tips gevraagd

Adressen, links & tweedehands verkoop.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

KuroNeko
Posts: 33
Joined: Fri Dec 09, 2005 10:19

tips gevraagd

Post by KuroNeko »

Het is al lang geleden dat ik hier op bezoek was. De laatste 8 jaar vrijwel alleen met werk bezig geweest - niet gezond maar geen keuze. Gelukkig wel wat tijd gehad om wat manga te kopen, maar lezen was er zelden bij. Anime koop ik al jaren niet meer, laatst dat ik er mee bezig was, ging het over de verkoop van mijn bejaarde laserdisc collectie - nog via dit forum als ik me goed herinner. :D Nu ben ik een tijdje uit (zoals gezegd, teveel werken kan flink ongezond zijn :( ) en maakte ik een inventaris van mijn collectie op. Ik merk dat ik geen zin heb om mijn anime collectie te herbekijken - de interesse is er gewoon niet meer - en ook wat manga reeksen mogen opgeruimd, evenals een collectie vintage fanzines en magazines, figures enz.

Kortom, ik stop er mee, op enkele interessante manga reeksen na.

Omdat ik al een ouwe knar ben en al meer dan 35 jaar verzamel, is het wel een heleboel. Bijv. meer dan 300 DVD titels (en een reeks is 1 titel) uit USA, Frankrijk en Japan, dat verkoop je niet even tussendoor.

Ik heb hier en op het Aniway forum wat posts gelezen en gemerkt dat er niet zoveel users meer zijn. Gelukkig bestaan de fora nog wel. Maar ik heb de community dus heel lang niet gevolgd.
Vandaar dat ik graag jullie advies wil inwinnen. Wat is tegenwoordig de beste plaats om mijn collectie te verkopen? Ik hoop niet eBay - heb ik heel slechte ervaringen mee. En hoe zouden jullie het aanpakken een grote collectie zo snel mogelijk te verkopen? Willen kopers een foto van elke individuele DVD en manga, dan heb ik niet alleen een heleboel werk, maar ook een hosting probleem - ik kan dan bijna beter een speciale website opzetten (ben geen held in html). Kortom, ik hoor graag van jullie wat jullie in mijn plaats zouden doen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: tips gevraagd

Post by Koen »

Je collectie willen kortwieken en dan merken hoeveel verlies je er op doet... Het pijnlijkste moment van elke verzamelaar ;)

Spijtig genoeg heb ik niet echt goede tips... Buiten er wat buzz rond proberen te maken zodat mensen jou vinden ipv dat jij op zoek moet gaan naar kopers. En hopen dat één iemand gewoon een grote batch afneemt...
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: tips gevraagd

Post by mangazot »

Alle mogelijke advertentiesites: kapaza, catawiki, tweedehands.net, tweedehands.be, koopjeskrant, locanto, marktplaats, hannelore, marktplaza.... Ik gebruik er zestien.

Alle mogelijke forums.
Mogelijkheden voor strips, anime, film, tekenfilm. Je dvd's en manga's kunnen dus op erg verschillende fora worden geplaatst: filmliefhebbers en boekenliefhebbers.

Zoek op welke forums er interesse kan zijn voor wat je aanbiedt.
Bijv.: Gen Barrevoets in Horishima. Interessegroepen: strips, manga, tweede wereldoorlog, japan, japanse cultuur, hiroshima, oorlog in de Pacific, atoombom, oorlog, geschiedenis ...

Ja, het is even zoeken.

Probeer per groep te verkopen: dus: reeksen als een geheel, niet per stuk.

