Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Koen »

Ik heb het hier eens met Nele Noppe ook over gehad... Toen ik zei dat het niet goed ging met manga & anime in ons taalgebied omdat de verkoop tegenviel, repliceerde zei dat het wel goed ging want dat er steeds meer fans kwamen. Maar behoud je een economisch draagvlak als die fans de bron niet steunen door aankopen? Conventies, cosplay, etc. kunnen naar mijn mening slechts bestaan dankzij nieuwe series, en als die dan niet gekocht worden stuikt de piramide toch in elkaar? Of zijn het twee groepen die los van elkaar bestaan? Is er een groep die manga/anime koopt en een groep die minder spendeert aan die twee basisgroepen maar wel conventies afschuimt, investeert in cosplay/merchandise/meetings...?

Met andere woorden, hoe 'meet' je de populariteit van manga? Ligt de barometer bij harde verkoopcijfers of meer bij naambekendheid en bezoekersaantallen van conventies?
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik heb het hier eens met Nele Noppe ook over gehad... Toen ik zei dat het niet goed ging met manga & anime in ons taalgebied omdat de verkoop tegenviel, repliceerde zei dat het wel goed ging want dat er steeds meer fans kwamen. Maar behoud je een economisch draagvlak als die fans de bron niet steunen door aankopen? Conventies, cosplay, etc. kunnen naar mijn mening slechts bestaan dankzij nieuwe series, en als die dan niet gekocht worden stuikt de piramide toch in elkaar? Of zijn het twee groepen die los van elkaar bestaan? Is er een groep die manga/anime koopt en een groep die minder spendeert aan die twee basisgroepen maar wel conventies afschuimt, investeert in cosplay/merchandise/meetings...?

Met andere woorden, hoe 'meet' je de populariteit van manga? Ligt de barometer bij harde verkoopcijfers of meer bij naambekendheid en bezoekersaantallen van conventies?
Ik denk dat die twee uiteindelijk samenkomen. Op dit moment kopen veel oude fans de Nl series niet omdat ze ze al hebben of het niet gewend zijn, maar naarmate er meer en nieuwere titels op de markt komen, met meer zichtbaarheid en kortere wachttijden, zal er volgens mij een nieuw publiek bijkomen dat uiteindelijk ook zijn weg naar de conventies zal vinden.

Maar je bekijkt de zaken hier natuurlijk ook wel erg eenzijdig, he, Koen. Conventies en cosplay kunnen slechts bestaan dankzij nieuwe series, jawel, maar niemand zegt dat die series van Nl uitgeverijen moeten komen. Geïmporteerde manga zijn een zeer belangrijk deel van het economische plaatje hier, ook voor de Nl markt, want zeg nou zelf, welke stripwinkel overleeft op Nl manga alleen? Als je de populariteit van manga/anime in cijfers wilt uitdrukken, dan moet je alles erbij nemen: Nl manga, buitenlandse uitgaven, merchandise, het materiaal dat fans kopen om cosplays van te maken en de drankjes die geconsumeerd worden op conventies. Als je het zo zou kunnen doen (wat uiteraard zéér moeilijk wordt), dan denk ik wel dat de totale omzet een goed beeld zou geven van de populariteit. Baseer je je op Nl manga/anime alleen, dan kijk je slechts naar één enkel aspect van het hele plaatje en krijg je dus onvermijdelijk een onvolledig/vertekend beeld.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Koen »

Maar je kan je afvragen of die tegenstelling enkel bestaat in ons taalgebied...

Mijn hobby is manga, ik vind dat een relatief goedkope hobby en wil daar best veel geld aan spenderen. Iemand wiens hobby cosplay is - gebaseerd op manga - heeft al een dure hobby en zal misschien 'besparen' door online naar mangascans en fansubs te grijpen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by NeeNee »

Koen wrote:Maar je kan je afvragen of die tegenstelling enkel bestaat in ons taalgebied...

Mijn hobby is manga, ik vind dat een relatief goedkope hobby en wil daar best veel geld aan spenderen. Iemand wiens hobby cosplay is - gebaseerd op manga - heeft al een dure hobby en zal misschien 'besparen' door online naar mangascans en fansubs te grijpen.
Nee, ik denk dat dat in alle landen hetzelfde is.

De tegenstelling Nl manga <-> geïmporteerde manga is wel iets typisch voor ons taalgebied, of voor kleine taalgebieden in elk geval (ik kan me best voorstellen dat het in bv. Scandinavië ook zo is. Kleine eigen markt + grote kennis van buitenlandse talen = mensen kijken verder).

