Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Conventies, meetings & berichten uit de actualiteit.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by NeeNee »

Het forum is een beetje dood. Tijd om nog eens wat nieuwe discussies te lanceren.

De eerste vraag is simpel: je organiseert een meeting/kleine conventie en je wilt uiteraard dat er een beetje volk komt. Hoe doe je aan publiciteit? Je kunt natuurlijk posten op de forums en/of Facebook, maar wat is er daarnaast nog interessant om de aandacht te trekken?

Het is vooral de bedoeling om een beetje te brainstormen, dus laat je niet afschrikken als je idee een beetje bizar lijkt. :mrgreen:

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Bart »

Van wat ik me uit 'Haruhi' herinner: adverteren in konijnenpakjes.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by NeeNee »

En waar moeten we dat dan precies gaan doen? :mrgreen:

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Femke »

- Flyeren op andere conventies of gerelateerde events
- Reclame maken op andere fora, zoals Aniway
- Facebook pagina en website onderhouden en deze pagina ook duidelijk noteren op de flyer
- In de stad (+omgeving) waar het doorgaat mss posters hangen, zodat lokale mensen aangesproken worden. Of flyers leggen in bepaalde zaken (zoals frituren, winkels, dagbladhandelaar, ...) waar het event doorgaat.

Zo :) Ik denk dat ik nu wel de belangrijkste opgesomd heb :wink: Sommige zijn wel iets te duur (zoals de posters) voor een klein event. Maar flyeren en zoveel mogelijk publiciteit maken online, vind ik een must.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Gurenn »

Eerst moet je bepalen wie je doelpubliek is (interesses, leeftijd, regio, geslacht) en uitzoeken hoe je die doelgroep kunt aanspreken en waar je die kunt bereiken.
Met flyer.be kan je gratis flyers bestellen. Gratis posters zijn ook nog een optie geweest, maar ik weet niet of die terugkomen.
http://www.flyer.be/benl/gratis-affiche ... tekaartjes
En deze dan verspreiden op plaatsen waar je doelpubliek komt, zowel online als in real life.

Voor meetings moet je je specifiek op een bestaande community richten of, indien die nog niet bestaat, eerst een community oprichten, want een hoop wildvreemden bij elkaar krijgen om gezamenlijk iets te doen lukt niet. En duidelijk maken wat het doel van de meeting is, anders gaat er niemand heen die nog niet bekend is met de groep (en veel mensen die er wel bekend mee zijn mis je dan ook).

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by NeeNee »

^ Mja, maar waar bereik je gemakkelijk manga & animefans? Je hebt de forums, conventies, en eventueel stripwinkels... Voor de rest wordt het moeilijk omdat het een groep is die je offline amper tegenkomt.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Koen »

Ik denk dat Femke de belangrijkste heeft opgesomd. De community is gekend, en je weet waar ze te vinden, dus je daar op richten. En je eigen kennissenkring of netwerk aanspreken.
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Gurenn »

NeeNee wrote:^ Mja, maar waar bereik je gemakkelijk manga & animefans? Je hebt de forums, conventies, en eventueel stripwinkels... Voor de rest wordt het moeilijk omdat het een groep is die je offline amper tegenkomt.
Ik wou dat ik het wist. Manga- en animefans (m.u.v. cosplayers) zijn in Vlaanderen niet verenigd zoals ze dat in Nederland zijn dankzij AniWay, wat het een moeilijk bereikbaar publiek maakt. Je hebt nog zaken zoals de Outpost waar aanzienlijk wat fans komen waar je flyers en posters kunt afgeven en Archonia verstuurt ook jaarlijks Atsusaconflyers mee met hun bestellingen, maar dat is het wel zo'n beetje.

Ideaal is als je zoals F.A.C.T.S. en Made in Asia grote posters kunt laten ophangen op verscheidene plaatsen waar veel mensen komen in alle provinciehoofdsteden van België, maar kleine events hebben daar gewoon geen budget voor.
Koen wrote:Ik denk dat Femke de belangrijkste heeft opgesomd. De community is gekend, en je weet waar ze te vinden, dus je daar op richten. En je eigen kennissenkring of netwerk aanspreken.
Eigenlijk is de community niet gekend, tenzij je zoals eerder gezegd tevreden bent met enkel cosplayers. En Mangaheuvel trekt, met alle respect, veel te weinig fans aan om er veel reclame te kunnen maken. Zelfs Facebook heeft voor zover ik weet geen groep met meer leden die zich niet specifiek op cosplay richt.
AniWay trekt bijlange niet zoveel Belgen. Kan zijn omdat het een Nederlands forum is, maar eigenlijk zijn Belgen in het algemeen niet zo forum-minded als Nederlanders. Zal ook wel zijn omdat ze een stuk minder discussie-minded zijn. En Nederlanders krijg je voor een conventie al maar beperkt naar België, laat staan voor een kleiner event.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Koen »

Gurenn wrote:Eigenlijk is de community niet gekend,
Maar is er in de eerste plaats al een voedingsbodem voor een community in Vlaanderen? Community als in mensen die willen samenkomen om activiteiten rond hun hobby uit te voeren? Geen idee he, gewoon een vraag die ik me stel.