Controleer ook de prijzen eens, dat je je niet laat afzetten (ik geef 10 piek voor de hééle verzameling, komop, jo, je bent direct vanaf, ik rij direct de vrachtwagen voor 8) )
Image

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: tips gevraagd

Post by Saki »

Denk dat Gilles wel interesse kan hebben in een bulk aankoop :p

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: tips gevraagd

Post by NeeNee »

Klopt. Gilles (MrXarnus op het forum) heeft een eigen winkeltje voor tweedehands manga en dergelijke: https://gdcstore.be/

Als je vooral van je spullen af wilt en het niet erg vindt om er niet te veel voor te krijgen, dan kun je misschien beginnen met eens te vragen of hij interesse heeft.

KuroNeko
Posts: 33
Joined: Fri Dec 09, 2005 10:19

Re: tips gevraagd

Post by KuroNeko »

Bedankt voor jullie tips tot zover. Ik hou het adres van Gilles alvast bij. Daarnaast was ik van plan Aniway en DVDanime.net (Franstalig) fora te gebruiken. Met korte advertenties op de klassieke 2dehands sites, hoewel ik daar niet zoveel van verwacht. Het moet een beetje beheersbaar blijven.

Koen, indien ik mijn collectie hier ook wil aanbieden, hoe zie jij dat het liefst gebeuren? Aniway bijvoorbeeld heeft in zijn gebruiksvoorwaarden staan dat het niet op een winkel mag lijken (qua hoeveelheid), ik zal daar dus ook eerst moeten vragen of en hoe het mag.

Misschien wat meer specifieke vragen. Waarbij ik jullie opinie maar ook jullie ervaring wil aanspreken.

- De hele lijst DVD/manga/magazines enz. in 1 keer, of per individuele titel, of per kleinere groepjes? Ikzelf zou het zonde vinden als mensen telkens opnieuw verzendkosten moeten betalen als ze iets interessants zien - want als ik alles individueel moet gaan verkopen, moet ik 300+ advertenties op meerdere sites bijhouden, dat gaat niet. Dus moet het dan met telkens een tiental advertenties per keer. Niet efficient, maar als de kopers dit willen...

- Vinden kopers het OK als er geen individuele foto van elke DVD is, maar bijv. een foto van enkele tientallen samen?

- Als ik de hele lijst publiceer, is een titel en land van herkomst (USA, Japan, Frankrijk - altijd subbed versies) voldoende of willen de kopers weten welke firma het uitbracht en welke productnummer er op staat? Ik kan me voorstellen dat er meerdere releases geweest zijn, maar hoeveel/welke details willen jullie weten? Ik zal mijn huidige lijst zeker moeten bijwerken, maar dan graag in 1 keer :D

- Als het allemaal nogal uitgebreid moet, is het wellicht het makkelijkst het hele zwik op een website te tonen, en in de advertenties daarnaar te verwijzen. Let wel, geen webwinkel, gewoon een lijst van titels met evtl. gegevens en een foto, met eventueel wat groepering voor easy browsing. Hosting kan ik wel voor zorgen via mijn provider, maar hebben jullie een ideetje hoe ik dit als webdesign leek aanpak - zijn er standaard voorbeelden die je gewoon hoeft in te vullen? Of zouden jullie eerder ergens een foto hoster zoeken? Ik heb hier geen ervaring mee, en zal wel zelf rondzoeken, maar ik wil graag weten wat jullie als koper er van verwachten, zodat ik daaraan tegemoet kan komen.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: tips gevraagd

Post by Saki »

Gwn een Google Sheet (Excel) met volgende gegevens

Soort (anime/Manga/figure)
Naam vd reeks
Omschrijving (Episode 1-24/Volumes 2-4)
Prijs

Probeer reeksen te bundelen per medium

Je kan dan gewoon de link plaatsen en verkochte zaken doorstrepen/in een rode kleur zetten. Zo zien potentiële kopers ook dat je al wel dingen hebt verkocht en hoef je geen forum posts op verschillende plekken updaten telkens je iets verkoopt.

Houd je advertentie plaatsen initieel beperkt, plaats eerst de excel op fora en onderhoud daar de reacties voor een week of twee.

Gooi de restanten dan in onderhoudbare delen op 2de handssites, Facebook groepen kunnen ook werken.

