Page 1 of 5

Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankrijk?

Posted: Sat Jan 01, 2011 5:52
by yatagarasu
Allereerst, een gelukkig nieuwjaar aan iedereen die dit leest! :fadein:

Ik wil het nieuwe jaar beginnen met een kleine discussie op te werpen.
Waarom zijn anime en manga, naar mijn mening, beter doorgedrongen in Frankrijk dan in Vlaanderen/Nederland?

Mijn grootste vrees, en waarschijnlijk die van iedere manga/anime-liefhebber, is dat het hier geen voet aan de grond krijgt omdat er geen interesse (althans ogenschijnlijk) bij het grote publiek voor is.

Ik deel mijn vraagstelling in verschillende stukken op:


1- Is hier sprake van een "niche" en zijn anime/manga in onze regio gedoemd om als een minderwaardige tijdsbesteding van een "minderheid" (mijn excuses als dit een beetje negatief klinkt, maar uitgeverijen kijken zowiezo naar mogelijk commercieel succes) door het leven te gaan.

2- Zou er een afweging moeten gebeuren om in plaats van nederlandstalige producten op onze markt te brengen de engelse producten hier ook uit te brengen ? Of zullen NL-talige producten de kans verhogen om de groep anime/manga-fans te verhogen? (En hier bedoel ik geen voorbijvliegende hypes of rages mee zoals we die tussen 8-16 jarigen kennen, maar liefhebbers die deze kunstvorm een warm hart toe dragen (ook toegewijde 8-16 jarigen horen hierbij natuurlijk 8)

3- Hebben jullie het gevoel dat manga/anime door de "niet-ingewijden" (bijvoorbeeld onmiddelijke vriendenkring) als kinderachtige tekenfilms/strips afgedaan worden en is dit mogelijk een struikelblok om mensen te overtuigen van de maturiteit van deze kunstvorm?

4- Stuit de manga/anime-markt op weerstand om uit te breiden door bijvoorbeeld de beschikbaarheid van alternatieve methoden waardoor aankoop van de media door de fans gewoon niet gebeurt. (dezelfde ziekte die de muziekindustrie "verzwakt") [het al dan niet gerechtvaardigd zijn van deze methoden, valt niet binnen deze vraagstelling]

5- Worden manga meer gelezen door vrouwen dan mannen en anime meer door mannen dan vrouwen ? (wie het aandurft mag ook eens redeneren wie er meer over sexueel getinte thema's zou lezen)

6- En de laatste. Is er naar jullie mening genoeg aandacht voor de fan in deze regio ? Hier bedoel ik mee, of jullie tevreden zijn met het aantal beurzen/exposities, en of er nog dingen beter kunnen (wat is bijvoorbeeld je favoriete evenement en wat zou jij er aan willen verbeteren) ?

Hiermee sluit ik deze boterham af, ik ben benieuwd naar jullie reacties en redevoering :popcorn:

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 12:33
by Koen
Wat een mooie eerste post, yatagarasu! Welkom op het forum! Is het door het feestgedruis van gisteren of zie ik niet direct een verband tussen jouw post en de poll?

Ik ga beginnen met een algemene opmerking. Iedereen weet dat Club Dorothée natuurlijk een enorme invloed heeft gehad op de boom van manga/anime in Frankrijk. In die mate dat er tegenwoordig ook angstige stemmen opgaan die het hebben over het huidige tijdperk dat niet zo verankerd is als toen. De fans van Club Do zijn ‘doorgegroeid’, zijn ouder geworden en geëvolueerd in het mangawereldje omdat het zo ingeburgerd was. De vrees bestaat onder de uitgeverijen dat de huidige generatie Naruto/FMA fans niet doorgroeien. Dat zij zullen overstappen naar andere hobby’s eenmaal hun interesse in Naruto/FMA wegebt en ze niet zullen overstappen naar andere reeksen of seinen of wat dan ook. En wat dan? Overleeft manga/anime ook die eventuele klap?

Wat je echter wel niet mag vergeten is dat Frankrijk wel al langer dweept met Japan. Er is ook zonder manga/anime interesse in Japan. Dat lijkt me ook iets dat sterker leeft dan bij ons. Of dat is althans wat ik lees en hoor, ik heb daar zelf geen bewijzen van. Maar de nieuwsgierigheid naar het land van de rijzende zon is er groter dan bij ons.

