Laast gekeken anime

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Toch blijft de glamping aflevering nog het meest geschift XD (kennelijk was Yoshio Urasawa ook de mentor van de schrijver van de glamping aflevering, dus het is hetzelfde soort gekkigheid).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

OddTaxi afgekeken! Op zich heb ik sowieso wel een zwak voor dit soort 'meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen' verhalen (zo vermaakte ik me eind vorig jaar erg met Ikebukuro West Gate Park (IWGP)), maar OddTaxi was ook bijzonder leuk. Hoog mysterie-gehalte doet het natuurlijk altijd goed bij mij, maar de personages waren sowieso ook erg leuk om te volgen. En ik dacht, wat klinken sommige stemmen op een rare manier bekend, alsof ik ze ergens anders (niet anime) van kende, maar een redelijk aantal personages zijn ingesproken door komedianten. Waaronder Homo Sapiens natuurlijk, die gewoon door het duo Daian waren gedaan, maar ook nog wel een handjevol anderen, en ze deden het eigenlijk best goed (want ik ken genoeg voorbeelden met slechte gast-stemacteurs...).

Eigenlijk moet ik de audio drama's ook nog eens beluisteren, want die schijnen ook weer het een en ander duidelijker te maken

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

Met het tweede seizoen pal voor de deur gisteren toch eindelijk maar eens Kimetsu no Yaiba: Mugen Train gekeken. En begrijp nu eigenlijk nóg minder van de absurde, recordbrekende hype rond deze film. En nog minder van de bizar hoge score (8.72) en ranking (#41) op MAL. Om positief te beginnen: de film verspilt geen tijd aan een introductie of recap, we duiken gewoon direct in het diepe. Als je de serie niet gekeken hebt heb je hier niks te zoeken. En het is en blijft Ufotable, dus uiteraard ziet (bijna) alles er knap gelikt uit. De ietwat knullige CGI demon-trein kan ik ze dan zelfs nog vergeven. O, en een behoorlijke rol voor Inosuke en gelukkig weinig Zenitsu waarbij de paar scenes rond hem zowaar goed uitpakken. So far, so good.

Vanwaar dan toch mijn teleurstelling? Om te beginnen het plot: allereerst uiteraard de trein uit de titel, het geeft de personages (als ze eenmaal ontwaakt) zijn een reden voor wat beter hakwerk, maar het voelt al behoorlijk opgerekt en eigenlijk als typisch fillermateriaal met een vermakelijke schurk die in het grotere geheel geen enkele rol speelt. Maar als dat voorbij is is er nog drie kwartier film over. En dus duikt er volstrekt uit het niets een andere demon op om de tot nu toe voornamelijk op de achtergrond opererende Rengoku alsnog een glansrol te gunnen. En daar komt m'n volgende pijnpunt: why should I care? We leren hem maar nauwelijks kennen, en hij komt nog het meest over als een Tanjiro-on-steroids, zowel qua karakter als kracht. Maar als puntje bij paaltje komt maakt het ook allemaal maar weinig uit, het enige wat je bij het ingaan van seizoen 2 hoeft te weten uit de hele film is dat er een Hashira minder is. O, en in het kader van nitpicking: ik begrijp ook wel dat die 200 arme medepassagiers nadat hun rol in het verhaal is uitgespeeld onbelangrijk zijn, maar mag ik het opmerkelijk vinden dat ze allemaal braaf in (het ontspoorde wrak van) de trein blijven zitten terwijl ook niemand van onze helden nog maar een seconde naar ze omkijkt?

Al met al heb ik eigenlijk toch vooral het idee te hebben gekeken naar iets wat ook prima over een aflevering of 3, maximaal 4 in de serie verwerkt had kunnen worden. Misschien zelfs nog wel als slot van het eerste seizoen wat toch ook een beetje als een nachtkaars uitging na al het eerdere spektakel. En door de restricties die dat met zich meebrengt zou het wellicht juist beter hebben gewerkt. Als op zichzelf staande film is het gewoon (te) mager. Te onbeduidend. Te vergeetbaar. Ik hoop toch van harte dat het 2e seizoen deze toch ietwat zure smaak weet weg te spoelen...
6.5/10

