Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
sanjilover
Posts: 5
Joined: Mon Jun 28, 2010 20:59

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by sanjilover »

om 18u eten de meeste mensen (denk ik toch) om 19u is het nieuws en inderdaad om 20u begint die series zoals familie
conclusie 19u30 is perfect :lol:

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Kira »

Om 19u30 is het nieuws nog bezig hoor
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Koen »

tegenwoordig hebben redelijk veel gezinnen - niet het mijne ma soit - meerdere tv-toestellen dus 19u zou zeker geen slecht uur zijn. terwijl de ouders naar het saaie nieuws kijken, kunnen de kids met gerust hart naar het opspattend bloed en/of de rondwiebelende boezems van anime kijken. of zijn dat teveel clichés in één post? ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Turvy »

Koen wrote:tegenwoordig hebben redelijk veel gezinnen - niet het mijne ma soit - meerdere tv-toestellen dus 19u zou zeker geen slecht uur zijn. terwijl de ouders naar het saaie nieuws kijken, kunnen de kids met gerust hart naar het opspattend bloed en/of de rondwiebelende boezems van anime kijken. of zijn dat teveel clichés in één post? ;)
Je bent de naakte kleine kinderen nog vergeten.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Koen »

Ik krijg duidelijk teveel aluminium binnen waardoor ik vergeetachtig word! :o
motivatiedip. help!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by pietel »

Nieuwe bedenking.
TV zoals het vroeger bestond is aan het sterven, over een paar jaar kijkt iedereen digitaal, TV-zenders kiezen steeds specifieker voor een doelpubliek, waardoor het aantal zenders vergroot.
Nu iedereen overschakelt op digitale televisie, wordt het veel gemakkelijker om een nieuwe zender op te starten. De digitale zender Acht heeft snel een klein maar trouw publiek bemachtigd met een slim profiel ergens tussen JIM en Canvas in. Dus misschien is er wel een mogelijkheid voor een volledige animatie-zender met een profiel voor late tieners en jonge twintigers?

het probleem is natuurlijk dat anime veel te duur is, dus tenzij de japanners zelf een zender bij ons komen oprichten, zal er niet veel geld mee te verdienen zijn.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by Koen »

Interessante bedenking die ik ook maak in MHM4, pietel. Maar wat zal dan de impact zijn van dergelijke zender? Enkel de fans zullen kijken en nieuwe mensen zullen de zender niet echt weten 'vinden', denk ik dan...
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by NeeNee »

Je weet nooit. Ik ga nog wel eens zappend het televisielandschap langs als ik mij verveel. Zo heb ik Yu-Gi-Oh ook ontdekt, één seconde gezien en blijven hangen (nog voor ik wist wat anime was).

Ik weet natuurlijk niet of dat bij digitale televisie ook zo werkt. Kun je daar nog zappen, of hoe zit dat?
Last edited by NeeNee on Mon Dec 06, 2010 17:03, edited 1 time in total.

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by Gurenn »

^ Daarbij kun je ook zappen.

Veel Aziatische en Europese landen hebben een specifieke animezender, dus het is helemaal geen slecht idee. Nieuwe fans kunnen best gecreëerd worden, zo heeft Club Dorothée veel Franse en Belgische fans gemaakt eind jaren '80 en begin jaren '90, net zoals Adult Swim behoorlijk wat Amerikaanse fans heeft gemaakt begin jaren 2000.
Last edited by Gurenn on Thu Jul 21, 2022 12:14, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by NeeNee »

Gurenn wrote:Veel Aziatische en Europese landen hebben een specifieke animezender, dus het is helemaal geen slecht idee. Nieuwe fans kunnen best gecreëerd worden, zeo heeft Club Dorothée veel Franse en Belgische fans gemaakt eind jaren '80 en begin jaren '90, net zoals Adult Swim behoorlijk wat Amerikaanse fans heeft gemaakt begin jaren 2000.
Mja, maar zoals Koen in de MHM al zei, toen had je nog zoveel keuze niet. Tegenwoordig is het aanbod zo groot dat de kans dat een random zapper net bij jouw zender blijft hangen exponentieel veel kleiner wordt.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by pietel »

Ik denk dat bij oudere tieners de invloed van de tv-zenders nog maar weinig te betekenen heeft. Het internet en de netwerksites creëren nu de hypes. Gewoon anime toegankelijk maken (liefst nog op een post die cool is en vooral niet kinderachtig) is volgens mij genoeg. Anime is zo perfect geschikt voor die leeftijd dat instant beschikbaarheid en mondelinge reclame al genoeg zijn.

