Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by NeeNee »

the donkey wrote:
MrXarnus wrote:Je moet de meeste bijvoorbeeld niet downloaden, gewoon afspelen.
huh? begrijp ik dit dan verkeerd?
Dat betekent dat ze het mensen zo gemakkelijk maken dat ze zelfs niet meer beseffen dat ze illegaal bezig zijn. Wat nefast is, want de drempel valt helemaal weg.

De conclusie staat hier:
MrXarnus wrote:Conlusie: de mentaliteit van kopen zoals iedereen vroeger deed is aan stukken geschuurd door, jawel, het Internet.Als er iemand is die we dus eigenlijk de schuld moeten geven zijn het de mensen die die media online, illegaal aanbieden.Criminelen dus.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by MrXarnus »

Hercule wrote:
illegaal aanbieden.Criminelen dus.[illegaal aanbieden.Criminelen dus.

Ik betwijfel ten zeerste of er zonder deze criminelen überhaupt een markt voor anime zou zijn in het westen. Dankzij fansubs kan men op een goedkope manier in aanraking komen met het fenomeen anime.
Als ze het leuk vinden dan kunnen ze er altijd voor kiezen om de dvd's te kopen.
hij het meestal niet weet dat zoiets niet mag/illegaal is.
Voor eigen gebruik is het niet illegaal om iets te downloaden.
Ja, maar wie gaat het hen vertellen dat ze de serie of film moeten gaan kopen? Ze worden er niet op bestraft als ze gewoon blijven illegaal streamen.
Legale streams zijn de toekomst, maar hier in de Benelux zijn daar barweinig mogelijkheden voor,waarschijnlijk omdat het te duur voor de uitgevers is om het gewoon gratis op het web te zetten.Ik zie in de huidige situatie eigenlijk geen oplossing, behalve meer fans zoeken, en hopen dat ze DVD's kopen.Hopelijk is deze situatie binnen enkele jaren verbeterd, of anders kunnen we wel bye bye zeggen tegen DVD's en Blu-Ray...

EDIT:Als we de Japanse uitgevers nu konden laten samenwerken met de fansubbers, valt het 'illegale' gedeelte al weg, maar dat zie ik niet direct gebeuren.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by The Donkey »

MrXarnus wrote:
Hercule wrote:
illegaal aanbieden.Criminelen dus.[illegaal aanbieden.Criminelen dus.

Ik betwijfel ten zeerste of er zonder deze criminelen überhaupt een markt voor anime zou zijn in het westen. Dankzij fansubs kan men op een goedkope manier in aanraking komen met het fenomeen anime.
Als ze het leuk vinden dan kunnen ze er altijd voor kiezen om de dvd's te kopen.
hij het meestal niet weet dat zoiets niet mag/illegaal is.
Voor eigen gebruik is het niet illegaal om iets te downloaden.
Ja, maar wie gaat het hen vertellen dat ze de serie of film moeten gaan kopen? Ze worden er niet op bestraft als ze gewoon blijven illegaal streamen.
Legale streams zijn de toekomst, maar hier in de Benelux zijn daar barweinig mogelijkheden voor,waarschijnlijk omdat het te duur voor de uitgevers is om het gewoon gratis op het web te zetten.Ik zie in de huidige situatie eigenlijk geen oplossing, behalve meer fans zoeken, en hopen dat ze DVD's kopen.Hopelijk is deze situatie binnen enkele jaren verbeterd, of anders kunnen we wel bye bye zeggen tegen DVD's en Blu-Ray...

EDIT:Als we de Japanse uitgevers nu konden laten samenwerken met de fansubbers, valt het 'illegale' gedeelte al weg, maar dat zie ik niet direct gebeuren.
daar heb je wel een punt, zn samenwerking zou erg mooi zijn!
maarja dat zit me met zeg 2 euro per aflevering dat er door de downloader/kijker betaalt moet worden en dan is het meteen niet meer de goedkoopste oplossing...
om eerlijk te zijn koop ik zelf nooit anime DVD's, heb wel flink wat gewone films gekocht, maar ook dat begon te duur te worden...