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Op zich ben ik niet oneens met je, maar ik vond het wel prima als film. Misschen niet record-brekend goed, maar heb me wel ermee vermaakt. Misschien omdat ik de manga toch al kende, maar qua lengte past het verhaal perfect als film (de komende arc bijvoorbeeld is weer veel te lang), en hoewel het inderdaad 'net zo goed' ook in de serie verwerkt had kunnen worden, vind ik dat het tegenovergestelde ook wel (tot op zekere hoogte) geldt. Wel is het zo dat de eerste en tweede helft qua thema's niet echt aansluiten (dat was in de manga ook zo), en ik had daarom ook wel gehoopt dat de film daar iets sterker op zou bouwen, maar dat is niet gedaan.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

Het is ook niet dat het echt slecht was, maar meer nog dan de serie teerde dit naar mijn idee op de productie door Ufotable. Wat me het meest stoorde is dat je nu eigenlijk twee afzonderlijke verhalen had (of heb ik een connectie tussen beide demonen gemist?) die toevallig direct na elkaar gebeuren. Wellicht had het dan beter gewerkt als ze het beperkt hadden tot alleen het eerste deel, daar Rengoku én de demon (en desnoods die kinderen) wat meer achtergrond hadden kunnen geven, en Rengoku ook een grotere rol in het gevecht. Dan hadden ze wellicht meer moeten afwijken van het bronmateriaal, maar daar heb ik op zich geen moeite mee, het zijn en blijven toch verschillende media. En dan hadden ze ook meteen een mooie binnenkomer voor het 2e seizoen gehad.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Detective Conan: The Scarlet Bullet: De World Sports Games zijn echt niet de Olympische Spelen, maar zijn wel een internationaal sportevenement dat elke vier jaar in een andere plaats wordt gehouden en deze zomer is Tokyo aan de beurt. Tijdens een receptie in de aanloop naar de WSG wordt de vader van Sonoko, hoofd van de Suzuki Zaibatsu en een van de sponsors van de WSG, ontvoerd, maar gelukkig snel gevonden dankzij de Detective Boys. Het blijkt dat 15 jaar geleden, in de aanloop naar de WSG in Boston, een soortgelijke zaak is gebeurd, waarbij drie grote sponsoren van de WSG werden ontvoerd en een van hen zelfs neergeschoten. Het lijkt erop dat hetzelfde nu in Japan gebeurt. Kogoro wordt door een autofabrikant ingehuurd om hem te beschermen,want hij vreest ook een slachtoffer te worden. De groep staat gepland om mee te aan op de eerste treinreis van de Hyperlinear, een gloednieuwe maglev trein die snelheden tot op 1000 km/u kan halen en je binnen 30 minuten van Shin Nagoya naar Shibahama Station kan brengen: het idee is dat alle WSG VIPs meegaan met de eerste reis van deze "Japanese bullet" en vanuit Nagoya naar Shibahama Station reizen, want de openingsceremonie wordt gehouden in het aangesloten Shibahama Stadion. Het is duidelijk dat de dader hier wil toeslaan, maar naast Conan zijn ook Sera (en haar "zusje") geinteresseerd in deze zaak, net als de FBI agenten in Japan, die deze zaak zien als een verlenging van "hun" zaak in Boston en daarom zelf alles "netjes" willen oplossen.

De film doet denken aan de Conan films van ruim tien jaar geleden, panic action op een transportmiddel (vliegtuig/zeppeling/cruiseschip), maar dan met de toon van de huidige films. Helaas volgt het ook de traditie van die films dat het mysterieplot een beetje karig is. De film focust ook op de leden van de Akai-familie, die op verschillende manieren te maken hebben met deze zaak, en het gebruik van hen is wel leuk gedaan. Shukichi in het bijzonder vond ik altijd zo makkelijk om te vergeten in de manga, maar heeft hier eindelijk een memorabel moment en hoewel deze film volgens mij niet zo'n grote "we verklappen al iets in deze film voordat het in de manga gebeurt" moment had zoals in Dimensional Sniper en The Darkest Nightmare, heeft wel het moment die duidelijk inhaken op het verhaal van de manga qua hoe "wie weet wat over welk persoon op welk moment" wat al best ingewikkeld was in de manga ^^'

