Aniway

Conventies, meetings & berichten uit de actualiteit.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Aniway

Post by Tamara »

Ja, maar die paar studenten moeten dan wel samenkomen. Instappen in een tijdschrift waarvan je weet dat de rest in een ander land woont is toch minder evident (voor vaste medewerkers dan. Voor gastschrijvers maakt het niet zoveel uit).
Verwacht er niet te veel van. Ik zie mijn Aniway-collega's ook maar zelden. Het is vooral de westelijke club die zich bezighoudt met conventies, de verlengingsbrieven versturen, enzovoorts. Het in elkaar zetten van het blad gaat vrijwel volledig via de PC, met hier en daar een telefoontje of een opgestuurd recensie-exemplaar.
Echt? Hm.
Yep, echt. Veel mensen schrijven niet vaak en dat zie je helaas aan de kwaliteit van het artikel. Als het onderwerp boeiend genoeg is, helpen we de inzenders en een goed stukje van te maken.

Artikelen waar we weinig werk aan hebben -ook al zijn het maar recensies van een pagina- hebben een veel grotere kans om gepubliceerd te worden. Na de nodige eindredactie natuurlijk, maar daar komt geen enkele schrijver zomaar langs :)

Qua reisduur maakt het niet zoveel verschil (voor mij is het zelfs nog iets sneller dan naar Eindhoven), maar met de trein naar Nederland is over het algemeen geschift duur. Veldhoven is vrij dicht bij de grens, dus dan kon je nog wel iemand overtuigen om je met de auto te brengen, maar bij Rotterdam ligt dat alweer wat moeilijker.
Ah ja, onze treinen zijn inderdaad duur. En de Thalys is qua vertrektijden natuurlijk niet echt ideaal voor een eendaagse conventie.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Aniway

Post by Gurenn »

^ Lol, als je naar Amsterdam gaat win je met de Thalys nog geen uur tijd tegenover de Beneluxtrein, als je dat afweegt tegenover het hoge kostenplaatje moet je al gek zijn om de Thalys naar Nederland te nemen.
NeeNee wrote:
Gurenn wrote:De meeste Vlamingen verkiezen ook Engels, het zijn voornamelijk oudere fans van rond de dertig die in de jaren '90 met manga begonnen zijn die zich veel met Franse manga bezighouden. Ik denk dat het eerder een cultuurverschil is, Nederlanders zijn gemiddeld assertiever en nemen meer initiatief. Dat zie je ook aan het verschil tussen Nederlandse en Vlaamse animeforums/websites, of het feit dat er voor Atsusacon helemaal geen animeconventie in Vlaanderen was terwijl Nederland er al sinds 1995 heeft. Of dat regelmatige cosplaymeetings hier pas de voorbije twee jaar uit de grond zijn beginnen schieten terwijl die in Nederland al wat langer meegaan.
Ik denk eerder dat we gewoon meedrijven op het Nederlandse succes. Waarom zou je je eigen tijdschrijft/conventie oprichten als er al goede in de buurt zijn?

Al is Atsusacon wel een nodige aanvulling nu Tsunacon meer naar het noorden verhuist is.
Dat Tsunacon naar het noorden verhuisd is maakt niet veel uit, met het openbaar vervoer is het net zo makkelijk bereikbaar als voorheen. Naar Rotterdam heb je tenslotte een rechtstreekse trein vanuit Antwerpen en naar Sliedrecht niet.

De meeste Belgen die ik ken gaan niet naar Nederlandse conventies omdat ze te duur zijn. Niet allen zijn de toegangsprijzen duurder (20 euro voor een dag bij Tsunacon tot 67 euro voor een weekend bij Animecon), het openbaar vervoer in Nederland is ook gigantisch duur en als je niet op een plaats woont waar je gemakkelijk de trein heen en terug naar Nederland kunt nemen heb je, zeker voor de noordelijkere en meerdaagse conventies, ook een hotel nodig. Alles bij elkaar te duur voor de gemiddelde tiener. Vaak mogen minderjarigen (en sommige meerderjarigen die ik ken) van hun ouders ook niet naar het buitenland. Nu is het wel zo dat het net de mensen die door hun leeftijd en financiële toestand niet naar Nederlandse conventies kunnen gaan omwille van dezelfde reden ook geen eigen conventie kunnen beginnen, terwijl de mensen die er wel heen kunnen gaan bijgevolg minder behoefte hebben aan een Vlaamse conventie.
Koen wrote:
Gurenn wrote: Ik denk dat het eerder een cultuurverschil is, Nederlanders zijn gemiddeld assertiever en nemen meer initiatief.
Wij hebben dan wel weer bijna alle uitgeverijen (Kana, Glénat, EPO, en zelfs Nekotachi als anime-uitgeverij) en ook FACTS.
Zitten die uitgeverijen er niet voornamelijk door de gigantische Franse markt? Je ziet ook dat die bedrijven tegenwoordig nauwelijks nog moeite doen voor de Nederlandse markt.

