MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Adressen, links & tweedehands verkoop.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by The Donkey »

MangaKissa Floor wrote:@the Donkey: We hebben een GO spel, wordt regelmatig gespeeld, maar er is niet altijd iemand die het kan spelen. Maar mocht je een keer zin hebben en van het hoge noorden willen afreizen, kan ik kijken of er iemand samen wil spelen.;)
ah klinkt goed, als ik een keer die kant op moet zal ik het ff doorgeven:)

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Fakie »

Gurenn wrote:
MangaKissa Floor wrote:@Gurenn: Misschien zelf opzetten? En wie weet: misschien gaat MangaCafé France (in Parijs nu) op een gegeven moment uitbreiden richting Vlaanderen?
Haha, ik heb al genoeg werk aan de conventie, ik kan niet alles zelf opzetten. De vraag is voor wie ik het nog doe als niemand interesse heeft. :P

MangaCafé France zie ik niet uitbreiden met Nederlandse en Engelse manga, de Vlaamse/Nederlandse markt is simpelweg insignificant in vergelijking met de Franse. Zelf mangabeurzen in het tweetalige Brussel slagen er niet in dezelfde service te bieden aan de Nederlandstalige bezoeker.



denk je dan dat het aan de interesse ligt,
of slaan NL mangas gewoon niet zo aan ... of ... :?:
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by NeeNee »

^ Nl-manga worden gewoon niet meer uitgegeven. Maar ik denk dat Gurenn het over de interesse in Vlaanderen in het algemeen heeft. Er zijn weinig lokale initiatieven, en de meesten die echt interesse tonen, hebben zich waarschijnlijk al bij Nederlandse of Franstalige kringen aangesloten.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Gurenn »

^ Pretty much, ik weet bijvoorbeeld van een Belgische vrijwilliger bij MangaKissa af.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by yatagarasu »

NeeNee wrote:^ Nl-manga worden gewoon niet meer uitgegeven. Maar ik denk dat Gurenn het over de interesse in Vlaanderen in het algemeen heeft. Er zijn weinig lokale initiatieven, en de meesten die echt interesse tonen, hebben zich waarschijnlijk al bij Nederlandse of Franstalige kringen aangesloten.
Ik kan mis zijn maar manga is hier volgens mij gewoon niet bekend genoeg in Vlaanderen. Behalve misschien een Death Note en een Dragon Ball. En de anime die op de buis geweest zijn natuurlijk. Ik geloof wel dat er een aantal Engelstalige/Franstalige lezers zijn. De vraag is hoe je die groep kan activeren buiten mangaheuvel.

En er zouden hier toch een paar privé-bezitters moeten zijn die een paar manga (al is het maar dat ene boekje waar ze maar mee verveeld zitten) zouden willen uitlenen voor een Vlaams doel ? Ik zou mijn beperkte collectie direct uitlenen. Het gebrek aan initiatief is wel schrijnend ja. Als je dat wilt tackelen moet je in Gent beginnen (lijkt me een goede basis om te beginnen). Een mangabib met tijdelijke exemplaren op zichzelf is in mijn ogen weinig aantrekkelijk om te onderhouden als je geen nevenactiviteiten doet.

Zoals je zegt zijn er weinig lokale initiatieven, dus dan zal er ooit iemand een initiatief moeten nemen en een fysieke actie moeten uitvoeren.

Het eerste wat je nodig hebt is tijd.
Ik denk dat een aansluiting bij een bestaande vereniging het voordeligst is.

Dus wat een mangabib betreft. De toegankelijkheid zou beperkt zijn tot bepaalde evenementen. Of je moet al over een permanent lokaal kunnen beschikken.
Dit is een voorbeeld van wat onze Waalse vrienden doen.

Créé en 2003, le Kotmanga est une Kot-à-Projet de l'UCL.

Son but est de promouvoir la culture du manga et de l'Asie, en particulier le Japon.

Il gère une mangathèque de près de 3500 tomes et organise de nombreuses activités culturelles.

Le Kotmanga a pour but de promouvoir la culture du manga et de l'Asie, en particulier le Japon. Nos activités, qui s'adressent autant aux néophytes qu'aux amateurs, se veulent les plus diversifiées possibles et comprennent, notamment, des projections de films, des initiations gastronomiques et artistiques, etc. Parallèlement, notre mangathèque compte près de 3500 volumes, disponibles à la location lors de nos permanences qui ont lieu du lundi au vendredi entre 13h00 et 14h00 et du lundi au vendredi de 18h30 à 20h.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by NeeNee »

^ Ik denk dat manga hier eigenlijk nog iets bekender is dan in Nederland, aangezien we op zijn minst een uitgebreidere stripcultuur hebben.