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Detective Conan: The Scarlet Alibi: De eerste Conan compilatiefilm, die inhaakt op The Scarlet Bullet. Heeft kort aan het begin van dit jaar in de bioscopen gedraaid. In de serie gebeurt het heel vaak (of eigenlijk meestal) dat je flarden van het grote verhaal meekrijgt in kleinere verhalen, bv. dat er een moord gebeurt in een hotel en dat er tijdens het oplossen van die moord, er elders in het hotel ook iets gebeurd dat te maken heeft met het grote verhaal of dat iemand zich iets herinnert dat met het hotel te maken heeft of zo. Daardoor wordt het grote verhaal wel heel erg in losse stukjes gebracht, waardoor het makkelijk is om dingetjes te vergeten. Deze film knipt allerlei scenes aan elkaar om je even bij te praten over de focus personages in The Scarlet Bullet, te weten Akai, Sera, Shukichi en Mary. De "film" begint na de dood van Akai (dus ergens net voor volume 60) en laat je dan zien hoe we voor het eerst kennis maakten met Sera en Shukichi, en hoe langzaam lijntjes tussen de verschillende losse punten wordt getrokken. De film's climax is The Scarlet Return verhaallijn en eindigt daarna met Conan's herinneringen van 10 jaar geleden op het strand (dus ergens rond volume 90). Voor de leek is het verhaal nauwelijks te volgen, maar als opfrisser voor de fans is het wel aardig in elkaar gezet, omdat het alle hints en onthullingen die oorspronkelijk in 7, 8 jaar werden verteld op een rijtje zet (Ik was echt helemaal vergeten hoe Shukichi voor het eerst in het verhaal kwam en hoe Conan erachter kwam wie hij was nog voor het strand verhaal).

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

De eerste anime van 2022 zit er alweer op: Sorairo Utility. Over drie meisjes die een potje golf spelen. Twee kunnen er wat van, de derde.....niet zo. Eén aflevering van een kwartiertje, dat wordt efficient benut maar de mogelijkheden daarbinnen zijn uiteraard beperkt. En het is in Japan, dus hole 19 is uiteraard de onsen. En tjsa, het blijft golf :roll:
6.5/10

EDIT: en viel me nu pas op dat onderstaande in een verkeerd draadje was beland:
WizardOfOss wrote:
Wed Nov 24, 2021 21:55
Tussen alle actuele anime door toch nog eens een (relatief) oudje gekeken: eX-Driver. En nee, er is niks mis met m'n shift-toets. Een 6-delige OVA uit 2000 over een nabije toekomst waarin alle auto's elektrisch en bovenal volledig autonoom rijden. Alleen een beetje jammer dat die zo af en toe de neiging hebben op hol te slaan en men vergeten is een kill-switch in te bouwen. Dus wat doe je dan? Je stuurt een stel schoolmeisjes en een snotaap in klassieke sportwagens er op af om ze te stoppen. Hoe? Laat elke auto nou van een viertal sensoren op de hoeken zijn voorzien, schiet daar (al rijdend, met een pistool) een plakkerig goedje overheen en de auto gaat vervolgens zo hard in de ankers dat zelfs de airbags geactiveerd worden. Right....

Het zal duidelijk zijn, als je veel waarde hecht aan logica kan je deze serie maar beter overslaan. En idem voor een sterk verhaal, er zijn onder de eX-Drivers wat onbeduidende onderlinge strubbelingen, en in de laatste twee afleveringen duikt een vroegere rivaal ineens op als de grote slechterik, maar ook dat plotje gaat als een nachtkaars uit. Nee, de makers hiervan lijken vooral aandacht te hebben gehad voor de genoemde klassieke sportwagens (o.a. Lotus Seven & Europa, Lancia Stratos, Daihatsu Midget), welke tot in detail in beeld gebracht worden. Alles eromheen lijkt bijzaak te zijn geweest. Wat resulteert in een mild vermakelijke maar verder tamelijk vergeetbare serie. Alleen voor autoliefhebbers...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Shin-chan ken ik eigenlijk alleen van toen die in Nederland werd uitgezonden en hoewel ik wel wist dat de filmreeks ook wel z'n schare fans heeft, had ik er nog nooit een gezien, tot vandaag dan. Crayon Shin-chan: School Mystery! The Splendid Tenkasu Academy was de Crayon Shin-chan film van 2021 en zoals de titel suggereert, is het thema ditmaal een detective. Toen de film uitkwam, hoorde ik zelfs best veel hierover van fans van detectives, en het scheen best wel okay te zijn als detectivefilm, dus ik wilde hem al een tijdje zien. Kazama krijgt het geregeld dat hij, en z'n vrienden een proefweekje mee mogen draaien op de Tenkasu Academy, een basis- en middelbare school voor elite kinderen en de besten in hun vakgebied. Studenten kunnen ook a la Harry Potter Elite Punten winnen (of verliezen) door hun gedrag en cijfers, dat allemaal wordt geregeld door een AI die overal op de school actief is en alles monitort. Alles? Nee, er blijkt namelijk ook vampier op de campus te dwalen, die al een paar scholieren heeft aangevallen en hen in hun bips heeft gebeten: die kinderen zijn nu plots dom geworden. Chishio, de mentor van het groepje kinderen, begint een detectiveclub om samen met Shinnosuke en de anderen dit raadsel op te lossen... en dit stuk van het verhaal is eigenlijk verbazingwekkend netjes gedaan, met een dying message van Kazama (hij gaat niet dood), meerdere verdachten, en een goed opgebouwd stuk dat leidt naar de dader. Dit was eigenlijk nog robuuster dan de Detective Conan film van vorig jaar. En dan heb je nog natuurlijk de focus op de kinderen die allemaal iets anders leren tijdens hun verblijf op Tenkasu.