Om nu je puntjes te overlopen…

1/ Strips zijn een nicheproduct. Je hebt De Kiekeboes dat redelijk aanvaard is maar voor de rest blijft het allemaal in min of meerdere mate niche. Maar ook nicheproducten kunnen goed verkopen, kunnen commercieel slagen, kunnen het minderwaardigheidsjuk van zich afwerpen. Manga is bedoeld als product voor een breed publiek. Het zou fout zijn iets als manga specifiek op een kleine niche te richten. Dat is gewoon niet waar manga voor staat. Gelukkig beseffen de uitgeverijen dat ook. Kana had nog jaren kunnen doorgaan aan het huidige tempo maar gaf te kennen dat ze willen zien of er niet meer uit te halen is en past hun politiek daaraan aan. We zullen zien…

2/ Als er al een afweging zou gemaakt moeten worden dan lijkt het me eerder een te zijn die een import van Engelse producten zou verbieden in plaats van aan te moedigen. Als je met Engelse (of Franse) producten blijft zitten dan zal je sowieso zonder enige twijfel slechts een niche blijven aanspreken. Het is enkel manga en anime in het Nederlands die voor een bredere doorbraak kan zorgen. En dat is niet alleen bij het publiek dat hypes volgt, zoals je zegt, maar ook bij het brede familiepubliek of de volwassenen. Meer nog, iets als de originele leesrichting staat een doorbraak bij dat publiek in de weg. In zowat alle landen is er eerst een doorbraak geforceerd met gespiegelde manga’s en hier slaan we die fase over. Goed voor de fans die authenticiteit willen, eerder een nadeel voor de grote doorbraak, me dunkt.

3/ Ik heb niet echt die algemene indruk. Je hebt mensen die het kinderachtig vinden (eerder een zeldzaamheid), je hebt wel nog mensen die het associëren met seks en geweld, maar een meerderheid is er eerder onverschillig voor. Vrees ik.

4/ Uiteraard. Je hebt in de eerste plaats de concurrentie van de buitenlandse releases. De fans lezen reeds hun favoriete reeksen in het Engels/Frans. Dat zijn de fans die eigenlijk de moeilijke start van de NL uitgeverijen zouden moeten steunen maar zij hebben de boekjes al… Niet iedereen is zot genoeg die opnieuw te kopen ‘om de markt te steunen’. Dan heb je ook nog de illegale manieren om manga te lezen en anime te bekijken. Op algemenere fora merk je hoe ingeburgerd die zijn en hoe sommige ‘fans’ nog nooit een eurocent hebben uitgegeven aan hun ‘hobby’. Natuurlijk zit daar een groot deel casual fans bij die er nooit voor zouden betalen, die als het hen iets zou kosten wel een andere vrijetijdsbesteding zouden zoeken, maar je hebt ook mensen die anders gewoon veel geld zouden spenderen en die het nu enkel gratis en illegaal lezen. Dan kan je wel zeggen dat deze vorm van verspreiding voor naambekendheid en popularisering van het medium zorgt, maar als er commercieel niks tegenover staat lijkt me dat een nuloperatie.

5/ Ik heb nog nooit gemerkt dat vrouwen meer manga zouden lezen en mannen meer anime zouden bekijken. Dat is de eerste keer dat ik die opmerking lees en ik heb nog nooit die vaststelling gemaakt.

5 bis/ Specifiek in het manga/animewereldje denk ik dat hentai en yaoi eenzelfde percentage fans in hun respectievelijk ‘geslacht’ zullen hebben. (Een vermoeden, niets meer.) Alleen heb ik de indruk dat mannelijke fans niet enkel hentai zullen lezen, zij lezen manga, waaronder pornografische titels. Bij vrouwelijke yaoi fans heb ik de indruk dat manga hun vaak niet echt interesseert maar dat ze op het medium afkomen vanwege de yaoi mogelijkheden. Maar dat zal waarschijnlijk een foute indruk zijn, of althans geen algemene situatie. Sowieso hebben de vrouwelijke yaoi fangirls een meer ‘in your face’ attitude en komen ze er veel openlijker voor uit dan de mannelijke H-fan fan die toch eerder stiekem z’n boekje zal kopen en het in een hoekje lezen. Denk ik.

