Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankrijk?

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Welke van deze genres worden door vrouwen het meest gelezen/bekeken?

yaoi
6
18%
yuri
0
No votes
slice of life
4
12%
school life
4
12%
ecchi
0
No votes
drama
4
12%
reverse harem
2
6%
harem
0
No votes
action/adventure/fantasy
4
12%
magical girl
3
9%
romance/tragedy (soms in combinatie met slice of life)
7
21%
andere (sexueel expliciet)
0
No votes
 
Total votes: 34

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by yatagarasu »

Gurenn wrote:Je mag er wel zeker van zijn dat er ook in Japan meer meisjes zijn die shounen lezen dan jongens die shoujo lezen. Wordt ook wel het Bishounen Jump Syndrome genoemd.
Bishonen Jump Syndrome
AKA Shoujo Jump Syndrome.

Bishonen Jump Syndrome is a specific trend in shonen (boy's) manga (and anime), aimed at attracting a female Periphery Demographic through gratuitously bishounen character design.

The manga anthology magazine Weekly Shonen Jump (on which the US magazine Shonen Jump is based) has long been the best-selling manga magazine in Japan. Although it is targeted to boys, it has a large female Periphery Demographic. Sometime in the mid-1990s, Shonen Jump realized the sales potential of this demographic, and began to deliberately court female readers via Estrogen Brigade Bait. Specifically, they took standard shounen all-male teams and simply made them all bishounen: the origin of the Blue Bishonen Ghetto (an idea promptly picked up by shoujo as too good to waste on the guys). Traces of Ho Yay are often also added (if not, the fangirls will see it anyway).

Among the first series to show this effect were The Prince Of Tennis and Gundam Wing; compare the art in these to Slam Dunk or Great Teacher Onizuka, which have old-school character designs. Katekyo Hitman Reborn is probably the most blatant example that's currently serializing.

The fangirl-bait worked, sales went up, and the idea was promptly copied by other shonen magazines, to the extent that it is now more-or-less standard procedure. It is nonetheless often ridiculed by readers who prefer the older tough-looking art styles, who deride Shonen Jump as "Bishonen Jump" or "Shoujo Jump".

"There are no women in Yu-Gi-Oh! There are only extremely girly men! And I am the girliest of them all!"
— Marik, Yu-Gi-Oh! - The Abridged Series


A popular anime character type, the Bishonen, or "beautiful boy", is a male character that possesses androgynous or 'feminine' physical traits. He is tall, slender with almost no fat, little to no muscle, and no body or facial hair. Large, expressive eyes are almost a given. The appearance and behavior of the archetypal bishonen is a product of youthful spontaneity and experimentation with sexuality and gender norms. Thus, they are sometimes Yaoi Guys, but not always. And sometimes they are crossdressers, but again, not always. In anime, many bishonen have female voice actors, although those that don't get startlingly deep, sexy voices instead. It is not uncommon for other characters to mistake them for women, or for savvier examples of the type to take advantage of such an assumption.

Bishonen can be found equally distributed between heroes and villains; bishonen villains often develop devoted followings among fans. Bishonen with white hair are almost always villains, no matter how they initially seem.

In English fandom, the term 'bishonen' simply connotes "a really really attractive male", but in its original usage it refers to a specific type of attractiveness that is found in adolescents. The cutoff for bishonen in the strict sense is around 18 years old. (Beyond this age, the Japanese describe male attractiveness through terms like biseinen/bidanshi ("beautiful man") or "ikemen" (roughly, "cool guy").) The affectionate English fandom shorthand "bishie" bypasses the lexical issues somewhat.

Originally, bishonen characters were the province of shoujo and Boys Love, but since the mid-90s it has become the default style for teenage boys in pretty much any work looking for a cross-demographic audience.


We hebben hier dus te maken met een verkoopsstrategie :D
Het beste voorbeeld hiervan dat ik me kan herinneren is "Tiera Erde" uit mobile suit gundam 00
Dat is zo'n jongen met vrouwelijke trekken. Als ik het me goed herinner is hij/zij een vrouw op een bepaald moment op een of ander bal waar ze dan met "Ribbons" danst. Dat was wel een vreemde plotwending :D

Image

Image
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Gurenn »

Alle Innovades zijn androgyn. :mrgreen:

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by yatagarasu »

Gurenn wrote:Alle Innovades zijn androgyn. :mrgreen:
Ja, inderdaad. Was wel een beetje een shock, als een personage van mannelijk plots naar vrouwelijk verandert zonder duidelijke reden :D
Kheb daar toch een paar minuten over zitten denken hoe dat nu kwam, of dat hij/zij altijd al vrouwelijk was geweest en haar vormen heel goed had kunnen verbergen :lol:
Kon zo'n innovade zich voortplanten eigenlijk ? Ik heb daar toch even bij stilgestaan... Tis een theoretische vraag eh. Ik ga ervan uit dat Tiera zich beter voelde als een hij dan als een zij. Dus is hij dan filosofisch gezien mannelijk ?
Image

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Kira »

yatagarasu wrote:
Gurenn wrote:Alle Innovades zijn androgyn. :mrgreen:
Ja, inderdaad. Was wel een beetje een shock, als een personage van mannelijk plots naar vrouwelijk verandert zonder duidelijke reden :D
Kheb daar toch een paar minuten over zitten denken hoe dat nu kwam, of dat hij/zij altijd al vrouwelijk was geweest en haar vormen heel goed had kunnen verbergen :lol:
Kon zo'n innovade zich voortplanten eigenlijk ? Ik heb daar toch even bij stilgestaan... Tis een theoretische vraag eh. Ik ga ervan uit dat Tiera zich beter voelde als een hij dan als een zij. Dus is hij dan filosofisch gezien mannelijk ?
Was er niet ooit zo'n vrouw die zich tot man had laten opereren, en er dan achter kwam dat hij zwanger was? Tja, 't is niet echt een antwoord he. Maar het is ook al wat... euh... ...speciaal.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Weertangel »

Heb pas geleden een de eerste 2 delen van Angel Sanctuary opgepikt en had daar ook GROTE moeite om de geslachten uit elkaar te houden(vooral die 2 demons, meiden in een mannen lichaam of zoiets :? ) ben op een gegeven moment maar opgehouden het proberen uit te pluizen...

Het is een intersant iets, maar weet niet echt wat ik ervan vindt..

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by SilverOwls »

Ik ben tot volume 6 geraakt en toen heb ik het ook stilgelegd.
Die personages lijken echt te veel op elkaar.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by NeeNee »

Ik wacht nog steeds op de vertaling van Glenat.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by SilverOwls »

Als Glénat hem zal uitbrengen zal ik het nog wel een tweede kans geven
Image

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Kira »

SilverOwls wrote:Als Glénat hem zal uitbrengen zal ik het nog wel een tweede kans geven
Wat een tweede kans geven? Glénat of Angel Sanctuary? :mrgreen:
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by SilverOwls »

Kira wrote:
SilverOwls wrote:Als Glénat hem zal uitbrengen zal ik het nog wel een tweede kans geven
Wat een tweede kans geven? Glénat of Angel Sanctuary? :mrgreen:
Alletwee :P
Image

Post Reply