Herfst 2019: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Nou, dit keer geen voorzichtig begin van het seizoen, maar gisteren al direct een hele lading....en ondertussen heb ik iets teveel andere zaken aan m'n hoofd om deze hoeveelheid aan te kunnen. Daarbij ook weer een hoog isekai-gehalte, wat op voorhand toch ook niet direct motiverend werkt....

De eerste start was dan ook een tegenvaller: Urashimasakatasen no Nichijou, een short over vier jongens (bishonen in de OP, chibi in de rest) die op dezelfde dag als transferleerling proberen een goede eerste indruk te maken. Meh.

Houkago Saikoro Club was dan al direct een stuk interessanter gekeken, CGDCT over bordspelen. Niet heel spectaculair, maar ook zeker niet vervelend. Precies zoals je van dit genre verwacht dus eigenlijk. En hé, het is tenminste géén isekai! :mrgreen:

Maar goed, dan toch maar een isekai: Hataage! Kemono Michi. En verrek, dat viel allerminst tegen. Voor de verandering eens geen kansloze NEET of zo, maar een worstelaar met iets teveel liefde voor dieren. Die eenmaal in die andere wereld dan ook direct weigert de strijd aan te gaan met allerhande monsterlijke beesten maar heel andere plannen met ze heeft...

Azur Lane mag dan een bekende franchise zijn (ik ben er niet bekend genoeg mee om te kunnen bepalen in hoeverre het een schaamteloze KanColle-ripoff is), maar bij mij slaat m'n bullshit-meter net iets te ver uit. Wat dan hooguit wel interessant is is dat ze schijnbaar de WO2-verhoudingen gehandhaafd hebben en de Japanners als antagonisten neerzetten.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

Mochten ze bij Houkago Saikoro Club trouwens merknamen gebruiken? Ik kan me herinneren dat dat wel zo was in de manga (bv. Catan) en daar had je nog van die extra bladzijdes waarin ze de bordspellen nog eens apart introduceren (buiten de strip).

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Ze speelden nu Marrakech, en dat werd gewoon bij naam genoemd. Maar van wat ik heb begrepen zijn ze daar in anime toch wat kritischer op dan in manga, zou uiteraard wel lastig zijn als een specifiek spel een sleutelrol speelt in het verhaal maar ze de naam niet mogen noemen...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

De tweede short van het seizoen is gelukkig alweer wat leuker: Null Peta draait om een meisje dat schijnbaar haar grote zus heeft verloren, en haar nu op Weird Science-achtige wijze weer probeert te doen herleven in robotvorm. Wat weliswaar lukt, echter met een paar "bijwerkingen", zowel uiterlijk als op functioneel vlak. Gewoon lekker absurd dus, prima voor die paar minuutjes.

En dan weer verder met isekai. Met Shinchou Yuusha: Kono Yuusha ga Ore Tueee Kuse ni Shinchou Sugiru hebben we al de tweede parodie op het genre te pakken, en ook deze pakt best aardig uit. Vooral met dank aan godin Rista, die helemaal los kan gaan in haar frustraties over held Seiya. Over zijn rol heb ik dan meer twijfels, want het idee van een uitstekend gekwalificeerde maar absurd voorzichtige held is op zich best leuk, maar hoe lang? En veel meer persoonlijkheid dan dat lijkt hij ook niet te hebben. Maar zeker goed genoeg om nog een paar afleveringen te gunnen.

Meer twijfels daarentegen bij Choujin Koukousei-tachi wa Isekai demo Yoyuu de Ikinuku you desu! oftewel Choyoyu!. Heel toevallig blijkt Japan over zeven super-scholieren te beschikken. Niet gewoon super in de zin dat ze wat beter kunnen studeren dan hun leeftijdsgenoten, maar zo super dat eentje net aan zijn tweede termijn als premier van Japan begint, een ander zowat de gehele financiële wereld in z'n greep heeft, en een derde in haar eentje slechts gewapend met een zwaard oorlogen kan beslechten. Right. En geheel toevallig zit dit zevental samen in een vliegtuig dat crasht....in een andere wereld. Alwaar ze zich uiteraard direct kunnen uitleven met hun superieure kennis en vaardigheden. Hoewel het geheel verschillende series zijn moest ik toch denken aan Dr. Stone, waarin we het met slechts één meesterbrein in een primitieve wereld moeten stellen. Een serie die het ook niet moet hebben van z'n geloofwaardigheid, maar die wel heel duidelijk maakt hoeveel moeite het kost om bepaalde kennis ook daadwerkelijk toe te passen. In Choyoyu niets daarvan, ons zevental lijkt eenmaal hersteld van de crash direct weer helemaal on top of their game. Het ontgaat mij vooralsnog totaal hoe hier een boeiende serie uit moet groeien.