6/ Evenementen of conventies in onderhevig geval interesseren me niet echt. Maar als je ziet hoe beperkt de verkoop van manga en anime is in ons taalgebied, en je dan ziet hoeveel conventies er zijn, dan kan je niet zeggen dat die markt er slecht aan toe is. Dan kom je ook tot de vaststelling dat de NL uitgeverijen een enorm potentieel mislopen door…? (Buitenlandse releases, illegale concurrentie, etc.)

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 13:10
by Kira
Ik denk dat CAKE in Vlaanderen ook zachtjes voor de doorbraak heeft gezorgd. (Ze noemde hun programma's zelfs al 'Japanse tekenfilms genaamd anime') En ook wel de FOX KIDS voor de weinige of de animeblok op vt4. Maar waarschijnlijk niet echt zoals Club Dorothée.

Verder ben ik wel akkoord met Koen, al snap in niet hoe hij aan 5bis komt...

('Nostalgie'
http://www.2be.be/TV-GIDS/series/serie.htm?serie=80
http://www.2be.be/TV-GIDS/series/serie.htm?serie=32
http://2be.be/TV-GIDS/series/episode.htm?itemid=39374
http://2be.be/ecards/kieskaart_pagina_n ... imon.jpg#1
http://2be.be/ecards/kieskaart_pagina_n ... allz.jpg#1)

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 14:18
by Gurenn
Dat er geen interesse is is niet echt een reden, tenslotte kan je ook geen interesse opbrengen voor iets dat je niet kent. De grootste oorzaak van de populariteit van anime en manga in Frankrijk is Club Dorothée, een televisieblok dat in de jaren '80 en begin jaren '90 animeseries uitzond op de Franse televisie.

1- De generale bevolking komt er gewoonweg niet mee aan aanraking, dat is alles.

2- Engelstalige manga lijken me alleen aan te slaan bij al bestaande fans, om een nieuw publiek aan te spreken is Nederlandstalig beter. Wat anime betreft spreek je met Nederlands gesproken voornamelijk kinderen aan, om daarmee ouderen aan te spreken heb je Japans of Engels met Nederlandse ondertiteling nodig.

3- Dat lijkt me zeer goed mee te vallen.

4- Ik ben geen voorstander van het idee dat fansubs en scanlations de markt verkleinen. Sterker nog, zonder fansubs en scanlations was de populariteit in onze contreien VEEL lager. Niemand die onbekend is met het medium is gek genoeg om een animeserie aan hoge prijzen op DVD aan te kopen. Op televisie wordt het nauwelijks uitgezonden, dus zijn fansubs nodig om anime aan de man te brengen. Voor manga geldt dit weliswaar minder omdat het goedkoper is.

5- Ik denk niet dat er een verschil is.

5bis- Mannen lezen/kijken eerder gewone hentai, vrouwen lezen/kijken eerder yaoi, maar minder dan mannen hentai lezen/kijken. Veel vrouwen lezen/kijken slechts shounen-ai.

6- In Nederland is er meer dan genoeg aandacht voor. Vlaanderen mist nog steeds een authentieke animeconventie. F.A.C.T.S. heeft een grotere focus op andere nerdculturen en heeft weinig te bieden met betrekking tot de Japanse (pop)cultuur naast anime en manga. Made in Asia en Japan Expo bevinden zich in Brussel en zijn voor het grootste deel Franstalig.

Als ik op mijn vorige punt even verderga en het verschil tussen Nederland en Vlaanderen bekijk lijkt het in Vlaanderen vooral om manga te gaan waar anime in Nederland een grotere populariteit kent. Kijk alleen al naar de naam van deze sites en de naam van Nederlandse sites betreffende het onderwerp. Anime en manga lijken me (dankzij Club Dorothée, dat in België te ontvangen viel) wel populairder te zijn bij late twintigers en dertigers, waar het in Nederland populairder is bij tieners en vroege twintigers. Om verder op dit punt in te gaan moet ik misschien maar een apart topic openen, tenslotte is het niet mijn bedoeling dit topic te hi-jacken.

