Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Brook500 »

Tamara wrote:Ik denk zelf dat DVD's niet meer helemaal van deze tijd zijn. DVD's kunnen fansubs niet overbodig maken. Veel animekijkers willen anime kijken en geen collectie opbouwen. Legale streams, dat is de toekomst. En dan natuurlijk wel streams die toegankelijk zijn voor de hele wereld, geen vervelende regioblokkeringen. Inkomsten voor de uitgevers komen dan van adverteerders. Eventueel kan er een premium-dienst aangeboden worden als abonnement.

Hopelijk haalt dit de prijs van DVD's dan omlaag, omdat een deel van de kosten terugverdiend kan worden met de streams, net zoals normale televisieseries een deel terugverdienen met televisie-uitzendingen.
Maar er zijn vast mensen die het liever op hun tv zien, toch?
Laptopje aansluiten op de televisie? Dat deed ik jaren geleden al :)
Dat vind ik ook verveel, dat niet alle DVD-spelers regiovrij zijn. Het zou de verkoop goed kunnen beïnvloeden.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
Maar er zijn vast mensen die het liever op hun tv zien, toch?
Laptopje aansluiten op de televisie? Dat deed ik jaren geleden al :)
Tja, ik ken er niets van. :lol:

Ik probeerde gewoon de discussie een beetje op gang te houden.
Brook500 wrote: Dat vind ik ook verveel, dat niet alle DVD-spelers regiovrij zijn. Het zou de verkoop goed kunnen beïnvloeden.
Denk ik ook.

Boeken kun je nog invoeren, maar met DVD's lukt zelfs dat niet. Dan wordt effe op het internet kijken echt wel heel veel gemakkelijker.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:Boeken kun je nog invoeren, maar met DVD's lukt zelfs dat niet. Dan wordt effe op het internet kijken echt wel heel veel gemakkelijker.
Dat vind ik nog het ergste van al. Engelstalige manga van Amerika overbrengen is legaal, maar DVD's dan niet. Het is enorm frusterend. Niet dat ik graag DVD's van AMerika koop, maar er zijn wel reeksen die ze daar compleet hebben maar die hier nog niet verschenen zijn. Mijn enigste hoop is ofwel een serie met nl-subs bij Dybex, Kaze kopen, of de UK-versie kopen.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Tamara »

Tja, ik ken er niets van. :lol:
Veel mensen ontdekken het nu pas. Voor HDMI was het namelijk nogal wat werk om fatsoenlijk beeld te krijgen of je moest net de juiste (high tech) spullen hebben. Mijn vorige laptop had bijvoorbeeld een grappige, zelf in elkaar geflanste kabel die S-video naar composiet omzette zodat mijn TV iets met de data kon. Tegenwoordig is het veel eenvoudiger, dus zie je het ook steeds meer mensen doen.

Wat regiocodering betreft, op Blu-ray zie je het steeds minder. De spelers vallen wel binnen een regio, maar producenten van schijfjes zijn niet gedwongen hun producten ook aan regio's te binden. Er wordt geschat dat 70% van de Blu-ray schijfjes regio-vrij is.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Brook500 »

Maar dan zijn er nog 30% van de Blu-rays niet regiovrij. Het is altijd goed opletten dat je je niet vergist.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Koen »

Brook500 wrote:Engelstalige manga van Amerika overbrengen is legaal, maar DVD's dan niet.
Is dat zo? US manga-uitgeverijen betalen ook geen wereldwijde rechten hoor, die lijken me even illegaal in Europa. Ik snap niet dat Viz die toch Japans is min of meer, niet inziet dat hun verkoop in Europese landen (Vlaanderen en Nederland bv.) de interne markt schaadt.
motivatiedip. help!

