Herfst 2019: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Met Africa no Salaryman hadden we uiteraard al eerder een serie met antropomorfe dieren, maar het is na de eerste aflevering wel duidelijk dat Beastars van een totaal ander kaliber is. Geen flauwe pogingen tot humor hier, maar een wereld waarin de carnivoren en herbivoren op gespannen voet naast elkaar leven. Wat uiteraard alleen maar toeneemt als een van de scholieren wordt opgegeten. Maar ook op andere vlakken blijken er onderlinge problemen te zijn, want het welbekende "all animals are equal, but some are more equal than others" gaat hier duidelijk ook op. Dit leek op voorhand een van de interessantere series, en dit begin stelt zeker niet teleur.

Choyoyu daarentegen ligt er na drie afleveringen bij mij toch uit. Hoewel niet heel verheffend was het toch wel aardig om de Merchant zo bezig te zien, al is het uiteraard ook weer niet zo'n kunst een domme en inhalige monopolist te kloppen. Maar dan de rest. Onze zwaardvechtster rekent uiteindelijk toch met betrekkelijk weinig moeite af met een onverslaanbaar geacht monster. Onze chirurg voert in de bush-bush onder niet-steriele omstandigheden en zonder apparatuur een operatie uit waar zelfs Black Jack nog nerveus van zou worden. Onze goochelaar blijkt een ware magiër. En gelukkig heeft onze beste politicus ter wereld na de introductie van mayonaise wederom twee belangrijke bijdragen aan de middeleeuwse mensheid geleverd: de gemengde onsen en de bijpassende plantaardige minikini....

En na de recap en een op zichzelf staand verhaaltje is Boku no Hero Academia nu toch ook écht begonnen, en hoewel het allemaal nog niet heel spectaculair is lijken alle ingrediënten voor weer een mooi seizoen aanwezig. Aan de kant van de schurken maakt Overhaul een sterke entree, en aan de kant van de helden wordt Midoriya door Kuifje vergezeld naar een mogelijke nieuwe stageplaats. En iets zegt me dat Bubble Girl de komende tijd onderwerp van vele doujin gaat zijn....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

WizardOfOss wrote:
Sun Oct 20, 2019 23:19
Met Africa no Salaryman hadden we uiteraard al eerder een serie met antropomorfe dieren, maar het is na de eerste aflevering wel duidelijk dat Beastars van een totaal ander kaliber is. Geen flauwe pogingen tot humor hier, maar een wereld waarin de carnivoren en herbivoren op gespannen voet naast elkaar leven. Wat uiteraard alleen maar toeneemt als een van de scholieren wordt opgegeten. Maar ook op andere vlakken blijken er onderlinge problemen te zijn, want het welbekende "all animals are equal, but some are more equal than others" gaat hier duidelijk ook op. Dit leek op voorhand een van de interessantere series, en dit begin stelt zeker niet teleur
Zootopia/Zootropolis? :P

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Lijkt inderdaad een heel vergelijkbare pitch, maar niet gezien, dus geen idee hoe ver eventuele gelijkenissen gaan. Iets zegt me wel dat Beastars wat duisterder gaat zijn dan Disney ooit zou toestaan.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Inmiddels nog wat series geschrapt, wat me vooralsnog het volgende (te lange) lijstje aan blijvers oplevert:
  • Babylon: nog steeds alleen de eerste aflevering gezien, wellicht toch later maar bingen.....
  • Beastars: zie een paar berichten hierboven....
  • Boku no Hero Academia 4th Season: op voorhand een zekerheidje
  • Dr. Stone: het zegt denk ik genoeg dat ik tot nu toe alle afleveringen op vrijdag of zaterdag direct heb gekeken...
  • Hataage! Kemono Michi (a.k.a. Furry Isekai): leuke isekai #1
  • Honzuki no Gekokujou: Shisho ni Naru Tame ni wa Shudan wo Erandeiraremasen (a.k.a. Bookworm Isekai): leuke isekai #2
  • Houkago Saikoro Club: best leuk maar toch ook niet helemaal vrij van de gevarenzone....
  • Kandagawa Jet Girls: guilty pleasure ;-)
  • Mugen no Juunin: Immortal: indrukwekkende start moet ik nog steeds een vervolg gunnen....
  • No Guns Life: beste nieuwkomer van het seizoen
  • Shin Chuuka Ichiban!: :yum:
  • Shinchou Yuusha: Kono Yuusha ga Ore Tueee Kuse ni Shinchou Sugiru (a.k.a. Klootviool Isekai): leuke isekai #3, maar op het randje van de gevarenzone....
  • Shokugeki no Souma: Shin no Sara: op voorhand een zekerheidje, en :yum:
  • Vinland Saga: samen met Dr. Stone de sterkste serie van het vorige seizoen, maar inmiddels toch een kijkachterstandje....
  • Watashi, Nouryoku wa Heikinchi de tte Itta yo ne! (a.k.a. Average Isekai): leuke isekai #4, kruipt juist van de gevarenzone weg
En En no Shouboutai is voorlopig even on hold, na een goede start zakt die toch wel behoorlijk door het ijs, dus nu eerst maar eens afwachten of dit verder nog mijn tijd waard is.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

