Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by pietel »

De zoektocht naar goed bronmateriaal in de anime-industrie is een wederkerend probleem voor animators. Anime is niet vaak een origineel product. In de plaats daarvan wordt de mosterd gehaald bij manga, games en literatuur. Manga is door zijn eigenschappen bij uitstek het meest ideale vertrekpunt, games en literatuur moeten respectievelijk aangevuld worden met inhoud/verhaal en een grafische weergave. Een interessante tussenvorm tussen game en boek is het bestaan van 'visual novels'. Dit zijn games die je moet lezen als een boek; boeken waarin je zelf een personage speelt. Een beetje zoals een RPG waarbij je al een persoonlijkheid hebt gekregen. Je speelt het spel door je eigen gedachten te lezen en met verschillende personages te praten. In deze gesprekken heb je af en toe een keuze die de uitkomst van het gesprek en van het verhaal beïnvloedt.
Naast een paar opvallende uitzonderingen (in "Higurashi ni naku koro ni" onderzoek je mysterieuze moorden in een vreedzaam dorpje), zijn de meeste spellen zogenaamde "eroge" in het engels bekend als "dating sim", waarbij je relaties met meisjes probeert aan te gaan door hun vertrouwen te winnen. Professionele game-ontwikkelaars schrijven verhalen waarbij je als speler zoveel mogelijk emotioneel betrokken geraakt met die meisjes voordat je de relatie succesvol naar een hoogtepunt leidt. :roll:

De laatste jaren (ongeveer sinds het jaar 2000) zijn heel wat van deze visual novels omgevormd tot animatieseries. Hoewel zij vooral gericht zijn op hetzelfde doelpubliek als de games, blijken zij vaak toch heel populair te zijn bij een groter publiek. Wat vinden jullie van deze animeseries?
Omdat het verhaal van een VN afhangt van de keuze van de speler, zal de afgeleide anime ofwel één keuze uit het verhaal moeten kiezen, ofwel verschillende mogelijkheden in één verhaal moeten integreren. Meestal wordt het laatste gekozen om de fans te plezieren, maar gaat dit niet sterk ten koste van een goed verhaal?
Op dezelfde manier vormt de combinatie van ideale vrouwen en sterke emotionele verhalen uit eroge een goede basis om een serie te maken, maar gaat het effect niet verloren als je al die ideale vrouwen tesamen wilt gebruiken?

Voer voor discussie!

populaire VN-adaptaties
Higurashi no naku koro ni - Umineko no naku koro ni - Chaos:head - Fate/Stay Night - Utawarerumono
populaire eroge-adaptaties
AIR - Akane-iro ni Somaru Saka - Clannad - Da Capo - Ef a tale of memories - Kanon - Kimikiss Pure Rouge
They are my noble masters - Kimi ga Nozomu Eien - Koihime Musou - School Days - Shuffle
Tayutama Kiss on my Deity - ToHeart - True Tears - White Album
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Brook500 »

Zelfs heb ik nog nooit een visual novel of eroge gespeelt. Maar heb er wel eens screenshots van zo'n spelletjes gezien.
De meeste ervan waren van hoge kwaliteit. Het leken precies foto's van Japan te zijn die ze er hebben ingewerkt.
Van de hierboven vermelde titels ken ik er 3/4 bij naam, maar van de anime heb ik alleen nog maar Fate/Stay Night gezien.
Als ik me niet vergis zou FSN ook origineel een eroge zijn. Die serie was mij wel heel goed in de smaak gevallen.
Zelf zo goed dat ik graag de andere TYPE-MOON-reeksen wil zien.
Series zoals Clannad, AIR, Ef staan bij mij ook hoog op 't verlanglijst.
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by pietel »

Inderdaad F/SN en Utawarerumono zijn technisch gezien beiden eroge omdat ze pikante volwassen scenes hebben,
maar veel meer dan de andere series, zijn de romantische ontwikkelingen niet zo belangrijk voor het verhaal. Het zijn actie-avonturen-verhalen in tegenstelling tot de puur relatie-ontwikkelende verhalen van de titels die ik onder eroge heb geklasseerd. Ik heb ook nog nooit zo'n spel gespeeld, maar je leert veel bij als je Genshiken leest, of forumdiscussies volgt over Fate/Stay Night en Garden of Sinners.