Maar er is imo niets irritanter dan te liggen bieden op plaats X, en de veiling met jouw winnend bod dan teniet zien gaan omdat er meer geboden werd op plaats Y. (Heb zo al leuke boardgames onder mijn neus zien voorbijgaan)

Foto's zijn voor mij geen must, meerdere items op 1 kan gerust, zorg wel dat ze duidelijk zijn.

Ik begin nu zelf ook wel interesse te krijgen :p

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: tips gevraagd

Post by NeeNee »

Voor de manga zijn groepsfoto's zeker voldoende (zorg wel dat de taal erbij staat).

Voor de rest zou ik het om te beginnen ook vrij bondig houden en er gewoon bijzetten dat als mensen meer details willen (welke uitgave of weet ik veel), ze het maar moeten vragen.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: tips gevraagd

Post by mangazot »

Een GOOGLE Sheet? Ik hou mijn te verkopen boeken gewoon bij in een Word-document.
Zelfs een gewoon txt-document met Kladblok (Wordpad) voldoet.
Google zou ik echt afraden.

Per titel/reeks/anders?
Het ene sluit het andere niet uit.
Je kunt hetzelfde boek los vermelden, en de hele reeks, enz.
Bijv/
Akira 4
- Je kunt zowel een prijs maken voor wie Akira 4, los koopt, als voor wie de hele Akira-reeks koopt, als voor wie - bijv. - als van Otomo koopt, als voor wie alle manga koopt, als voor wie de Akira-manga + anime koopt. Etc.
Een advertentie voor het ene sluit een adverntie voor het andere niet uit.

Wat ik niet zou doen, is een prijs maken voor alleen maar Akira 4. Dus geen losse boekjes. Dat zou gewoon veel te veel werk vragen, en ik denk dat belangstellenden toch de reeks in z'n geheel zouden willen.

Natuurlijk: als iemand bijv de groep Akira-manga + anime koopt, kan niemand achteraf nog de groep Akira-manga kopen. Dat spreekt vanzelf.
Image

KuroNeko
Posts: 33
Joined: Fri Dec 09, 2005 10:19

Re: tips gevraagd

Post by KuroNeko »

Google Sheet, prima idee! Ik ga nog een heleboel werk hebben om dit allemaal te verwerken, en toch een aantal foto's te maken, en vooral om prijzen te bepalen... Ik doe mijn best om dit zo snel mogelijk te regelen, even geduld Saki :)

Nog 1 vraagje. Mijn reguliere DVD edities - single volumes, en die Franse edities in hele goedkope dun kartonnen boxen - heb ik gethinpackt. Maken DVD verzamelaars hier een probleem van? Echte speciale boxen, collector edities enz. heb ik wel in de originele DVD doosjes bewaard.

KuroNeko
Posts: 33
Joined: Fri Dec 09, 2005 10:19

Re: tips gevraagd

Post by KuroNeko »

Mangazot, ik wil inderdaad per reeks verkopen. Ik wil niet zitten blijven met halve reeksen. Google Sheet heb ik even bekeken en is erg handig vind ik, je kan iedereen er leesrecht op geven, niemand kan er wijzigingen op aanbrengen, en ik hoef niet iedereen voortdurend updates te sturen of een hosting voor het Word of Excel document te vinden, dat is er zo al. Ik zal een begin maken, en de link hier posten, dan mogen jullie betatester spelen :lol:

Overigens, hoe zou jij de prijs van iets bepalen, dat niet meer verkrijgbaar is? Er zijn wel een heleboel van de oude reeksen opnieuw op DVD uitgebracht maar wat als dat niet het geval is, of het is een speciale editie (bijv. de twee Book DVD boxen van Cardcaptor Sakura) die nu enkel nog als normale editie bestaat?

Als ik op Amazon zoek, kom ik in de USA uit, maar die prijzen zullen kopers hier niet willen betalen. Ook Ebay is niet noodzakelijk een betrouwbare bron.