EDIT: nog niet genoeg isekai? Nou, gelukkig is daar dan ook nog Honzuki no Gekokujou: Shisho ni Naru Tame ni wa Shudan wo Erandeiraremasen oftewel Ascendance of a Bookworm. Over, jawel, een boekenworm die reïncarneert als een klein meisje in een middeleeuwse wereld nog voor de uitvinding van de boekdrukkunst (de ontwikkeling van torenflats had blijkbaar een hogere prioriteit). Ik erger me wel altijd een beetje aan dergelijke personages voor wie alles echt maar om één ding draait, maar afgezien daarvan was dit best een aangename eerste aflevering.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

En nog meer van gisterenavond:

Mairimashita! Iruma-kun was op zichzelf best grappig, maar ik vrees dat deze slachtoffer wordt van de isekai-overload. Iruma-kun is een geboren pechvogel, met hoewel ze niet in beeld komen waarschijnlijk toch wel de allerslechtste ouders uit anime ooit. Na hem eerst jarenlang opgezadeld te hebben met allerlei gevaarlijke klotebaantjes verkopen ze hem namelijk aan een demoon. Een wat oudere vrijgezelle demoon om precies te zijn die al lang droomt van een kleinzoon. En uiteraard moet Iruma-kun dan ook naar school. Een demonenschool uiteraard. Met een tamelijk hilarisch schoollied waarin heel duidelijk gemaakt waar mensen vanuit het oogpunt van demonen goed voor zijn: lunch! En waar Iruma-kun dan ook alle moeite doet om niet op te vallen zorgt zijn kersverse apetrotse opa annex schoolhoofd er wel voor dat iets anders loopt...

En dan zowaar iets wat géén isekai is! Nee, deze keer komen de vreemde wezens bij ons op bezoek. Val x Love is een ietwat aparte harem in de zin dat de MC een dusdanig afschrikwekkend uiterlijk heeft dat klasgenoten liever het raam uit springen dan met hem te praten, en ook leraren doodsbang voor hem zijn. En daarom heeft hij besloten een solitair bestaan te leiden. Nou ja, totdat Odin in al zijn wijsheid besluit 9 valkyries bij hem in huis te stallen om de wereld tegen het eerder genoemde gevaar te beschermen. En laten die valkyries nu hun kracht ontlenen aan zijn liefde (lees zoenen en wat handtastelijkheden, het is uiteraard geen hentai). Minder fanservicey dan je wellicht zou verwachten, en hoewel ook bepaald geen toonbeeld van originaliteit voelde het ergens toch als een verademing tussen alle isekai...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

Pfft, tot lijkt het erop dat ik in elk geval niets boeiends mis :P

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Het is vooralsnog inderdaad een hele hoop "wel aardig", maar nog weinig wat er echt bovenuit springt. Grootste verrassing tot nu toe is dat ik van de overdosis isekai tot nu toe het merendeel het voordeel van de twijfel geef...

Maar goed, zondag lijkt vooral crime-avond:

Special 7: Special Crime Investigation Unit (of een onmogelijk lange Japanse titel die haast een LN-adaptatie doet vermoeden...) maakt helaas geen beste eerste indruk. Het speelt zich af in een wereld waarin allerhande bovennatuurlijke wezens als elven en vampieren vreedzaam samenleven met mensen (niet dat we ze na de infodump aan het begin nog terugzien, maar dat terzijde), al gaat er natuurlijk altijd wel eens wat mis. En daarvoor is er dan uiteraard een speciale politieunit. Waar onze protagonist vers van de politieopleiding na een bankroof/gijzeling uiteraard min of meer per ongeluk terechtkomt. Geen lastige procedures hier, als de Rainbow Bridge deels opgeblazen moet worden om een paar slechterikken te stoppen dan is dat zo geregeld. En kogelvrije vesten zijn ook overbodig als je de zus van Speed-o'-Sound Sonic in dienst hebt. Kortom, actie genoeg. Maar helaas komt het allemaal op z'n best een beetje over als een nieuwe Cop Craft echter zonder diens charme maar wel de tekortkomingen.

