Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Conventies, meetings & berichten uit de actualiteit.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Gurenn
Posts: 176
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Zelzate

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Gurenn »

Dat zijn interessante vergelijkingen en die geven zeker wel een globaal beeld van het verschil tussen Nederland en België/Vlaanderen. Als ik kijk naar andere landen (zoals het VK, de VS, Duitsland, ...) zie ik beide soorten conventies bestaan, zowel die die we in België als die die we in Nederland kennen. Is Vlaanderen dan uniek op dat vlak, gereserveerdheid? Vlamingen worden inderdaad als gereserveerder beschouwd dan Nederlanders, maar dat wordt ook gezegd over Britten in vergelijking met Amerikanen, terwijl die die conventies wel kennen.

Nog een merkwaardigheid die ik wil aanhalen; Belgen zouden meer gericht zijn op het kopen en verzamelen dan het meedoen aan activiteiten, maar toch hoor ik keer op keer van standhouders (met name die die figures en merchandise verkopen) dat Belgen minder uitgeven en minder impulsaankopen doen dan Nederlanders. Dat kan er mee te maken hebben dat het voor Nederlandse studenten wettelijk gezien veel gemakkelijker (en zelfs noodzakelijk, gezien het wegvallen van kindergeld en de hogere studiekosten) is dan voor Belgen om een bijbaantje te hebben, maar het blijft tegenstrijdig.

Nu goed, er kan pas een revolutie komen als een paar mensen het voortouw nemen. Geen reden om het op te geven dus. :wink:
Last edited by Gurenn on Thu Nov 20, 2014 21:02, edited 1 time in total.

Saki
Posts: 582
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Hoboken
Contact:

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Saki »

NeeNee wrote: De eerste vraag is simpel: je organiseert een meeting/kleine conventie en je wilt uiteraard dat er een beetje volk komt. Hoe doe je aan publiciteit? Je kunt natuurlijk posten op de forums en/of Facebook, maar wat is er daarnaast nog interessant om de aandacht te trekken?
Je zorgt in je communicatie dat je duidelijk bent waar het allemaal om draait. Zonder TE veel prijs te geven. Ook proberen de mensen niet onder te spammen. Klein vb van G&W: Ik hoef de spelregels van alle spellen die er gaan zijn niet op mijn dash te zien krijgen. Als ik er in geïnteresseerd ben, kom ik wel af. Het verhaal rond het spel ok, maar de regels moet ik nog niet weten.

Voor de Vlaamsche fans te bereiken heb je ene paar mogelijkheden. Mangaheuvel en game fora (9lives, 4gamers) zijn de enigste dingen die nog draaien in Vlaanderen. Je kan ook op NL fora reclame maken, ook daar zullen belgische groepjes zitten. Helaas loopt daar ook nog maar enkel Aniway en een stuiptrekkend Animewolken.
De beste manier om mensen te bereiken blijft mond-aan-mond reclame en peer pressure in mijn ogen. Een community starten lijkt me lastig, velen hebben geprobeerd maar uiteindelijk gefaald wegens een gebrek aan visie en professionaliteit. Aniway, awf en Mangaheuvel lopen dood door FB en mensen groeperen zich onderling in kleine groepjes op facebook. Wil je echt een hoop nieuwe mensen naar je events trekken. Moet je die kleine groeperingen infiltreren en van daaruit werken.

Tamara
Posts: 447
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Keijenborg

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Tamara »

Om weer even terug te komen op de verschillen: Roderick zegt het op Vlaamse beurzen zoals FACTS wel te merken. Hij omschrijft de Vlaamse beursbezoeker als een nors figuur met de hand stevig op de knip. Deze bezoeker is doelgericht op zoek naar koopwaar die aansluit op zijn/haar interesses, en heeft weinig interesse in sociale interactie. Cosplayers lijken dan weer meer op de doorsnee Nederlandse conbezoeker: vrolijker, socialer, de beurs is duidelijk een dagje uit voor hen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 3973
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Koen »