Ik wilde het meeste bij Archonia en Amazon.fr, Fnac en andere Franse winkels zoeken, maar een eerste aanzet toont dat bij Archonia nogal wat niet meer gelist staat... Franse prijzen zal wel lukken, maar Japanse en USA imports... ik denk dat ik maar wat hoofdpijnpilletjes klaarzet :mrgreen:

Voor tijdschriften en fanzines (iemand nog in JAMM geinteresseerd? 8) ) zal ik het wel redden met de beproefde nattevingermethode :D

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: tips gevraagd

Post by mangazot »

Ik kijk naar:
- de prijs die ik er zelf voor heb betaald
- catawiki
- kapaza
- zoeken via een zoekmachine met toevoeging "prijs" of "prix" of "price" in het zoekveld

Google sheet? Zou ik nooit doen. Dan is Google de baas van jouw gegevens. Google Sheert/Drive/Docs gebruiken is de slechtste raad die je je kunt voorstellen. De zogenaamde flexibiliteit levert niets op, (als je met Google S werkt, werk je gewoon gratis als typist voor Google),

WANT:
als iemand iets wilt kopen via internet: altijd via e-mail afhandelen, en in de e-mail duidelijk vermelden wat je verkoopt voor welke prijs en welke voorwaarden. Advertenties kunnen verouderen, of zelf buiten je medeweten om worden veranderd.
Stel de klant altijd voor om het bij jou te komen bekijken/ophalen. Dat vind ik nog het beste systeem. Dat heeft minder kans op problemen achteraf.
Nooit iets opsturen voor het geld op je rekening staat. Dat bemoeilijkt de verkoop, maar dat moet je erbij nemen.

Het gemakkelijkst is eigenlijk voor de hele hap één prijs te maken of zo, en naar de tweedehandswinkels trekken en kijken of ze het geheel willen overnemen. Dan krijg je misschien weinig, maar het is wel in één keer weg. Het lijkt me wel het best dat je eerst even telefoneert.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: tips gevraagd

Post by Koen »

Zoals Saki al zei lijkt het handigst om het gewoon op Google Drive te gooien en een read-only link te plaatsen. Een txt-bestandje zou volstaan maar dan moet je voor je eigen hosting zorgen, is omslachtig als het gewoon in de cloud kan.

Hier hebben wij geen regels omtrent verkoop. Zolang je de mensen niet oplicht mag hier alles lol. ;)

De eerste Aniways of illustere Vlaemsche of Nederlandse fanzines interesseren me idd wel. Maar gebruik ons gerust als bèta-testers om alles eens te bekijken ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: tips gevraagd

Post by NeeNee »

Vraag om te beginnen de prijs die je er graag voor wilt hebben. Als het teveel is merk je dat vanzelf wel, en dan kun je ze altijd nog laten zakken.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: tips gevraagd

Post by mangazot »

Koen wrote:Zoals Saki al zei lijkt het handigst om het gewoon op Google Drive te gooien en een read-only link te plaatsen. Een txt-bestandje zou volstaan maar dan moet je voor je eigen hosting zorgen, is omslachtig als het gewoon in de cloud kan.
Je kunt altijd je lijst te koop hier in de rubriek "tips gevraagd" zetten, of een nieuw onderwerp maken, en daarna daarnaar linken. De

De link naar dit commentaar is
viewtopic.php?f=14&t=1779&p=54955#p54955

De link naar dit onderwerp is
viewtopic.php?f=14&t=1779

Die links vind je gewoon door te rechtsklikken op de titel van het commentaar of de link, en dan Eigenschappen te kiezen.
Het is allemaal heel eenvoudig.

Google is in feite moeilijker. Het is echt niet nodig. Het maakt mensen wijs dat Google nodig is, maar dat is helemaal het geval niet. Bovendien is het niet veilig.
Image

Post Reply