Wat Kira's post betreft valt het me op hoeveel anime er in de eerste helft van het vorige decennium wel niet werden uitgezonden in Vlaanderen en Nederland in vergelijking met nu. Nu lijken het slecht getekende Amerikaanse animatieseries en (vreemd genoeg dat weer wel) animesque animatieseries te zijn die de plak zwaaien.

Dit valt ook terug te vinden in de forums van de televisiezenders. Het animesubforum op VT4 was vroeger erg actief, maar is jaren geleden bijna uitgestorven met steeds minder actieve posters (waaronder ik). Minder dan een jaar geleden is de naam van het subforum zelfs gewijzigd van 'MyTV, Cartoons & Anime' naar 'VT4 Kids'. Het animesubforum dat een aantal jaar geleden nog op 2BE bestond is uiteindelijk weggehaald omdat de zender geen anime meer uitzond.

De sites hebben overigens ook weinig verstand van zaken, op de 2BE-site vond je (zoals je in een van Kira's links kunt zien) een hoop info over Digimon Tamers terwijl de zender Digimon Adventure 01 & 02 uitzond. Digimon Tamers is nooit in Vlaanderen of Nederland uitgezonden (op een veelbelovende reclamespot in Nederland na).

Om af te sluiten doe ik een voorstel om de populariteit van anime en manga in Vlaanderen en Nederland te vergroten. Televisie bereikt bijna iedereen, waar (onbekende) strips dat veel minder doen. Men moet dus bij anime beginnen. Deze anime moet dan uitgezonden worden op een avonduur op een zender die een zo groot mogelijk publiek bereikt, maar die ook voor dit onderwerp geschikt is. Als je het op het kinderblok uitzendt met een Nederlandse dub zoals men nu doet spreek je voornamelijk kinderen aan en die geven anime vaak op eens het tieners zijn. VT4 en 2BE lijken me het meest aangewezen. Om aan te slaan moet de serie dan aan een aantal voorwaarden voldoen:
- niet te moeilijk want anders jaag je kijkers weg
- niet te gemakkelijk/kinderachtig om dezelfde reden
- makkelijk te volgen: een serie die werkt met alleenstaande episodes of 2 à 3 episode-arcs.
- visueel aantrekkelijk.
- niet (te) gewelddadig.
- met meer dan 26 episodes
Eenmaal die serie ingeburgerd is, kan men een volgende stap ondernemen. De serie zelf uitzoeken is dan weer een hele klus op zich.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 14:24
by Berserker500
Was Frankrijk eigenlijk vroeger met Club Dorothée ook niet in het voordeel omdat in die tijd het veel goedkoper was om anime series aan te kopen om uit te zenden dan nu?

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 14:30
by Kira
Berserker500 wrote:Was Frankrijk eigenlijk vroeger met Club Dorothée ook niet in het voordeel omdat in die tijd het veel goedkoper was om anime series aan te kopen om uit te zenden dan nu?
Yep.

En het is allemaal wel goed en wel, wat Gurenn zei over hoe ze anime op tv moeten aanpakken. Maar ik denk niet dat ze daar ooit rekening mee gaan houden. Het lijkt me al een wonder dat er ooit nog eens anime op tv komt die niet nederlands gedubt is. (Oh ja, vandaag komt Yu-Gi-Oh! terug op tv, yeey :roll: )

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 14:34
by Berserker500
Mij part kunnen ze toch beter anime in het Engels of Japans uitzenden want ik vond die nl dubs altijd verschrikkelijk.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 14:53
by Brook500
Berserker500 wrote:Mij part kunnen ze toch beter anime in het Engels of Japans uitzenden want ik vond die nl dubs altijd verschrikkelijk.
Ben ik 't totaal mee eens. Maar dan alleen met de originele stemmen. Ik vind ook dat kinderen, doordat ze de orignele stemmen horen, niet misleid worden met 't gedacht van dat de anime/tekenfilmseries van Nederland/Vlaanderen komt.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 23:15
by Hercule
Waarom zijn anime en manga, naar mijn mening, beter doorgedrongen in Frankrijk dan in Vlaanderen/Nederland?
Ik denk dat geschiedenis hier ook een rol in speelt. België heeft een hele rijke stripgeschiedenis met grote namen als Franquin, Van der steen en Hergé.
Veel mensen zijn opgegroeid met die striptekenaars en zien iedere vorm van vernieuwing als iets slechts, vaak wordt dan ook de voorkeur gegeven aan het nationaal product.
Dit was duidelijk te merken toen Morvan en Munuera de Robbedoes reeks probeerde te vernieuwen door het een manga stijltje te geven en de lezers daar niets van moesten hebben.