Iets bekender dan vrijwel onbekend is natuurlijk nog altijd niet veel. En nu de Nederlandstalige uitgeverijen ermee kappen, zie ik het eerlijk gezegd ook niet direct verbeteren.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Koen »

NeeNee wrote:^ Ik denk dat manga hier eigenlijk nog iets bekender is dan in Nederland, aangezien we op zijn minst een uitgebreidere stripcultuur hebben.
Dat denk ik ook, het is van in den beginne de verkoop in Nederland die (nog meer) slabakt - gedeeltelijk door een moeilijke verdeling maar ook gewoon door die stripcultuur van de Belg.

Het gebrek aan initiatieven in Vlaanderen ligt eerder bij het gebrek aan ondernemingszin in het algemeen dan aan een mindere bekendheid van manga.
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Tamara »

Het gebrek aan initiatieven in Vlaanderen ligt eerder bij het gebrek aan ondernemingszin in het algemeen dan aan een mindere bekendheid van manga.
Yep, in dit geval is de vraag niet zozeer of het haalbaar is, maar of er genoeg gekken zijn om het haalbaar te maken. Zoals Floor al zei draait de Kissa volledig op vrijwilligers en donateurs, en dat is nu eenmaal de enige manier om een initiatief als dit levensvatbaar te maken. Maar het is tegelijkertijd ook wat het zo leuk maakt. Het is net zoals met conventies, doujinshicirkels en AniWay: je bent als fan niet alleen maar aan het consumeren, je zet iets neer waar je met z'n allen van kunt genieten, en draagt zo op een positieve manier bij aan de identiteit van het fandom.

Maar eerlijk is eerlijk, hier iets beginnen is waarschijnlijk makkelijker dan in Vlaanderen. Hier hebben we al een circa 15 jaar oude kapstok waar nieuwe initiatieven aangehangen kunnen worden. Daarom had de Kissa al gelijk een plekje: er waren meerdere conventies waar ze elke keer konden staan. Vanuit daar konden ze donateurs werven en een eigen stekkie huren.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Gurenn »

Nederland heeft ook de concurrentie van beurzen als F.A.C.T.S., Made in Asia en Japan Expo niet. Alle nieuwe initiatieven in België worden onvermijdelijk met die bekende beurzen vergeleken en bijgevolg wordt een conventie door velen enkel beoordeeld op de grootte van de dealerroom omdat ze niet bekend zijn met het concept van een échte conventie (wat toch grappig blijft, want zelfs op Atsusacon vond je met gemak meer Engelse manga dan op heel Made in Asia. Alleen wat het oog ziet telt, I guess). En tja, dan kan geen enkele Nederlandstalige animeconventie het winnen, al helemaal niet als ze ook duurder zijn dan die beurzen (wat eigenlijk wel noodzakelijk is om het betaalbaar te houden).

Voor Atsusacon krijg ik steeds meer behoorlijk veel interesse van alleenstaande artiesten, eigenlijk zelfs meer dan ik er op Nederlandse conventies zie staan. Maar dat betreft dan gewoon artwork en tekeningen, geen doujinshi (en ook geen groepen van artiesten). Ik vraag me af hoe dat verschil ontstaan is.

In tegenstelling tot het gebrek aan ondernemingszin heb ik de laatste 2-3 jaar de interesse in meetings wel zien exploderen, al betreft het dan enkel cosplaymeetings. De laatste CosplayCloudmeeting had tegen de 150 aanwezigen, ik geloof niet dat een Nederlandse meeting daar al in de buurt van is geweest als het geen speciaal event betrof. Ik weet niet helemaal zeker waar het aan ligt. Aan kortere afstanden alvast niet, Vlaanderen mag dan wel kleiner zijn dan Nederland, maar de Randstad heeft op een kleinere oppervlakte toch meer inwoners dan heel Vlaanderen. Mogelijk speelt het goedkopere openbaar vervoer mee, het feit dat hier heel wat minder jongeren met een bijbaan zijn (waardoor ze dus meer tijd hebben) en dat meetings hier voornamelijk via Facebook georganiseerd worden, wat het makkelijker maakt een groot publiek te bereiken dan via het Aniwayforum.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Tamara »