Gurenn wrote: Als ik kijk naar andere landen (zoals het VK, de VS, Duitsland, ...) zie ik beide soorten conventies bestaan, zowel die die we in België als die die we in Nederland kennen. Is Vlaanderen dan uniek op dat vlak, gereserveerdheid?
De landen die je aanhaalt - en Nederland mag je daar gerust bijrekenen - zijn natuurlijk wel veel groter en kunnen putten uit een grotere community. In Vlaanderen zal je ook wel beide soorten fans hebben, maar dan kleiner doordat we met zoveel minder zijn. En misschien is die 'actieve' groep (nog) niet groot genoeg om veel evenementen voor hen georganiseerd te krijgen.
Gurenn wrote: Nu goed, er kan pas een revolutie komen als een paar mensen het voortouw nemen. Geen reden om het op te geven dus. :wink:
Allerminst. Want je kan natuurlijk ook een mentaliteitswijziging aanleren of doorvoeren. Als er niemand het voortouw neemt zal er inderdaad niets gebeuren.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 3973
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Koen »

Saki wrote:De beste manier om mensen te bereiken blijft mond-aan-mond reclame en peer pressure in mijn ogen.
Ik denk dat dat bij een niche zoals de onze inderdaad nog gewoon het beste is. Het was ook wat ik zei over NL manga. Als iedere fan 2-3 nieuwe fans kon aanzetten tot het kopen van NL manga, dan was er een andere geschiedenis geschreven. Voor een kleine niche maakt dat kleine beetje immers al een enorm verschil.

Fora zijn ook niet echt meer van deze tijd. Die verdwaalde ziel die hier nog rondhangt zal het verschil niet maken, 9lives is nogal een harde, onvriendelijke community qua reclame, en 4G is dan weer niet zo groot. FB en sociale media hebben de rol van fora inderdaad overgenomen, maar in Vlaanderen ontbreekt inderdaad iets overkoepelends zoals AniWay dat is in Nederland.

Toen ik AniWay ontdekte was dat een forum met community, een tijdschrift, een informatiekanaal voor doujinshi cercles, cons, cosplay, uitgeverijen,… Dergelijk overkoepelend orgaan waarin alles gebundeld kwam op één site/forum is er in Vlaanderen nooit geweest.
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 176
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Zelzate

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Gurenn »

9Lives ontglipte me even idd, daar zit wrs de grootste community van niet-cosplayende anime- en mangafans in Vlaanderen, al lijkt die me ook gekrompen te zijn.

Nu goed, "Belgen hebben geen interesse in sociale interactie" kan niet het hele verhaal zijn. Fans van Doctor Who, Sherlock, Harry Potter, My Little Pony, Homestuck, Pokémon, ... hebben wel hun eigen actieve Facebookcommunities die regelmatig meetings organiseren in Vlaanderen. En dat zijn absoluut niet allemaal cosplayers daar.
Tamara wrote:Om weer even terug te komen op de verschillen: Roderick zegt het op Vlaamse beurzen zoals FACTS wel te merken. Hij omschrijft de Vlaamse beursbezoeker als een nors figuur met de hand stevig op de knip. Deze bezoeker is doelgericht op zoek naar koopwaar die aansluit op zijn/haar interesses, en heeft weinig interesse in sociale interactie. Cosplayers lijken dan weer meer op de doorsnee Nederlandse conbezoeker: vrolijker, socialer, de beurs is duidelijk een dagje uit voor hen.
Ik zou hem eens moeten vragen welke verschillen hij gemerkt heeft tussen bezoekers op Atsusacon en F.A.C.T.S., al zullen die zich voornamelijk uiten in het aantal cosplayers.
Last edited by Gurenn on Mon Nov 10, 2014 17:28, edited 1 time in total.

User avatar
yatagarasu
Posts: 133
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by yatagarasu »

Kan het niet zijn dat de Belgische niet-cosplayer zich minder identificeert met het grote plaatje ? De grote namen zijn hier wel bekend, Pokémon, Yu-gi-oh, manga's die te koop liggen in de Fnac. Maar uiteindelijk blijft iedereen een beetje ter plaatse rondtrappelen rond zijn favoriete titel (voor sommigen fetish). Misschien dat je Belgen nog wel kan overtuigen om zich met een specifieke titel bezig te houden. Zie Poképlay en sommige van de admins hebben waarschijnlijk betere aanleg voor PR. Ook niet te vergeten dat digital games van nature al viraler werken.