Babylon beviel me dan een heel stuk beter. Er zijn reeds drie afleveringen beschikbaar, maar ik heb nog alleen de eerste gezien. Wat begint als een onderzoek naar vervalste testresultaten van medicijnen escaleert al snel richting een corruptie- en moordzaak waar hooggeplaatste politici bij betrokken lijken. Niks spectaculaire actie, maar gewoon braaf onderzoek doen, sporen volgen en al je bronnen aanwenden. En met een flinke twist aan het einde die ik toch niet had zien aankomen...

Africa no Salaryman is weer zo'n serie die beter zou werken als short. Zoals Aggretsuko eerder al bewees met soortgelijk (maar superieur) materiaal. Want ook hier draait het om kantoorhumor met dieren in plaats van mensen, al lijken ze hier hun dierlijke kant nog wat meer behouden te hebben. Maar het is vrij traag, veel grappen zijn domweg niet grappig, de animatie matig en ik kan niet wachten tot Toekan opgevreten wordt.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Willen we meer of minder isekai?

Vooruit dan maar, nog eentje: Watashi, Nouryoku wa Heikinchi de tte Itta yo ne! oftwel Didn't I Say To Make My Abilities
Average in the Next Life?
oftewel naar een goede suggestie op ANN gewoon Average Isekai. Want die naam dekt letterlijk en figuurlijk de lading. Het draait om een meisje dat in een vorig leven zo goed in alles was dat ze geen vrienden had, en toen ze na een aanvaring met Truck-kun een nieuwe kans in een nieuwe wereld kreeg verzocht ze de god van dienst om voor die wereld gemiddelde vaardigheden. Nu kan je "gemiddeld" echter op verschillende manieren interpreteren, met als gevolg dat ze alsnog gruwelijk overpowered is. Voor de rest is het allemaal niet heel bijzonder maar wel vermakelijk, met een gezonde dosis zelfbewuste humor. Maar "gemiddeld" is hier toch inderdaad wel het sleutelwoord.

EDIT:

Zowaar nog twee niet-isekai, al maakt dat ze niet automatisch interessanter.

Om te beginnen Z/X: Code Reunion, blijkbaar een adaptatie van een kaartspel, en mocht je dat (zoals ik) niet weten dan wordt het gedurende de aflevering wel duidelijk. En feitelijk is dit een reverse-isekai, want op onze aarde zijn poorten vanuit niet één maar liefst vijf andere dimensies ontstaan, van waaruit wezens genaamd Z/X naar onze plaat komen. En blijkbaar ook allemaal in oorlog met elkaar waren, maar gelukkig hebben wij mensen ze toch tot vrede weten te bewegen. Om een verder niet verklaarde redenen is Azumi hierdoor ziek geworden en in een kunstmatige coma beland, en door evenmin verklaarde redenen kan ze door een partnerschap met Z/X Rigel ineens toch weer ontwaken en linea recta (in het geval van de dodemansrit met de Hummer iets te letterlijk....) naar een gloednieuwe school voor meisjes met een dergelijke partnerschap met een Z/X. Jammer alleen dat de school nog voor de openingsceremonie al in puin wordt gelegd door een aanval van een nog niet nader benoemde vijand. Waarbij onze meisjes nog maar even verteld wordt dat ze zich mogen verdedigen! Tegen een bombardement vanuit de lucht. Right...Eigenlijk was het nog best vermakelijk, maar toch vooral om alle verkeerde redenen. De ED wekt ook nadrukkelijk de indruk dat het yuri en fanservice-gehalte nog wel wat opgeschroefd gaat worden, wat nog meer een aanwijzing lijkt dat dit geen serie gaat worden die je om z'n goede verhaal moet kijken...

En al van een paar dagen geleden: Chuubyou Gekihatsu Boy draait om een transfer-studente die ongewild betrokken raakt bij de strapatsen van de Hero Club, een stel nerds met grootheidswaanzin die denken te strijden tegen de Evil Agency. Met andere woorden: hoe maak je het leven van een nieuwkomer ondanks alle ongetwijfeld goede bedoelingen tot een ware hel. Maar waar Toekan gisteren nog zoveel irritatie wist op te wekken dat ik hem het liefst opgepeuzeld zag door Leeuw weten de irritante personages hier net aan de goede kant van de grens te blijven, waardoor je best kan lachen om zoveel stupiditeit. Ik vraag me vooral af of dit ook 11 afleveringen leuk gaat blijven, of dat die grens vrij snel alsnog overschreden gaat worden....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Nou, de guilty pleasure van het seizoen is ook bekend: ik kan me tenminste niet voorstellen dat Kandagawa Jet Girls nog overtroffen gaat worden. Want hoe maak je een serie over sexy meiden die racen op jetski's nog net even dat stukje interessanter? Nou, bijvoorbeeld door er twee op één jetski te zetten, voorzien van wapens waarmee ze de kleren van het lijf van de tegenstanders kunnen schieten. Letterlijk. En ja, het is blijkbaar een bewust onderdeel van de sport, geen collateral damage. Need I say more? Het doet me nog het meest denken aan Keijo!!!!!!!! van een paar jaar geleden, al valt uiteraard te bezien of dat niveau ook daadwerkelijk gehaald gaat worden.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