We hebben idd F.A.C.T.S., maar dat is eerder uit de algemene geekcultuur ontstaan en niet uit de otakucultuur. Wel valt het me op dat je in Nederland geen gelijkaardig grootschalig sci-fi event hebt.
Last edited by Gurenn on Sat Sep 15, 2012 9:15, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Aniway

Post by Tamara »

^ Lol, als je naar Amsterdam gaat win je met de Thalys nog geen uur tijd tegenover de Beneluxtrein, als je dat afweegt tegenover het hoge kostenplaatje moet je al gek zijn om de Thalys naar Nederland te nemen.
Ik had gehoord dat het scheelde, maar nu heb ik zo'n vermoeden dat de cosplayers in kwestie die trein hadden gepikt in verband met een aanbieding en extra beenruimte :)
De meeste Belgen die ik ken gaan niet naar Nederlandse conventies omdat ze te duur zijn.
Tja, onze opzet is nu eenmaal iets anders dan die van grote beurzen. Het idee bij ons is dat mensen de hele dag kunnen vullen met activiteiten en activiteiten kosten nu eenmaal geld. Daarnaast zijn de prijzen voor dealers lager, zodat het ook interessant is voor doujinshicircles en groepjes zoals Tegendraads. De con loopt zo natuurlijk wel wat inkomsten mis in vergelijking met een beurs met voornamelijk standjes. Dat allemaal komt natuurlijk weer terug in de hogere entreeprijs. Als je bijvoorbeeld vooral wilt rondhangen en cosplayers spotten, is het waarschijnlijk geen ideale opzet.

Maar ik denk dat veel mensen die dit type con zelf ervaren, er de extra euro's wel voor over hebben :)
Nu is het wel zo dat het net de mensen die door hun leeftijd en financiële toestand niet naar Nederlandse conventies kunnen gaan omwille van dezelfde reden ook geen eigen conventie kunnen beginnen, terwijl de mensen die er wel heen kunnen gaan bijgevolg minder behoefte hebben aan een Vlaamse conventie.
Dat is logisch, maar het effect in Nederland is juist dat mensen zélf een conventie willen starten.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Aniway

Post by Gurenn »

^ Atsusacon probeert dezelfde opzet te creëren van een Nederlandse conventie. Helaas kennen veel Belgen dit concept niet en gaan ze zeuren dat er weinig dealers zijn en dat de toegangsprijs in vergelijking te hoog is (terwijl we nog steeds maar 13 euro in vvk vragen voor een weekend, 15 euro aan de kassa). Dit jaar waren er twee keer zoveel dealers, maar omdat men vergelijkt met grote beurzen vonden de bezoekers het nog steeds veel te weinig. De dealers daarentegen kwamen dan zeuren dat ze met te veel waren in vergelijking met het aantal bezoekers, waardoor de concurrentie te hoog lag en ze te weinig verdienden. En hier vind je ook moeilijk geschikte betaalbare locaties voor een conventie, waardoor we nog steeds vastzitten aan een expohal die eerder geschikt is voor beurzen.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Aniway

Post by MrXarnus »

Wat is eigenlijk het verschil met een beurs en een conventie?
Dacht altijd dat het één een synoniem was voor een ander :| ...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Aniway

Post by Tamara »

