Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Koen »

We weten allemaal dat scanlations en fansubs illegaal zijn. En stilaan beseffen we ook wel dat ze de markt kapot maken. Over scanlations hebben we het al gehad. Scanlations zijn niet goed te praten maar je hoort vaak fans die scanlations lezen, maar ook erg veel manga kopen. Je hebt immers liever een boekje in handen, de manga’s hebben een goede kwaliteit en worden verkocht aan een schappelijke prijs. Je kan mensen overtuigen…

Bij fansubs ligt het toch ietwat anders… Ik kijk niet genoeg (eigenlijk geen meer, ma soit) fansubs om de kwaliteit te beoordelen, maar lager dan scanlations zal ze niet liggen. Maar de kwaliteit van officiële DVD’s ligt over het algemeen wel lager dan die van manga. Bovendien blijven DVD’s een duurdere hobby dan manga.

Hoe moet je fansubkijkers overtuigen om DVD’s te kopen? Het is eenvoudiger om een file op je PC te kijken dan al dat gedoe met een DVD en regio’s, de kwaliteit van DVD’s zal hen ook niet overtuigen, in de NL releases zitten ook nauwelijks extra’s die hen over de streep zouden kunnen trekken, en ook al zijn de NL releases best schappelijk van prijs, het blijft enorm duur om een serie als One Piece of Naruto op DVD aan te schaffen. Terwijl de manga niet zozeer een investering is in prijs, maar wel in tijd.

Wat moet er gedaan worden om meer mensen officieel te laten kijken naar anime? Streaming? Hogere kwaliteit? Lagere prijs? Flashy kleuren en onhippe effectjes op de ondertitels? :P
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Weertangel »

Om te beginnen moeten ze het aanbod ENORM verhogen! anime dvd's zijn net als de meeste manga iets voor speciaalzaken, en meestal nog harder om te bestellen tenzij je een regio-vrije dvd-speler hebt, en dan nog hopen dat het op zijn minst engelse ondertiteling heeft..

Over fansubben zelf weet ik weinig, maar ik ga ervan uit dat alle online vrije(illegale) anime gefansubbed is, dus dat moet inderdaad veranderen, maar aan de andere kant, ze leveren wel kwaliteit af, van series die ik gezien heb online, is het allemaal goed te volgen, soms leggen ze zelfs een term uit!(moet je wel snel pauseren) dus slecht is het zeker niet!
dus eigenlijk moeten de makers van de anime gewoon die gasten inhuren, ervaring hebben ze al :)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Brook500 »

Ik moet toegeven dat ik zowel van enkele reeksen de scanlations als de fansubs lees & bekijk. Maar het is wel zo dat ik van alle manga die ik online lees ook de manga heb & van de anime ook een hoop DVD's heb liggen. Het is wel zo dat ik van de langere anime-reeksen alleen One Piece koop (heb vroeger ook geprobeert met Bleach & Naruto Shippuuden maar dan heb ik het opgegeven wegens te duur).
Maar ik ben eigenlijk meer een mangalezer dan een anime-kijker, alhoewel ik eigenlijk van anime af & toe wel wat kortere reeksen of films koop.
Ik bekijk toch vooral anime van fansubs omdat die meestal wel betere ondertitels hebben dan bijvoorbeeld de nl-ondertitels van Kaze oa.
Als er echt een serie is die uitkomt & die ik echt goedvind, dan wil ik die wel eens op een groter scherm bekijken.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Weertangel »

Een ding wat ik haat aan anime dvd's is dat ze ze soms per 2-4 afleveringen verkopen of zelfs per 1!( met Hellsing ultimate is dat) voor dezelfde prijs als je normaal een heel seizoen koopt!(30-50 euro..) en dat haat ik gewoon, schrikt veel mensen af.(waaronder mij..)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Brook500 »

Voor Hellsing Ultimate vind ik het nog een goede prijs aangezien het een OVA is. Maar in de tijd dat Kaze de collector-editionboxen van Bleach uitgaven moest je eens voor een box van 8 episodes € 80 betalen & dat vond ik er teveel aan. Je kon beter op de integrale wachten omdat die prijs veel schappelijker is.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Weertangel »

OVA of niet, voor 20-30 euro ga ik niet 1 episode kopen, is net 1 uur, ik kan langere en soms betere films krijgen voor VEEL minder!
hel, en dat was nog bij de media markt, ik zou niet willen weten hoeveel die ergens anders kosten!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Jarus »

