Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Gurenn »

Het moge duidelijk zijn dat de Japanse popcultuur bij onze noorderburen een stuk meer aandacht krijgt, terwijl Vlaanderen in vergelijking een decennium achterloopt. Een aantal punten waar duidelijk verschil te merken is:

Conventies:
Nederland had zijn eerste animeconventie Famicon (met een bescheiden aantal van 32 bezoekers) in 1995. De eerste wat grotere die nog steeds bestaat was Animecon, maar ook deze bestaat al sinds 1999. Ondertussen heeft Nederland drie notabele animeconventies (Animecon, Abunai en Tsunacon) met een vierde (Chibicon) die het af heeft laten weten. Nederland blijkt echter al ver genoeg ontwikkeld te zijn voor conventies gericht op subgenres, zo hebben ze ook Yaoi&Yuricon.
Vlaanderen daarentegen zal pas met het debuut van Atsusacon zijn eerste authentieke animeconventie hebben, twaalf jaar na de eerste Animecon en zestien jaar na Famicon. In Brussel hebben we Made in Asia en Japan Expo, maar deze zijn Franstalig en lijken ook geen moeite te doen om zich op de Vlaamse markt te richten. Wat Vlaanderen wel kent zijn algemenere conventies met betrekking tot nerdculturen zoals F.A.C.T.S. en Funiversum. Deze trekken echter veel meer fans van westerse media.

Websites en fora:
Nederland heeft al sinds vorig millennium actieve animewebsites gehad. Anime Paradijs, Anime Wolken, SDV Anime, Manga DVD, Aniway zijn enkele van de grote websites (die niet allemaal meer bestaan) waar het Nederlandse fandom circuleerde. Vlaanderen daarentegen heeft als enig notabel forum onze eigen Mangaheuvel, en zelfs deze is een stuk kleiner dan de Nederlandse tegenhangers. Wel heeft Vlaanderen fora specifiek gericht op cosplay (Cosplay Belgium en Saigen).

Meetings:
In Nederland waren in 2001 al regelmatig meetings van de verscheidene fora aan de gang. De groei van meetings in Vlaanderen daarentegen heb ik persoonlijk meegemaakt en pas sinds het voorbije jaar zijn die er regelmatig. In juli 2006 hield het Anime Safari Forum (dat begon als een Vlaamse site, maar later overgenomen werd door Nederlanders onder de naam Tsunanime) zijn eerste Belgische meeting in Antwerpen. Dit is de eerste succesvolle Belgische meeting op een animeforum waar ik van afweet. Dit forum heeft doorheen de jaren nog vaker meetings gehouden, maar door de toestroom van Nederlanders daar werden die steeds minder vaak in België gehouden. Ondertussen bestaat de website niet meer.
Op Anime Wolken Forum (waar ook al jaren Nederlandse meetings aan de gang waren) werd enkele keren gepoogd een Belgische meeting te lanceren, hetgeen telkens afgesteld werd wegens een te kleine opkomst. De eerste succesvolle (die in Antwerpen werd gehouden om het gemakkelijker te maken voor Nederlanders) ging door in december 2007 en wat opvallend was was dat er maar vier Belgen waren en een heel stuk meer Nederlanders. Sindsdien gaat er echter een jaarlijkse Belgische meeting door, maar er zijn nauwelijks nieuwe Belgen op afgekomen.
Aniway heeft in 2008 wel eens een Belgische cosplaymeet gehad, maar pas in de tweede helft van 2008 werden er ook een paar meets die voor iedereen toegankelijk zijn georganiseerd. Deze lijken nu echter ook dood te zijn. Enkel het cosplayforum Saigen doet nog regelmatig Belgische meets. Aniway daarentegen heeft de hele tijd meets in Nederland, net zoals Anime Wolken Forum die best vaak heeft.

Beschikbaarheid:
In Nederland lijkt het wel dat anime en manga in veel meer winkels terug te vinden is. In Vlaanderen vindt je manga enkel in boekenwinkels in grote steden, kleinere gemeenten moeten het zonder stellen. Wat een respectabel aanbod aan merchandise betreft weet ik sinds de dood van Gizmoxia en Super Dragon Toys Antwerpen enkel nog winkels in Brussel en Leuven liggen.