In Nederland is nationaal product iets minder heilig maar strips verkopen hier in het algemeen niet zo goed. Dat Kana nu de prijs van hun manga heeft verhoogd met 1 euro is al helemaal niet bevoordelijk voor het succes van manga in Nederland.

Waarom anime hier niet scoort? simpel: Reden 1, weinig mensen hebben 30 euro over voor 3 afleveringen van 1 anime serie. Zeker als zo'n serie 100+ afleveringen heeft.
Reden 2 is dat weinig winkels anime in hun assortiment hebben. De Media Markt had het wel maar daar lag anime bij de 18+ artikelen en de anime die men verkocht was erg duur (zie reden 1)

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 23:31
by Koen
De Franse strip is echter minstens even groot als de Belgische, het heet niet voor niets de franco-belge dus dat kan al niet verklaren waarom het in Frankrijk dan wel zo'n succes is geworden.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sat Jan 01, 2011 23:35
by Hercule
Koen wrote:De Franse strip is echter minstens even groot als de Belgische, het heet niet voor niets de franco-belge dus dat kan al niet verklaren waarom het in Frankrijk dan wel zo'n succes is geworden.
De franse strip is inderdaad groot maar men is er niet zo mee bezig als belgie waar de tekenaars echt als helden worden gezien. Belgie is niet voor niets het Mekka voor veel stripfanaten in Nederland.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sun Jan 02, 2011 4:32
by yatagarasu
Koen wrote:Wat een mooie eerste post, yatagarasu! Welkom op het forum! Is het door het feestgedruis van gisteren of zie ik niet direct een verband tussen jouw post en de poll?
Ja, nu ik erop let is het verband inderdaad een beetje verloren gegaan :D Het was de bedoeling om bij punt 5 aan te sluiten, of in jouw geval 5bis
Koen wrote: Ik ga beginnen met een algemene opmerking. Iedereen weet dat Club Dorothée natuurlijk een enorme invloed heeft gehad op de boom van manga/anime in Frankrijk. In die mate dat er tegenwoordig ook angstige stemmen opgaan die het hebben over het huidige tijdperk dat niet zo verankerd is als toen. De fans van Club Do zijn ‘doorgegroeid’, zijn ouder geworden en geëvolueerd in het mangawereldje omdat het zo ingeburgerd was. De vrees bestaat onder de uitgeverijen dat de huidige generatie Naruto/FMA fans niet doorgroeien. Dat zij zullen overstappen naar andere hobby’s eenmaal hun interesse in Naruto/FMA wegebt en ze niet zullen overstappen naar andere reeksen of seinen of wat dan ook. En wat dan? Overleeft manga/anime ook die eventuele klap?

Wat je echter wel niet mag vergeten is dat Frankrijk wel al langer dweept met Japan. Er is ook zonder manga/anime interesse in Japan. Dat lijkt me ook iets dat sterker leeft dan bij ons. Of dat is althans wat ik lees en hoor, ik heb daar zelf geen bewijzen van. Maar de nieuwsgierigheid naar het land van de rijzende zon is er groter dan bij ons.
Gurenn wrote:Dat er geen interesse is is niet echt een reden, tenslotte kan je ook geen interesse opbrengen voor iets dat je niet kent. De grootste oorzaak van de populariteit van anime en manga in Frankrijk is Club Dorothée, een televisieblok dat in de jaren '80 en begin jaren '90 animeseries uitzond op de Franse televisie.