Ja ik kijk weinig anime en ja ik moet helaas toegeven fansubs.
Dvds kopen is gewoon te duur nu heb ik dan wel samurai champloo de hele serie voor 70 euro wat ik nog wel mee vind vallen.
Maar goedkoop ik ook wel anders want als je kijkt wat een gewone amerikanse tv serie kost en dan anime op dvd :?
De prijs verschilt veels te veel en volgens mij is het toch niet zoveel meer werk als een gewone tv serie om een anime te subben??
Oke je moet iemand hebben die japans kan verstaan maar goed zo veel duurde zal zo iemand toch niet wezen als iemand die engels vertaald??
proberen ze ook niet gewoon goed te verdienen omdat het nogal ja hoe moet ik het noemen exclusief is kan ik het zo noemen?
En dan ja die kwaliteit je download een leuke mkv file en huppa haarscherp beeld op je pc download tijd gemiddeld 10 a 15 min bij mij voor zo een 300 mb.
Heb ook wel een paar dragonball en dragonball z afleveringen mkv bestanden.
En dan kan ik engels gesproken doen japans gesproken nog een engelse maar dan met ander muziek.
en dan natuurlijk de ondertiteling aan en uit doen.
en dat allemaal in 1 bestandje wat ik zo even snel download en de kwaliteit is velemalen beter als van de dvds :?
Het is gewoon voornamelijk de prijs en het kleine aantal aflevering die je voor die prijs krijgt soms maar 3 voor 25 euro ja hallo dat is wel erg veel.
Maar goed geef maar lekker manga vind ik veel fijner maar zo heel afentoe wat anime op me psp kijken is ook wel tof :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Berserker500 »

Ik denk dat er veel mensen fansubs kijken omdat de dvds nogal duur zijn.
Om nog maar te zwijgen dat de vertaling op de dvds vaak niet zo heel goed is.
Een aantal reeksen koop ik wel op dvd maar de meeste kijk wel op via fansubs.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Brook500 »

Moesten series zoals Katekyo Hitman Reborn & Fairy Tail op DVD uitkomen, dan zou ik niet twijfelen om ze kopen. Oke, tenzij ik meer dan € 60 moet betalen voor een box van minder dan 10 episodes dan moet ik er wel eens over nadenken.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Berserker500 »

Als de prijs naar beneden zou gaan zou er toch veel meer dvds verkocht en minder gedownload worden.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Turvy »

Berserker500 wrote:Als de prijs naar beneden zou gaan zou er toch veel meer dvds verkocht en minder gedownload worden.
Zelfs al kosten de dvds 1€ per stuk, de downloaders zullen gewoon blijven downloaden hoor.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Jarus »

Turvy wrote:
Berserker500 wrote:Als de prijs naar beneden zou gaan zou er toch veel meer dvds verkocht en minder gedownload worden.
Zelfs al kosten de dvds 1€ per stuk, de downloaders zullen gewoon blijven downloaden hoor.
Ja dat denk ik ook.
Want downloaden kost niks.
En je hebt het op je pc staan waardoor je veel meer in voorraad kunt houden.
en dan weer die kwaliteit die om de hoek komt kijken.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by NeeNee »

Maar er zijn vast mensen die het liever op hun tv zien, toch?

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Jarus »

Als je een groot genoeg scherm voor je pc hebt is dat ook niet nodig :lol:
En je hebt ook dat pc on tv gedoe.
of zo een mutlimedia dinges.
Zit je op de bank en dan kan je gewoon alles op je tv doen ( draadloos dan he )
Tis maar net hoe gek je het wil maken
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 11: Het fansubgevaar

Post by Tamara »

Ik denk zelf dat DVD's niet meer helemaal van deze tijd zijn. DVD's kunnen fansubs niet overbodig maken. Veel animekijkers willen anime kijken en geen collectie opbouwen. Legale streams, dat is de toekomst. En dan natuurlijk wel streams die toegankelijk zijn voor de hele wereld, geen vervelende regioblokkeringen. Inkomsten voor de uitgevers komen dan van adverteerders. Eventueel kan er een premium-dienst aangeboden worden als abonnement.

Hopelijk haalt dit de prijs van DVD's dan omlaag, omdat een deel van de kosten terugverdiend kan worden met de streams, net zoals normale televisieseries een deel terugverdienen met televisie-uitzendingen.
Maar er zijn vast mensen die het liever op hun tv zien, toch?
Laptopje aansluiten op de televisie? Dat deed ik jaren geleden al :)

Post Reply