Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by MrXarnus »

Sinds enkele jaren hebben we er weer een nieuwe manier om film's,serie's,etc. te bekijken bij, namelijk Blu-Ray.
De verkoop van Blu-Ray is de laatste jaren fors gestegen (vooral in VS en UK) maar hebben mensen er 5 of 10 euro meer voor over voor wat betere beeldkwaliteit/geluidskwaliteit? (en soms wat extra umm... extra's)
Dit heeft niet beister veel met anime te maken, maar er beginnen al soms dingen enkel op Blu-Ray te verschijnen en niet op DVD,wat voor mensen zo als ik niet leuk is als je gewoon de goedkopere DVD willen kopen.
Zal Blu-Ray de DVD ooit compleet vervangen zoals de VHS vervangen werdt door de DVD?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by Koen »

Aangezien ik geen blu-ray speler heb vind ik ze hun prijs uiteraard niet waard lol... Ik heb ook helemaal geen nood aan wat beter beeld of geluid, wat ik op m'n doorsnee tv toch niet zou merken. Op termijn zal de DVD natuurlijk wel door z'n beperkingen verdreven worden, maar of de opvolger dan de blu-ray zal zijn of een opvolger daarvan... dat valt nog af te wachten. Een belangrijke vraag zal ook zijn of er nog nood zal zijn aan een fysieke drager...
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by MrXarnus »

Koen wrote:Aangezien ik geen blu-ray speler heb vind ik ze hun prijs uiteraard niet waard lol... Ik heb ook helemaal geen nood aan wat beter beeld of geluid, wat ik op m'n doorsnee tv toch niet zou merken. Op termijn zal de DVD natuurlijk wel door z'n beperkingen verdreven worden, maar of de opvolger dan de blu-ray zal zijn of een opvolger daarvan... dat valt nog af te wachten. Een belangrijke vraag zal ook zijn of er nog nood zal zijn aan een fysieke drager...
Goede vraag, ik denk dat er wel altijd wel een fysieke drager zal blijven bestaan omdat het voor de meeste mensen veel leuker is om iets in de winkel te kopen dan online iets te bestellen zonder een doosje/hoesje maar dit is natuurlijk mijn mening.Ik heb bijvoorbeeld totaal niet het gevoel dat ik iets gekocht heb als ik een film op iTunes koop maar meer dat ik iets gratis gedownload heb.Zolang er een fysieke drager is zal ik anime blijven verzamelen, zij het nu DVD of de duurdere Blu-Ray disc's.Als het gevoel van iets echt kopen er vanaf is de fun er voor mij ook af.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by Turvy »

Zo veel duurder zijn blurays tegenwoordig echt niet (ik koop m'n blurays meestal voor een 10tal euro, minder dan een cinematicket tegenwoordig, niet?), en het is ook echt de moeite. (Maar ik kijk m'n films dan ook op de projector)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by NeeNee »

Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik geef over het algemeen weinig om beeldkwaliteit. Zolang ik gemakkelijk kan volgen waar het om gaat is het wel goed. Mijn computer en tv zijn allebei nog van die oude bakken (geen flatscreen) en zolang ze werken blijven die staan.

Hetzelfde voor geluid: als ik duidelijk kan horen wat er gezegd wordt, ben ik al content. Zo'n Home Audio Cinema Center of hoe het ook heet is totaal niet aan mij besteed, en hogere kwaliteit dragers dus eigenlijk ook niet.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by Weertangel »

De beeldqualitieit is inderdaad beter, maar totdat dvd's dezelfde weg gaan als videobanden(wat nog wel een jaar of 5 of meer zal duren) hou ik het bij dvd's.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by The Donkey »

blu-rays zijn mooie dingen,

ze beschadigen VEEL minder snel! ps3 games zijn allemaal op blu-rays en die verstuurde ik wekelijks met de post (en kreeg ze ook binnen), 60% van de tijd was alleen het schijfje losgeraakt in het doosje en alle kanten op geschud. voor DVD's is zoiets al snel fataal, maar de blu-rays hebben nergens last van:D