Dus misschien dat er hier gewoon veel meer drempels zijn om naar een algemeen niche-evenement te gaan waar 90 procent je onbekend is of niet interesseert. Je maat bladert misschien graag Kill la Kill online en die ene kennis is geïnteresseerd in yaoi. Maar krijg je ze mee naar een sociaal event ? De Belg kiest zijn verdeelautomaat, die niet te ver lopen is, en kiest dat ene knopje om te consumeren. Zijn blik drinkt hij in zijn eentje uit terwijl hij zich met zijn dagelijkse problemen bezig houdt.

Ik maak de vergelijking met bordspellen bij casual Belgen. "Ik ken dat spel niet, dus ik wil het niet spelen". Er zijn hier vele versplinterde groepjes maar geen overkoepelend orgaan, geen identificatie met Aziatische/Japanse cultuur. Op dat vlak hebben we ook onze geschiedenis niet mee. Ook de online groeperende cosplay heeft een tijdje geleden nog praktisch gecrasht na meloenforum. Na Saigen was er ook een crisis, om andere redenen. Vele groeperingen in het algemeen zijn ook gevoelig voor ontbinding bij het wegvallen van de oude kern. Een test die iedere groepering zal moeten doorstaan is wanneer Facebook "obsolete" geraakt en een nieuwe technologie FB voorbijstreeft, een wetmatigheid in de ICT.

NeeNee
Posts: 4161
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by NeeNee »

Tamara wrote:Om weer even terug te komen op de verschillen: Roderick zegt het op Vlaamse beurzen zoals FACTS wel te merken. Hij omschrijft de Vlaamse beursbezoeker als een nors figuur met de hand stevig op de knip. Deze bezoeker is doelgericht op zoek naar koopwaar die aansluit op zijn/haar interesses, en heeft weinig interesse in sociale interactie. Cosplayers lijken dan weer meer op de doorsnee Nederlandse conbezoeker: vrolijker, socialer, de beurs is duidelijk een dagje uit voor hen.
Dat wil toch niets zeggen? Zo loop ik ook rond in het winkelgedeelte van de FACTS, of zelfs in de dealerroom van Abunai. Een dealerroom is om te kopen, socialiseren doe je op andere delen van de conventie.

Het probleem is natuurlijk als er geen andere delen zijn... maar zelfs de FACTS had dit jaar een hele zaal gewijd aan niet-commerciële activiteiten, en die liep ook altijd goed vol. Het is dus niet zo dat iedereen alleen kwam om te kopen.

User avatar
Gurenn
Posts: 176
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Zelzate

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Gurenn »

yatagarasu wrote:Kan het niet zijn dat de Belgische niet-cosplayer zich minder identificeert met het grote plaatje ? De grote namen zijn hier wel bekend, Pokémon, Yu-gi-oh, manga's die te koop liggen in de Fnac. Maar uiteindelijk blijft iedereen een beetje ter plaatse rondtrappelen rond zijn favoriete titel (voor sommigen fetish). Misschien dat je Belgen nog wel kan overtuigen om zich met een specifieke titel bezig te houden. Zie Poképlay en sommige van de admins hebben waarschijnlijk betere aanleg voor PR. Ook niet te vergeten dat digital games van nature al viraler werken.

Dus misschien dat er hier gewoon veel meer drempels zijn om naar een algemeen niche-evenement te gaan waar 90 procent je onbekend is of niet interesseert. Je maat bladert misschien graag Kill la Kill online en die ene kennis is geïnteresseerd in yaoi. Maar krijg je ze mee naar een sociaal event ? De Belg kiest zijn verdeelautomaat, die niet te ver lopen is, en kiest dat ene knopje om te consumeren. Zijn blik drinkt hij in zijn eentje uit terwijl hij zich met zijn dagelijkse problemen bezig houdt.