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Drazic »

Brook500 wrote:Maar dan zijn er nog 30% van de Blu-rays niet regiovrij. Het is altijd goed opletten dat je je niet vergist.
Sites zoals Axelmusic.com vermelden bij de blu-ray of deze regio-vrij is of niet.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Brook500 »

Koen wrote:
Brook500 wrote:Engelstalige manga van Amerika overbrengen is legaal, maar DVD's dan niet.
Is dat zo? US manga-uitgeverijen betalen ook geen wereldwijde rechten hoor, die lijken me even illegaal in Europa. Ik snap niet dat Viz die toch Japans is min of meer, niet inziet dat hun verkoop in Europese landen (Vlaanderen en Nederland bv.) de interne markt schaadt.
Ach zo, dan heb ik het verkeerd begrepen vroeger. Het valt me inderdaad wel op dat er veel mensen zijn die als ze, ik spreek dan ook over de anime DVD's, engelse manga's kopen & die series later in 't nl te verkrijgen zijn niet overschakelen naar de nl-versie. Langs de ene kant geef ik ze gelijk want ze hebben de serie dan al, maar langs de andere kant heeft het wel invloed op de nl-markt die nu al niet zo stabiel is als de franse, engelse markt. Ze zouden beter meer steun geven voor wat we hier hebben. En het in de meeste gevallen zelf beter dan de engelse manga's.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Weertangel »

Het is een rare wereld soms, en verklaart ook waarom anime zo hard te krijgen zijn hier in nederland, maar ja,hoe klote het ook klinkt, daar heb je het internet voor. :?

aan de andere kant, misschien motiveert het mensen om eens na japan te gaan?(na een flinke cursus natuurlijk)

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Drazic »

Misschien ligt het ook aan de gemiddelde leeftijd van de anime fans? Ik kan het best begrijpen dat als je 12-16 jaar oud bent je niet zo snel genoeg geld hebt om veel anime op dvd te kopen. En de oudere fans lijken al snel naar manga te enigen ipv anime dvds als ze al niet gestopt zijn met kijken voor ze genoeg geld hebben om dvds te kopen. Of schat ik de gemiddelde leeftijd nu veel te laag?

Soms is het ook gewoon makkelijker om fansubs te downloaden. Nederlandse anime dvds hebben dan wel geen regio problemen maar als je posts op aniway ziet van mensen die bijvoorbeeld geen ondertiteling op de helft van een boxset hebben. Dat zorgt er niet voor dat die mensen later nog is een dvd kopen...

Zeker als het je niks uitmaakt of het goede kwaliteit is wordt het al gauw veel te makkelijk, sites als youtube en animecrazy hebben honderden of wel duizenden anime afl. die je gewoon meteen kan kijken. Ziet er niet uit natuurlijk maar he! het is gratis... >_> Het klinkt misschien een beetje elitair maar het is gewoon veel te makkelijk geworden om fansubs te vinden.

Wat ik ook vind is dat de mentaliteit van sommige mensen echt is moet veranderen, er is wat mij betreft niks mis mee om dingen te downloaden maar als je iets echt goed vind koop het dan ook! Soms lijkt het wel alsof mensen het hun recht vinden om gratis anime\manga te krijgen... Dan krijg je opmerkingen zoals "Als ik alles koop wat ik lees dan kost het me een fortuin!" maar tegelijk kopen ze gewoon helemaal niks xD.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Tamara »

Koen wrote:
Brook500 wrote:Engelstalige manga van Amerika overbrengen is legaal, maar DVD's dan niet.
Is dat zo? US manga-uitgeverijen betalen ook geen wereldwijde rechten hoor, die lijken me even illegaal in Europa. Ik snap niet dat Viz die toch Japans is min of meer, niet inziet dat hun verkoop in Europese landen (Vlaanderen en Nederland bv.) de interne markt schaadt.
Boeken importeren is niet illegaal, in Nederland in elk geval niet. Boeken zijn op veel regels een uitzondering. Gelukkig maar zeg! Ik moet er niet aan denken om als studente Engels afhankelijk te zijn van boeken die officieel in Nederland in het Engels uitgegeven zijn. Import van boeken illegaal maken is een nekslag voor de verspreiding van kennis en cultuur.

DVD's uit andere regio's importeren is volgens mij ook niet illegaal in Nederland. Wat over het algemeen wel illegaal is, is het omzeilen of vernietigen van de regio-beveiligingen die in consoles en dergelijke zijn ingebouwd. En in sommige landen (bijvoorbeeld de UK) is het ook illegaal om media te verkopen die geen leeftijdsindicatie hebben die in dat land relevant is. In de UK mogen geen DVD's zonder indicatie van de British Board of Film Classification verkocht worden, dus dat maakt import automatisch deels illegaal.