^ Atsusacon probeert dezelfde opzet te creëren van een Nederlandse conventie.
En daarom heb ik persoonlijk ook meer interesse in Atsusacon dan Japan Expo. Dit soort evenementen is sympathieker. De dynamiek is heel anders. De gewone fan speelt een grotere rol in het bepalen van de sfeer, omdat hem gevraagd wordt om actief deel te nemen aan de conventie. Het is niet zomaar van stand naar stand slenteren en geld spenderen.
Helaas kennen veel Belgen dit concept niet en gaan ze zeuren dat er weinig dealers zijn en dat de toegangsprijs in vergelijking te hoog is (terwijl we nog steeds maar 13 euro in vvk vragen voor een weekend, 15 euro aan de kassa). Dit jaar waren er twee keer zoveel dealers, maar omdat men vergelijkt met grote beurzen vonden de bezoekers het nog steeds veel te weinig.
Zonde, want ik denk dat juist dit het soort evenement is waar fans uit Vlaanderen zich mee kunnen definiëren. Hopelijk is het gewoon een kwestie van tijd...
De dealers daarentegen kwamen dan zeuren dat ze met te veel waren in vergelijking met het aantal bezoekers, waardoor de concurrentie te hoog lag en ze te weinig verdienden.
En gelijk hebben ze. De verhoudingen moeten wel kloppen, want anders sta je er dat weekend voor Jan met de korte achternaam. Lagere standhuur is vast geen optie, want dan moet de con aan inkomsten inleveren (en moeten de ticketprijzen weer omhoog).
En hier vind je ook moeilijk geschikte betaalbare locaties voor een conventie, waardoor we nog steeds vastzitten aan een expohal die eerder geschikt is voor beurzen.
En als jullie naar iets in de stijl van Theaterhotel Almelo of 't Koningshof willen verhuizen, zal de toegangsprijs vast met minstens 100% omhoog moeten, niet? Dat, of je moet bereikbaarheid en capaciteit willen opofferen, en dat is niet verstandig voor een jonge con die juist nu kan groeien.

Wat is eigenlijk het verschil met een beurs en een conventie?
Dacht altijd dat het één een synoniem was voor een ander :| ...
Op een beurs presenteren producenten, uitgevers, enzovoorts hun (nieuwste) producten aan het grote publiek. E3, ComicCon, dat is allemaal beurs. Op een conventie komen mensen met dezelfde interesses bij een. Het is een evenement voor educatie, netwerken, maar natuurlijk ook ontspanning.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Post by Gurenn »

Ik begrijp de dealers volledig hoor, 't is gewoon nogal vervelend aangezien minder dealers geen optie was om de expohal te kunnen betalen (en om bezoekers tevreden te stellen). Eerst werden we zelfs gedwongen een halve expohal te nemen door Antwerp Expo (minder verhuren ze in principe niet), maar omdat we dit echt niet konden vullen met standhouders en bijgevolg niet konden betalen stonden ze uiteindelijk toe dat we maar een kwart van de hal namen. En tja, plots de ticketprijs verdubbelen kan natuurlijk helemaal niet, met het aantal mensen dat dan afhaakt maken we er mogelijk meer verlies op dan dat we er mee zouden winnen.

Antwerpen heeft ook geen geschikte hotels, het Hilton Hotel heeft een grote zaal waar slechts duizend man in kan (kan op zich nog wel voor een paar jaar, maar blijft moeilijk met indelen), helaas kost die zaal gelijk 10000 euro. Het Ramadan Plaza is beter wat indeling betreft, maar hun capaciteit is beperkt tot 500 man, te klein. In het bestuur staat men er nogal weigerachtig over buiten Antwerpen te gaan, er wordt gemeend dat een conventie absoluut aan de locatie gelinkt wordt en dat verhuizen nefast zou zijn voor het bezoekersaantal. Zelf vrees ik ook dat we er een hoop Nederlanders aan zouden verliezen aangezien de meeste andere Belgische gemeenten minder goed bereikbaar zijn voor hen, en ik vrees ook voor een verlies van Antwerpse bezoekers die geen geld hebben voor de trein.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Aniway

Post by Tamara »

Antwerpen heeft ook geen geschikte hotels, het Hilton Hotel heeft een grote zaal waar slechts duizend man in kan (kan op zich nog wel voor een paar jaar, maar blijft moeilijk met indelen), helaas kost die zaal gelijk 10000 euro. Het Ramadan Plaza is beter wat indeling betreft, maar hun capaciteit is beperkt tot 500 man, te klein.
De universiteit misschien? De reden dat Nederlandse cons ook naar universiteiten kijken, is omdat ze meestal heel geschikte ruimtes hebben én ontzettend goed bereikbaar zijn.
In het bestuur staat men er nogal weigerachtig over buiten Antwerpen te gaan, er wordt gemeend dat een conventie absoluut aan de locatie gelinkt wordt en dat verhuizen nefast zou zijn voor het bezoekersaantal.
De locatie is ontzettend belangrijk, maar het is niet de naam van de stad die mensen zich herinneren. De meeste Nederlandse cons zijn weleens verhuisd en qua bezoekersaantal zijn ze er tot nu toe allemaal op vooruitgegaan (mede dankzij de grotere capaciteit). Natuurlijk kijken mensen naar de bereikbaarheid, voor bij een weekendcon zijn juist de sfeer en de aanwezigheid van (betaalbare!) nabijgelegen overnachtingsplekken belangrijk. 't Koningshof is voor een groot deel van Nederland vrij hels om te komen. Qua bereik voldoet het aan de minimumeisen (er is een redelijke busverbinding vanaf een centraal station). Toch zijn de meeste bezoekers en vrijwilligers heel tevreden met de locatie, omdat het zo goed aansluit op hun wensen.