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by MrXarnus »

Ik denk dat het gebrek aan gratis legale streams de Anime verkoop veel schaden.Het enige legale dat ik ken is Crunchyroll en in onze regio hebben we maar 1/10 ofzo van wat die Amerikanen krijgen. (In ieder geval als ik Anime News Network mag geloven)
Waarom doet niemand* (De uitgevers) hier iets aan?
Te duur?
Als ze* (De consument) zien hoe goed een serie is zal het wel verkopen.
De prijs is geen probleem. (In Media Markt vind ik bijvoorbeeld veel series aan lage prijzen.)
Als er meer legale varianten van *insert scanlation/illegal streaming site here* komen, zou het meer dan logisch zijn dat er meer verkocht wordt.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by pietel »

Ik denk dat Nederlanders gewoon mondiger en ondernemender zijn. Daarom zijn ze sneller met conventies gestart.
Ze starten ook bijvoorbeeld sneller een doujinshi-cirkel op.
In Vlaanderen zijn er volgens mij altijd evenveel fans geweest en evenveel artiesten, maar zijn we gewoon meer gesloten over onze hobby's.
Maar door die Nederlandse "pioniers" is er op enkele jaren tijd wel een nederlandse manga-cultuur ontstaan. Een community als het ware.
Die conventie-cultuur waait nu over naar Vlaanderen.

Een manga of animefan in onze contreien heeft zijn hobby ofwel ontdekt op het internet (amper verschil tussen Vl en Nl, want op het internet spreekt iedereen Engels) ofwel door een vriend. Het is absurd om te denken dat zo'n proces veel sneller zou gaan in Nl dan in Vl. Die kleine groep fans is gewoon veel zichtbaarder in Nederland.

Waarom de manga- en animemarkt niet evenhard meegroeit, is natuurlijk een andere discussie. Maar het is duidelijk dat er op dat vlak wel grote verschillen zijn tussen Vlaanderen en Nederland, omdat die respectievelijk gericht zijn op de Franse en de Engelse markt.
De tegenvallende verkoop lijkt een globaal probleem en gaat pas opgelost worden als er een globale oplossing is voor illegale downloads.
Image

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hercule »

De prijs is geen probleem. (In Media Markt vind ik bijvoorbeeld veel series aan lage prijzen.)
Wat is een lage prijs? Ik kom in redelijk veel Media Markten (NL) maar het anime assortiment wordt steeds kleiner en 30 euro voor een paar afleveringen vind ik niet goedkoop.
Dat anime vaak naast de 18+ films lag zal de verkoop ook geen goed doen.
De tegenvallende verkoop lijkt een globaal probleem en gaat pas opgelost worden als er een globale oplossing is voor illegale downloads.
Als je iets wilt downloaden zal er altijd een manier zijn om dat te doen dus ik denk niet dat dat gaat lukken.
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Gurenn »

pietel wrote:Ik denk dat Nederlanders gewoon mondiger en ondernemender zijn. Daarom zijn ze sneller met conventies gestart.
Ze starten ook bijvoorbeeld sneller een doujinshi-cirkel op.
In Vlaanderen zijn er volgens mij altijd evenveel fans geweest en evenveel artiesten, maar zijn we gewoon meer gesloten over onze hobby's.
Maar door die Nederlandse "pioniers" is er op enkele jaren tijd wel een nederlandse manga-cultuur ontstaan. Een community als het ware.
Die conventie-cultuur waait nu over naar Vlaanderen.

Een manga of animefan in onze contreien heeft zijn hobby ofwel ontdekt op het internet (amper verschil tussen Vl en Nl, want op het internet spreekt iedereen Engels) ofwel door een vriend. Het is absurd om te denken dat zo'n proces veel sneller zou gaan in Nl dan in Vl. Die kleine groep fans is gewoon veel zichtbaarder in Nederland.

Waarom de manga- en animemarkt niet evenhard meegroeit, is natuurlijk een andere discussie. Maar het is duidelijk dat er op dat vlak wel grote verschillen zijn tussen Vlaanderen en Nederland, omdat die respectievelijk gericht zijn op de Franse en de Engelse markt.
De tegenvallende verkoop lijkt een globaal probleem en gaat pas opgelost worden als er een globale oplossing is voor illegale downloads.
Ik kan me best vinden in je input over het persoonlijkheidsverschil tussen Nederlanders en Vlamingen. Het is mij opgevallen dat de conventiecultuur in Vlaanderen begint op te leven nu de vroegere Pokémonfans volwassen geworden zijn en middelen hebben om evenementen te starten. In Nederland zou er volgens een post die ik ooit een keer op Aniway gelezen heb een bootlegcircuit in Duitsland geweest zijn dat voor de fans in de jaren '90 heeft gezorgd. Dat circuit ging schijnbaar niet echt door tot België.

Dat van die doujinshicirkels ben ik nog vergeten aanhalen. Op Aniway zie ik tientallen van die Nederlandse cirkels, maar ik ken er niet een Belgische.

Verder zou een 'oplossing' voor illegale downloads de doodsteek van het fandom worden. Fans ontdekken anime via deze illegale downloads, als ze het zo niet ontdekken zullen ze als ze volwassen zijn en geld hebben ook geen DVD's kopen.
Last edited by Gurenn on Mon Feb 06, 2023 11:26, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by NeeNee »

Gurenn wrote:Verder zou een 'oplossing' voor illegale downloads de doodsteek van het fandom worden. Fans ontdekken anime via deze illegale downloads, als ze het zo niet ontdekken zullen ze als ze volwassen zijn en geld hebben ook geen DVD's kopen.
Ik denk dat dat is wat MrXarnus bedoelt. Meer legale streams waar ze (gratis) een reeks kunnen leren kennen, en dan later kopen ze misschien het tweede seizoen of zo.

