Naruto anime in het NL

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Naruto anime in het NL

Post by Koen »

Zoals jullie wel weten wordt Naruto Shippuden uitgegeven bij Kana Home Video met NL ondertitels.

Ook de box met de drie Naruto filmen wordt bij ons uitgegeven. Ik heb net Naruto en de sneeuwprinses gezien en eigenlijk vond ik die best wel goed.

Ook de NTE vertaling is foutloos en leest vlotjes weg. Ik vond het enkel wat vreemd dat ze voor monster-vos (of zo) kiezen in plaats van dat... ander... japans... woord... Persoonlijk vind ik dat niet erg want ik moest opzoeken dat het kyubii is dus is het duidelijk dat zo'n woorden niet veelzeggend zijn voor mij... maar meestal is NTE meer 'fangericht' dan deze monster-vos. Nietszeggende comment van mijnentwege, i know, maar zo peuter ik misschien een waarom los van Turvy ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Naruto anime in het NL

Post by Turvy »

Voor de films ervoor gekozen om begrijpelijker te zijn voor Jan Modaal die de films zou meepakken in de winkel (films worden nu eenmaal 'sneller' gekocht dan reeksen). De dvds van de reeks zelf behouden zo veel mogelijk Japanse termen (want 10 letters in het Japans worden al snel 100 letters in het Nederlands, en zo veel plaats is er nu eenmaal niet).
't is nooit goed. Als ik het Japans behoud, klaagt men dat het moeilijk Japans is waar toch perfecte Nederlandse alternatieven voor zijn, maar als ik het vertaal, klaagt men dat het Nederlands is of dat men het Japans gewend is.
Tja, zo komt er nooit een einde aan :wink:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Naruto anime in het NL

Post by Koen »

De vertaler heeft het inderdaad altijd gedaan! ;)

Jij hebt toch ook de 'gewone' Naruto anime vertaald, he? Toevallig geen idee of die ook tot bij ons geraken? Ik dacht dat het te complex ging zijn omdat de DVD's reeds bestaan zonder NL subs, maar uiteindelijk is de eerste Shippuden DVD ook eerst geperst zonder NL subs...

Ik heb er wel zin in gekregen na deze film... Ook al zou ik best eens beginnen met al die One Piece DVD's te bekijken... Turvy, jij vertaalt sneller dan ik kan kijken ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Naruto anime in het NL

Post by Turvy »

Koen wrote: Jij hebt toch ook de 'gewone' Naruto anime vertaald, he? Toevallig geen idee of die ook tot bij ons geraken? Ik dacht dat het te complex ging zijn omdat de DVD's reeds bestaan zonder NL subs, maar uiteindelijk is de eerste Shippuden DVD ook eerst geperst zonder NL subs...
Zo fantastisch is de Nederlandstalige markt nu ook weer niet dat het de moeite is om er 17 sets opnieuw voor te persen, dus ik zou m'n adem niet inhouden (maar ik kan me altijd vergissen)
Koen wrote: Ik heb er wel zin in gekregen na deze film... Ook al zou ik best eens beginnen met al die One Piece DVD's te bekijken... Turvy, jij vertaalt sneller dan ik kan kijken ;)
Kom kom, ik vertaal maximaal 5 afleveringen per dag als ik anime aan het vertalen ben. Je gaat me niet zeggen dat je niet meer kunt kijken ;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Naruto anime in het NL

Post by Koen »

Mja, chance dat je bij VLC stelselmatig versneld kunt kijken :P (Ik kijk tegenwoordig vaker op laptop dan op TV dus das wel handig want met de DVD-speler denk ik niet dat ik dat zou kunnen...)