Als ik op mijn vorige punt even verderga en het verschil tussen Nederland en Vlaanderen bekijk lijkt het in Vlaanderen vooral om manga te gaan waar anime in Nederland een grotere populariteit kent. Kijk alleen al naar de naam van deze sites en de naam van Nederlandse sites betreffende het onderwerp. Anime en manga lijken me (dankzij Club Dorothée, dat in België te ontvangen viel) wel populairder te zijn bij late twintigers en dertigers, waar het in Nederland populairder is bij tieners en vroege twintigers. Om verder op dit punt in te gaan moet ik misschien maar een apart topic openen, tenslotte is het niet mijn bedoeling dit topic te hi-jacken.


Ik wist niet dat er in Frankrijk een tv-blok aanwezig was geweest, maar dit kan inderdaad, deels, een reden zijn waarom het beter in Frankrijk doorgedrongen is. Maar dan rijst bij mij een andere vraag: waarom heeft het Franse publiek een grotere interesse in Japan, dan Vlaanderen en Nederland ? Het lijkt ook tegen de natuur van Frankrijk in te gaan , dat toch bekend staat voor het chauvinisme. Is er een dieperliggend verband aanwezig tussen Frankrijk en Japan ?
Koen wrote: 2/ Als er al een afweging zou gemaakt moeten worden dan lijkt het me eerder een te zijn die een import van Engelse producten zou verbieden in plaats van aan te moedigen. Als je met Engelse (of Franse) producten blijft zitten dan zal je sowieso zonder enige twijfel slechts een niche blijven aanspreken. Het is enkel manga en anime in het Nederlands die voor een bredere doorbraak kan zorgen. En dat is niet alleen bij het publiek dat hypes volgt, zoals je zegt, maar ook bij het brede familiepubliek of de volwassenen. Meer nog, iets als de originele leesrichting staat een doorbraak bij dat publiek in de weg. In zowat alle landen is er eerst een doorbraak geforceerd met gespiegelde manga’s en hier slaan we die fase over. Goed voor de fans die authenticiteit willen, eerder een nadeel voor de grote doorbraak, me dunkt.


Ik kan erin komen dat de leesrichting mensen afschrikt. Meestal springen ze ook niet genoeg in het oog, zodat de mensen ze willen bekijken. Al moet ik zeggen dat ze een tijdje geleden in de Fnac goed zichtbaar lagen.
Koen wrote: 4/ Uiteraard. Je hebt in de eerste plaats de concurrentie van de buitenlandse releases. De fans lezen reeds hun favoriete reeksen in het Engels/Frans. Dat zijn de fans die eigenlijk de moeilijke start van de NL uitgeverijen zouden moeten steunen maar zij hebben de boekjes al… Niet iedereen is zot genoeg die opnieuw te kopen ‘om de markt te steunen’. Dan heb je ook nog de illegale manieren om manga te lezen en anime te bekijken. Op algemenere fora merk je hoe ingeburgerd die zijn en hoe sommige ‘fans’ nog nooit een eurocent hebben uitgegeven aan hun ‘hobby’. Natuurlijk zit daar een groot deel casual fans bij die er nooit voor zouden betalen, die als het hen iets zou kosten wel een andere vrijetijdsbesteding zouden zoeken, maar je hebt ook mensen die anders gewoon veel geld zouden spenderen en die het nu enkel gratis en illegaal lezen. Dan kan je wel zeggen dat deze vorm van verspreiding voor naambekendheid en popularisering van het medium zorgt, maar als er commercieel niks tegenover staat lijkt me dat een nuloperatie.
Gurenn wrote: 4- Ik ben geen voorstander van het idee dat fansubs en scanlations de markt verkleinen. Sterker nog, zonder fansubs en scanlations was de populariteit in onze contreien VEEL lager. Niemand die onbekend is met het medium is gek genoeg om een animeserie aan hoge prijzen op DVD aan te kopen. Op televisie wordt het nauwelijks uitgezonden, dus zijn fansubs nodig om anime aan de man te brengen. Voor manga geldt dit weliswaar minder omdat het goedkoper is.