Ik maak de vergelijking met bordspellen bij casual Belgen. "Ik ken dat spel niet, dus ik wil het niet spelen". Er zijn hier vele versplinterde groepjes maar geen overkoepelend orgaan, geen identificatie met Aziatische/Japanse cultuur. Op dat vlak hebben we ook onze geschiedenis niet mee. Ook de online groeperende cosplay heeft een tijdje geleden nog praktisch gecrasht na meloenforum. Na Saigen was er ook een crisis, om andere redenen. Vele groeperingen in het algemeen zijn ook gevoelig voor ontbinding bij het wegvallen van de oude kern. Een test die iedere groepering zal moeten doorstaan is wanneer Facebook "obsolete" geraakt en een nieuwe technologie FB voorbijstreeft, een wetmatigheid in de ICT.
Kan een reden zijn en verklaart zeker waarom er wel actieve communities voor Pokémon, Homestuck en Hetalia zijn. Wat het niet verklaart is waarom er nog geen actieve communities rond Naruto, Bleach en One Piece verschenen zijn, daar dat ook zeer populaire series zijn.

Wat wel een vaststelling is die ik maak is dat de meeste actieve leden in PokéPlay of de Homestuck- & Hetalia-communities cosplayers zijn. De meeste actieve leden (of toch een aanzienlijk aantal) in de Sherlock-, Doctor Who-, Harry Potter & My Little Pony-communities zijn dat niet. Merk op dat de meeste communities waar vooral cosplayers actief zijn zich op franchises van Japanse makelij richten, alleen Homestuck is daar een vreemde eend in bijt.

Wat Facebook betreft, het heeft onze levens en het internet (zie web 3.0) op een zodanige manier doordrongen dat het niet te vergelijken valt met wat eender welke social networking website in het verleden bereikt heeft. Facebook kan pas voorbijgestreeft raken als er een alternatief verschijnt dat alles dat Facebook doet minstens even goed kan én als er een manier is om je contacten e.d. van Facebook makkelijk naar de opvolger te importeren (en als je weet dat iedereen dat zal doen). Anders wil niemand de overstap maken. Als Facebook immers als nut heeft om contacten te onderhouden heeft het voor niemand zin over te stappen naar een alternatief als je die contacten daar niet meer hebt, ook als is dat alternatief op technisch vlak zoveel beter.
NeeNee wrote:
Tamara wrote:Om weer even terug te komen op de verschillen: Roderick zegt het op Vlaamse beurzen zoals FACTS wel te merken. Hij omschrijft de Vlaamse beursbezoeker als een nors figuur met de hand stevig op de knip. Deze bezoeker is doelgericht op zoek naar koopwaar die aansluit op zijn/haar interesses, en heeft weinig interesse in sociale interactie. Cosplayers lijken dan weer meer op de doorsnee Nederlandse conbezoeker: vrolijker, socialer, de beurs is duidelijk een dagje uit voor hen.
Dat wil toch niets zeggen? Zo loop ik ook rond in het winkelgedeelte van de FACTS, of zelfs in de dealerroom van Abunai. Een dealerroom is om te kopen, socialiseren doe je op andere delen van de conventie.

Het probleem is natuurlijk als er geen andere delen zijn... maar zelfs de FACTS had dit jaar een hele zaal gewijd aan niet-commerciële activiteiten, en die liep ook altijd goed vol. Het is dus niet zo dat iedereen alleen kwam om te kopen.
Dat kan je ook aanhalen ja. F.A.C.T.S. en Abunai! zijn andere soorten evenementen, dus ze trekken andere soorten bezoekers. Dan ligt het misschien eerder aan de aard van het evenement en niet aan de nationaliteit van de bezoeker. Dat argument wordt versterkt door de vaststelling dat cosplayers uit België en Nederland wel gelijkaardig zijn. Die gaan met hetzelfde doel naar Abunai! als naar F.A.C.T.S. Niet-cosplayers gaan met een ander doel, dus het type persoon dat naar F.A.C.T.S. gaat heeft geen interesse in Abunai! en vice-versa.

