Discussie nr. 8: De ideale conventie

Conventies, meetings & berichten uit de actualiteit.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by NeeNee »

pietel wrote:
Koen wrote:In Nederland zijn er tig conventies die de Japanse popcultuur proberen uit te dragen. In Vlaanderen heb je er eigenlijk… geen. Je hebt wel FACTS maar dat is toch meer scifi dan japanime… Waarom hebben de Nederlanders er zoveel en de Vlamingen zo weinig? Zijn wij lui? Hechten wij minder belang aan samenhorigheidsgevoel? Hebben wij teveel mogelijkheden in Wallonië/Frankrijk? Dat is alvast een eerste stelling.
Om even hierop in te gaan.
Ik denk dat de drijvende krachten achter de grote Hollandse conventies mensen zijn die al jaren bezig zijn met hun hobby. Omdat er in vroegere tijden geen nederlandse markt was, en de internethype ook nog maar net begon, gaat het hier over enkelingen die volledig afhankelijk waren van geïmporteerde Amerikaanse producten. Omdat Engelse conventies en winkels een moeilijk en duur alternatief bieden, hebben deze mensen zich geëngageerd om zelf dingen in Nederland op te starten: conventies, winkels, tijdschriften, doujinshi. Doorheen de jaren is zo de basis gevormd van een Nederlandse community.
Dezelfde mensen in Vlaanderen die al jaren in het wereldje zitten, hebben anime leren kennen dankzij Club Dorothée, en kopen al jaren hun manga van de Franse markt. Zij zijn tevreden met de Franse conventies en winkels, die gemakkelijker bereikbaar zijn. Het is pas sinds de grote anime/manga internetboost dat een nieuwe generatie Vlaamse fans zich bekeerde. Ik voorspel in Vlaanderen een even grote populariteit voor conventies. We hebben enkel een generatie achterstand.

Het samenhorigheidsgevoel is niet typisch hollands, maar ze hebben wel meer ondernemerszin. Daarmee dat ze ook sneller een nieuw groot evenement tot leven roepen.
Ik denk dat de Vlamingen op dit moment ook gewoon heel erg meedrijven met beide markten.

Ik bedoel, als je een conventie in Brussel hebt, en een paar net over de grens in Nederland en Frankrijk, en nog eentje in Gent ook al gaat het niet alleen over manga, waarom zou je dan nog nieuwe maken? Er zijn er al genoeg. Ik sluit natuurlijk niet uit dat het ooit nog eens gebeurt, maar ik geloof niet dat er op moment echt nood aan is.

Bovendien wordt er vrij weinig onderscheid gemaakt tussen de Vlaamse en Nederlandse Nederlandstalige mangascene. Veel Vlamingen op Nederlandse fora en omgekeerd, gemengde doujinshi-cirkels, en we gaan ook gewoon naar dezelfde evenementen. De vraag "Waarom organiseren Vlamingen geen conventies?" kan dan misschien op dezelfde manier beantwoord worden als de vraag "Waarom geven Nederlanders geen manga uit?": Waarom zouden we? De anderen doen het al.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by barbapapa »

Mijn ideale conventie : een tweedehands Japanse manga-winkel. :P

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Koen »

Goede posts, pietel. Leerrijk ook qua visie op NL/VL... Zou wel eens kunnen kloppen. Vlamingen hebben het veel 'gemakkelijker' gehad via de Franse 'import'.

Ik heb ook altijd gelezen dat je op de Franse conventies zeker als Belg geen goede zaken kunt doen qua manga. In België mag er 20% korting gegeven worden (die sommige winkels systematisch toepassen) en in Frankrijk slechts 5% waardoor Franse manga's in België vaak goedkoper zijn dan in Frankrijk - ook al ligt de 'officiële' Belgische prijs soms hoger...
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Brook500 »

Koen wrote:Goede posts, pietel. Leerrijk ook qua visie op NL/VL... Zou wel eens kunnen kloppen. Vlamingen hebben het veel 'gemakkelijker' gehad via de Franse 'import'.

Ik heb ook altijd gelezen dat je op de Franse conventies zeker als Belg geen goede zaken kunt doen qua manga. In België mag er 20% korting gegeven worden (die sommige winkels systematisch toepassen) en in Frankrijk slechts 5% waardoor Franse manga's in België vaak goedkoper zijn dan in Frankrijk - ook al ligt de 'officiële' Belgische prijs soms hoger...
Heb hetzelfde verhaal ooit eens gehoord. Zoals je zegt hebben wij het als belg vele makkelijker dan de fransen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by NeeNee »

Je moet sowieso geen nieuwe manga kopen op conventies, tenzij in bulk.

Maar met tweedehands of koopjes kun je wel goede zaken doen, en die vind je in de gewone winkels niet. Of toch niet in dezelfde hoeveelheden.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Jarus »

Ben zelf nog nooit naar een conventie geweest.
Is het het waard en kan je er veel manga kopen voor redelijke prijzen??
En is mangakissa nog het bezoekenwaard als dat aanwezig is op een conventie??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Brook500 »

Jarus wrote:Ben zelf nog nooit naar een conventie geweest.
Is het het waard en kan je er veel manga kopen voor redelijke prijzen??
Op conventies kun je manga's vinden voor interessante prijzen. In Made In Asia bijvoorbeeld kon je voor een bepaald aantal manga's prijsvermindering krijgen.
En dan heb je nog Japan Expo: bij enkele staanplaatsen gaven ze dezelfde actie als in MIA & heb zelf manga's gekochtn in pakkets van 2 maar voor de prijs van 1.
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Jarus »

hmm oke dus ik kan veilig stellen dat het goed pruimen is kwa manga aankopen :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Brook500 »

Jarus wrote:hmm oke dus ik kan veilig stellen dat het goed pruimen is kwa manga aankopen :D
Niet alleen manga maar ook anime DVD's & waarschijnlijk ook CD's & andere goodies. Ik heb hetzelfde bij de Kaze-stand gezien & ik heb toen Garden Of Sinners gebotst, die ik met andere DVD's voor een zacht prijsje kun kopen.
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Jarus »

ooowww wat verlang ik toch eens een keer naar een conventie.
Maar eerst andere zaken op een rijtje zetten en dan komt de rest vanzelf.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Brook500 »

Als ik een goede tip mag geven, dan kun je best naar conventie in België & Frankrijk gaan omdat die goedkoper zijn dan die van Nederland.
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Jarus »

hmm ja maar om meer dan 4 a 5 uur te moeten reizen zie ik niet zo snel zitten :(
Maar ja ergens lijkt het me wel dubbel en dwars waard.
dit word wel eventje overwegen wat ik ga doen.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by NeeNee »

Conventies in Frankrijk en Brussel zijn alleen voor wie Frans leest, want iets anders vind je er niet.

Als je Engels zoekt, kun je beter naar Nederland gaan.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Jarus »

oke nederland word het dus hahaha.
Of misschien toch een keertje iets bij jullie :D
heb ik misschien de kans om iemand van hier te ontmoeten :lol:
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by NeeNee »

Waar woon je ergens? Als het redelijk in het zuiden is, kun je misschien naar Abunai komen (over twee weken).

Of anders naar de FACTS in Gent in oktober.
Last edited by NeeNee on Thu Sep 09, 2010 20:55, edited 1 time in total.

Post Reply