(En opeens moest ik weer denken aan Shin-chan-gate. Oh, wat had ik dit weer willen nalezen op het AW forum XD)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Image

Dragon Ball Super: Super Hero: In 4DX, want je wil natuurlijk wel alle klappen en zo voelen als je dit in de bioscoop ziet! Het is een heel ander soort film dan DBS: Broly, en focust heel erg op Piccolo en Gohan, dus echt een must-see voor fans van die personages. Qua verhaal leent het wel wat bekende motieven uit enkele latere DBZ films (dus die van de jaren 90) dus de film is niet echt heel verrassend, maar heb me wel vermaakt. Ik moet ook zeggen dat de CG animatie er best goed uitzag! Meestal heb ik niet zoveel met CGI films en DBS: Broly zag er als (digitaal) traditioneel geanimeerde film er echt heel goed uit en hoewel deze film er niet zo goed uitzag als Broly, viel het zelden op dat de film (op enkele hele korte scenes/shots na) CGI was.
Last edited by Ash Ketchum on Sun Aug 21, 2022 11:19, edited 1 time in total.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Laast gekeken anime

Post by The Donkey »

Ash Ketchum wrote:
Wed Mar 09, 2022 21:48
Shin-chan ken ik eigenlijk alleen van toen die in Nederland werd uitgezonden en hoewel ik wel wist dat de filmreeks ook wel z'n schare fans heeft, had ik er nog nooit een gezien, tot vandaag dan. Crayon Shin-chan: School Mystery! The Splendid Tenkasu Academy was de Crayon Shin-chan film van 2021 en zoals de titel suggereert, is het thema ditmaal een detective. Toen de film uitkwam, hoorde ik zelfs best veel hierover van fans van detectives, en het scheen best wel okay te zijn als detectivefilm, dus ik wilde hem al een tijdje zien. Kazama krijgt het geregeld dat hij, en z'n vrienden een proefweekje mee mogen draaien op de Tenkasu Academy, een basis- en middelbare school voor elite kinderen en de besten in hun vakgebied. Studenten kunnen ook a la Harry Potter Elite Punten winnen (of verliezen) door hun gedrag en cijfers, dat allemaal wordt geregeld door een AI die overal op de school actief is en alles monitort. Alles? Nee, er blijkt namelijk ook vampier op de campus te dwalen, die al een paar scholieren heeft aangevallen en hen in hun bips heeft gebeten: die kinderen zijn nu plots dom geworden. Chishio, de mentor van het groepje kinderen, begint een detectiveclub om samen met Shinnosuke en de anderen dit raadsel op te lossen... en dit stuk van het verhaal is eigenlijk verbazingwekkend netjes gedaan, met een dying message van Kazama (hij gaat niet dood), meerdere verdachten, en een goed opgebouwd stuk dat leidt naar de dader. Dit was eigenlijk nog robuuster dan de Detective Conan film van vorig jaar. En dan heb je nog natuurlijk de focus op de kinderen die allemaal iets anders leren tijdens hun verblijf op Tenkasu.