Fate/Stay Night heeft de verschillende verhaallijnen samengebracht in een nieuw verhaal. Soms wordt daardoor naar dingen gehint die niet verder worden uitgewerkt, zoals de Unlimited Blade Works..
Higurashi heeft dan weer verschillende verhaaleindes gecombineerd tot een creepy maar knap resultaat.
De meeste eroge-adaptaties worden zogenoemde harem-series, waarbij het hoofdpersonage in verschillende arcs verschillende meisjes naar zich toe ziet groeien.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Weertangel »

De enige serie waarvan ik weet dat er meerdere visual novels zijn is Rosario+Vampire, op de ps2 dacht ik, maar aangezien dat soort dingen alleen in japan uitkomen zal ik ze waarschijnlijk nooit lezen/spelen :(

Persoonlijk lijkt het mij wel leuk om er 1 te spelen, maar waar vindt je zoiets??

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Brook500 »

pietel wrote:Inderdaad F/SN en Utawarerumono zijn technisch gezien beiden eroge omdat ze pikante volwassen scenes hebben,
maar veel meer dan de andere series, zijn de romantische ontwikkelingen niet zo belangrijk voor het verhaal. Het zijn actie-avonturen-verhalen in tegenstelling tot de puur relatie-ontwikkelende verhalen van de titels die ik onder eroge heb geklasseerd. Ik heb ook nog nooit zo'n spel gespeeld, maar je leert veel bij als je Genshiken leest, of forumdiscussies volgt over Fate/Stay Night en Garden of Sinners.

Fate/Stay Night heeft de verschillende verhaallijnen samengebracht in een nieuw verhaal. Soms wordt daardoor naar dingen gehint die niet verder worden uitgewerkt, zoals de Unlimited Blade Works..
Higurashi heeft dan weer verschillende verhaaleindes gecombineerd tot een creepy maar knap resultaat.
De meeste eroge-adaptaties worden zogenoemde harem-series, waarbij het hoofdpersonage in verschillende arcs verschillende meisjes naar zich toe ziet groeien.
Er is zelf nog een andere serie die eroge & VN verwijzingen heeft: Ore No Imouto.

Als ze aan jou een eroge/visual novel zouden geven of lenen, zou jij het dan spelen? Of zeg je meteen van "neen, liever niet".
Ik zou er op z'n minst wel eens ééntje willen spelen om eens te zien hoe het allemaal in elkaar zit. Maar dan zou ik wel met een topper willen beginnen.
Image

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Bart »

Fate/Stay Night: Goede actiescènes en best de moeite van het kijken waard, ook al ontspoort het plot naar het einde toe. Ik kan me niet bijster veel romantiek herinneren, maar vond het wel jammer dat de relaties tussen bepaalde personages niet méér uitgewerkt werden.

Utawarerumono: Teleurstellende fantasy met een vleugje SF. Vrij voorspelbaar en vooral... Ik kreeg veel te veel het gevoel dat ik naar holle personages zonder een greintje diepgang zat te kijken. Personages met misschien enkele karaktertrekken, maar als het ware zonder persoonlijkheid.

True Tears: Een iets tragere reeks met een meer romantische inslag, maar helaas reikt het verhaal niet boven het niveau van een navelstaarderige tienerromance. Wat misschien een onfaire bejegening is van de ouwe sok die ik ben, want het is immers een tienerromance en navelstaren is nu net waar de gemiddelde tiener goed in is.
Toch een lichtpuntje tussen al die middelmatigheid was wel het personage van de lichtjes gestoorde Noé Isurugi. ('Mijn kieken is dood... Vanaf nu ben jij mijn kieken!')

Shuffle: Harem. Een jongen en een schare jongedames die hem aanbidden... Maar waarom in hemelsnaam*? Heb me er laten inluizen om dit onding helemaal uit te kijken... Maar waarom in hemelsnaam?
* Ik weet het. Ik weet het. De eerste regel van een harem-anime luidt 'Vraag je nooit af wat al die vrouwen toch in zo'n generiek hoofdpersonage zien.'

Deze spelletjes heb ik overigens nooit gespeeld; een vergelijking maken met de anime is daarom nogal lastig.
Wanneer ik ze zo oplijst krijg ik toch de indruk dat alle bovengenoemde voorbeelden in meerdere of mindere mate een betere uitwerking van verhaal en personages verdienden.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Bart »

Brook500 wrote:Ik zou er op z'n minst wel eens ééntje willen spelen om eens te zien hoe het allemaal in elkaar zit. Maar dan zou ik wel met een topper willen beginnen.
Divi Dead. Wel al erg oud, maar toentertijd een toptitel in het genre.
Edit: Het is meer een horror/thriller met enkele pikante scènes dan een pure eroge.

