Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by Brook500 »

Van een populaire manga wordt normaal gezien (bijna) altijd een animeserie gemaakt (of een live-action film/dramaserie).
Je verwacht dat je (grotendeels) hetzelfde gaat zien als hetgene dat je in de manga al hebt gelezen. Maar meestal gebeurt dat spijtig genoeg niet.
Ik heb het niet over het afwezig (of minder) gebruik van bloed, bloot, enz. maar over een compleet andere verhaallijn.
Ze veranderen meestal het einde van een anime, of ze beginnen anders dan het verhaal in de manga.
Fillers worden meestal bij langlopende series gezet om de manga wat tijd te geven om verder op te bouwen.
Maar is het veranderen van het verhaal in de anime soms ook echt nodig?

Om enkele voorbeelden op te noemen:
- Black Cat volgt totaal niet de manga. Er zijn maar een paar gebeurtenissen die hetzelfde zijn als dat er in de manga voorkomt, maar die zijn er zelden.
- Death Note volgt bijna helemaal de manga. Alleen is het tweede deel van het verhaal in de anime wat ingekort en heeft het niet hetzelfde epic einde als de manga.
- Claymore heeft ook zo'n einde buiten niveau. Maar het einde was waarschijnlijk zo gemaakt dat ze later een eventueel tweede seizoen kunnen aanbreiden.

Geef jullie meningen hierover en met eventuele voorbeelden van 'mislukte' animevergelijkingen. :wink:
Image

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by The Donkey »

ik vond wat ze met de oorspronkelijke FMA anime gedaan hebben toen die tijd erg leuk (meer omdat het gwn extra verhaal was naast de manga:P), maar als ik terug kijk hebben ze er aardig in zitten spitten op een niet altijd even positieve manier. ze hebben het Complete verhaal om gegooit wat opzich leuk kan zijn, maar niet echt een goed idee was voor FMA, ze zijn dus doodleuk opnieuw begonnen met een 2e anime omdat de eerste een definitief einde had gekregen... als ik dan kijk naar series als One Piece waar er zo goed als niet veranderd en er hier en daar een filler in gegooit word vind ik dat heel netjes gedaan, anime en manga hebben bijde sterke en zwakke punten, ik vind dus wel dat ze hier en daar wat mogen verschillen (is anders niet altijd leuk voor mij om ze bijde te volgen). maar One Piece houd het netjes, de fillers zijn redelijk kort en vaak netjes in elkaar gezet. als ik dan doorga naar de oorspronkelijke naruto serie, is het wel ff wat anders. weet niet meer precies waarom maar ik keek die serie niet op volgorde (jah klinkt nu HEEL vreemd) en er was zo'n enorm kwaliteits verschil tussen de filler arcs en de manga arcs! en dan heb ik het er nog niet eens over dat de filler iets van 80 afleveringen achter elkaar waren. mja leverde veel beeldmateriaal op en ze bleven amusant dus ik zie er geen probleem in (moet wel zeggen dat toen ik het keek shippuuden net van start was gegaan en ik dus niet jaren lang heb zitten wachten tot de fillers eindigde:P). Claymore is tevens een van mn eerste anime's geweest en ik moet zeggen dat ik geen flauw idee meer heb over hoe het eindigde :oops: , weet nog wel heel goed dat de manga daarna heel vreemd aanvoelde. in mijn ogen was het verhaal tot een einde gekomen (ik begon met de manga lezen, ging toen de anime kijken en heb toen de manga ingehaalt (waar ik was dan), dus tjaa ging ook wat maf:P) en de manga voelde als een geforceerd vervolg. het feit dat er 2 delen per jaar uitkwamen kan daar ook een rede voor zijn, een serie met zo veel gevechten is moeilijk te volgen als je maar eens in de 6 maanden een deeltje krijgt:S maar jah in de anime voelde het einde heel natuurlijk, nja in zekere zin, was duidelijk dat ze er een einde aan wouden brijen, maar niet op een manier wat het verhaal naar de klote hielp.

dus anime aanpassen vergeleken bij manga? nee liever niet, fillers en anime only verhalen ben ik wel voor te porren maar ik wil altijd graag de manga strak "verfilmt" terug zien.


nu ik er over nadenk, was firefighter daigo (of firecompany M) ook niet heel anders in de Jdrama? heb daar de manga nooit van gelezen (vanwege ash en tamara hun hobby om mensen warm te laten lopen voor zware OOP seriesXD), maar de Jdrama vond ik erg leuk:D

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by Weertangel »

Helaas gebeurt het maar al te vaak dat Anime versies van een manga serie compleet anders gedaan worden.
Goed voorbeeld hiervan is de Rosario+Vampire anime, die zich meer focused op de ecchi humor en de school setting dan op de meer duistere gevechten en verhalen uit de manga.
Dit is niet slecht, maar als echte fan wil je toch dat beide zoveel mogelijk hetzelfde zijn.