Nu kunnen we op zoek gaan naar de oorzaken van deze verschillen. Enkele van mijn eigen overwegingen:

- Beter internet
Ook op het gebied van internet loopt België zwaar achter op de rest van de Eerste wereld. In Nederland zijn datalimieten allang een quasi onbestaand begrip. Terwijl Vlaamse internetproviders tegenwoordig wel humane datalimieten hebben zijn ze nog steeds niet ongelimiteerd. Nog niet zo lang geleden waren ze helemaal niet humaan en was het voor de gemiddelde tiener die geen zeggen had over het internetpakket dat zijn ouders betaalden helemaal niet zo vanzelfsprekend om een animeserie te downloaden. Nederlandse tieners hebben dus al vele jaren langer de kans gehad om anime te downloaden dan Belgische. En dit is de enige manier, want de hoge prijzen die voor DVD's worden gevraagd maken het voor een tiener zonder inkomen nauwelijks mogelijk een hele serie aan te kopen.

- Meer anime op televisie
Nederland heeft toch een stuk meer animeseries op televisie gehad dan Vlaanderen. Mijn vergelijking:

Anime die in Nederland op tv kwamen en niet in Vlaanderen:
- Bobobo-bo bo-bobo
- Cardcaptor Sakura
- Cowboy Bebop
- Cyborg 009
- Dinosaur King
- Dinozaurs
- Dragon Ball GT (Dragon Ball Z kwam wel in Vlaanderen op tv maar is niet volledig uitgezonden, terwijl het dat in Nederland wel is)
- Flint the Time Detective
- Mon Colle Knights
- Oban Star Racers
- Outlaw Star
- Samurai Pizza Cats
- Shinzo
- Sonic X
- Super Big
- The Guyver

Anime die in Vlaanderen op tv kwamen en niet in Nederland:
- Bleach
- Death Note
- Ninja Robots (Ninja Senshi Tobikage)
- Samurai X (Rurouni Kenshin)
- Yu-Gi-Oh! GX

Tja, het verschil lijkt me duidelijk. Doch durf ik niet met zekerheid stellen dat dit verschil een grote invloed heeft gehad, de populariteit is voornamelijk begonnen met Pokémon en Dragon Ball Z en die is in beide landen te zien. Daar komt bij dat Club Dorothée in Vlaanderen te ontvangen viel, maar deze heeft de vorige generatie aangesproken en niet de huidige. De vraag is dan waarom die vorige generatie niet begonnen is met evenementen. Vermoedelijk heeft de afwezigheid van internet in hun tijd daar ook mee te maken.

- Meer ondernemingsgezindheid:
Een onderzoek heeft al eens uitgewezen dat België een van de minst ondernemingsgezinde landen van Europa is. Met zo'n land vol lamzakken valt het te begrijpen dat maar weinigen zich geroepen voelden een conventie te beginnen, een meeting te starten of zelfs naar een meeting te gaan. Het valt tenslotte ook op dat je op vakantie meer Nederlanders dan Belgen zult aantreffen (ook met het relatieve bevolkingstalverschil in gedachten) en op Engelstalige websites zal je ook eerder Nederlanders aantreffen dan Belgen. Om dezelfde reden zullen Nederlanders sneller een website beginnen dan Belgen, hetgeen de talrijke aanwezigheid van animefora verklaart.

- Beter openbaar vervoer:
Dit zou eventueel kunnen verklaren waarom meetings in België moeizamer verlopen. Als je in bijvoorbeeld Lembeke woont en al twee bussen moet nemen (en anderhalf uur onderweg bent) enkel om in Gent te geraken, laat staan Antwerpen of Brussel, kan ik me voorsteller dat de drempel om naar een meeting te gaan hoger ligt. Het openbaar vervoer in Nederland is een stuk sneller en alomtegenwoordiger (doch ook duurder).