Nu wil ik de vergelijkingen die Koen eerder maakte met andere interessesferen binnen België en Nederland niet vergeten, dat blijven interessante waarnemingen. Maar je mag ook niet vergeten dat de gemiddelde mangafan (die er op een bovengemiddeld niveau mee bezig is) niet in het plaatje van de gemiddelde Belg of Nederlander past.
Last edited by Gurenn on Mon Nov 10, 2014 17:53, edited 1 time in total.

User avatar
yatagarasu
Posts: 133
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by yatagarasu »

Image
Gurenn wrote: Wat het niet verklaart is waarom er nog geen actieve communities rond Naruto, Bleach en One Piece verschenen zijn, daar dat ook zeer populaire series zijn.


Een verklaring zou kunnen zijn dat de Engelstalige community in deze anime's al zo sterk gevestigd is dat Belgen er niet echt de drang toe voelen een Nederlandstalige te starten. Behalve dan misschien die Anime Fans groep op FB, waar alles van anime op gepost wordt. Nederlandstalige groepen voor specifieke titels ben ik nog niet tegengekomen. Ofwel pionierprobleem, het is nog nooit geprobeerd. Dan zou je eerder initiatief verwachten vanuit Nederland.
Gurenn wrote:Wat wel een vaststelling is die ik maak is dat de meeste actieve leden in PokéPlay of de Homestuck- & Hetalia-communities cosplayers zijn. De meeste actieve leden (of toch een aanzienlijk aantal) in de Sherlock-, Doctor Who-, Harry Potter & My Little Pony-communities zijn dat niet. Merk op dat de meeste communities waar vooral cosplayers actief zijn zich op franchises van Japanse makelij richten, alleen Homestuck is daar een vreemde eend in bijt.

Dit zou bevestigen dat de cosplay doelgroep vele malen makkelijker te bereiken is. Een hoopvol idee zou dan zijn, dat er nog een grote onaangeboorde doelgroep (weliswaar zeer versplintert) van niet-cosplayers is. Probleem met deze versplinterde doelgroepen: ze hebben geen besef van identiteit en er is een hoge kans dat zij hun hobby als een verlengstuk van gaming, collecties opbouwen of sterk westerse waarden zien. Wat dan weer de aantrekking tot een overdekte markt als FACTS zou verklaren.

Is de Sci-Fi community groter dan de community van Aziatische cultuur ?

Gurenn wrote:Wat Facebook betreft, het heeft onze levens en het internet (zie web 3.0) op een zodanige manier doordrongen dat het niet te vergelijken valt met wat eender welke social networking website in het verleden bereikt heeft.


Dit valt niet te betwijfelen, Facebook is reeds een merk dat in mensen hun geheugen staat gegrift. Er zijn natuurlijk weinig merken die zolang hebben meegedraaid zoals Coca-Cola. Echter, bij het gebrek aan echte rivalen, is FB momenteel een monopolist. Of Facebook tot de web 3.0 technologie behoort is moeilijk te zeggen, daarvoor verwijs ik naar de links hieronder. Enige bedreiging is dat ze geen controle hebben op het gebied van smartphones waar Android en Apple dominant zijn. Ik zie dan ook geen problemen opduiken totdat we overgaan naar web 4.0.

Ik ken het concept van web 3.0 niet volledig, dus heb ik wat opzoekwerk gedaan. (zie later)

Now, realizing that Facebook is a utility, it will only become obsolete if:

-It stops serving its core purpose(s)
-The problems it is designed to solve become irrelevant
-A new utility solves those problems with greater efficiency, and the added efficiencies outweigh the costs of switching. (RIP Myspace/Friendster/Xanga)
(referentie: http://www.quora.com/Will-Facebook-beco ... in-5-years)


Informatie over Web 3.0, Web 2.0, Web 1.0
http://lifeboat.com/ex/web.3.0

Een theorie waarom google en facebook zouden kunnen verdwijnen:
http://www.forbes.com/sites/ericjackson ... 5-years/1/

In the Internet world, we’ve really had 3 generations:

Web 1.0 (companies founded from 1994 – 2001, including Netscape, Yahoo! (YHOO), AOL (AOL), Google (GOOG), Amazon (AMZN) and eBay (EBAY)),
Web 2.0 or Social (companies founded from 2002 – 2009, including Facebook (FB), LinkedIn (LNKD), and Groupon (GRPN)),
and now Mobile (from 2010 – present, including Instagram).