Een ander voorbeeld is de Dance in the Vampire bund anime, die heeft een compleet ander begin en verhaal dan de manga, waardoor je weer ziet dat men bloedige gevechten en teveel naakt wil vermijden...
Niet slecht, maar verpest het wel helemaal.

Tuurlijk zijn zulke dingen niet slecht bij sommige series(Highschool DxD) maar als je de kern van het hoofdverhaal teveel verdraaidt of verandert, dan blijft er weinig orgineels over..

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by NeeNee »

Nog een goed recent voorbeeld is Blue Exorcist. De eerste 15 episodes van de anime blijven behoorlijk trouw aan de manga (met een paar fillers hier en daar); daarna wordt de mangaverhaallijn compleet verlaten en krijgen we een anime-only vervolg waarin Rin bij de minste gelegenheid met zijn zwaard loopt te zwaaien (als hij dat in de manga geprobeerd had, zou hij meteen geëxecuteerd zijn), Yukio zonder duidelijk aanwijsbare reden opeens in een demon verandert (wtf?) en hun moeder het doet met een wolf (don't ask). Menige verstokte mangafan hield hier trauma's aan over :P, al scheen het grotere publiek het niet zo erg te vinden.

Nog ingrijpender dan het verhaal is trouwens het veranderen van de personages. Een goed voorbeeld hiervan (al had het dan niet zoveel invloed op de verhaallijn) is Yu-Gi-Oh!: anime-Mokuba is een schattig, onschuldig jochie dat nooit iemand kwaad doet en zijn grote broer als een hondje achterna loopt. Manga-Mokuba (spoiler voor wie de manga niet gelezen heeft) is een klein monster dat tot drie keer toe probeert om Yugi te vermoorden en pas bijdraait als Yugi hem redt nadat hij door Kaiba (!) in de steek is gelaten. Als het omgekeerd was geweest, zou ik de anime verrot gescholden hebben wegens karaktermoord :mrgreen:, maar in dit geval kan ik nog wel begrijpen dat ze het minder geschikt vonden voor kleine kindjes.

Over het algemeen vind ik dat soort karakterveranderingen erger dan fillers/alternatieve verhaallijnen, want het zorgt ervoor dat je de personages niet meer herkent en dat werkt vervreemdend. De twee gaan natuurlijk vaak samen; ik denk niet dat iemand zoveel bezwaar zou hebben tegen fillers als de personages zich precies zoals in de manga/rest van de anime zouden gedragen, maar helaas is dat zelden het geval. Dat maakt het nou net zo vervelend.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by Koen »

Ik vind dit een erg moeilijk vraagstuk… Enerzijds ben ik een mangafan en vind ik het vaak saai identiek hetzelfde verhaal nog eens te bekijken in animevorm. Mainstream shonen anime zijn dan al vaak enorm traag en als je het verhaal dan al kent omdat je de manga gelezen hebt is dat gewoon pokkesaai. Vanuit dat opzicht zou je dus kunnen denken dat wijzigingen interessant zijn voor mij. Toch heb ik ook niet graag dat ze aan bepaalde zaken raken. Als je te ver afwijkt van het origineel dan voel je je soms bedrogen, want krijgt het dan wel met recht en rede dezelfde titel? Op een bepaald punt wat fillers toevoegen, of aan een einde sleutelen omdat de manga nog geen einde kent, daar kan ik wel meeleven, maar volledig het karakter of het doel van een personage veranderen, das toch een stap te ver.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by NeeNee »

^ Mee eens. En paar kleine veranderingen of fillers gaat nog wel, en een alternatieve verhaallijn/einde kun je desnoods nog een spin-off noemen; maar als ze belangrijke personages gaan herschrijven, dan is het niet echt dezelfde reeks meer. Ik vind het zelf erg irritant als mensen veronderstellingen maken op basis van de anime, en je dan moet gaan uitleggen dat dat in de manga niet zo is. Vooral als er een groot verschil in kwaliteit is, want sommige manga die ik goed vind zou ik in de anime-versie echt niet gevolgd hebben. :?