Wat zijn jullie bedenkingen?
Last edited by Gurenn on Tue Jul 29, 2014 17:20, edited 4 times in total.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Weertangel »

Ok, ik zal even mijn Nederlandse indruk geven, kijk zelf maar wat je ervan vindt.

Punt 1: Conventies
Wat dit betreft heb je helemaal gelijk, er zijn al veel meer in Nederland dan Belgie maar hou er ook rekening mee dat ze bijna altijd in het noorden van het land zijn wat het voor mensen zoals ik die in het zuiden wonen toch nog een hele klus maakt om er te komen.
Vertelt ook meteen iets over waar de meeste fans wonen....
Wat trouwens in belgie ook een struikelblok is is de 2-talige cultuur, die ervoor zorgt dat er altijd een muur zal zijn tussen vlaams en franstaligen :(

Punt 2: Websites en internet
Ook hier heb je compleet gelijk in, het feit dat het internet hier sneller is dan bij jullie(krijgen glasvezel in Weert whee!! :D ) en ook al eerder was heeft alles op totaal verschillende manieren gevormd.
Al denk ik dat veel belgische fans eerder op NL sites waren en de franssprekende gewoon naar de franse sites gingen omdat het gewoon makkelijker is dan een pure belgische site maken.

Punt 3 Meetings en beschikbaarheid.
Wat meetings betreft ligt het gewoon op welke sites je die wilt organiseren, ik bedoel, het is meestal gewoon een forumganger die er een wilt houden, niet iets officeels van de sites zelf(van wat ik teminste gezien heb) dus daar moet niet veel verschil in zijn.
Maar qua locaties is het denk ik inderdaad lastiger in belgie dan in nederland om een intersante plaats te vinden voor zoiets waar je dingen kunt doen.
Al moet je in Nederland je ook tot de grote steden beperken sinds enkel speciaalzaken grote voorraden manga en anime hebben,om over merchandise nog maar te zwijgen!
Al heb je soms geluk bij de Media markt...
Kleinere steden hebben zelden manga en dan meestal alleen als er echt geíntreseerden zijn, zo ligt er sinds kort bij de Bruna in Weert ook NL manga, waarschijnlijk als gevolg vanwege alle manga's die ik via hun besteld heb. ;)

Dus ook in nederland moet je het beperken tot de speciaalzaken.

Punt 4: Anime op tv
De enige series die ik ooit heb gezien van je lijst zijn Cowboy Bebop die ze op MTV uitzonden heel laat en Samurai Pizza Cats(nog steeds een favoriet :) ) die je soms bij telekids zag, zelfde voor Dragonball Z en Pokemon..
Tegenwoordig zijn bijna alle kinderseries nederlands gesproken( in plaats van engels met ondertiteling) wat behoorlijk wat van de charme wegneemt... en waardoor je eerder online gaat zoeken voor altenatieven(al zie ik dat kleine kinderen niet doen :? )

Dat is trouwens ook een nadeel hier in nederland, met uitzondering van Cowboy Bebop en Aeon Flux werd de rest puur als kinderseries bestempeld en dus ook alleen vroeg in de morgen uitgezonden(en nederlands gesproken) waardoor je eigen intresse ook na een tijdje weg was.

Over de laatste 2 punten heb je wel gelijk, al moet je daar niet door laten stoppen :)
En openbaar vervoer is wat meer gestroomlijnder ja, je kunt bijna overal komen met de trein alleen al :)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Koen »

Het grootste verschil lijk je me wel te vergeten: manga-uitgeverijen.

Vlaanderen: Kana, Glénat, EPO
Nederland: euh... een sporadische Tezuka bij Luiting... en once in a blue moon een Gen bij Xtra (de enige uitgeverij die erin slaagt Glénat als HST te doen overkomen)

Dus zonder Vlaams ondernemerschap was er hier niet eens sprake van manga in het Nederlands...

En dan kan je misschien stellen dat manga/anime meer naambekendheid geniet in Nederland, maar dat het economische centrum wel Vlaanderen is.

Bon, ik probeer verder in te gaan op je erg boeiende post - meer on topic dan ;) - maar nu wat weinig tijd...