Definitie web 3.0 in het Nederlands:
Web 3.0 is in feite niets meer dan het logische vervolg op web 2.0. Het is de derde fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat hier om een trend. Web 2.0 behelst de verschuiving van een verzameling opzichzelfstaande websites, naar een interagerend speelveld. De gebruiker krijgt steeds meer het heft in eigen handen. Web 3.0 verwijst naar de verandering van de technologieën ‘onder de motorkap’ die ervoor zorgt dat al deze webapplicaties beter samenwerken en geïntegreerd kunnen worden.

Web 3.0 is bovendien gerelateerd aan (maar niet hetzelfde als) het Semantisch Web. Web 1.0 was het web van de documenten, Web 2.0 van de gegevens. Met de overgang naar Web 3.0 komt het Semantisch Web dichterbij: het web van gegevens wordt een web van betekenis.

(referentie: http://www.frankwatching.com/archive/20 ... definitie/)

Image
Gurenn wrote:Dat kan je ook aanhalen ja. F.A.C.T.S. en Abunai! zijn andere soorten evenementen, dus ze trekken andere soorten bezoekers. Dan ligt het misschien eerder aan de aard van het evenement en niet aan de nationaliteit van de bezoeker. Dat argument wordt versterkt door de vaststelling dat cosplayers uit België en Nederland wel gelijkaardig zijn. Die gaan met hetzelfde doel naar Abunai! als naar F.A.C.T.S. Niet-cosplayers gaan met een ander doel, dus het type persoon dat naar F.A.C.T.S. gaat heeft geen interesse in Abunai! en vice-versa.

Nu wil ik de vergelijkingen die Koen eerder maakte met andere interessesferen binnen België en Nederland niet vergeten, dat blijven interessante waarnemingen. Maar je mag ook niet vergeten dat de gemiddelde mangafan (die er op een bovengemiddeld niveau mee bezig is) niet in het plaatje van de gemiddelde Belg of Nederlander past.
...zal later nog iets toevoegen, nadat ik nog eens de posts heb bekeken...

User avatar
Gurenn
Posts: 176
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Zelzate

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Gurenn »

yatagarasu wrote:
Gurenn wrote: Wat het niet verklaart is waarom er nog geen actieve communities rond Naruto, Bleach en One Piece verschenen zijn, daar dat ook zeer populaire series zijn.


Een verklaring zou kunnen zijn dat de Engelstalige community in deze anime's al zo sterk gevestigd is dat Belgen er niet echt de drang toe voelen een Nederlandstalige te starten. Behalve dan misschien die Anime Fans groep op FB, waar alles van anime op gepost wordt. Nederlandstalige groepen voor specifieke titels ben ik nog niet tegengekomen. Ofwel pionierprobleem, het is nog nooit geprobeerd. Dan zou je eerder initiatief verwachten vanuit Nederland.
Die Engelstalige communities zijn idd al sterk gevestigd, maar dat geldt ook voor de hieronder vernoemde communities. En een Engelstalige community biedt maar beperkte mogelijkheden tot IRL interactie.
yatagarasu wrote:
Gurenn wrote:Wat wel een vaststelling is die ik maak is dat de meeste actieve leden in PokéPlay of de Homestuck- & Hetalia-communities cosplayers zijn. De meeste actieve leden (of toch een aanzienlijk aantal) in de Sherlock-, Doctor Who-, Harry Potter & My Little Pony-communities zijn dat niet. Merk op dat de meeste communities waar vooral cosplayers actief zijn zich op franchises van Japanse makelij richten, alleen Homestuck is daar een vreemde eend in bijt.