Zelfs eendaagse cons komen nog met heel wat weg. Ik bedoel, Sliedrecht? Waarschijnlijk had de helft van de fans nog nooit van Sliedrecht gehoord voordat Tsunacon er werd opgestart. En eerlijk is eerlijk, het was best een aardige locatie toen het bezoekersaantal nog onder de 1000 lag. Een beetje krap, maar de indeling was goed.
Zelf vrees ik ook dat we er een hoop Nederlanders aan zouden verliezen aangezien de meeste andere Belgische gemeenten minder goed bereikbaar zijn voor hen, en ik vrees ook voor een verlies van Antwerpse bezoekers die geen geld hebben voor de trein.
Waarschijnlijk zijn het nu vooral de die-hards die komen. Ik denk niet dat dit echt zal veranderen als de bereikbaarheid iets afneemt. Vergeet niet dat ons ov duur en ellendig is in vergelijking met dat van jullie! Nederlanders hebben over het algemeen niet zo'n probleem met wat hogere reiskosten en langere reistijd, als het weekend het maar waard is :)
en ik vrees ook voor een verlies van Antwerpse bezoekers die geen geld hebben voor de trein.
Een goed punt, maar je kunt je afvragen hoe belangrijk deze bezoekers zijn voor de conventie. Dit zijn bijvoorbeeld niet de types die grote bedragen spenderen in de dealerroom. De aandacht richten op een ouder, koopkrachtiger publiek is ook een mogelijkheid (en de keuze van Animecon en Abunai). De vraag is alleen of Atsusacon nu nog veilig om kan schakelen, als ze dat zouden willen.

Daarnaast moeten prijzen gewoon goed ingepakt worden. Woorden zoals 'all inclusive' zijn voor veel mensen interessant. Als ze het idee hebben dat iets onbeperkt is, betalen ze er vaak wat meer voor. Abunai verkoopt hun con als een echt weekend weg (waarbij het mogelijk is om tegelijk een ticket en hotelkamer te regelen) en dat is voor veel bezoekers heel aantrekkelijk. Veel (Nederlandse) jongeren van 16 drinken zich lam op een camping, animefans van 16 gaan naar Abunai. Beide soorten weekenduitjes zijn ongeveer even duur.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Aniway

Post by Gurenn »

Tamara wrote:De universiteit misschien? De reden dat Nederlandse cons ook naar universiteiten kijken, is omdat ze meestal heel geschikte ruimtes hebben én ontzettend goed bereikbaar zijn.
Universiteit Antwerpen leek niet te voldoen, ik betwijfel ook of die voor zoiets openstaan.
Tamara wrote:Een goed punt, maar je kunt je afvragen hoe belangrijk deze bezoekers zijn voor de conventie. Dit zijn bijvoorbeeld niet de types die grote bedragen spenderen in de dealerroom. De aandacht richten op een ouder, koopkrachtiger publiek is ook een mogelijkheid (en de keuze van Animecon en Abunai). De vraag is alleen of Atsusacon nu nog veilig om kan schakelen, als ze dat zouden willen.
Er zijn meer jongere bezoekers dan oudere, maar Atsusacon richt zich op iedereen. 't Is ook de bedoeling om oudere en gewone mensen die enkel interesse hebben in traditionele Japanse cultuur binnen te krijgen. Ik vrees alleen voor de haalbaarheid daarvan, voor de paar mensen die toevallig langs kwamen en wel eens wouden kijken naar een Japans cultuurevent was het best een cultuurschok en ze vonden het meer op carnaval lijken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Aniway

Post by Tamara »

Er zijn meer jongere bezoekers dan oudere, maar Atsusacon richt zich op iedereen.
Hoe jong is jong? 15-18 jaar (zoals Tsunacon-jong)? Jonger?
't Is ook de bedoeling om oudere en gewone mensen die enkel interesse hebben in traditionele Japanse cultuur binnen te krijgen. Ik vrees alleen voor de haalbaarheid daarvan, voor de paar mensen die toevallig langs kwamen en wel eens wouden kijken naar een Japans cultuurevent was het best een cultuurschok en ze vonden het meer op carnaval lijken.
Tja, dat zat er dik in. Je kunt moeilijk jonge cosplayers en oudere cultuurliefhebbers het tegelijk naar de zin maken. Dat botst. Zelfs binnen de subcultuur zie je al dat oudere fans de uitbundigheid een beetje moe zijn. Wil je toch proberen, dan heb je weer een andere opzet (en locatie?) nodig. Het gaat dan meer richting dat weekend van de Japanse Tuin, niet?