Voor Atsusacon krijg ik steeds meer behoorlijk veel interesse van alleenstaande artiesten, eigenlijk zelfs meer dan ik er op Nederlandse conventies zie staan. Maar dat betreft dan gewoon artwork en tekeningen, geen doujinshi (en ook geen groepen van artiesten). Ik vraag me af hoe dat verschil ontstaan is.
Goede vraag... Ik vermoed dat het weer een verschil in ondernemingsgeest is. Om met meerdere mensen één boekje te maken, moet je je aan deadlines houden, geld bij elkaar leggen voor de eerste boekjes, kritisch zijn tegenover elkaars werk... Ook is de kans groot dat de leden niet allemaal in dezelfde regio wonen, dus goed kunnen communiceren is essentieel. Voor een hobby is het best zwaar werk. Ook in dit geval moet je gek genoeg zijn om er aan te beginnen XD
In tegenstelling tot het gebrek aan ondernemingszin heb ik de laatste 2-3 jaar de interesse in meetings wel zien exploderen, al betreft het dan enkel cosplaymeetings. De laatste CosplayCloudmeeting had tegen de 150 aanwezigen, ik geloof niet dat een Nederlandse meeting daar al in de buurt van is geweest als het geen speciaal event betrof. Ik weet niet helemaal zeker waar het aan ligt. Aan kortere afstanden alvast niet, Vlaanderen mag dan wel kleiner zijn dan Nederland, maar de Randstad heeft op een kleinere oppervlakte toch meer inwoners dan heel Vlaanderen. Mogelijk speelt het goedkopere openbaar vervoer mee, het feit dat hier heel wat minder jongeren met een bijbaan zijn (waardoor ze dus meer tijd hebben) en dat meetings hier voornamelijk via Facebook georganiseerd worden, wat het makkelijker maakt een groot publiek te bereiken dan via het Aniwayforum.
Overschat onze bevolkingsdichtheid ook niet. Veel fans komen niet uit Utrecht/Rotterdam/Amsterdam. Arnhem, Groningen enzovoorts hebben ook hun eigen kluitjes actieve fans. Die kluitjes organiseren hun eigen meetings (of meer, als het om BAGGER gaat), maar iedereen komt naar één of meer conventies. Reizen met het openbaarvervoer is namelijk behoorlijk prijzig (van de ene naar de andere kant van een provincie kan al tientallen euro's kosten), dus als je het doet, doe je het ook goed. Conventies zijn daarom een ideale ontmoetingsplek.

Het hebben van een bijbaan zal niet zo'n rol spelen. Als de meet ver genoeg van te voren wordt aangekondigd, wordt er vrij gevraagd. Ook worden er regelmatig meets op zondag georganiseerd.

MangaKissa Floor
Posts: 7
Joined: Tue Jan 15, 2013 19:32

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by MangaKissa Floor »

De beleving van animatie en strips is per land heel anders denk ik.
- Als je kijkt naar Frankrijk: er zijn meer Franstalige titels/manga verkrijgbaar dan er in totaal aan Engels over de hele wereld.
In Frankrijk is het ook niet zo dat er neer gekeken wordt op stripboeken.
- Als je in Nederland zegt dat je strips lees, dan krijg je vaak gelijk een label. Ze kijken echt met zo'n blik van: "oh wat zielig!". Meeste Nederlanders vinden dat je moet opgroeien en volwassen worden en 'normale' boeken moet lezen.
Zeker boven 20 is het in de meeste kringen eigenlijk niet sociaal geaccepteerd om tekenfilms/stripboeken te lezen.
Dit is een van onze speerpunten wat wij willen veranderen. Oa door het meer bekend te maken.
De laatste tijd wordt dat wat minder, maar dat kan ook mijn gevoel zijn omdat ik meer "fu*k it" attitude heb.
- België zit daar een beetje tussen in denk ik. Ze hangen iets meer richting Frankrijk wat dat betreft.

Onze drukste dagen zijn op donderdag en vrijdag, als de studenten OV geldig is en mensen vanuit school komen.
Zodra mensen extra moeten betalen, wordt het lastiger. Een treinrit van een half uur is met 40%kortingskaart gauw 5euro enkele reis.
Op zaterdag zie je minder studenten en meer jongere mensen, en juist ook wel vaak ouderen.
Op zondag juist meer Utrechters zelf die komen.