(Zoals: waarom zou ik naar een klein conventietje gaan in Vlaanderen als er in Brussel groots opgezette conventies zijn en de grootste conventie buiten Japan ook binnen handbereik is (Japan Expo in Parijs))
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Gurenn »

Wat je zegt over de mangauitgeverijen klopt inderdaad, dat zal dan wel het gevolg zijn van die fans die opgegroeid zijn met Club Dorothée. Maar waar het economische centrum ligt maakt voor de fan uiteindelijk weinig uit, het ironische is dat het nog altijd makkelijker is om Nederlandstalige manga te vinden in Nederland, in België moet je zoeken tussen de Franse dingen. :P
Nederlanders lijken me ook meer bereid zich voor Engelstalige manga open te stellen, dat zal er ook wel mee te maken hebben dat niemand daar aan een mangauitgeverij begonnen is.

Om al even kort op je laatste punt in te gaan... Feit blijft dat de Nederlanders het toch wel doen in hun land en de Vlamingen niet. En eveneens is het voor een tiener niet evident naar Parijs te gaan voor een conventie. :wink:

@Weertangel: Bedankt voor je input, inderdaad handig om de visie van een Nederlander op de zaak te zien. :P
Zelf laat ik me door het openbaar vervoer en de afstand niet afschrikken om naar Nederland te gaan. Vroeger ging ik vaak naar Nederlandse meetings, maar door de talrijke aanwezigheid van meetings in België momenteel, het verdwijnen van Tsunanime en het feit dat ik reizen naar Nederland nu beperk om mijn vriendin te zien (die in de buurt van Arnhem woont, waarvoor een ticket heen-en-terug me 45 euro kost) is dat nu niet meer zo het geval.

Maar zowel Abunai als Tsunacon liggen toch in het zuiden van Nederland? En ik herinner me dat B.A.G.G.E.R. net is opgericht omdat er in het noorden geen events waren.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Kira »

Gurenn wrote:Anime die in Nederland op tv kwamen en niet in Vlaanderen:
- Bende van Vijf
- Mew Mew Power
Deze komt wel in Vlaanderen, elke dag om 06u20 op Disney Channel. :wink: En Mew Mew Power is in Nederland ook altijd al op een betaalzender geweest, net als in Vlaanderen.
Weertangel wrote:Punt 4: Anime op tv
De enige series die ik ooit heb gezien van je lijst zijn Cowboy Bebop die ze op MTV uitzonden heel laat en Samurai Pizza Cats(nog steeds een favoriet :) ) die je soms bij telekids zag, zelfde voor Dragonball Z en Pokemon..
Tegenwoordig zijn bijna alle kinderseries nederlands gesproken( in plaats van engels met ondertiteling) wat behoorlijk wat van de charme wegneemt... en waardoor je eerder online gaat zoeken voor altenatieven(al zie ik dat kleine kinderen niet doen :? )

Dat is trouwens ook een nadeel hier in nederland, met uitzondering van Cowboy Bebop en Aeon Flux werd de rest puur als kinderseries bestempeld en dus ook alleen vroeg in de morgen uitgezonden(en nederlands gesproken) waardoor je eigen intresse ook na een tijdje weg was.
Volgens mij ging het er bij Gurenn om dat kinderen later dan gewoon volwassere anime gaan overnemen. En Aeon Flux is toch geen anime?
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hinote »

Anime
VT4 heeft wel zo'n 5 jaren geleden anime proberen uit te zenden. Ze hebben het eerst geprobeerd met Shaman King en daarna Tokyo Mew Mew. Spijtig genoeg was dat maar 1 keer per week, nl. op woensdag. Ik denk niet dat er veel kijkers waren want na 5 afleveringen werdt het niet meer uitgezonden.
Nederland heeft inderdaad veel meer anime gehad op tv. Godzijdank ging ik elke vakantie bij oma slapen in Roosendaal.
Hoewel ik in Frans Brussel ben opgegroeid denk ik niet dat ik Club Dorothée ken. Maar anime (zoals Dragon Ball z kai) kijk ik nog steeds op Franse zenders en niet nauwelijks online.
Weertangel wrote:Tegenwoordig zijn bijna alle kinderseries nederlands gesproken( in plaats van engels met ondertiteling) wat behoorlijk wat van de charme wegneemt... en waardoor je eerder online gaat zoeken voor altenatieven(al zie ik dat kleine kinderen niet doen
Het is juist goed dat alle kinderseries nederlands gesproken worden. Ze zijn namelijk voor kinderen bedoelt. Ik weet hoe het in Nederland zit maar in Vlaanderen worden series/tekenfilms die voor 15u-18u uitgezonden worden meestal gedubbed en erna gesubbed.

