Gurenn wrote: Wat het niet verklaart is waarom er nog geen actieve communities rond Naruto, Bleach en One Piece verschenen zijn, daar dat ook zeer populaire series zijn.
Een verklaring zou kunnen zijn dat de Engelstalige community in deze anime's al zo sterk gevestigd is dat Belgen er niet echt de drang toe voelen een Nederlandstalige te starten. Behalve dan misschien die Anime Fans groep op FB, waar alles van anime op gepost wordt. Nederlandstalige groepen voor specifieke titels ben ik nog niet tegengekomen. Ofwel pionierprobleem, het is nog nooit geprobeerd. Dan zou je eerder initiatief verwachten vanuit Nederland.
Gurenn wrote:Wat wel een vaststelling is die ik maak is dat de meeste actieve leden in PokéPlay of de Homestuck- & Hetalia-communities cosplayers zijn. De meeste actieve leden (of toch een aanzienlijk aantal) in de Sherlock-, Doctor Who-, Harry Potter & My Little Pony-communities zijn dat niet. Merk op dat de meeste communities waar vooral cosplayers actief zijn zich op franchises van Japanse makelij richten, alleen Homestuck is daar een vreemde eend in bijt.
Dit zou bevestigen dat de cosplay doelgroep vele malen makkelijker te bereiken is. Een hoopvol idee zou dan zijn, dat er nog een grote onaangeboorde doelgroep (weliswaar zeer versplintert) van niet-cosplayers is. Probleem met deze versplinterde doelgroepen: ze hebben geen besef van identiteit en er is een hoge kans dat zij hun hobby als een verlengstuk van gaming, collecties opbouwen of sterk westerse waarden zien. Wat dan weer de aantrekking tot een overdekte markt als FACTS zou verklaren.
Is de Sci-Fi community groter dan de community van Aziatische cultuur ?
Gurenn wrote:Wat Facebook betreft, het heeft onze levens en het internet (zie web 3.0) op een zodanige manier doordrongen dat het niet te vergelijken valt met wat eender welke social networking website in het verleden bereikt heeft.
Dit valt niet te betwijfelen, Facebook is reeds een merk dat in mensen hun geheugen staat gegrift. Er zijn natuurlijk weinig merken die zolang hebben meegedraaid zoals Coca-Cola. Echter, bij het gebrek aan echte rivalen, is FB momenteel een monopolist. Of Facebook tot de web 3.0 technologie behoort is moeilijk te zeggen, daarvoor verwijs ik naar de links hieronder. Enige bedreiging is dat ze geen controle hebben op het gebied van smartphones waar Android en Apple dominant zijn. Ik zie dan ook geen problemen opduiken totdat we overgaan naar web 4.0.
Ik ken het concept van web 3.0 niet volledig, dus heb ik wat opzoekwerk gedaan. (zie later)
Now, realizing that Facebook is a utility, it will only become obsolete if:
-It stops serving its core purpose(s)
-The problems it is designed to solve become irrelevant
-A new utility solves those problems with greater efficiency, and the added efficiencies outweigh the costs of switching. (RIP Myspace/Friendster/Xanga)
(referentie:
http://www.quora.com/Will-Facebook-beco ... in-5-years)
Informatie over Web 3.0, Web 2.0, Web 1.0
http://lifeboat.com/ex/web.3.0
Een theorie waarom google en facebook zouden kunnen verdwijnen:
http://www.forbes.com/sites/ericjackson ... 5-years/1/
In the Internet world, we’ve really had 3 generations:
Web 1.0 (companies founded from 1994 – 2001, including Netscape, Yahoo! (YHOO), AOL (AOL), Google (GOOG), Amazon (AMZN) and eBay (EBAY)),
Web 2.0 or Social (companies founded from 2002 – 2009, including Facebook (FB), LinkedIn (LNKD), and Groupon (GRPN)),
and now Mobile (from 2010 – present, including Instagram).
Definitie web 3.0 in het Nederlands:
Web 3.0 is in feite niets meer dan het logische vervolg op web 2.0. Het is de derde fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat hier om een trend. Web 2.0 behelst de verschuiving van een verzameling opzichzelfstaande websites, naar een interagerend speelveld. De gebruiker krijgt steeds meer het heft in eigen handen. Web 3.0 verwijst naar de verandering van de technologieën ‘onder de motorkap’ die ervoor zorgt dat al deze webapplicaties beter samenwerken en geïntegreerd kunnen worden.
Web 3.0 is bovendien gerelateerd aan (maar niet hetzelfde als) het Semantisch Web. Web 1.0 was het web van de documenten, Web 2.0 van de gegevens. Met de overgang naar Web 3.0 komt het Semantisch Web dichterbij: het web van gegevens wordt een web van betekenis.
(referentie:
http://www.frankwatching.com/archive/20 ... definitie/)
Gurenn wrote:Dat kan je ook aanhalen ja. F.A.C.T.S. en Abunai! zijn andere soorten evenementen, dus ze trekken andere soorten bezoekers. Dan ligt het misschien eerder aan de aard van het evenement en niet aan de nationaliteit van de bezoeker. Dat argument wordt versterkt door de vaststelling dat cosplayers uit België en Nederland wel gelijkaardig zijn. Die gaan met hetzelfde doel naar Abunai! als naar F.A.C.T.S. Niet-cosplayers gaan met een ander doel, dus het type persoon dat naar F.A.C.T.S. gaat heeft geen interesse in Abunai! en vice-versa.
Nu wil ik de vergelijkingen die Koen eerder maakte met andere interessesferen binnen België en Nederland niet vergeten, dat blijven interessante waarnemingen. Maar je mag ook niet vergeten dat de gemiddelde mangafan (die er op een bovengemiddeld niveau mee bezig is) niet in het plaatje van de gemiddelde Belg of Nederlander past.
...zal later nog iets toevoegen, nadat ik nog eens de posts heb bekeken...