Wat de meer 'romantische' eroge betreft zou vooral Kana: Little Sister erg goed zijn; ook weer een oudje, al heb ik het nooit zelf gespeeld.
Last edited by Bart on Tue Nov 02, 2010 18:53, edited 3 times in total.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Brook500 »

Bart wrote:
Brook500 wrote:Ik zou er op z'n minst wel eens ééntje willen spelen om eens te zien hoe het allemaal in elkaar zit. Maar dan zou ik wel met een topper willen beginnen.
Divi Dead. Wel al erg oud, maar toentertijd een toptitel in het genre.
Bedankt voor de tip, Bart. Ik zal eens kijken via screenshots & reviews wat het spel te bieden heeft.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Brook500 »

Heb een site gevonden waar zowat alles van VN/eroge op staat.
http://vndb.org/ Bij de adultgames staat er een waarschuwing voor minderjarigen. Dus zij zijn daarvoor al verwittigd.
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Gurenn »

De enige anime die ik heb gezien die gebaseerd is op een visual novel is Kimi ga Aruji de Shitsuji ga Ore de. De meisjes erin waren leuk (vooral Shinra en Venis :oops: ) en de butler is hilarisch ( :mrgreen: ), maar het aantrekkelijkste eraan waren de talloze verwijzingen naar en parodieën op bekende en populaire anime. Dat vond ik een geslaagde manier om wat toe te voegen aan het originele werk.

Als je anime op ero-games gaat baseren lijkt het me echter beter er hentai van te maken zodat je geen plot nodig hebt en niet hoeft te censureren.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by pietel »

Eigenlijk komt er in visual novels zoals Clannad en Kimikiss geen enkele ero-scene voor. En dat is eigenlijk ook niet het punt van de discussie.
Omdat het praktisch boeken zijn, zit er meestal een goed verhaal achter visual novels (als het verhaal niet goed is, haakt de speler af want het enige wat hij moet doen om het spel te spelen is tekst lezen)
En er zijn al designs voor de personages en voor de setting, dus het is maar een kleine stap naar een anime.
Het probleem is dat een visual novel per definitie bestaat uit verschillende "routes", verhaallijnen die door elkaar lopen. Deze routes zorgen ervoor dat het spel beter of leuker is dan een gewoon boek. Je moet de beste weg zoeken in het spel en daardoor verschillende keuzes uitproberen. De vraag is of dit goed vertaalt naar anime-series..

Bart merkte al op dat alle series die hij heeft gezien steeds ergens een betere uitwerking vroegen..
Volgens mij is dat een typisch probleem. Ofwel laat je de verschillende routes naast elkaar zien, waardoor er weinig samenhang is in de serie, Ofwel distilleer je één route uit het verhaal waardoor een deel van de charme en complexiteit van de visual novel verloren gaat.
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Gurenn »

Een goede adaptatie combineert elementen uit verschillende routes terwijl er een samenhangend geheel behouden wordt.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by pietel »

Dat is exact de conclusie die de animatiestudios tot nu toe hebben genomen.
Maar eerlijk gezegd kunnen die verschillende routes de gewone kijker helemaal niets schelen,
wij willen gewoon een goed samenhangend verhaal zien.

Routes combineren kan enkel leiden tot een rommelig eindresultaat. Natuurlijk wordt de anime-markt overspoelt door rommelige willekeurige haremseries, dus op dat niveau kunnen de eroge-adaptaties zeker concurreren,
maar een echt goed opgebouwd verhaal lijkt me onwaarschijnlijk.

Heeft niemand Clannad gezien?
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by Gurenn »

Maar is de 'gewone kijker' wel de doelgroep die men wil bereiken? Gezien het tijdstip waarop dit soort adaptaties worden uitgezonden zijn de kijkers voornamelijk moe otaku die de visual novels spelen. Dit geldt natuurlijk alleen voor Japan, maar wat het buitenland vindt is meestal geen bekommernis van de Japanse producent. Het aantal Japanners dat bij een VN-adaptatie het verhaal op de eerste plaats stelt valt op een hand te tellen.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 22: Visual Novel Anime

Post by pietel »

Dan zijn ze helemaal slecht bezig, want de Visual Novel spelers zijn de mensen die het minst te spreken zijn over de verschillende adaptaties.
Omdat zij helemaal niet geïnteresseerd zijn in een samengesteld verhaal; zij willen getrouwheid (net zoals vele manga-fans).

De enige anime die "goedgekeurd" wordt door de spelers is Clannad After Story, waarin één route uit het Clannad-spel perfect wordt weergegeven.
Image

Post Reply