waren té verwrongen om eng te zijn, waardoor ik regelmatig het gevoel had dat ik een komedie zat te kijken. Hoogtepunten voor mij waren een paar stilistisch slimme scènes en het acteerwerk van stemactrice Kana Hanazawa, die hoofdpersoon Sato insprak.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

The Great Passage: Inderdaad een leuke serie over het maken van een woordenboek. Ik werk ook met Japanse woordenboeken (voornamelijk m'n elektronische woordenboek, maar ik heb ook o.a. een Japanse dialectenwoordenboek en eytomologiewoordenboekje), dus wat dat betreft voelt het nog vertrouwder aan. Uniek en boeiend onderwerp, hoewel ik ook wel moet toegeven dat ik het echt niet erg had gevonden als we ietsjes minder drama hadden dat over de mensen zelf ging, en dat we iets meer over het praktische proces achter het maken van een woordenboek (zoals die segmenten over papierkwaliteit, of de angst dat er een woord per ongeluk is vergeten). Bij veel stukken had ik graag gewild dat ze net een stapje dieper in de stof gingen (zoals het ontstaan van nieuwe woorden en bv. over betekenissen en zo), maar dat zou waarschijnlijk voor de meeste kijkers te droog zijn. Misschien dat ik de live-action film eens ga kijken, want die is waarschijnlijk wel strakker ingepland qua verhaal.

En intussen roep ik al tien jaar dat ik een nieuw elektronisch woordenboek wil hebben...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Vinland Saga
Nog eentje in de categorie 'toch maar even afkijken'. Ik volg de manga trouw, dus het leuke van de anime was vooral zien hoe belangrijke scènes er geanimeerd en in kleur uit zien. Het is vreemd, maar ik was vergeten hoe het eerste bedrijf vooral de 'Askeladd Show' was. Thorfinn is de hoofdpersoon, maar Askeladd steelt de spotlight. In de manga was dat eigenlijk ook al zo, maar het valt minder op wanneer je het verhaal beetje bij beetje leest in plaats van dat je het bingekijkt. Dat is overigens absoluut geen klacht. Die magnifieke klootzak, zijn plannen en vreemde mentor-/aartsvijandrelatie met Thorfinn zijn een genot om naar te kijken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

kemurikusa.
€20 Indie-puzzle-platformer: De anime

Eigenlijk vond ik kemurikusa niet echt leuk om te kijken. De personages waren irritant en de 3D-animatie was duidelijk meer noodzaak dan artistieke keuze. Het was vooral het mysterie van de dode wereld die me aan het kijken hield. Bij elke aflevering dacht ik: "Ik wil dit niet kijken. Ik wil dit spélen." De manier waarop de wereld is gebouwd is daar zo geschikt voor: genummerde, met elkaar verbonden eilanden, en hoe hoger het nummer, hoe gevaarlijker het er is. De bizarre kemurikusa-bladeren zijn uitermate geschikt om puzzels om heen te bouwen. En de personages hebben allemaal hun eigen krachten, wat betekent dat een speler tussen personages zou kunnen wisselen om puzzels op te lossen, barricades te doorbreken en vijanden te verslaan.

Aan de andere kant, er zijn talloze indie-puzzle-platformers die zoiets doen. In animevorm is zoiets ietsje unieker.

Maar toch, ik had kemurikusa liever gespeeld dan gekeken.

(Mocht iemand zijn theorie bevestigd willen zien: ja, Netflix heeft al een tijdje moeite met verbinding maken, dus ik raas door mijn Prime-kijklijst heen.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Bij 'game-achtige anime' denk ik altijd meteen aan Mashin Eiyuden Wataru, waarin elke 'wereld' een eigen platform is en ze steeds hoger en hoger moeten komen en elke keer weer eindbazen en zo tegenkomen.

Wwaarom is er nog steeds geen goede game hiervan gemaakt? :(

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Wwaarom is er nog steeds geen goede game hiervan gemaakt? :(
Omdat One Piece, Sword Art Online en alle andere grote series minstens één middelmatige game per jaar nodig hebben, is er geen tijd meer om iets anders te maken. Helaas.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

(En toch moet ik toegeven dat die nieuwe Captain Tsubasa game er interessant uit ziet :3)

Post Reply