Een rondreizende bieb zijn is best zwaar. Zeker als je het goed wil doen. Het zijn niet alleen de manga, maar ook boekenkasten, poefjes, tafels, theebenodigdheden, posters, scanapparatuur, enz enz. Wij gaan met een bus van 13kuub. En dan is ie echt vol. Alleen fisiek trek ik niet meer dan 4 conventies in het jaar. Zelfs dat is teveel.
Een kleine collectie meenemen kan natuurlijk ook altijd, maar je krijgt altijd vragen waarom je een bepaalde serie niet bij je hebt.
Beste is een vaste locatie. Eventueel aan huis, maar dan heb je nooit meer een rustige plek voor jezelf.


@Gurenn: Een van onze vaste MK Crew mensen op conventies woont idd in Antwerpen. Zijn vriendin in Belgische, maar hijzelf nog Nederlander.

@Fakie: We hebben deel 1 van Berserk idd al. Nu de rest nog. Is goede serie. In Engels hebben we tot deel 3. Zit tegen aantallen beetje op te hoesten. Eerst One Piece bijkrijgen.

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Fakie »

Als je met je project vooruit wil, zal het inderdaad, zoals je zegt, een mentaliteitswijziging moeten plaatsvinden.
Je kan de vergelijking maken met games. Toen ik opgroeide, waren het enkel de kinderen die games speelden.
De consoles zoals Sega of Nintendo kwamen nog maar juist kijken en stonden nog volop in hun kinderschoenen.

Vijftien jaar later is de algemene houding ten opzichte van games enorm veranderd. Er zijn tegenwoordig consoles,
games, ... voor iedereen. De opkomst van de smartphone en tablet hebben daar natuurlijk ook wel aan bijgedragen.

De gamingindustrie heeft daar wel handig op ingespeeld.

Helaas weet ik niet of dat voor anime en manga zo goed gelukt is. In Japan is het wel bekend dat daar heel veel mensen
manga lezen, maar daar liggen ze bijvoorbeeld ook op de subway, die door enorm veel mensen wordt gebruikt. Het is daar
dus ingeburgerd. Net zoals met gaming, is de Wii of Playstation een veredeld meubelstuk geworden, dat niet enkel meer de
kinderen bezigen maar zeker ook de ouders of ... grootouders? 8)

M.a.w. het is alomtegenwoordig in de leefwereld van een zeer grote groep van mensen. De kritische massa is bereikt en
de rest komt vanzelf wel. Klein verschil is wel, er bestaan games voor alle lagen van de bevolking en ze worden gepromoot,
en het aanbod is er ook in verschillende handelszaken. Voor manga (en zeker ook voor anime) ligt dat beduidend anders.

Veel reeksen verlaten Japan nooit. Hier wordt vaak enkel op 'safe' gespeeld en enkel de potentiële winnaars worden
door de uitgeverijen gepromoot. Waarom denk je dat ze nu al aan ... versie 4 zitten van Dragon Ball bij Glénat?
De eerste Nederlandstalige versie van Dragon Ball was voor mij zeker geen mooie editie, kosten werden zeker gespaard.
Sommige pagina's zagen eruit alsof ze rechtstreeks uit je eigen HP Deskjet zijn geprint, waar helaas weer te weinig inkt in was,
maar ik was weer te lui om er nieuwe te gaan kopen. Met de nieuwe editie, hebben ze wel de registers opengetrokken,
maar ik weet zelfs niet of deze reeks gaan afmaken, ... financiële misser heb'k verstaan.

Deze boodschap heb ik in het algemeen wel verstaan omtrent de verkoop van Nederlandstalige manga, afgelopen jaar.
Er zullen waarschijnlijk een aantal reeksen gewoon niet meer geprint worden. Best wel een spijtige zaak, als je bekijkt
dat er wel veel fans zijn die met veel enthousiasme zijn begonnen, maar die nu weel links gelaten worden.

Voor anime zijn we al helemaal de klos. De meeste dvd's of blu ray's die uitkomen, zijn gezegend met een erbarmelijke
vertaling, waarbij je echt het gevoel hebt dat ze sommige dingen opzettelijk doen. Dybex spant vaak de kroon. Ik kocht
overtijd de DVD Collectors Edition van Trigun - Badlands Rumble. Op de achterkant stond duidelijk vermeld: Ondertiteling
Français en Néerlandais. Helaas, pindakaas, was er van die nederlandstalige ondertiteling geen sprake. Ik contacteer de
klantendienst van Dybex en krijg het antwoord dat ze hun vergist hebben. 't positieve is wel dat ze mij meteen de blu ray
opsturen, die dan wel weer de juiste ondertiteling heeft. Nogal sjans dat'k een bluray speler heb ^__^.