(En opeens moest ik weer denken aan Shin-chan-gate. Oh, wat had ik dit weer willen nalezen op het AW forum XD)
Ik zag toevallig net een stukje van Shin-chan langs komen tussen de random andere internet filmpjes. Heerlijk hoe ze die Nederlandse accenten en uitdrukkingen er gewoon in gedrukt hebben haha. Wat is "Shin-chan-gate"?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Ik had net opgeschreven wat ik me er nog van herinnerde, tot ik plots bedacht dat Archive.org misschien dat topic al had gearchiveerd... en dat bleek gelukkig en alle pagina's zijn leesbaar XD Zie hier het verhaal over een FB groep die beweerde nieuwe Nederlands gedubte afleveringen van Shin-chan te gaan brengen, en Tomara's pogingen om meer hier over te leren :D

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Image

Mikeneko Holmes no Yureijoshu (Lapjeskat Holmes en de heer van het spookslot): Lapjeskat Holmes is een langlopende boekenreeks met in de hoofdrol de agent Katayama, zijn zusje Harumi en hun lapjeskat Holmes, die of heel veel geluk brengt, of stiekem een hele slimme detective is die hints geeft aan z'n baasjes. Hoewel ik vroeger wel eens een live-action adaptatie van deze reeks had gezien, wist ik niet dat er ook een OVA van was gemaakt in 1992. Het is gebaseerd op een kort verhaal uit de reeks, en gek genoeg niet eens een echt bekend verhaal (niet het titelverhaal van een verhalenbundel). Het was...okay? Het is dat ik de reeks al ken en het wel grappig vond om het eens als anime te zien, maar niet echt iets om per se achter aan te gaan wat betreft verhaal of animatiekwaliteit...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Image

Detective Conan: The Bride of Halloween: Dit is geen perfecte Detective Conan film, maar doet wel een paar dingen die voorgaande films niet hadden gedaan, of in elk geval niet zo vergaand. De film begint met iemand die wordt opgeblazen door een explosie met een mysterieuze paarse vlam en het blijkt dat enkele jaren geleden, vier van de vijf hoofdrolspelers uit de spin-off Wild Police Story al eens eerder het pad hadden gekruist met de bom-terrorist die hier achter zit, en het lijkt erop dat deze terrorist wederom in Tokyo wil toeslaan. Als detectiveverhaal is deze film misschien wel een van de eenvoudigste uit de hele reeks, met een enorm duidelijke dader omdat er een bijzonder kleine cast van verdachten is. Maar aan de andere kant voelt deze film misschien nog wel het sterkst verbonden met de hoofdreeks, veel meer dan voorgaande films. Er zitten hele specifieke verwijzingen naar een bepaald verhaal uit de reeks, en het is in veel opzichten ook een vervolg op dat verhaal. Ook ligt de eerste helft van de film heel erg op het vijftal van de politie academie en voelt het dus ook als een vervolg op Wild Police Story. En er gaat zelfs een personage uit de hoofdreeks (die niet meer belangrijk was) dood in deze film! Ben benieuwd of de film van volgend jaar ook sterker verbonden zal zijn met de hoofdreeks, want dit aspect van The Bride of Halloween vond ik wel reuze interessant en leuk. En de regie is de afgelopen jaren echt wel lekker hip geworden, de vertrouwde opening scene waarin Conan het verhaal vertelt ziet er top uit, en ik was ook eeeeeerg blij met de terugkeer van een bepaald lied....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

The First Slam Dunk gekeken! Anders dan de titel doet denken, is dit niet per se een remake van het begin van de serie, maar is het 'gewoon' de wedstrijd tegen Sannoh, maar dan met een focus op Miyagi (die in de manga niet heel veel aandacht kreeg). Ik heb de manga wel gelezen, maar was het precieze verloop van de wedstrijd wel vergeten, dus ik herkende wel de grote scenes en momenten, maar niet per se dat ze allemaal uit deze wedstrijd kwamen en wist sowieso de uitslag niet meer. Erg gaaf dat de hele film eigenlijk alleen over 1 wedstrijd gaat en qua geluid was het ook best gaaf om het in de bioscoop gezien te hebben (heel veel diepe ademgeluiden en zo, en natuurlijk de bal die gespeeld wordt). Hoewel Miyagi wel een goede focus biedt voor mensen die helemaal geen Slam Dunk kennen en de wedstrijd op zich natuurlijk erg spannend is, lijkt het me wel nog dat het een beetje lastig kan zijn om mee te komen als dit je eerste Slam Dunk ervaring is.

Post Reply