Het lijkt mij duidelijk dat alles betalend maken niet werkt, publiciteit is veel te belangrijk in deze business. Maar alles gratis beschikbaar maken werkt ook weer averechts, want dan hebben ze geen reden meer om wat dan ook te kopen. Waarschijnlijk zouden ze best hetzelfde doen als Viz met hun scanlations: zet de reeks tijdelijk online zodra ze verschijnt, maar haal ze er weer af zodra de DVD's in de winkel liggen.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hercule »

Maar alles gratis beschikbaar maken werkt ook weer averechts, want dan hebben ze geen reden meer om wat dan ook te kopen
Dat valt nog te bezien. South Park staat helemaal legaal online en die dvd's verkopen nog steeds goed.
Ook verkoopt een dvd box van een serie vaak beter als die serie op de buis is.
Image

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Kira »

Gurenn wrote:- Super Big
Ik heb hier net een aflevering van gekeken ('Rovers van de verloren snuit') en ik moet zeggen dat het nog wel tof was ^^

Spijtig dat zoveel anime eigenlijk niet in Vlaanderen kwam en wel in Nederland, zeker van Shinzo. :(

(Kwam er van Dragonball trouwens ook niet een stuk of 2 afleveringen op Yorin?)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hercule »

Het was wel de bedoeling dat men Dragon Ball zou gaan uitzenden en het heeft zelfs in de gidsen gestaan maar ik denk dat ze het na het gezeur rond crayon shin chan niet meer aandurfde.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by NeeNee »

Gurenn wrote: Conventies
Tja, Vlaanderen is natuurlijk nog eens een stuk kleiner dan Nederland. Waarom zou je moeite doen om zelf conventies te organiseren als er langs alle kanten net over de grens al zijn?
Websites en fora
Idem dito. De Nederlanders waren eerst, en de Vlamingen doen nu gewoon mee. Een nieuw succesvol forum oprichten is op dit moment niet zo gemakkelijk meer.
Meetings
Aniway heeft in 2008 wel eens een Belgische cosplaymeet gehad, maar pas in de tweede helft van 2008 werden er ook een paar meets die voor iedereen toegankelijk zijn georganiseerd. Deze lijken nu echter ook dood te zijn. Enkel het cosplayforum Saigen doet nog regelmatig Belgische meets. Aniway daarentegen heeft de hele tijd meets in Nederland, net zoals Anime Wolken Forum die best vaak heeft.
Euh, wij houden nog meetings?

Het zijn er natuurlijk inderdaad wel een stuk minder dan in Nederland. De vraag is of er daar echt zoveel meer fans, of of ze gewoon geëngageerder zijn?
Beschikbaarheid:
In Nederland lijkt het wel dat anime en manga in veel meer winkels terug te vinden is. In Vlaanderen vindt je manga enkel in boekenwinkels in grote steden, kleinere gemeenten moeten het zonder stellen. Wat een respectabel aanbod aan merchandise betreft weet ik sinds de dood van Gizmoxia en Super Dragon Toys Antwerpen enkel nog winkels in Brussel en Leuven liggen.
Denk je dat echt?

Volgens mijn ervaring is het net omgekeerd. Ik hoor op Aniway voortdurend dat mensen geen mangawinkels in hun buurt kunnen vinden, en als ik dan zeg dat er hier manga in de supermarkt liggen, zijn ze allemaal stomverbaasd. Het is wel mogelijk dat er in Nederland meer Engelse manga te vinden zijn, maar dat is waarschijnlijk toch ook alleen maar in de steden. En het aanbod aan Nl manga is volgens mij gewoon veel slechter.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Koen »

Fora zijn in het algemeen gewoon aan een zwanenzang bezig. Volledig weggevaagd door sociale media.
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Gurenn »

^ Echt waar? Sociale media zijn een veel algemener medium, fora bieden een veel betere kans tot discussie omtrent een bepaald onderwerp.
NeeNee wrote:Euh, wij houden nog meetings?

Het zijn er natuurlijk inderdaad wel een stuk minder dan in Nederland. De vraag is of er daar echt zoveel meer fans, of of ze gewoon geëngageerder zijn?
Nu is er idd weer een Belgische Aniway/Mangaheuvelmeeting, de eerste notabele sinds november.
NeeNee wrote:Denk je dat echt?

Volgens mijn ervaring is het net omgekeerd. Ik hoor op Aniway voortdurend dat mensen geen mangawinkels in hun buurt kunnen vinden, en als ik dan zeg dat er hier manga in de supermarkt liggen, zijn ze allemaal stomverbaasd. Het is wel mogelijk dat er in Nederland meer Engelse manga te vinden zijn, maar dat is waarschijnlijk toch ook alleen maar in de steden. En het aanbod aan Nl manga is volgens mij gewoon veel slechter.
Gent is een provinciehoofdstad, dat daar meer te vinden is dan in de gemiddelde Nederlandse gemeente is logisch. In Zelzate vind je niks. :wink:

Post Reply