En jij wordt natuurlijk betaald om te vertalen, ik moet gaan werken om de DVD's die jij vertaalt te kunnen kopen = minder kijktijd! :)
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Naruto anime in het NL

Post by Edward »

Ik ben toch nog steeds op zoek naar de Naruto Blu-ray's. Nu heb ik een leuke aanbieding gevonden, maar ik heb nog steeds niet de garantie dat ook de BD nederlandse ondertiteling heeft. Iemand die hier iets over weet?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Naruto anime in het NL

Post by Koen »

Niet eenvoudig te achterhalen... Ik heb ze hier niet liggen dus ik kan het niet met zekerheid zeggen maar als je op onderstaande link kijkt, zie je dat er NL ondertitels vermeld worden bij de BluRay films, terwijl ze op de eerste Shippuden DVD niet vermeld worden (wat correct is). Dus de site lijkt betrouwbare informatie mee te geven.

http://www.citel-video.fr/index.php?page=kana

*edit* Bij nader inzien geeft de site nergens NL subs mee voor Shippuden terwijl die er toch echt wel zijn vanaf box 2. Dus toch niet zo betrouwbaar... :? Heb je Kana al eens gemaild? Misschien weten zij meer? (Ook al heeft Kim niet echt veel zicht op de de Kana Home Video branche en nu waarschijnlijk nog minder...)
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Naruto anime in het NL

Post by Edward »

Koen wrote:Niet eenvoudig te achterhalen... Ik heb ze hier niet liggen dus ik kan het niet met zekerheid zeggen maar als je op onderstaande link kijkt, zie je dat er NL ondertitels vermeld worden bij de BluRay films, terwijl ze op de eerste Shippuden DVD niet vermeld worden (wat correct is). Dus de site lijkt betrouwbare informatie mee te geven.

http://www.citel-video.fr/index.php?page=kana

*edit* Bij nader inzien geeft de site nergens NL subs mee voor Shippuden terwijl die er toch echt wel zijn vanaf box 2. Dus toch niet zo betrouwbaar... :? Heb je Kana al eens gemaild? Misschien weten zij meer? (Ook al heeft Kim niet echt veel zicht op de de Kana Home Video branche en nu waarschijnlijk nog minder...)
Volgens www.kanahomevideo.com komt er vanaf augustus een box met de eerste 3 Shippuuden films uit in Frankrijk met NL ondertiteling. Wie weet zien die ooit nog daglicht in NL :shock: . Het is toch inmiddels 13 maand geleden sinds de release van box 1 en 2 van shippuden en goed 6 maanden sinds de films. Ik ben benieuwd (aangezien volgens die site nog steeds de gehele shippuuden serie onderteling heeft in NL)

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Naruto anime in het NL

Post by Turvy »

Edward wrote:Volgens http://www.kanahomevideo.com komt er vanaf augustus een box met de eerste 3 Shippuuden films uit in Frankrijk met NL ondertiteling. Wie weet zien die ooit nog daglicht in NL :shock: . Het is toch inmiddels 13 maand geleden sinds de release van box 1 en 2 van shippuden en goed 6 maanden sinds de films. Ik ben benieuwd (aangezien volgens die site nog steeds de gehele shippuuden serie onderteling heeft in NL)
Ik heb vandaag de shippuuden set 9 vertalingen opgestuurd, dus de Nederlandse ondertitels bestaan ;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Naruto anime in het NL

Post by Koen »

Edward wrote:(aangezien volgens die site nog steeds de gehele shippuuden serie onderteling heeft in NL)
na de eerste Franse dvd box van Shippuden hadden ze toch allemaal ook NL subs? of mis ik nu iets? opkomende hitte dus hersenmassa werkt nog maar half he...
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Naruto anime in het NL

Post by Turvy »

Koen wrote:na de eerste Franse dvd box van Shippuden hadden ze toch allemaal ook NL subs? of mis ik nu iets? opkomende hitte dus hersenmassa werkt nog maar half he...
Normaal wel.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Naruto anime in het NL

Post by Edward »

Turvy wrote:
Koen wrote:na de eerste Franse dvd box van Shippuden hadden ze toch allemaal ook NL subs? of mis ik nu iets? opkomende hitte dus hersenmassa werkt nog maar half he...
Normaal wel.
Dat klopt wel dat ze allemaal Nl ondertiteling hebben;)... maar aangezien we ze op de NL markt zelf nog niet echt spotten, vind ik het toch allemaal maar afwachten :D

Post Reply