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Aniway

Post by Gurenn »

Gemiddeld eerder 18-20.

Hier is helaas het idee dat conventies enkel voor cosplayers zijn wat beginnen heersen, waardoor gewone fans minder geneigd zijn om te komen. Bij de amigurumiworkshop gaf iemand de opmerking dat het niks met cosplay te maken had, bijvoorbeeld.

't Is vervelend dat Atsusacon pas ontstaan is toen cosplay al ingeburgerd was in de scene, dat nadeel hadden Animecon en Abunai niet. Hier is het moeilijk om wat bezoekers in een haikuworkshop te krijgen terwijl Akemi Solloway een hele zaal vult met een lezing op Abunai.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Aniway

Post by Tamara »

Gemiddeld eerder 18-20.
Da's geen slechte leeftijd. Die hebben meestal wel een (bij)baan :D
Bij de amigurumiworkshop gaf iemand de opmerking dat het niks met cosplay te maken had, bijvoorbeeld.
Dat is een vrij bezopen opmerking XD Wat is er teruggezegd?
't Is vervelend dat Atsusacon pas ontstaan is toen cosplay al ingeburgerd was in de scene, dat nadeel hadden Animecon en Abunai niet. Hier is het moeilijk om wat bezoekers in een haikuworkshop te krijgen terwijl Akemi Solloway een hele zaal vult met een lezing op Abunai.
En als er al bepaalde verwachtingen zijn, het is moeilijk om jezelf anders te promoten... Lastig.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Aniway

Post by Gurenn »

Tamara wrote:
Gemiddeld eerder 18-20.
Da's geen slechte leeftijd. Die hebben meestal wel een (bij)baan :D
Nee, die zitten meestal op school. Een bijbaan is hier minder gebruikelijk dan in Nederland omdat kindergeld doorloopt tot je kind 25 is of een eigen inkomen heeft, omdat school goedkoper is en omdat op kamers gaan minder gebeurt (voor een deel ook door kleinere afstanden). Daarnaast staat de wetgeving hier niet toe dat studenten en schoolkinderen evenveel werken als in Nederland.
Tamara wrote:
Bij de amigurumiworkshop gaf iemand de opmerking dat het niks met cosplay te maken had, bijvoorbeeld.
Dat is een vrij bezopen opmerking XD Wat is er teruggezegd?
Niks voor zover ik weet, het werd op Facebook gezegd en niet tegen mij.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Aniway

Post by Tamara »

Nee, die zitten meestal op school. Een bijbaan is hier minder gebruikelijk dan in Nederland omdat kindergeld doorloopt tot je kind 25 is of een eigen inkomen heeft, omdat school goedkoper is en omdat op kamers gaan minder gebeurt (voor een deel ook door kleinere afstanden). Daarnaast staat de wetgeving hier niet toe dat studenten en schoolkinderen evenveel werken als in Nederland.
Ik denk dat ik een beetje begin te begrijpen waarom Nederlanders eerder initiatief nemen. Hier wordt een bijbaan gezien als een deel van je persoonlijke ontwikkeling. Belgische jongeren zijn verantwoordelijk voor hun scholing, Nederlandse jongeren zijn al vrij vroeg verantwoordelijk voor zichzelf. (Aan de andere kant, Nederlandse studenten stoppen/switchen eerder van studie dan Belgische...)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Aniway

Post by NeeNee »

^ De meeste jongeren hebben wel een studentenjob, maar dat is alleen in de zomer (hoeveel is het maximum nu? 35 dagen?) en daar verdien je geen fortuinen mee. Het is natuurlijk wel genoeg om een conventie te betalen, maar de meesten hebben ook nog andere hobbies waar ze geld aan willen besteden.

Soit, dit is een beetje erg off-topic... Publiceren jullie nog steeds geen artikels van Shueisha? Waarom is dat eigenlijk? Of ben ik nu weer te nieuwsgierig? :)

Post Reply