ze kunnen veel meer data opslaan, voor games was dit erg handig, maar betwijvel of het erg veel nu voor films heeft:P njaa miss dat 3D films HUGE bestanden zijn, maar een doorsnee HD film is niet meer dan 10 GB (blu-rays kunnen 25 en 50 gb of zelfs 100+ hebben)

en tjaa de beeldkwaliteit vond ik moeilijk te testen (omdat ik alles via mn ps3 keek, ook de films) en die is aangesloten op een 720p (HD ready) tv:( nu heeft mn vader een blu-ray speler voor de huiskamer gekocht en daar hebben we een HUGE full HD (1080p) tv staan:D dan merk je het verschil ENORM! digitale tv is zelfs niet super scherp op zn groot scherm, maar die blu-rays wel:D

en als je dan kijkt naar de prijs... tjaa vind DVD eigenlijk al flink duur, 15 euro voor een film op dvd is aardig wat imo. nu zijn blu-rays zn 20 euro en tjaa voor die 5 euro meer zou ik het denk ik wel doen. ik blijf ze toch liever huren, want de blu-rays zijn net zo duur als de dagfilms op DVD:P

waar ik laatst naar keek was One Piece Strong World op Blu-ray, nu was het een limited edition, maar niet met extreem veel extra's (eigenlijk flink basic voor een limited edition...) en dat moest 65 euro kosten! das gwn van de zotten! nu zijn dvd's en blu-rays zoiezo veel duurder in japan, maar voor dat geld doe ik het echt niet:S

LukeVonPerrywinkle
Posts: 178
Joined: Tue Aug 29, 2006 19:12
Contact:

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by LukeVonPerrywinkle »

Films die in de cinema komen (zowel animatie- als gewone films) zullen er fantastisch uitzien op blu ray, toch op een Full HD tv. In dat geval is het zijn geld wel waard.Series en films die voor televisie gemaakt zijn daarentegen zullen er niet veel beter uitzien op blu ray.

In sommige gevallen vind ik dvd al overkill. Vaak is dat zo voor (oude) animeseries die gemaakt zijn voor TV; Als die op dvd komen ziet het er wel scherper uit maar is het een soort van fake-scherpte. Ik vind dat dat het beeld 'platter' en onintressanter maakt. Daarom kijk ik anime nog steeds het liefst op de PC in avi, mkv of mpeg. Dan is het beeld minder scherp en korrelig maar daardoor lijkt het wel iets 'natuurlijker' (moeilijk te omschrijven).

Uiteraard zijn er uitzonderingen. Animefilms en sommige series die extreem goed geanimeerd zijn, wil ik wel eens bekijken op blu ray (zoals Ghost in the Shell, Gunbuster 2 of Karas).

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by lloerdy »

Koen wrote:Een belangrijke vraag zal ook zijn of er nog nood zal zijn aan een fysieke drager...
Het moment dat de fysieke drager verdwijnt stop ik met verzamelen. Als ik iets koop heb ik nog altijd graag iets dat ik kan aanraken. Een collectie wil je kunnen uitstallen en je wil er ook eenvoudig uit kunnen kiezen.

Ik koop als ik kan Blu-Ray en bij nieuwe films/reeksen op nieuwere TV's merk je echt het verschil. Het prijsverschil tussen blu-ray en dvd vind ik dan weer een stuk te groot. Zou hooguit 2-3 euro mogen zijn. Jammer genoeg loopt dat verschil soms op tot 10 euro.

Edit: ik heb zonet even twee van mijn FACTS-aankopen getest
Mijn Claymore dvd-set en mijn FMP: TSR bluray-set.
Het verschil in kwaliteit is echt wel vrij groot >_>

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 36: Zijn Blu-Ray's hun geld waard?

Post by barbapapa »

Bwa, voorlopig is het merendeel van goede films afkomstig uit de pre-HD periode; en van die opgekuiste versies zijn vaak te overduidelijk bewerkt geweest. Als je echter nu al meewilt, en de laatste nieuwe films haarscherp wilt zien op je LED TV ofzo... OK, dan zullen ze wel hun geld waard zijn.

Post Reply