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by MrXarnus »

EDIT:Als we de Japanse uitgevers nu konden laten samenwerken met de fansubbers, valt het 'illegale' gedeelte al weg, maar dat zie ik niet direct gebeuren.[/quote]

daar heb je wel een punt, zn samenwerking zou erg mooi zijn!
maarja dat zit me met zeg 2 euro per aflevering dat er door de downloader/kijker betaalt moet worden en dan is het meteen niet meer de goedkoopste oplossing...
om eerlijk te zijn koop ik zelf nooit anime DVD's, heb wel flink wat gewone films gekocht, maar ook dat begon te duur te worden...[/quote]
Waarom 2 euro?
Een abonnement zoals op crunchyroll lijkt me perfect (voor series in ieder geval, voor film's mag het wat duurder omdat die ook veel duurder zijn om te maken in de meeste gevallen.)

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by The Donkey »

MrXarnus wrote:EDIT:Als we de Japanse uitgevers nu konden laten samenwerken met de fansubbers, valt het 'illegale' gedeelte al weg, maar dat zie ik niet direct gebeuren.
daar heb je wel een punt, zn samenwerking zou erg mooi zijn!
maarja dat zit me met zeg 2 euro per aflevering dat er door de downloader/kijker betaalt moet worden en dan is het meteen niet meer de goedkoopste oplossing...
om eerlijk te zijn koop ik zelf nooit anime DVD's, heb wel flink wat gewone films gekocht, maar ook dat begon te duur te worden...[/quote]
Waarom 2 euro?
Een abonnement zoals op crunchyroll lijkt me perfect (voor series in ieder geval, voor film's mag het wat duurder omdat die ook veel duurder zijn om te maken in de meeste gevallen.)[/quote]

lol ik noem maar gwn een bedrag, maar het feit dat je online moet betalen schrikt veel mensen af.
geloof het of niet heel veel mensen vinden het toch te risicovol om online betalingen te doen...

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by MrXarnus »

the donkey wrote:
MrXarnus wrote:EDIT:Als we de Japanse uitgevers nu konden laten samenwerken met de fansubbers, valt het 'illegale' gedeelte al weg, maar dat zie ik niet direct gebeuren.
daar heb je wel een punt, zn samenwerking zou erg mooi zijn!
maarja dat zit me met zeg 2 euro per aflevering dat er door de downloader/kijker betaalt moet worden en dan is het meteen niet meer de goedkoopste oplossing...
om eerlijk te zijn koop ik zelf nooit anime DVD's, heb wel flink wat gewone films gekocht, maar ook dat begon te duur te worden...
Waarom 2 euro?
Een abonnement zoals op crunchyroll lijkt me perfect (voor series in ieder geval, voor film's mag het wat duurder omdat die ook veel duurder zijn om te maken in de meeste gevallen.)[/quote]

lol ik noem maar gwn een bedrag, maar het feit dat je online moet betalen schrikt veel mensen af.
geloof het of niet heel veel mensen vinden het toch te risicovol om online betalingen te doen...[/quote]
Het is dat of niets, zou ik zeggen.Er moet toch iemand betaald worden voor al het werk dat studio's en tekenaars doen.Je kan het ook altijd zelf doen, maar ik denk dat veel anime kijkers gewoon niet beseffen dat er uren werk in een serie/film gaat.
Zonder geld ben je niks als bedrijf zij het nu een studio waar er getekend wordt of een gamebedrijfje etc.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by The Donkey »

ik zeg niet dat ik vind dat het zo moet, ik ze alleen wat er daadwerkelijk gebeurt...

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by pietel »

Crunchyroll doet tegenwoordig gratis simulcasts. dat vind ik al een heel fijne oplossing,
spijtig genoeg is België een blinde vlek in de crunchyroll-kaart. In Nederland kan je nu gratis een aantal goeie series zien zoals Kamisama Dolls, Natsume yuujinchou 3 en Usagi Drop.
Je moet ze wel de week zien dat ze uitkomen, anders moet je toch betalen, maar eigenlijk is dat hetzelfde als een reeks op televisie volgen.