Webshop
Archonia is toch wel een grote Belgische webshop die manga/anime/goodies verkoopt. Ik denk niet dat nederland zoiets heeft.

Ach ja wij hebben uitgeverijen en een webshop, zij conventies en websites. Toch eerlijk verdeeld.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Gurenn »

Kira wrote:Deze komt wel in Vlaanderen, elke dag om 06u20 op Disney Channel. :wink: En Mew Mew Power is in Nederland ook altijd al op een betaalzender geweest, net als in Vlaanderen.

Dat is trouwens ook een nadeel hier in nederland, met uitzondering van Cowboy Bebop en Aeon Flux werd de rest puur als kinderseries bestempeld en dus ook alleen vroeg in de morgen uitgezonden(en nederlands gesproken) waardoor je eigen intresse ook na een tijdje weg was.
Volgens mij ging het er bij Gurenn om dat kinderen later dan gewoon volwassere anime gaan overnemen. En Aeon Flux is toch geen anime?[/quote]
Oh, sinds kort dan neem ik aan, want Bende van Vijf kwam jaren geleden in NL al op tv. :P
Ik pas het even aan.

En Aeon Flux is idd een cartoon (weliswaar met anime-invloeden).

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Gurenn »

Tokyo Mew Mew op VT4? Heb je daar een bron voor?

Verder ben ik het niet met je eens. Vroeger werden veel Engelse cartoons ondertiteld terwijl die nu ook Nederlands gedubd worden. Dit is nadelig voor het Engels van de kinderen.

En eerlijk verdeeld lijkt het me ook niet. De uitgeverijen en webshop mogen zich dan wel in België bevinden, ze zijn even toegankelijk voor Nederlanders. Conventies in Nederland daarentegen zijn een heel stuk minder bereikbaar voor Belgen.

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hinote »

Bron geen idee. Ik heb wel zelf enkele afleveringen gezien. Ik zat toen, denk ik, in het 4de middelbaar dus zo'n 4 jaar geleden.

Het dubben of subben hangt eigelijk wel af van de serie. Pokemon of Hamtaro is meer voor kinderen rond 12 jaar en zou beter gedubbed worden. Bleach of Gundam Wing is voor een ouder publiek en mag gesubbed worden. Trouwens kinderen kijken niet alleen cartoons, bij ons op Ketnet zijn er altijd engelstalige series en die worden gedubbed. Ik denk dat het nu H2O is.

In dat stuk over conventies moet je wel gelijk geven.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Kira »

http://thetvdb.com/?tab=series&id=74598&lid=25

Volgens Google staat er op die pagina ook de zenders van andere landen (Maar ik zie het nergens staan), maar bij Belgium staat VT4 en VTM... Een andere bron vind ik niet.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Gurenn »

Het lijkt me uiterst onmogelijk dat ik het dan gemist zou hebben, normaal zou het enkel op de betaalzender Nicktoons mogen verschenen zijn zoals eerder al werd gezegd door iemand.