Over enkele jaren beslissen zenders niet meer wat de kijkers zien, maar beslissen kijkers wat de zenders uitzenden. En zoals we zien in het buitenland is er een doelpubliek voor anime dat een stuk groter is dan de aantallen die er nu zijn in de lage landen.
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by Gurenn »

NeeNee wrote:
Gurenn wrote:Veel Aziatische en Europese landen hebben een specifieke animezender, dus het is helemaal geen slecht idee. Nieuwe fans kunnen best gecreëerd worden, zeo heeft Club Dorothée veel Franse en Belgische fans gemaakt eind jaren '80 en begin jaren '90, net zoals Adult Swim behoorlijk wat Amerikaanse fans heeft gemaakt begin jaren 2000.
Mja, maar zoals Koen in de MHM al zei, toen had je nog zoveel keuze niet. Tegenwoordig is het aanbod zo groot dat de kans dat een random zapper net bij jouw zender blijft hangen exponentieel veel kleiner wordt.
Dat klopt voor Club Dorothée, maar ten tijde van Adult Swim was er ook al een groot aanbod in Amerika.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by Kira »

pietel wrote:Anime is zo perfect geschikt voor die leeftijd dat instant beschikbaarheid en mondelinge reclame al genoeg zijn.
Ik kan natuurlijk altijd eens kinderen aanmoedigen anime/manga eens te proberen ^^ Maarre... vinden jullie het belangrijk dat anime/manga zou populairder wordt, als dat al gebeurt. Op tv meer anime zou natuurlijk leuker zijn, maar dat plots heel veel mensen (wat natuurlijk zou kunnen) het lezen... Ik zie niet in waarom dat zo belangrijk zou zijn.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Saki
Posts: 610
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by Saki »

Kira wrote:
pietel wrote:Anime is zo perfect geschikt voor die leeftijd dat instant beschikbaarheid en mondelinge reclame al genoeg zijn.
Ik kan natuurlijk altijd eens kinderen aanmoedigen anime/manga eens te proberen ^^ Maarre... vinden jullie het belangrijk dat anime/manga zou populairder wordt, als dat al gebeurt. Op tv meer anime zou natuurlijk leuker zijn, maar dat plots heel veel mensen (wat natuurlijk zou kunnen) het lezen... Ik zie niet in waarom dat zo belangrijk zou zijn.
Dan verkopen de manga/DVD's meer

uitgeverijen meer winst

Meer winst = meer kapitaal

Meer kapitaal = meerdere series.

Zo blijft het aanbod vergroten
Going to Atsusacon!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer

Post by Kira »

Saki wrote:
Kira wrote:
pietel wrote:Anime is zo perfect geschikt voor die leeftijd dat instant beschikbaarheid en mondelinge reclame al genoeg zijn.
Ik kan natuurlijk altijd eens kinderen aanmoedigen anime/manga eens te proberen ^^ Maarre... vinden jullie het belangrijk dat anime/manga zou populairder wordt, als dat al gebeurt. Op tv meer anime zou natuurlijk leuker zijn, maar dat plots heel veel mensen (wat natuurlijk zou kunnen) het lezen... Ik zie niet in waarom dat zo belangrijk zou zijn.
Dan verkopen de manga/DVD's meer

uitgeverijen meer winst

Meer winst = meer kapitaal

Meer kapitaal = meerdere series.

Zo blijft het aanbod vergroten
En dan worden de dvd's nog duurder, en gaan ze alles sneller uitgeven. Beide zou ik niet willen. (Nou ja, bij Glénat mogen ze misschien wel wat sneller gaan xD)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Post Reply