Hier wordt het contrast wel heel duidelijk zichtbaar. Het is een beetje een vicieuze cirkel. (we hebben de kennis nodig maar daarmee wordt een deel van de verkoop teniet gedaan, een commercieel probleem waar kapitalisme, auteursrecht en intellectual property mee te maken heeft. We zijn eigenlijk op de grenzen van ons tijdperk aan het stuiten.) Als we internet wegnemen, valt praktisch al onze kennis over anime weg. (afgezien van beurzen, maar de niet-ingewijde komt daar niet. Manga houdt iets beter stand, maar er is nog een lange weg te gaan als we een voorbeeld aan Frankrijk willen nemen.
Koen wrote: 5 bis/ Specifiek in het manga/animewereldje denk ik dat hentai en yaoi eenzelfde percentage fans in hun respectievelijk ‘geslacht’ zullen hebben. (Een vermoeden, niets meer.) Alleen heb ik de indruk dat mannelijke fans niet enkel hentai zullen lezen, zij lezen manga, waaronder pornografische titels. Bij vrouwelijke yaoi fans heb ik de indruk dat manga hun vaak niet echt interesseert maar dat ze op het medium afkomen vanwege de yaoi mogelijkheden. Maar dat zal waarschijnlijk een foute indruk zijn, of althans geen algemene situatie. Sowieso hebben de vrouwelijke yaoi fangirls een meer ‘in your face’ attitude en komen ze er veel openlijker voor uit dan de mannelijke H-fan fan die toch eerder stiekem z’n boekje zal kopen en het in een hoekje lezen. Denk ik.
8) Toont nog maar eens de fascinerende verschillen tussen de sexen en de taboes van de westerse maatschappij (ook al is er ook nog wel wat verboden lectuur in Japan, qua leeftijd heb ik eens gelezen, :lol: misschien maar goed ook, sommige boekjes zijn niet bestemd voor kinderogen) Het ligt nu eenmaal in de menselijke aard dat we nieuwsgierig zijn, waar overigens niets mis mee is, en in tegenstelling tot andere diersoorten hebben we weinig aangeboren instinct. Beschaving/ georganiseerde religie/ school die niet met gevorderde voorlichting overweg kan heeft ons op het vlak van emoties en wat we denken zodanig beknot dat maar een kleine groep overblijft die deze openheid heeft. Ook moet gezegd worden dat de materialistische maatschappij veel te veel focust op uiteindelijk oppervlakkige driften. Het "mens" zijn wordt vergeten en emoties moeten opgekropt worden. Er is steeds minder aandacht voor de echte mechanismen die voor het magnetisme tussen de sexen zorgt. Daar stoor ik me wel eens aan. Al dat opkroppen tegenwoordig leidt enkel tot psychologische complexen en muren rond de mensen.
Koen wrote: 3/ Ik heb niet echt die algemene indruk. Je hebt mensen die het kinderachtig vinden (eerder een zeldzaamheid), je hebt wel nog mensen die het associëren met seks en geweld, maar een meerderheid is er eerder onverschillig voor. Vrees ik.
Gurenn wrote:Om af te sluiten doe ik een voorstel om de populariteit van anime en manga in Vlaanderen en Nederland te vergroten. Televisie bereikt bijna iedereen, waar (onbekende) strips dat veel minder doen. Men moet dus bij anime beginnen. Deze anime moet dan uitgezonden worden op een avonduur op een zender die een zo groot mogelijk publiek bereikt, maar die ook voor dit onderwerp geschikt is. Als je het op het kinderblok uitzendt met een Nederlandse dub zoals men nu doet spreek je voornamelijk kinderen aan en die geven anime vaak op eens het tieners zijn. VT4 en 2BE lijken me het meest aangewezen. Om aan te slaan moet de serie dan aan een aantal voorwaarden voldoen:
- niet te moeilijk want anders jaag je kijkers weg
- niet te gemakkelijk/kinderachtig om dezelfde reden
- makkelijk te volgen: een serie die werkt met alleenstaande episodes of 2 à 3 episode-arcs.
- visueel aantrekkelijk.
- niet (te) gewelddadig.
- met meer dan 26 episodes
Eenmaal die serie ingeburgerd is, kan men een volgende stap ondernemen. De serie zelf uitzoeken is dan weer een hele klus op zich.
Inderdaad, in combinatie met andere posts herinner ik me dragon ball z op Kanaal 2 en Samurai X (Rurouni Kenshin) , Sailor Moon en Shaman King op VT4 . De tijdstippen dat deze werden uitgezonden waren inderdaad niet echt bevorderlijk om volwassen kijkers aan te trekken.
@ Koen: De associatie met seks en geweld doet bij mij een belletje rinkelen in de vorm van Death Note op Jim TV. Hoewel het verhaal op zich zeer ingenieus is, vrees ik dat Jim tv het eerder om het controversiele karakter zal hebben uitgezonden. Het valt niet te ontkennen dat Death Note zich toch echt aan de duistere kant van het spectrum bevindt. Dus dit zal de algemene naam van anime niet echt goed gedaan hebben. Maar het toonde echter wel dat volwassener thema's kunnen worden aangesneden. Misschien dat hier in een aparte topic verder moet worden op ingegaan. Ik hoop verder dat er een dag komt dat bepaalde zenders een beetje creatiever worden met de uitgezonden programma's. Want constant herhalingen van dezelfde reeks episodes doet je twijfelen of het nog wel de moeite loont om je tv aan te zetten.
@Gurenn: Iets als "Ghost in the Shell" is hoge klasse en zou ik graag op tv zien verschijnen, maar helaas te zwaar voor de beginner denk ik (filosofische thema's, geweld, science fiction) Het zou eerder iets met drama of humor moeten zijn om aan te slaan. Persoonlijk vind ik dat detective conan breder dragend zou zijn, maar "lijkt" dan weer te kinderlijk.
Alles staat of valt natuurlijk met de stemmen die worden uitgekozen. Misschien dat er een "uit het leven gegrepen" verhaal moet worden gekozen om zowel mannen als vrouwen aan te trekken.
Als ik iets zou mogen voorstellen dat het meest kans op slagen heeft, dan misschien een serie als "Slam dunk" (101 episodes dacht ik, serie nog niet zelf bekeken). Op AB3 (of was het AB4) heb ik eens Initial D gezien, met auto's en zo, misschien ook nog te doen?