Ik ga er altijd vanuit dat AniWay en conventies er in Nederland zijn gekomen omdat Nederlanders meer ondernemingszin hebben dan Vlamingen, maar misschien is er in Vlaanderen gewoon geen voedingsbodem. Het enige waarin wij meer uitblonken was de manga-uitgeverijen, maar dat is natuurlijk ook onze stripcultuur.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by NeeNee »

Er zaten toch 40.000 man op de FACTS. Die komen natuurlijk niet allemaal voor manga/anime, maar aan interesse voor niche hobby's is er dus zeker geen gebrek.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Koen »

Maar er is toch een wezenlijk verschil tussen de 'beursachtige' FACTS, MIA, JE enerzijds en de activiteitencons van Nederland (zeggen jullie altijd ;-))
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by NeeNee »

^ Ja, maar dat verschil zit 'm niet in de doelgroep. Het is waar dat Belgen vooral grote beurzen gewend zijn terwijl er in Nederland een cultuur is van meer activiteitgerichte conventies, maar het doelpubliek is in beide gevallen hetzelfde. De meeste mensen die bereid zijn naar het buitenland te reizen gaan ook naar allebei.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Koen »

NeeNee wrote:maar het doelpubliek is in beide gevallen hetzelfde
Maar misschien wilt dat doelpubliek van manga/anime fans in Vlaanderen vooral zaken kopen/verzamelen en in Nederland vooral dingen 'doen' rond hun hobby? Geen idee, er zou eens onderzoek naar gedaan moeten worden. Maar zelfs voor onderzoek krijg je de Vlaamse fan niet gemobiliseerd...
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Gurenn »

Koen wrote:
Gurenn wrote:Eigenlijk is de community niet gekend,
Maar is er in de eerste plaats al een voedingsbodem voor een community in Vlaanderen? Community als in mensen die willen samenkomen om activiteiten rond hun hobby uit te voeren? Geen idee he, gewoon een vraag die ik me stel.

Ik ga er altijd vanuit dat AniWay en conventies er in Nederland zijn gekomen omdat Nederlanders meer ondernemingszin hebben dan Vlamingen, maar misschien is er in Vlaanderen gewoon geen voedingsbodem. Het enige waarin wij meer uitblonken was de manga-uitgeverijen, maar dat is natuurlijk ook onze stripcultuur.
Interessante vraagstelling. Ik hóóp dat die voedingsbodem er is, want als die er niet is heb ik Atsusacon de afgelopen paar jaar voor niets georganiseerd.

Nu is het niet zo dat er een genetisch verschil zit tussen Belgen en Nederlanders dat ervoor zorgt dat je in elk land een uiterste hebt, maar door invloed van de omgeving zit er idd een verschil in de algemene tendens. Doch zijn er zeker wel mensen die willen samenkomen om iets met hun hobby te doen in Vlaanderen, en ik mag er vanuit gaan dat die zich niet beperken tot de leden van Mangaheuvel. Ik kan me ook niet voorstellen dat er geen mensen zijn die bij gebrek aan mensen met dezelfde interesses in hun omgeving anderen met dezelfde interesses willen leren kennen. 't Is alleen de vraag of dat er uiteindelijk genoeg zijn om een community te vormen en een (duurdere) conventie te kunnen financiëren.

Die initiatieven in Nederland zijn er idd omdat Nederlanders meer ondernemingszin hebben, ook buiten de otakuscène. En dat beperkt zich niet tot conventies en AniWay, kijk maar naar initiatieven als MangaKissa en de talloze doujinshigroepen. In Vlaanderen heb je letterlijk nul doujinshigroepen en hetgene dat het dichtst in de buurt komt van AniWay is NipponZasshi, een webzine. Je hebt wel een paar cosplayinitiatieven, maar dat valt eraan te wijten dat cosplay intrinsiek een expressieve hobby is. Anime en manga zijn dat niet. Die manga-uitgeverijen zijn er idd door de stripcultuur, maar ook omdat Vlaanderen dankzij Wallonië meeliftte met de enorme Franse mangamarkt.

Daar valt ook gelijk weer een verschil op. Je zou de AniWay-community kunnen vergelijken met CosplayCloud. En je hebt in Nederland BAGGER, een community die zich specifiek richt op events en meetings in de noordelijke provincies omdat deze afgelegen en dunbevolkt zijn en omdat er voorheen weinig te doen was. Hier kan je een analogie leggen met CosplayShelter, een community in Vlaanderen sinds een paar maand die zich om dezelfde redenen specifiek op Limburg richt. Dat Limburgers in vergelijking met de Noord-Nederlanders lang niet zoveel te klagen hebben door veel kortere afstanden en veel goedkopere OV-kosten in België moet je even negeren, daarover klagen lijkt weer iets typisch Belgisch te zijn.