Eerste keer dat ik jaloers ben op onze noorderburen :lol:
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by MrXarnus »

pietel wrote:Crunchyroll doet tegenwoordig gratis simulcasts. dat vind ik al een heel fijne oplossing,
spijtig genoeg is België een blinde vlek in de crunchyroll-kaart. In Nederland kan je nu gratis een aantal goeie series zien zoals Kamisama Dolls, Natsume yuujinchou 3 en Usagi Drop.
Je moet ze wel de week zien dat ze uitkomen, anders moet je toch betalen, maar eigenlijk is dat hetzelfde als een reeks op televisie volgen.

Eerste keer dat ik jaloers ben op onze noorderburen :lol:
Ik dacht dat we hier in België YuruYuri en Cat God konden bekijken voor premium members, maar ze zijn toch beide region blocked,WT*?
Morgen eens een mail naar Crunchyroll sturen...

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by pietel »

^ dat zou het alleen maar erger maken. twee moé-series die als enige troeven respectievelijk yuri en touhou-referenties hebben. en dat kan me beiden echt niks schelen.

wow als ik die zin tegen mijn niet-anime vrienden zou zeggen, zouden ze mij onbegrijpelijk aanstaren.
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by MrXarnus »

pietel wrote:^ dat zou het alleen maar erger maken. twee moé-series die als enige troeven respectievelijk yuri en touhou-referenties hebben. en dat kan me beiden echt niks schelen.

wow als ik die zin tegen mijn niet-anime vrienden zou zeggen, zouden ze mij onbegrijpelijk aanstaren.
Ze hebben beide veel kleurtjes...





I rest my case.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by NeeNee »

the donkey wrote: lol ik noem maar gwn een bedrag, maar het feit dat je online moet betalen schrikt veel mensen af.
geloof het of niet heel veel mensen vinden het toch te risicovol om online betalingen te doen...
Daar heb je gelijk in. Niet iedereen heeft een kredietkaart, en diegenen die het wel hebben staan vaak nog wantrouwig tegenover betalingen op sites die ze niet kennen. Toen ik zelf nog geen kaart had, heb ik echt hard moeten zeuren om mijn vader te kunnen overhalen om een keer een betaling naar Amerika te doen, en daarna heeft hij nog al zijn geld van zijn rekening gehaald omdat hij bang was dat er iets mee kon gebeuren. :roll:

Dus ik dit geval zou ik zeggen dat het feit dat je überhaupt moet betalen waarschijnlijk meer mensen afschrikt dan het bedrag zelf.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by The Donkey »

jemig das wel heel heftig! :shock:
njaa ik kocht altijd mn games in de UK (dat scheelde zo 10 of 20 euro per game),
mn vrienden wouden ook wel, maar hun ouders werkte niet mee:P
en dat was notabene amazonXD

njaa ben erg blij dat mijn ouders het niet hebben, al kan je sints de laatste 2/3 jaar bijna overal terecht met paypal:D

LukeVonPerrywinkle
Posts: 178
Joined: Tue Aug 29, 2006 19:12
Contact:

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by LukeVonPerrywinkle »

Ik ben voorstander van Fansubs.

Ik neem aan dat anime toch nog vooral voor de locale markt bedoeld is (toch de standaard animeseries). Daar worden ze uitgezonden door televisiezenders die geld verdienen met reclame. Ik weet niet in welke mate de productiehuizen rekenen op televisie- en dvd-licenties buiten Japan maar ik gok dat de Japanse markt hun voornaamste bekommernis is.
+
Soms duurt het lang vooraleer een animereeks bij ons op dvd verschijnt. Wij hebben dan nog het 'nadeel' dat we in België (of Nederland) wonen. Bij ons is de kans sowieso al klein dat een serie op dvd verschijnt met nederlandse ondertitels en bijna onbestaande dat een animereeks gewoon wordt uitgezonden op tv. We zijn bijna altijd afhankelijk van Amerikaanse of Franstalige releases.

Post Reply