Dit zou bevestigen dat de cosplay doelgroep vele malen makkelijker te bereiken is. Een hoopvol idee zou dan zijn, dat er nog een grote onaangeboorde doelgroep (weliswaar zeer versplintert) van niet-cosplayers is. Probleem met deze versplinterde doelgroepen: ze hebben geen besef van identiteit en er is een hoge kans dat zij hun hobby als een verlengstuk van gaming, collecties opbouwen of sterk westerse waarden zien. Wat dan weer de aantrekking tot een overdekte markt als FACTS zou verklaren.

Is de Sci-Fi community groter dan de community van Aziatische cultuur ?
Jawel, althans zeker in Vlaanderen. Vergelijk het aantal bezoekers van Antwerp Convention maar eens met dat van Atsusacon.
yatagarasu wrote:
Gurenn wrote:Wat Facebook betreft, het heeft onze levens en het internet (zie web 3.0) op een zodanige manier doordrongen dat het niet te vergelijken valt met wat eender welke social networking website in het verleden bereikt heeft.


Dit valt niet te betwijfelen, Facebook is reeds een merk dat in mensen hun geheugen staat gegrift. Er zijn natuurlijk weinig merken die zolang hebben meegedraaid zoals Coca-Cola. Echter, bij het gebrek aan echte rivalen, is FB momenteel een monopolist. Of Facebook tot de web 3.0 technologie behoort is moeilijk te zeggen, daarvoor verwijs ik naar de links hieronder. Enige bedreiging is dat ze geen controle hebben op het gebied van smartphones waar Android en Apple dominant zijn. Ik zie dan ook geen problemen opduiken totdat we overgaan naar web 4.0.

Ik ken het concept van web 3.0 niet volledig, dus heb ik wat opzoekwerk gedaan. (zie later)

Now, realizing that Facebook is a utility, it will only become obsolete if:

-It stops serving its core purpose(s)
-The problems it is designed to solve become irrelevant
-A new utility solves those problems with greater efficiency, and the added efficiencies outweigh the costs of switching. (RIP Myspace/Friendster/Xanga)
(referentie: http://www.quora.com/Will-Facebook-beco ... in-5-years)


Informatie over Web 3.0, Web 2.0, Web 1.0
http://lifeboat.com/ex/web.3.0

Een theorie waarom google en facebook zouden kunnen verdwijnen:
http://www.forbes.com/sites/ericjackson ... 5-years/1/

In the Internet world, we’ve really had 3 generations:

Web 1.0 (companies founded from 1994 – 2001, including Netscape, Yahoo! (YHOO), AOL (AOL), Google (GOOG), Amazon (AMZN) and eBay (EBAY)),
Web 2.0 or Social (companies founded from 2002 – 2009, including Facebook (FB), LinkedIn (LNKD), and Groupon (GRPN)),
and now Mobile (from 2010 – present, including Instagram).


Definitie web 3.0 in het Nederlands:
Web 3.0 is in feite niets meer dan het logische vervolg op web 2.0. Het is de derde fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat hier om een trend. Web 2.0 behelst de verschuiving van een verzameling opzichzelfstaande websites, naar een interagerend speelveld. De gebruiker krijgt steeds meer het heft in eigen handen. Web 3.0 verwijst naar de verandering van de technologieën ‘onder de motorkap’ die ervoor zorgt dat al deze webapplicaties beter samenwerken en geïntegreerd kunnen worden.

Web 3.0 is bovendien gerelateerd aan (maar niet hetzelfde als) het Semantisch Web. Web 1.0 was het web van de documenten, Web 2.0 van de gegevens. Met de overgang naar Web 3.0 komt het Semantisch Web dichterbij: het web van gegevens wordt een web van betekenis.

(referentie: http://www.frankwatching.com/archive/20 ... definitie/)

Image
Web 3.0 slaat er hier op dat Facebook het internet zodanig heeft doordrongen dat het op veel websites geïntegreerd is. Op veel websites kan je tegenwoordig inloggen met je Facebook-account.

User avatar
yatagarasu
Posts: 133
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by yatagarasu »

Femke wrote:- Flyeren op andere conventies of gerelateerde events
- Reclame maken op andere fora, zoals Aniway
- Facebook pagina en website onderhouden en deze pagina ook duidelijk noteren op de flyer
- In de stad (+omgeving) waar het doorgaat mss posters hangen, zodat lokale mensen aangesproken worden. Of flyers leggen in bepaalde zaken (zoals frituren, winkels, dagbladhandelaar, ...) waar het event doorgaat.