De overeenkomsten hier duiden wederom op communities in Nederland die zich op anime, manga en de Japanse popcultuur in het algemeen richten terwijl de Vlaamse communities zich specifiek op cosplay richten. Andere events en meetings die niet rond cosplay draaien zoals de Japanse filmmiddag Irasshai! van NipponZasshi of de events en meets van AnimeToPlay trekken nog maar zeer weinig mensen. Betekent dit dat er in Vlaanderen enkel maar interesse is voor cosplay? Niet noodzakelijk, je moet het met de tijdsgeest zien. AniWay en de oudere Nederlandse conventies en communities zijn ontstaan rond de eeuwwisseling, een tijd waarin nauwelijks gecosplayd werd. Zo is daar toen al een community zonder cosplayers ontstaan. De Vlaamse communities en Atsusacon zijn ontstaan op het moment dat cosplay hoogtij vierde in Vlaanderen. En als je de huidige situatie bekijkt verschillen we plots niet meer zoveel van Nederland. in Nederland worden tegenwoordig ook bijna alleen maar cosplaymeetings georganiseerd. Je had in Vlaanderen in de jaren 2000 wel Club Sakura, maar die hebben nooit reclame gemaakt behalve word-of-mouth, dus daar is geen community kunnen vormen. Op het Noxa-forum werden animemeetings georganiseerd, maar gezien dat geen animeforum is is de doelgroep maar beperkt bereikt. Van beide initiatieven heb ik dan ook pas gehoord toen ze al inactief waren.

Ook interessant is dat de non-cosplayactiviteiten op Nederlandse conventies ook niet zoveel cosplayers trekken. Dat betekent dus dat Belgische cosplayers niet noodzakelijk veel van Nederlandse cosplayers verschillen. Het enige verschil is dat Nederlandse conventies ook non-cosplayers hebben die aan deze activiteiten meedoen, terwijl een Belgische conventie zoals Atsusacon die bezoekers maar zeer beperkt trekt.

Waarom trekken de non-cosplay events dan zo weinig bezoekers? Simpel, het doelpubliek weet niet dat ze bestaan. De moeilijkheid die Atsusacon ook heeft is dat de meeste bezoekers enkel bekend zijn met Belgische beurzen en iets gelijkaardigs verwachten. Iemand die iets als F.A.C.T.S. wil raakt dus teleurgesteld op Atsusacon. Iemand die F.A.C.T.S. niks vindt en liever iets als Atsusacon zou zien weet echter niet dat Atsusacon is wat het is. Die denkt dat alle conventies zoals F.A.C.T.S. zijn en geeft bijgevolg geen enkele conventie nog een kans.
Koen wrote:
NeeNee wrote:maar het doelpubliek is in beide gevallen hetzelfde
Maar misschien wilt dat doelpubliek van manga/anime fans in Vlaanderen vooral zaken kopen/verzamelen en in Nederland vooral dingen 'doen' rond hun hobby? Geen idee, er zou eens onderzoek naar gedaan moeten worden. Maar zelfs voor onderzoek krijg je de Vlaamse fan niet gemobiliseerd...
Ja, da's ook weer zoiets. Hoe voer je onderzoek naar een community die er niet is? Hoe bereik je deze mensen?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 46: Volk trekken voor meetings/conventies

Post by Koen »

Je kan het ook ruimer bekijken. De Boekenbeurs. Waarom gaat de Vlaming naar de Boekenbeurs? In eerste instantie gewoon om boeken te kopen, en in tweede instantie ook nog wat auteurs (bij voorkeur BV’s) te spotten en een handtekening vragen. Workshops, debatten, prijsuitreikingen, dat zijn niet de activiteiten die in het nieuws komen of waardoor de Vlaming naar de Boekenbeurs wordt getrokken.

Naaien en handwerk is weer helemaal in. Maar zijn daar bijeenkomsten van? Nog nooit iets over gehoord. Je leert dat uit een boek of je volgt een cursus, maar je gaat geen theekransjes houden met andere naaisters.

Als ik op Nederlandse schrijffora zie hoeveel schrijfgroepen er bestaan, samenkomen om elkaars werk te lezen, te evalueren, te bekritiseren (uiteraard, het zijn Nederlanders ;))… Dat heb je in Vlaanderen nauwelijks. Allesbehalve op die schaal.

Samenhokken om samen activiteiten te doen. Zit dat in de Vlaming zijn bloed? Geen idee. Ik denk het niet. Want dan moeten we ons vanonder de kerktoren wagen.
motivatiedip. help!

Post Reply