Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Koen »

Gurenn wrote:^ Echt waar? Sociale media zijn een veel algemener medium, fora bieden een veel betere kans tot discussie omtrent een bepaald onderwerp.
Alles moet snel en kort zijn tegenwoordig, ideaal voor sociale media, voor diepgravendere discussies op fora lijkt nog weinig toekomst te bestaan... Of spreek ik nu te veel tegen de eigen winkel? ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by NeeNee »

Gurenn wrote:^ Echt waar? Sociale media zijn een veel algemener medium, fora bieden een veel betere kans tot discussie omtrent een bepaald onderwerp.
Klopt. Ik kan met sociale media helemaal niet overweg, gewoon omdat je niets hebt om over te praten.

NeeNee wrote:Denk je dat echt?

Volgens mijn ervaring is het net omgekeerd. Ik hoor op Aniway voortdurend dat mensen geen mangawinkels in hun buurt kunnen vinden, en als ik dan zeg dat er hier manga in de supermarkt liggen, zijn ze allemaal stomverbaasd. Het is wel mogelijk dat er in Nederland meer Engelse manga te vinden zijn, maar dat is waarschijnlijk toch ook alleen maar in de steden. En het aanbod aan Nl manga is volgens mij gewoon veel slechter.
Gent is een provinciehoofdstad, dat daar meer te vinden is dan in de gemiddelde Nederlandse gemeente is logisch. In Zelzate vind je niks. :wink:
Die supermarkt is in mijn deelgemeente-dorp van drie straten groot. En er zijn in Nederland toch ook grote steden? Waarom hebben de supermarkten daar geen manga?

Ik weet wel dat de concentratie stripwinkels in hartje Gent niet representatief is, maar een verschil tussen België en Nederland in het algemeen zoals jij beschrijft heb ik nog niet opgemerkt.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Weertangel »

In Nederland vindt je Manga in zijn algemeen bijna altijd in de stripspeciaalzaken, en dan is de engelse collectie altijd groter dan NL vertalingen.

Buiten die winkels vind je soms in normale boekenzaken(zoals de Bruna) wel eens wat NL starterpacks, maar dat is ook alles... je vindt NOOIT manga in supermarkten.

Dus ja als jij zegt tegen ons dat ze bij jou wel in de supermarkt te vinden zijn dan is dat inderdaad verrassend. :?

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hinote »

Weertangel wrote:Dus ja als jij zegt tegen ons dat ze bij jou wel in de supermarkt te vinden zijn dan is dat inderdaad verrassend. :?
Verkopen ze in Nederlandse supermarkten gewone leesboeken of niet? Vroeger als ik naar Roosendaal ging en even de C1000 of dirkvandebroek binnensprong zach ik alleen etenswaar en soms tijdschriften.

Bij ons in België verkopen sommige supermarkten zoals Carrefour van alles waaronder ook manga.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Weertangel »

Hinote wrote:
Weertangel wrote:Dus ja als jij zegt tegen ons dat ze bij jou wel in de supermarkt te vinden zijn dan is dat inderdaad verrassend. :?
Verkopen ze in Nederlandse supermarkten gewone leesboeken of niet? Vroeger als ik naar Roosendaal ging en even de C1000 of dirkvandebroek binnensprong zach ik alleen etenswaar en soms tijdschriften.

Bij ons in België verkopen sommige supermarkten zoals Carrefour van alles waaronder ook manga.
De meeste alleen tijdschriften en tv gidsen, en soms wat dvd's en bekende leesboeken, en ook nog eens exstra duur....
maar zover ik weet geen manga.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Kira »

Is dat niet in Vlaanderen enkel in de Carrefour, en vroeger ook de Delhaize? In de Colruyt en in de Delhaize nu verkopen ze nergens manga. En ik ben al in erg wat supermarten geweest, en steeds als ik in een nieuwe kom kijk ik of ze er manga verkopen. En in de Colruyt verkopen ze zelfs evenveel gewone strips als in de Fnac, maar geen manga...

In Nederland verkopen ze in sommige krantenwinkeltjes (wat hou ik toch van krantenwinkeltjes xD) wel Kana-manga. Ik heb er al heel wat gezien die het hebben. Vaak is wel de kaft verkreukt.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hinote »

De enige supermarkten die ik ken die manga vekopen in België zijn Carrefour en Makro. Een Delhaize of Colruyt in Frans Brussel heeft ook geen manga.

Waarom hebben we het alleen over winkels, er zijn ook nog bibliotheken. Dat is een veel goedkoper alternatief vooral voor jongeren die niet veel geld hebben. Mijn bibliotheek heeft bijna alle Nederlandstalige manga. Ik denk dat de meeste bibliotheken in de provincie Antwerpen Nederlandstalige manga heeft.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 32: Anime/manga: Vlaanderen vs Nederland

Post by Hercule »

In Nederland verkopen ze in sommige krantenwinkeltjes (wat hou ik toch van krantenwinkeltjes xD) wel Kana-manga. Ik heb er al heel wat gezien die het hebben. Vaak is wel de kaft verkreukt.
Dat is dan met de nadruk op sommige want NL manga wordt echt steeds zeldzamer in Nederland, zelfs stripboeken winkels verkopen minder NL manga als vroeger.
Image

Post Reply