Pffft, ik vind het toch knap dat zo veel mensen altijd zoveel mogelijk (wat ze boeit) per seizoen meepikken. Ik kijk waarschijnlijk niet eens 15 series in een heel jaar, man :P

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Maar hoeveel Conan kijk/lees jij dan weer? :wink:

ik heb Babylon net als En En no Shouboutai nu ook maar on hold gezet om hem later (als het de moeite waard lijkt tenminste) te bingen, maar dan nog blijven er 14 series over. En dit seizoen ook geen (semi-)shorts, alles gewoon de volle 24 minuten. Zeker nu met een vakantie op komst ga ik dat waarschijnlijk ook niet volhouden. Ik heb nu alweer 11 afleveringen in de wachtrij staan, al helpt het uiteraard ook niet mee dat de woensdag met liefst 5 series een beetje té goed bezet is...

Ik heb nog even op m'n MAL gekeken, naast de 14 blijvers en 2 on hold heb ik dit seizoen van nog 12 andere series tenminste één aflevering gekeken, en nog een aantal heb ik voortijdig afgezet en daarom niet geregistreerd. Er komt ook zoveel uit, het is ook niet allemaal te volgen. Maar ergens is het juist ook wel de lol om gewoon van alles te proberen, en maar te zien wat blijft hangen. Toen ik net begon met anime-series kijken schrok alles wat naar slice of life, harem of ook maar enigszins naar moe riekte me bij voorbaat af, terwijl ik inmiddels maar al te goed weet dat dat prima series kan opleveren. Juist de eindeloze variatie binnen anime is wat het zo leuk maakt, en wat werkt dan beter dan je steeds te laten verrassen?


Overigens, om nog even op Beastars terug te komen: na de tweede aflevering gezien te hebben durf ik hem wel aan dat dit toch wel even iets anders zal gaan zijn dan Zootopia. Of Disney zou daarbij al z'n familievriendelijke principes moeten hebben laten varen....

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Bart »

Ash Ketchum wrote:
Thu Oct 24, 2019 10:53
Pffft, ik vind het toch knap dat zo veel mensen altijd zoveel mogelijk (wat ze boeit) per seizoen meepikken. Ik kijk waarschijnlijk niet eens 15 series in een heel jaar, man :P
't Is de leeftijd misschien? Ik kijk de laatste jaren zelden nog naar iets nieuws én heb nog een achterstand van honderden series op dvd in kartonnen dozen liggen sinds mijn vorige verhuis twee en half jaar geleden. (Ik heb mijn MAL-pagina al lang niet meer opengeklikt.)
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

De leeftijd? 41 jaar hier....

