Blogs?

Conventies, meetings & berichten uit de actualiteit.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Blogs?

Post by Koen »

We hebben het hier vaker over het feit dat fora al jaren aan het doodbloeden zijn. Mede door de opkomst van sociale media. Wat we vaak over het hoofd zien is dat fora ook verdwijnen door de toegankelijkheid van het bloggen. Vroeger kon je je discussie-ei kwijt op een forum, maar tegenwoordig kan iedereen aan de slag met wordpress om een eigen, persoonlijke blog te maken waar je op je eigen webstekkie je ei kwijt kan.

Toen ik rond de jaarwisseling op een Frans mangaforum waar ik al meer dan tien jaar geregistreerd ben, de traditionele ‘bilan’ topic checkte, merkte ik dat de leden geen superlange post meer neerpenden zoals in het verleden, maar dat er verschillende leden gewoon doorlinkten naar hun persoonlijke blog waar ze hun jaaroverzicht hadden online gezwierd. En dan vroeg ik me af of we in Vlaanderen en Nederland (persoonlijke) mangablogs hebben?

We hadden het in een ander topic al over de Vlaming en conventies. Maar hoe zit dat met bloggen? Bestaan er (persoonlijke) blogs over manga/anime/Japanse popcultuur in Vlaanderen/Nederland? Je hebt het ‘dagelijks ververste’ AniDay waar er once in a blue moon een nieuwspost verschijnt. En ik weet dat er ten tijde van Nana een skynetblog was over de manga, maar echt regelmatige geüpdatete blogs ken ik niet van Vlamingen/Nederlanders.

De Vlaming lijkt me nochtans wel wat te voelen voor bloggen, want er verschijnen legio ‘how to blog’ boeken in het Nederlands van meestal fashion/lifestyle bloggers, maar blogt ook de mangafan? Of misschien de cosplayer (wat meer in de lijn ligt van fashion/lifestyle)?

Ik ken eigenlijk geen bloggers die het over de Japanse popcultuur hebben, ook niet buiten ons taalgebied, maar die Franse forumposts deden me toch grote ogen trekken.
motivatiedip. help!

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Blogs?

Post by Bart »

Ik denk spontaan aan pietel, maar 't is al een tijdje (september 2013) geleden dat hij nog iets neerpende. Meest actief was hij bovendien in 2010.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Blogs?

Post by Gurenn »

Ik heb geen idee van de Franse scène, maar de Engelstalige blogging scene is al minstens sinds het begin van dit decennium aan het kenteren, ook dankzij sociale media. Nieuwe blogs houden het meestal niet lang vol en oudere blogs verdwijnen of posten minder frequent. Veel vroeger actieve bloggers zijn overgeschakeld op Twitter of zijn gewoon helemaal uit de community verdwenen.

Tegenwoordig moet alles snel gaan of mensen willen informatie passief ontvangen. Dan krijgen Facebookposts en tweets van een paar zinnen de voorkeur boven lange forumdiscussies en blogposts waarbij je tijd moet vrijmaken om die websites specifiek te gaan bezoeken. Wat dat passief ontvangen betreft, podcasts en vlogs zijn wel nog populair. Daarbij kunnen mensen immers andere dingen doen terwijl ze ernaar luisteren.

De grote, hele populaire blogs van vandaag de dag gebruiken voornamelijk afbeeldingen in combinatie met minder zinnen om de aandacht van de lezer vast te houden.

Wat de Vlaamse blogs betreft is het het vernoemen niet eens waard. Die die er zijn, zijn onbekend. Nederland heeft er ook maar een handvol. Cosplayers hebben zelden een blog. Meestal hebben die een Facebookpagina en/of een Tumblr-account.

EDIT: Nu ik eraan denk wil ik Star Crossed Anime Blog wel even onder de aandacht brengen. Dit is de blog van Peter Gels, een gekende persoon in de Nederlandse animescène. Zijn blog is actief en internationaal populair. Let wel dat dit alleen mogelijk is omdat hij (net als pietel voor zijn laatste post) in het Engels post.

Post Reply