Kabukicho Sherlock was meh. Het heeft allemaal losse ideetjes die niet echt goed samenkomen (waarom moet Sherlock alles uitleggen in rakugo? Waarom hebben ze allemaal Engelse namen?) en het doet nu ook niet heel veel met "Sherlock Holmes" behalve de typische dingen (een Baker Street Irregular, excentrieke detective en z'n 'normale' partner). In Japan is eerder deze week toevallig ook de drama Sherlock - Untold Stories begonnen en hoewel de eerste aflevering daarvan ook niet perfect was, had het een veel originelere invalshoek dat wel duidelijk op Holmes-lore gebaseerd was (verhalen gebaseerd op zaken waar slechts vaagjes naar wordt verwezen in de originele verhalen).

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Nou, dat klinkt gelukkig weinig interessant, behalve dan dat rakugo-aspect. Ik zal het nog wel een kansje gunnen, maar nu het seizoen echt op stoom begint te komen wordt het tijd om kritisch te zijn....

Azur Lane ligt er daarom na twee afleveringen definitief uit. Ik kan best een beetje hersenloze onzin hebben, maar dit gaat echt helemaal nergens meer over. En zelfs vanuit het oogpunt van fanservice vind ik het nog uitermate mager, en heeft dit seizoen beter te bieden. Waarschijnlijk alleen geschikt voor liefhebbers van de game die geen enkele behoefte hebben aan logica of een verhaal?

Maar op stoom komen doet het! Nou ja, nog niet met Assassins Pride, want ondanks enkele interessante ideeën begon die me binnen een paar minuten al stierlijk te vervelen. Makkelijke skip.

Gelukkig was er dan ook Blade of the Immortal. Een klassiek (en zeer bloederig...) samurai-wraakverhaal dat indruk maakt met z'n fraaie en unieke visuele flair. Wat mij betreft de sterkste opener tot nu toe.

En vervolgens presteert No Guns Life welhaast het onmogelijke: een protagonist met letterlijk een joekel van een revolver als hoofd niet totaal onzinnigs laten overkomen. Integendeel, hij is juist een van de meest overtuigende hard-boiled noir detectives die ik ooit in anime gezien heb. Nou ja, even afgezien dan van zijn bepaald niet onderkoelde reactie op mooie vrouwen, daar heb ik een Humprey Bogart in soortgelijke rollen toch nooit op kunnen betrappen. En jawel, naast plot biedt NGL ook een gezonde dosis "plot". En laat het maar aan Madhouse over om het er allemaal zeer gelikt te laten uitzien. Nee, de donderdagavond is wat mij betreft toch uitstekend bezet met de twee vooralsnog veruit sterkste series van het seizoen.

En Shokugeki no Soma is weer terug! Wat heb ik deze serie toch gemist..... Wel jammer dat het bij mijn weten ook al de laatste reeks gaat worden, en dat het einde van de manga schijnbaar ietwat rampzalig zou zijn. Hopelijk dan toch maar een origineel (en beter...) einde voor de anime?

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Nou, ook Boku no Hero Academia is weer terug.....en net zoals bij vorige seizoenen met een eerste aflevering die voornamelijk een recap is waarbij iedereen (in ieder geval echt de gehele klas) weer even opnieuw wordt voorgesteld. Alsof we ze allemaal al lang vergeten zouden zijn. En verder een niet al te boeiend verhaaltje van een reporter die in de dorm komt om uit te vinden wie de opvolger van All Might is. Wat nog een mooie dialoog met Midoriya oplevert, eigenlijk het enige lichtpuntje van de aflevering. Nu twijfel ik er geen seconde aan dat dit wederom een sterk seizoen zal worden, maar deze aflevering voelde wederom als verspilling van kostbare tijd.