Zo :) Ik denk dat ik nu wel de belangrijkste opgesomd heb :wink: Sommige zijn wel iets te duur (zoals de posters) voor een klein event. Maar flyeren en zoveel mogelijk publiciteit maken online, vind ik een must.
Ik zou wat verder gaan dan fora en Facebook. Er zijn nog heel wat andere kanalen die weliswaar minder gebruikt worden. Google+ / Youtube.
Twitter vind ik dan weer een kanaal waar je moeilijk reclame kan maken.
Dan kan je je afvragen welke kanalen er veel gebruikt worden in België, kom je toch op Facebook uit.
Als je je afvraagt,waar gaat iemand gaan zoeken die in Aziatische zaken geïnteresseerd is ? Die tikt waarschijnlijk iets specifieks in zoals "manga", "Yu-gi-oh" of "cardgames", "cosplay". Het schijnt dat er steeds meer interesse is in Koreaanse / Japanse drama's. Dus dan denk ik dat je op sociale media/ fora je moet gaan toespitsen op sleutelwoorden. Aangezien ik niet snel "Aziatische cultuur" zou intikken.
Ook de mainstream sleutelwoorden niet onderschatten. "Pokémon", "Nintendo". Die woorden worden niet meer direct geassocieerd met Aziatische cultuur.

Volgende woorden zijn mainstream geraakt:

Pokémon ****
Mario ***
Nintendo ***
Zelda **
Cosplay * (Hoewel deze casuals kan afschrikken)
Samurai *
Ninja *
Avatar *
Anime (binnen de niche)
Manga (binnen de niche)
Dragonball **
Death Note **
Naruto **
Yakuza
Katana


Een kruisbestuiving-woord

Magic / Mtg
Comic
Kill Bill

Evergreen franchises
Pokemon, Mario, Final fantasy, Persona, Dragon Quest

Vul aan als er iemand nog weet.

Update van het Vlaamse gebruik: 1 - Facebook 2 - Google+ 3- Linked In (Twitter staat pas op 5)

Saki
Posts: 582
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Hoboken
Contact:

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Saki »

Maar wat is je doelgroep?

*Casual Manga lezer
*Hardcore Manga lezer
*Casual Anime kijker
*Hardcore Anime kijker
*Geïnteresseerde in Japanse/Aziatische cultuur
*Verslaafde aan de Japanse/Aziatische cultuur
*Casual tabletop gamer
*Hardcore tabletop gamer
*Open-minded let's try it for once person
*Casual cosplayer
*attention cosplayer
*competitive cosplayer
*quality cosplayer

Om maar een klein onderscheid te geven al.

Dan moet je zien dat je de content van je event relevant maakt voor de (combinatie) van doelgroepen die je wil aanspreken.
Met ATP boren we een zeer brede doelgroep aan maar mensen die maar in 1 van de subgroepen zitten worden afgeschrikt door de andere.

Iemand die geen tabletop games speelt, ga je niet naar Gent krijgen om daar gewoon te zitten.

Mensen die zich niet met AniManga bezig houden ga je ook niet zien omdat ze niet al te veel hebben om met de rest over te praten.

ATP leunt meer aan bij hardcore AniManga gebruikers met een affiniteit voor tabletop games.
Saigen en CosplayCloud zitten eerder vol met Casual en attention cosplayers.
BeCosplay heeft dan meer quality en competitive cosplayers

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by lambardi2 »

Weet nog dat bij mijn eerste conventie minder volk was dan een gemiddele bioscoop zaal, de laatste keer dat ik geweest ben kon ik over de koppen lopen.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

NeeNee
Posts: 4161
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by NeeNee »

Ja, er zijn er behoorlijk veel grote tegenwoordig. Maar dat maakt het ook niet gemakkelijker om volk te trekken, want mensen hebben nu meer keuze.

Post Reply