manga in de pers

Conventies, meetings & berichten uit de actualiteit.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

super_gohan wrote:ach de knack is anders altijd zo positief over manga en anime. Ze hebben er een keer de cover en een heel artikel aan gewijd dus tsja zo'n klein stukje onderaan vind ik nu niet zo erg. Ze geven ook vaak positieve recenties over ghibli en overlaatst millenium actress. Dus nu niet allemaal de focus haten jongens! =p
Ja dat is zo......

Eigenlijk denk ik dat we al blij zijn dat er iemand over schrijft over iets dt de meeste nog niet kennen..
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Post by Wimpuls »

Dus, beter slechte publiciteit dan geen publiciteit ?

Dus, mensen die lezen 'sex en geweld' en denken "net wat ik zocht !!" ?

Nee, ik zie enkel onwetenden, die om er gemakkelijk vanaf te zijn nog gauw het zelfde plaatje nog eens opleggen. En zeggen wat ze weten van horen zeggen.

F***ing fijntjes.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Nou ja maar ik denk dat de meeste die dat hebben gelezen ook die andere artikels hebben gelzen..
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Laten we het hopen.=p Ik ga straks die focus eens zoeken (wij hebben een abo op knack) en ik zal zien door wie het geschreven is, als het door die Gert [achternaam weet ik niet] geschreven is zou ik me wel verbazen. Als er een recensie over manga komt bij de stripsrubriek zijn die ook meestal positief.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

LukeVonPerrywinkle
Posts: 178
Joined: Tue Aug 29, 2006 19:12
Contact:

Post by LukeVonPerrywinkle »

Als ik de quote goed lees, zegt hij toch dat het qua sex en geweld in de manga die hij reviewt "nog reuze meevalt". Het is duidelijk dat hij het niet zo heeft voor (hedendaagse) manga, maar hij heeft een punt wanneer hij zegt dat er redelijk veel geweld in manga/anime komt... (en dit zeg ik als fan van het genre :wink: ). Alleen zijn "veelkleurig om van te duizelen" begrijp ik niet goed, manga is doorgaans toch zwart/wit?

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Post by Marv »

LukeVonPerrywinkle wrote:Als ik de quote goed lees, zegt hij toch dat het qua sex en geweld in de manga die hij reviewt "nog reuze meevalt". Het is duidelijk dat hij het niet zo heeft voor (hedendaagse) manga, maar hij heeft een punt wanneer hij zegt dat er redelijk veel geweld in manga/anime komt... (en dit zeg ik als fan van het genre :wink: ). Alleen zijn "veelkleurig om van te duizelen" begrijp ik niet goed, manga is doorgaans toch zwart/wit?
Mss bedoelt ie dat het zo druk is (niet altijd though).
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Ik heb eens gekeken en ik zag dat het artikel door Els Fiers geschreven is, dat verbaasde me wat omdat zij graag anime kijkt en dan vooral ghibli. Hetgeen wat gereviewed werd was trouwens geen manga maar een expo van een japanse kunstenaar die wat mangainvloeden in zijn werk heeft. Ik denk dus niet dat het E.F. haar bedoeling was om manga zwart te maken.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Licht wel een andere kijk op de zaak...
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Ik had hier ook al eens een artikel van Els Fiers gepost:
http://img353.imageshack.us/img353/5342 ... ada7kx.jpg
Dat is dan weer heel positief.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Post by Wimpuls »

wat nuance mag dan toch? en nu hou ik op met zagen, voor ik begin te klinken als een flamingant, die het heeft over de zoveelste kaakslag (love the word) voor de vlaamsche eigenheid. :wink:

volgend mangaheuvelmag : interview met Els fiers, het vuur aan de schenen 8)

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Wimpuls wrote:wat nuance mag dan toch? en nu hou ik op met zagen, voor ik begin te klinken als een flamingant, die het heeft over de zoveelste kaakslag (love the word) voor de vlaamsche eigenheid. :wink:

volgend mangaheuvelmag : interview met Els fiers, het vuur aan de schenen 8)
Yeeha!!
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Koni
Posts: 84
Joined: Sat Jun 24, 2006 17:35
Location: De gene zijde
Contact:

Post by Koni »

super_gohan wrote:Ik had hier ook al eens een artikel van Els Fiers gepost:
http://img353.imageshack.us/img353/5342 ... ada7kx.jpg
Dat is dan weer heel positief.
"puur op het oog vind ik zelfs het hypermachotentakelgedoe intrigerend"
Geen commentaar...
Drinking with skeletons

LukeVonPerrywinkle
Posts: 178
Joined: Tue Aug 29, 2006 19:12
Contact:

Post by LukeVonPerrywinkle »

Wimpuls wrote: volgend mangaheuvelmag : interview met Els fiers, het vuur aan de schenen 8)
of... de tentakels in de broek

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Post by Marv »

Dit jaar was een goed jaar voor manga, ondanks de meestal low key reviews zijn er toch 4 manga's in de top 10 van de Focus binnengekomen.
In de Nederlandstalige rubriek staan op nr 2. Gen Barrevoerts in Hiroshima 1+2 en op nr 5. Boeddha 1+2. Dus eigenlijk al 4 manga's.

En dan nog in de anderstalige top 5:
Op Nr 1 Strawberry Shortcakes van Kiriko (die ik graag wil hebben) en op nr 4. Kirihito van Tezuka.

Geen shonen reeksen dus maar meer klassiekers. ^^
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Jean Van Hamme, de scenarist achter succesreeksen als "Thorgal", 'XIII', 'Largo Winch' en "Blake & Mortimer' is er niet gerust in. In een interview met het Franse stripblad dBD spreekt hij zijn bezorgdheid uit over de opmars van eht Japanse beeldverhaal, dat in Frankrijk al meer dan 40% van de markt in handen heeft.

"Ik vrees dat de mangas, die niet meer zijn dan aangekochte licenties, bezig zijn de Frans-Belgische strip-productie te doden, of toch tenminste zeer zwaar te verwonden', stelt Van Hamme. 'Dit wordt bevestigd door de terugval van de uitgeversfondsen met bijna 60%, en ik heb er een goed zicht op door de verschillende series waar ik de scenarios voor schrijf.

Het kan ook moeilijk anders, want er is geen plaats meer in de rekken. En wat gaat er gebeuren als de Japanners stoppen met de licenties aan ons te verkopen, en beslissen om zelf hun strips te gaan uitgeven?

Van Hamme ziet problemen ontstaan bij de grote traditionele Franse en Belgische uigevers. "De financiele gezondheid van Dupuis is jarenlang altijd goed geweest omdat ze 60% van hun zakencijfers realiseerden met hun fonds. Omdat dat nu niet meer het geval is, vraag ik me af wie daarvoor gaat mogen opdraaien... De jonge stripmaker en a fortiori de nieuwigheden? Je moet realistisch zijn en de huidige situatie recht in de ogen kijken"'.

Inteview uit stripgids (Ik heb geen scanner maar even getypt :) ).
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

Post Reply