Maar goed, ik ben een laatkomer als het gaat om anime. Het is eigenlijk allemaal pas begonnen in 2013, na m'n 5e trip naar Japan, met o.a. een bezoek aan Nakano Broadway. Daarvoor had ik wel wat films gezien, maar volgde ik totaal geen series. Maar sindsdien is het wel een tikje uit de hand gelopen :lol:

En over kijkachterstand qua DVD's/BR's zal ik maar helemaal niet beginnen, als er al eens eentje van ongezien naar gezien kan verhuizen is dat meestal niet omdat het schijfje uit de verpakking is gekomen maar omdat de film in kwestie toevallig eens op TV kwam...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

Sowieso is het wel kieskeurigheid die deels met de leeftijd komt, denk ik, maar vaak is het ook dat denk, 'ach, dat klinkt wel interessant, maar kijk ik later wel', waarna het er gewoon nooit van komt ^_^' Ik volg nu bijvoorbeeld weer wel drie lopende Japanse drama series, maar dat is grotendeels ook omdat ik weet dat ze over een seizoen al veel moeilijk te bekijken zijn (want err, ik kijk ze niet helemaal legaal), terwijl je veel anime later toch wel relatief makkelijk kan streamen van Crunchy etc. (of evt. relatief goedkoop op schijf).

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Herfst 2019: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Tijd voor de eindafrekening! Nou ja, ik had me eigenlijk voorgenomen om tijdens m'n twee weken vakantie eindelijk weer eens wat korte reviews van afgeronde series te schrijven, maar zoals met alles wat ik eigenlijk had willen doen is daar weer bar weinig van terechtgekomen. Dus maar vast de eerste drie, nog acht te gaan. Ooit....

Dr. Stone
Nog een doorloper van de zomer, maar waar die bij aanvang van een nieuw seizoen nog weleens in de verdrukking willen komen heeft Dr. Stone geen moment dat gevaar gekend. Sterker nog: het is steevast de serie geweest die voorrang boven alles kreeg op het moment dat er een nieuwe aflevering beschikbaar was. De manier waarop de serie z'n liefde voor wetenschap weet over te brengen werkt domweg aanstekelijk. En natuurlijk kan je bij heel veel zaken in de serie vraagtekens zetten (bijvoorbeeld: waarom was niet de gehele wereld gemaakt van het materiaal van de hoofdtelefoon van Yuzuriha?), maar de kracht van de serie is juist dat het realistische wetenschap weet te vermengen met een totaal fantastisch verhaal. Senku is daarbij een geweldige protagonist, die bij vlagen neigt naar een typische mad scientist, maar ook snel leert op anderen te vertrouwen. En aan ambitie geen gebrek: in de steentijd een mobiele telefoon (weliswaar een ietsiepietsie groter dan een vroegere autotelefoon...) maken zonder dat het totaal doorslaat in ongeloofwaardigheid is een kunst op zich. Nee, ik heb 24 afleveringen lang genoten van deze versnelde technologische evolutie, en kan niet wachten op meer.
8+/10

Houkago Saikoro Club a.k.a. Afterschool Dice Club
Een typische CGDCT, waarbij die schattige dingen deze keer bordspellen betreft. Nu ben ik zelf nooit een spelletjesfanaat geweest, en anders dan de betere series in dit genre heb ik ook nooit de behoefte gevoeld ze nu ineens wél te gaan spelen. En het side-plot van een verlegen loner die niet wist hoe ze lol moest hebben kwam ook nogal geforceerd over. Maar over het geheel was het gewoon een degelijke vertegenwoordiger van het genre, die zowel de spellen in kwestie als de uitdagingen bij het ontwikkelen van een nieuw spel goed wist te vatten.
7-/10

Hataage! Kemono Michi a.k.a. Furry Isekai
Isekai nummer 1 van het seizoen, over een worstelaar die naar een fantasy-wereld wordt gehaald om allerlei kwaadaardige beesten te bestrijden, maar zo'n grote dierenliefhebber blijkt dat hij alleen maar met ze wil knuffelen. Aardig idee, maar duidelijk te weinig om een hele serie op te bouwen. En dus krijgen we een aantal personages erbij die voor het grootste deel weinig toevoegen (echter niets dan lof voor die mier!) , veel herhaling van zetten, en de nodige scenes die de grenzen van goede smaak opzoeken. Het wordt allemaal weer wat interessanter als zijn grote worstel-rivaal ook naar de wereld wordt gehaald als Demon Lord, maar dat weet toch niet het gevoel weg te nemen dat hier meer in had gezeten.
6+/10

Post Reply