Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Conventies, meetings & berichten uit de actualiteit.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by nele »

(Terug van lang weggeweest, hallo!)

Ik ben op zoek naar Nederlandssprekende manga-tekenaars, liefst Belgen, voor een mogelijk TV-interview in het kader van een reportage over de populariteit van anime en manga in Vlaanderen. Idealiter mensen die er professioneel mee bezig zijn, maar iedereen die bv. manga-tekenles geeft zou al heel fijn zijn.

Moest je zo iemand kennen, of zelf zo iemand zijn, geef alsjeblieft zo snel mogelijk een seintje op nele dot noppe bij gmail. Dan stuur ik je door naar de programmamakers.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by Koen »

Ik heb dit topic gedeeld op Facebook, de enige die ik ken is Aimée de Jongh - maar die is natuurlijk al een tijdje 'breder' gegaan dan louter manga. http://www.iamshotaro.com/

Welkom terug trouwens, terug in België?
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by Gurenn »

Voor België ligt dat nogal moeilijk, er zijn er quasi geen die professioneel manga tekenen. In Nederland ook nauwelijks trouwens.

Er zijn in Nederland verscheidene doujinshigroepen die door manga geïnspireerde strips maken, maar (zoals eigen is aan doujinshi) is dit amateuristisch en niet op professionele basis. Bovendien zijn deze mensen wellicht niet zo geschikt om over de populariteit van manga in Vlaanderen te praten. België kent geen doujinshicirkels.

Ik vermoed dat dit gaat over de reportage van Koppen?

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by Fakie »

wanneer zal deze reportage plaatsvinden ?
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by nele »

Sorry voor de rijkelijk late reactie, en bedankt voor de suggesties!

De reportage is enkele dagen geleden uitgezonden op Koppen, en focust vooral op jonge fans en cosplay op Made in Asia: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2299509

Ben er zelf erg tevreden over. De journaliste laat de fans zelf aan het woord, en geeft gewoon toe dat ze fandom en anime nog niet helemaal snapt in plaats van at random "verklaringen" voor het gedrag van die rare mensen uit de lucht te plukken. Dat is behoorlijk verfrissend na sommige andere reportages over anime. Ook fijn dat ze duidelijk veel respect heeft voor de toewijding van fans. Klein oeps-moment in het begin wanneer men het heeft over hoe tof het is dat alle anime gratis op het internet staat, maar verder best knap.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by Saki »

Voor streamen zijn ook legale alternatieven de markt op gekomen, funimation heeft zijn eigen streaming service en Crunchyroll werkt ook al even met abbonementen voor 'legaal' te kijken.


De getoonde film schiet me even niet binnen, maar die is wel met NL subs uitgebracht

LukeVonPerrywinkle
Posts: 178
Joined: Tue Aug 29, 2006 19:12
Contact:

Re: Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by LukeVonPerrywinkle »

Wat mij vooral stoort aan deze 'documentaires' is dat de interviewer / de stem zich gedraagt dat alles zo vreemd is:

"Oei, wat gebeurt hier nu?" "Ik voel me hier niet thuis" "Dit is allemaal zo vreemd" "Deze 'community' is totaal anders dan mijn eigen leefwereld". Pfff... Elke keer dezelfde bullshit.

Dit staat zelfs los van cosplay of anime of manga. De media past hetzelfde trucje toe bij elke subcultuur of trend die ze even onder de loep nemen.
Saki wrote:De getoonde film schiet me even niet binnen, maar die is wel met NL subs uitgebracht
Howl's Moving Castle?




Wel een pluim dat ze 'Miss You' van Trentemoller op het einde hebben gespeeld.

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by nele »

Iets minder herhalingen van "vreemd" was inderdaad beter geweest, maar de dynamiek lijkt me hier toch een stuk anders dan in veel andere reportages. Ik vind het zelf puik dat ze toegeeft dat het "vreemd" lijkt omdat ze zelf geen insider is en er dus niet veel van weet. Ze legt de schuld voor het onbegrip als het ware bij zichzelf. Dat heb ik al heel veel journalisten anders zien doen - ze beweren vaak dat anime fandom vreemd lijkt omdat het inherent onbegrijpelijk en raar en "exotisch" is, in plaats van toe te geven dat het vreemd lijkt gewoon omdat ze er zelf niet veel over weten.
Voor streamen zijn ook legale alternatieven de markt op gekomen
Inderdaad, helaas is Animewow (getoond in de reportage) dat bij mijn weten niet. Crunchyroll was mogelijk minder risqué geweest :D If only om te vermijden dat iemand naar die reportage kijkt, iets mogelijk-niet-helemaal-legaal ziet, en anime-fans direct weer begint te herleiden tot alle discussies rond fansubs. Dat is altijd irritant.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Oproep: Belgische manga-tekenaars gezocht

Post by Saki »

LukeVonPerrywinkle wrote: Howl's Moving Castle?
Idd die film, heb ik hier zelfs liggen :p

De helden in piepshuim reportage vond ik anders ook nog wel cva en die van Lukas ook.

Met CC houden we trouwens de getoonde reportages bij op ons YT kanaal :p

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 26qUdv1LJW

Post Reply