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sun Jan 02, 2011 12:36
by Gilles
Koen wrote:De Franse strip is echter minstens even groot als de Belgische, het heet niet voor niets de franco-belge dus dat kan al niet verklaren waarom het in Frankrijk dan wel zo'n succes is geworden.
Franstalige strips zijn wel duur want die worden standaard in hardcover uitgegeven wat een prijs van een doordeweekse strip zoals Asterix de hoogte injaagt.
Manga is dan eigenlijk een "goedkoop alternatief".

Op dit moment is Frankrijk eigenlijk zelfs een groter stripland dan België. (Maar als je kijkt welke rommel Vlaanderen produceert is dat geen wonder).

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sun Jan 02, 2011 12:56
by Hercule
Manga is dan eigenlijk een "goedkoop alternatief".
Dit voordeel wat manga in Frankrijk heeft is dan weer een nadeel in België. Manga zijn vaak een paar euro duurder als een normaal stripalbum.
En niet geheel onbelangrijk; Bij veel normale stripalbums is het niet zo'n probleem om in te stappen bij een later album omdat ieder verhaal los staat van elkaar.
Maar bij de meeste manga is het wel een probleem als je pas later instapt. Je begint bijvoorbeeld niet bij Naruto V17.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Posted: Sun Jan 02, 2011 13:23
by Koen
Manga is niet goedkoper dan strips bij ons maar toch ook nauwelijks duurder? Thorgal kost 6,50 euro, dus nauwelijks een half eurootje goedkoper dan de Kana manga. Een kleinere uitgeverij zoals Daedalus biedt zijn softcover strips meestal aan rond de 7,95, dus zelfs duurder dan Glénat.

Je hebt natuurlijk de Standaard Uitgeverij strips aan 5,25 zoals De Kiekeboes (maar die heeft een oplage van 60k of meer) en De Rode Ridder (maar die heeft dan slechts een luttele 32 pagina's).

En als je ziet hoe snel de prijzen van manga in Frankrijk stijgen dan zal het 'goedkope alternatief' daar ook snel omslaan...