User avatar
Riku
Posts: 30
Joined: Mon Aug 16, 2010 5:19
Contact:

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Riku »

Ik denk een beetje dat in mijn geval voornamelijk de hoge prijzen me afschrikken om echt series te kopen. Tot nog toe vond ik alleen dat de Death Note boxen een schappelijke prijs hadden om aan te schaffen. (mede doordat de serie niet zo lang is)

En, in tegenstelling tot mensen hier ben ik eigenlijk ook van mening dat het mij toegestaan zou moeten zijn een aflevering van een anime gewoon 1 of 2 keer gratis te mogen kijken. In Japan komen deze anime ook eerst op TV voor ze de verkoop in gaan. Dus daar zien mensen ook al wat ze gaan kopen voor ze het kopen. (en ook gratis in zekere zin) Dus ik zie het probleem daarin niet zo heel erg.

Het probleem ligt het voornamelijk in het feit dat we na het kijken de file nog steeds hebben en nog steeds toegang tot de file hebben en dus geen reden zien om een DVD te kopen.
Wat trouwens ook neit meewerkt is het feit dat je anime in steeds betere kwaliteit kunt kijken op het internet. Een jaar geleden was in me nog aan het irriteren van de kwaliteit van youtube filmpjes, maar ondertussen hebben ze daar ook een HD knopje aangeschaft, dus...

Goed, dat allemaal achterwege gelaten zijn het waarschijnlijk de hoge prijzen en de lage/slechte kwaliteit van de ondertitels vaak punten om series niet te kopen. Fans leveren vaak beter werk af dan de officiele releases. Ik denk dat dit deels komt om dat fansubbers echt met hun "hart" aan een serie werken en voor veel mensen die met de officiele release te maken hebben zal het waarschijnlijk gewoon werk zijn. (Ik vraag me af hoeveel manga/anime fans uiteindelijk als vertaler aan de slag gaan. Mij zou het persoonlijk erg cool lijken, maar ik denk niet dat het een haalbare droom is. Voorlopig houd ik het dus maar bij fansubben... tja, ik ben zelf een fansubber... al moet ik erbij vermelden dat ik me niet bezighoud met anime, maar voornamelijk met Japanse musicals, concerten en PV's. Oftwel, dingen die nooit een officiele release met ondertitels zullen krijgen en als RAW toch wel over het internet zwerven... het zal dus niet veel uitmaken voor de verkoop van de DVD's)
"Until I can fly, Until I can fly HIGH, I'll try my best!"

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by NeeNee »

Ik heb dat ook nooit helemaal gesnapt. Als iets op tv komt en ik neem het op op DVD dan is dat legaal, maar als het op het internet komt en ik neem het op dan is het illegaal? Wat is in vredesnaam het verschil?

Van OVA's en films die (nog) niet op tv zijn uitgezonden kan ik het begrijpen, maar van televisieprogramma's die constant op tv komen heb ik mij altijd al afgevraagd waarom mensen daar zoveel geld aan uitgeven. Ik heb alle in België uitgezonden afleveringen van Yu-Gi-Oh hier nog ergens liggen, dat heeft mij toen iets van een €30 aan lege videobanden gekost (en de tijd om elke keer mijn videorecorder te programmeren). De officiële DVD's kopen zou mij in zo'n geval minstens €150 kosten, en dat is als ik wacht op de verzamelbox. En zeg nu niet dat opnemen van tv illegaal is, want dan moeten ze geen lege DVD's verkopen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Tamara »

Dat wat op TV komt wordt legaal verspreid. Het is toegestaan om een kopie voor eigen gebruik te maken. De verspreiding op het net zonder toestemming van de producent is tegen de wet in veel landen. Daar een kopie voor eigen gebruik van maken kan ook illegaal zijn afhankelijk van waar je woont. In diverse landen, waaronder Nederland, betaalt een consument een kopieertoeslag op lege datadragers zoals DVD's, CD's enzovoorts.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Koen »

Een televisiezender betaalt natuurlijk rechten om het te mogen uitzenden (die ze recuperen via reclame), een fansubber betaalt niks. Of ging het hier niet over? Ik ga de discussie op een later moment proberen te herlezen om op meer zaken in te pikken. Nu te weinig tijd ;)
motivatiedip. help!

Post Reply