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hinote »

Je hebt gelijk. Na heel lang in mijn geheugen te hebben gegraven bleek het dat ik fout zat. Ik had het op Club RTL gezien, een franse zender dus. Mijn excuses.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by MrXarnus »

'In Brussel hebben we Made in Asia en Japan Expo, maar deze zijn Franstalig en lijken ook geen moeite te doen om zich op de Vlaamse markt te richten.'
Ik was er dit jaar en ze deden wel degelijk de moeite om de Vlaamse fan aan te spreken.Zo was de site volledig NL (inclusief een eigen Facebook pagina in het Nederlands...), enkele Vlaamse exposanten, de meeste folders die ze gaven waren ook in het Nederlands, over evenementen zoals cosplay contest kan ik niet spreken omdat ik er nauwlijks naar gekeken had.Kortom als vlaamse fan voelde ik me niet compleet uitgesloten zoals sommigen soms denken.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by NeeNee »

MrXarnus wrote:'In Brussel hebben we Made in Asia en Japan Expo, maar deze zijn Franstalig en lijken ook geen moeite te doen om zich op de Vlaamse markt te richten.'
Ik was er dit jaar en ze deden wel degelijk de moeite om de Vlaamse fan aan te spreken.Zo was de site volledig NL (inclusief een eigen Facebook pagina in het Nederlands...), enkele Vlaamse exposanten, de meeste folders die ze gaven waren ook in het Nederlands, over evenementen zoals cosplay contest kan ik niet spreken omdat ik er nauwlijks naar gekeken had.Kortom als vlaamse fan voelde ik me niet compleet uitgesloten zoals sommigen soms denken.
Ik wel. De cosplaywedstrijd en interviews waren volledig eentalig Frans (ik heb nog een beetje vertaald voor onze groep, want de meesten verstonden er niets van), en zelfs de loterij was Frans only - terwijl ze toch wisten dat er anderstaligen in de zaal zaten, maar die hadden dus blijkbaar geen recht op een prijs of zo (als je niet riep op het moment dat je nummer werd genoemd, trokken ze een nieuw, dus als je het niet meteen verstond had je pech). Naar de avond toe heb ik zelfs moeten constateren dat het aankondigen van evenementen over de luidsprekers ook alleen nog in het Frans ging; met uitzondering van de mededeling dat de tijd om was en iedereen naar buiten moest, dat mochten we wel weer snappen.

Wat die website betreft, ik apprecieer hun inspanningen, maar ik vraag me toch af hoe het komt dat ze niet één Nederlandstalige konden vinden om die teksten na te lezen. De "overstromende activiteiten" waren in elk geval niet voor iedereen weggelegd.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by MrXarnus »

NeeNee wrote:
MrXarnus wrote:'In Brussel hebben we Made in Asia en Japan Expo, maar deze zijn Franstalig en lijken ook geen moeite te doen om zich op de Vlaamse markt te richten.'
Ik was er dit jaar en ze deden wel degelijk de moeite om de Vlaamse fan aan te spreken.Zo was de site volledig NL (inclusief een eigen Facebook pagina in het Nederlands...), enkele Vlaamse exposanten, de meeste folders die ze gaven waren ook in het Nederlands, over evenementen zoals cosplay contest kan ik niet spreken omdat ik er nauwlijks naar gekeken had.Kortom als vlaamse fan voelde ik me niet compleet uitgesloten zoals sommigen soms denken.
Ik wel. De cosplaywedstrijd en interviews waren volledig eentalig Frans (ik heb nog een beetje vertaald voor onze groep, want de meesten verstonden er niets van), en zelfs de loterij was Frans only - terwijl ze toch wisten dat er anderstaligen in de zaal zaten, maar die hadden dus blijkbaar geen recht op een prijs of zo (als je niet riep op het moment dat je nummer werd genoemd, trokken ze een nieuw, dus als je het niet meteen verstond had je pech). Naar de avond toe heb ik zelfs moeten constateren dat het aankondigen van evenementen over de luidsprekers ook alleen nog in het Frans ging; met uitzondering van de mededeling dat de tijd om was en iedereen naar buiten moest, dat mochten we wel weer snappen.

Wat die website betreft, ik apprecieer hun inspanningen, maar ik vraag me toch af hoe het komt dat ze niet één Nederlandstalige konden vinden om die teksten na te lezen. De "overstromende activiteiten" waren in elk geval niet voor iedereen weggelegd.
Het blijft ook Brussel, van die loterij wist ik niet eens dat er zoiets was :lol: .

Post Reply