Vorige week dan maar besloten om de Blu Ray te kijken. Subliem beeld en geluid, zalige film .. enkel ... de ondertiteling,
reken maar om de 4 minuten een spellingsfout, het valt gewoon op, daar moet een algoritme achter zitten. :P

Ik merk dan op dat Berserk ook op Blu Ray is uitgekomen. Hoezee, jubel ende juich, die moet ik hebben. Echter, ik vertrouw het
zaakje niet ... er staat op ... ondertiteling: Français et Néerlandais. Ik contacteer de klantendienst ... weeral .. om mijn vraag
te stellen en krijg als antwoord ... Ah oui monsieur, c'est aussi une erreur de notre part, excusez -nous. Vlam daar heb je het
alweer, elke andere niet-onrustruikende enthousiaste anime fan zou hier toch wel de moed in de schoenen zinken.

En wat mij betreft ... ik kijk gewoon uit voor de UK versies, weliswaar met engelse ondertitel maar wel degelijk, fatsoenlijk
en ik voel me achteraf niet bekocht.
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

MangaKissa Floor
Posts: 7
Joined: Tue Jan 15, 2013 19:32

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by MangaKissa Floor »

Mee eens.
Ik heb bv met "He Is My Master" met kromme tenen gezeten. De vertaling is echt zó jammer. Lijkt wel of ze gewoon door Babelfish/ GoogleTranslate gehaald hebben.
Balen is ook dat de mogelijkheid dan de Engelse ondertiteling dan maar aan te zetten ontbreekt. Anders kon je nog kiezen. En mijn Frans is echt erbarmelijk, dus het risico is voor mij erg groot.
Het is niet zo dat we niet willen kopen. Heb bv Spirited Away 2x, omdat ik het heel vervelend vind om de Nederlandse op te zetten. De vertaling loopt niet goed synchroon. Dus heb ik de Engelse import ook maar gekocht. Bij Ponyo is het wel weer ok. Altijd risico.
Maar op dit moment kies ik als ik de keuze heb voor de veilige variant idd: Engels ondertiteld. Voor mij leest dat net zo makkelijk als Nederlands.
Je zit steeds in een spagaat wat dit betreft. Heel irritant.
Maar ik zou graag de Nederlandse markt stimuleren wat betreft volwassener animatie. Er is meer dan Pockemon (waar ik overigens regelmatig nog afleveringen van de oude series van kijk).

In manga is de vertaling ook zo wisselend. Alice 19th is echt -wat mij betreft- zo slecht dat ik de serie niet verder wilde lezen. Jammer. Hadden ze maar meer titels. Zoals Yotsuba&#. Dat zou een geweldige zijn. En niet moeilijk te vertalen.

De vooroordelen in NL zijn vooral gekomen in de jaren 80 als ik me niet veris. De series die toen vooral uitgegeven werden zat veel expliciete hentai in en erg geweldadige scenes (voor die tijd in ieder geval). Daardoor is het dat als je over manga/anime hebt, men hier gelijk 'sex en geweld' denkt.
Laatste jaren gaat het wel echt beter, dus wie weet. Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Gelukkig weten steeds meer mensen van hoe het werkelijk zit.
Daar streven we naar. En met games, welke ook invloed geeft op de beleving manga/anime, is het ook gelukt! :D

Wat mij betreft: Wij blijven gewoon ons ding doen en zoveel mogelijk mensen enthousiast maken en houden.
Laten zien dat je ook als je volwassen bent, je je hier mee bezig mag houden zonder dat het raar is.
Ik zie dat tussen de 25 en 35jr vooral veel mensen afhaken, vanwege wat de maatschappij verwacht.
De Kissa laat zien dat het ok is. En dat er veeeeel meer mensen zijn die ook met manga en anime bezig zijn.
We zien ook veel ouders in de Kissa. Het gebeurd regelmatig dat die ook beginnen te lezen: eerst wachtend op de kinderen en komen volgende keren eerder om ze 'op te halen'. Echt cool.

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Fakie »

Zijn dat dus allemaal vrijwilligers?
Iedereen staat om de beurt in de Kissa?
Wordt er dan ook samen naar conventies gegaan?
Komen jullie er financieel goed aan uit dan?
Welke groepen (leeftijden ... ) komen er dan het meeste naar jullie?
...

'k sta er verbaasd van dat zo'n concept stand houdt :) ... congrats
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by The Donkey »

Fakie wrote:'k sta er verbaasd van dat zo'n concept stand houdt :) ... congrats

lol, ja ik ook, lijkt me financieel zo goed als onhaalbaar:P

Post Reply