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by MrXarnus »

Een anime met een ander einde/verloop geeft veel te maken met:

-Ander publiek. Manga is iets (de doorsnee shônen/shojo/seinen dan toch) voor het groot publiek. Anime is meer op 'otaku' gericht. Daarom zie je elk seizoen 5 miljard moe en fan-service series en, behalve dan de langlopende shônen series, slechts een handvol andere soort series. De meeste (japanse) otaku's willen gewoon schattige meisjes en vrouwen zien.

-De manga loopt nog. Bij bijna alle shônen series is de manga nog lopende, en aangezien niet elke serie 500 afleveringen kan tellen, verzinnen ze gewoon een einde.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by The Donkey »

^ klopt als een bus, maar dit topic ging er meer over wat je er van vind:P

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by MrXarnus »

Wat ik er van vindt?
Zolang de anime versie de zelfde rode draad volgt als de manga, mag er wat variatie inzitten. Compleet hetzelfde verhaal nog eens bekijken lijkt me wat dom.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by NeeNee »

The Donkey wrote:^ klopt als een bus, maar dit topic ging er meer over wat je er van vind:P
Als het alleen over opinies ging, zou het geen discussie zijn. De vraag was "Is het veranderen van het verhaal in de anime soms ook echt nodig?" Redenen waarom en manieren waarop ze het anders zouden kunnen doen zijn dus zeker welkom.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by The Donkey »

zeg ook niet dat zijn inbreng niet welkom was, maar het was meer een lijstje feiten, daar kan je ook niet echt mee verder discusseren omdat iedereen het er mee eens is (het zijn tenslote feiten...)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by NeeNee »

The Donkey wrote:zeg ook niet dat zijn inbreng niet welkom was, maar het was meer een lijstje feiten, daar kan je ook niet echt mee verder discusseren omdat iedereen het er mee eens is (het zijn tenslote feiten...)
Feiten? Denk je dat echt?

Ik betwijfel persoonlijk sterk of fanservice er ook maar iets mee te maken heeft. Het verklaart wel waarom we elk seizoen de helft haremseries hebben, maar de series die we hier besproken hebben vallen zelden in die categorie. Er wordt ook helemaal geen extra fanservice toegevoegd of zo.

Zeggen dat niet elke anime 500 afleveringen kan tellen vind ik persoonlijk ook een flauw excuus. Van Blue Exorcist is nu al een tweede seizoen aangekondigd, dus ze zijn toch van plan om verder te doen. Waarom was het dan nodig om het verhaal zo drastisch te veranderen en een volledig nieuw einde te bedenken? Het zou veel logischer zijn geweest om gewoon wat filler toe te voegen in afwachting tot de manga ver genoeg is. Dus hoezo is dat een verklaring?

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by The Donkey »

lols, dan is het dus wel een mening:P
dan wel HEEL perfect verwoord door MrXarnus, want ik denk er net zo over:P

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by Weertangel »

MrXarnus wrote:Wat ik er van vindt?
Zolang de anime versie de zelfde rode draad volgt als de manga, mag er wat variatie inzitten. Compleet hetzelfde verhaal nog eens bekijken lijkt me wat dom.
Waarom is dat dom?
Je weet automatisch al dat ze sommige dingen anders(minder of meer bloed/naakt) of (tijdelijk)vanuit een ander perspectief laten zien zelfs als ze zich totaal aan het verhaal houden.
Voorbeeldje, die nieuwe serie Highschool DxD, er is een situatie waarin Rias Gremory 3 gevallen engelen te lijf gaat met haar dienaar, en waar in de manga 3 veren worden getoond om te laten zien dat ze ze afgemaakt heeft maakt de anime er een groot gevecht van hoe ze het heeft gedaan.
Zo wijken ze niet ze niet van het verhaal af maar voegen toch iets nieuws toe.
Persoonlijk vindt ik dit juist een reden om naar een anime te kijken sinds het toch altijd anders is(en in kleur :) )maar toch hetzelfde :)

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr.44: Het verhaal verandert in anime?

Post by MrXarnus »

Ik betaal niet graag 2 keer voor hetzelfde, dus als het wat anders is, i het OK voor mij, maar compleet hetzelfde verhaal nogmaals bekijken vindt ik tijdverspilling. (Ik heb de Death Note manga niet uitgelezen omdat de anime bijna compleet hetzelfde was om een voorbeeld te geven.)

Post Reply