En alsof één culinaire show niet genoeg is krijgen we er dit seizoen doodleuk twee! Shin Chuuka Ichiban! doet behoorlijk aan Shokugeki no Soma denken in de zin dat het ook hier draait om een jonge chef die iedereen weet te verrassen met op het eerste gezicht bedriegelijk simpele gerechten. Echter twee grote verschillen: we zitten nu niet in hedendaags Japan maar in historisch (19e eeuws gok ik zo?) China, en dit opdondertje heeft blijkbaar z'n training al helemaal voltooid en reist nu rond voor z'n culinaire uitdagingen. Het is allemaal niet nieuw (en ja, ik weet dat het bronmateriaal hiervan ouder is dan SnS) of heel spectaculair, maar het doet wat het moet doen: ik krijg er honger van! :yum:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

WizardOfOss wrote:
Sun Oct 13, 2019 0:21
en dit opdondertje heeft blijkbaar z'n training al helemaal voltooid en reist nu rond voor z'n culinaire uitdagingen.
Ik heb hem nog niet gezien, maar ik had inderdaad al gehoord dat ze echt beginnen met de Shin series. Oorspronkelijk heette de manga gewoon Chuka Ichiban, maar na vijf delen verhuisde de serie naar een ander blad, en dat ging gepaard met de titelwijziging naar Shin Chuka Ichiban. Eigenlijk gaat Shin gewoon direct verder op de originele serie, geen tijdskip of zo en het had het verder net zo goed dezelfde titel kunnen hebben. De nieuwe anime begint dus gewoon met het eerste hoofdstuk van Shin (de originele anime begon wel met de eerste serie om daarna over te gaan naar het materiaal uit Shin). Dee eerste reeks is best kort, dus zoveel gebeurt er ook weer niet: Mao wordt al best vroeg een Nationale Meesterkok en verzamelt een paar reisgenoten, maar een 'echte' verhaallijn (met evil koks en zo) kwam pas met Shin.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Ergens wel apart dat ze dan na ruim 20 jaar toch gewoon zonder enige introductie verder gaan, er zijn alleen een paar korte flashback-shots. Daar kan MHA nog wat van leren. Maar het stoorde op zich ook niet, en ik schat zo in dat we gewoon episodische kook-battles zullen gaan krijgen zonder alteveel overkoepelend verhaal?

Inmiddels overigens ook een behoorlijk aantal tweede afleveringen gezien, maar die brengen nog niet veel verandering van inzicht. Zelfs Choyoyu en Val x Love krijgen nog even het voordeel van de twijfel. Africa no Salaryman daarentegen ligt er definitief uit.

Nog wel een aanvulling: Rifle is Beautiful. En ja, dat is de Japanse titel. Gelukkig is er ook een Engelse titel: Chidori RSC. Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker, toch? Maar goed, het is weer eens CGDCT-tijd, deze keer rond een schoolschietclub (met lasers i.p.v. kogels, veiligheid voor alles uiteraard). En veel clichématiger dan dit kan het niet. Uiteraard is de MC er eentje van de meest ditzy soort, met gelukkig een uiterst saaie maar betrouwbare vriendin die haar door het leven heen loodst. Uiteraard wordt de club in het voortbestaan bedreigd, tenzij er nog even 4 nieuwe leven gevonden worden. In 5 minuutjes gefixt. Een klein beetje uitleg over de techniek, en verder vooral uiterst generieke SoL-kost. Het is allemaal niet geweldig, maar ik heb door de jaren heen toch ergens wel een zwak hiervoor opgebouwd. Met andere woorden: ik blijf dit waarschijnlijk toch weer veel te lang volgen...

EDIT: Kabukicho Sherlock is inderdaad niet veel soeps. Het probeert vooral heel interessant te doen, maar dat leidt meer af dan dat het iets bijdraagt. En dat rakugo inderdaad, waarom? En als er dan nog enige twijfel zou zijn dan neemt het feit dat het 24 afleveringen gaat duren dat definitief weg.
Last edited by WizardOfOss on Mon Oct 14, 2019 20:31, edited 1 time in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

WizardOfOss wrote:
Sun Oct 13, 2019 20:01
Ergens wel apart dat ze dan na ruim 20 jaar toch gewoon zonder enige introductie verder gaan, er zijn alleen een paar korte flashback-shots. Daar kan MHA nog wat van leren. Maar het stoorde op zich ook niet, en ik schat zo in dat we gewoon episodische kook-battles zullen gaan krijgen zonder alteveel overkoepelend verhaal?
Mjah, Mao en de zijnen reizen rond door China en kruisen dan meerdere malen het pad met een of andere organisatie van kwaadaardige koks, waar ze dan mee kookbattlen.

Post Reply