20

Site, MangaHeuvelMagazine & Media

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: 20

Post by Koen »

Voor één keer is het langer wachten op de interviews dan op de artikels ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: 20

Post by NeeNee »

(450)
Gefeliciteerd, Koen. :bday:

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: 20

Post by lloerdy »

Ik heb net een heleboel reviews nagelezen en er vielen er me twee dingen op: Je bent enorm gul met je punten en ik zie je ook nooit een echt slechte review geven.

Om eerlijk te zijn, zijn er maar een beperkt aantal manga dat ik 9/10 zou geven en nog minder dat echt de volle 10 voor mij verdienen (maar ik kan enorm genieten van een manga die ik 7/10 geef). Toen ik jouw reviews er op na las, samen met de scores, viel het op dat je wel enorm vaak hoge scores geeft en nooit minder dan zes (of zelfs minder dan zes en een half).
Er is niets mis met appreciatie tonen voor een reeks, maar het is moeilijk om te weten welke reeksen er echt bovenuit steken wanneer alle "goede" reeksen een uitstekende score krijgen. Bovendien blijkt nergens uit je reviews dat er ook enorm veel rommel gemaakt wordt (en die is absoluut niet zo moeilijk te vinden, maar dankzij het internet blijven we er wel makkelijker van weg dan vroeger). Ook dat is een belangrijk doel van reviews: mensen behoeden voor miskopen. Met een review moet je iets aanprijzen of mensen aanraden om er kilometers van weg te blijven.

Ik heb al een aantal manga gelezen die ik in een gulle bui hooguit een 1 of een 2 zou geven en een aantal anime die ik met moeite -33 wil geven (Af en toe word ik nog midden in de nacht zwetend wakker door een angstaanjagende flashback van "Angel Cop" :'(). En dat mis ik echt, reviews die (terecht) iets slecht echt afkraken :P Waar blijven de reviews van de grootste gedrochten die je ooit in je handen mocht vasthouden? Reviews die ons je walging doen begrijpen voor de makers die jou dit onrecht hebben doen doorstaan. Die reviews die je lijdensweg beschrijven die je moest doorgaan elke keer je nog ergens de kracht moest vinden om nog een pagina om te slaan van één van de meest afgezaagde, chlichévolle, smaakloze misbaksels ooit geschreven. Die reviews waarin je mensen oproept om alle exemplaren van die manga te stelen en op ritualistische wijze te verbranden zodat niemand ooit nog moet ondergaan wat jij hebt moeten ondergaan. Die reviews die je hoofdpijn geven bij het schrijven ervan omdat ze je dwingen terug te denken aan die traumatische ervaring.
(nou ja, je begrijpt me wel :P)

Het kan niet anders dan dat je al een aantal van die gruwelen tegen de mensheid onder ogen hebt gekregen Koen!

Kijk Angel Cop verdorie volledig uit en begrijp mijn pijn Koen!!
:P
("Tekken The Movie" zal ook wel doeltreffend genoeg zijn)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: 20

Post by Brook500 »

Om eerlijk te zijn, Lloerdy ben ik ook iemand die nogal wat gul met mijn scores omga op Myanimelist.
Er zijn eigenlijk maar weinig series die bij mij onder de 7 zitten.
En als ik de reviews van Koen lees, geeft hij wel degelijk aan voor welke doelgroepen de manga is bedoeld.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: 20

Post by NeeNee »

lloerdy wrote:Ik heb net een heleboel reviews nagelezen en er vielen er me twee dingen op: Je bent enorm gul met je punten en ik zie je ook nooit een echt slechte review geven.
Ze bestaan wel, hoor, de echt slechte reviews. Het probleem is dat ze bijzonder moeilijk te vinden zijn omdat wij niet op punten kunnen rangschikken. Afgezien van de Top 10 is het voor ons lezers niet mogelijk om te zien welke series goed scoorden en welke niet, tenzij ze allemaal één voor één te bekijken.

En het is waar dat de score over het algemeen vrij hoog is, ook al is de review zelf eerder slecht. Veel vieren en vijven, maar lager dan dat kom je eigenlijk zelden tegen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: 20

Post by Koen »

Op een oude - vergane - PC had ik een lijstje met de scores, er zijn er echt wel met 2/3/4 hoor, maar dat zijn dan echte miskopen. Alle recensies zijn er van manga's die ik koop. Ik probeer natuurlijk ook altijd om de shit heen te lopen aangezien ik ervoor betaal. En als ik een auteur goed vind zal ik er meer van kopen en dat uiteraard ook goed vinden. Ik vind het dan ook wel logisch dat er meer goede dan slechte puntenrapers bij zitten.

De punten zijn eigenlijk ook maar een extraatje. De recensies hebben vaak toch een conclusie die duidelijk maakt voor wie dit mogelijk goed kan zijn - als het om bepaalde (niche) genres gaat die goed kunnen zijn voor de ene maar minder voor de ander.

Ik merk ook dat ik met de loop van de jaren - raar genoeg - milder ben geworden. In het begin was 7/7,5 een goede reeks 'in het genre'. Nu ligt dat wat hoger. Punten geven is nooit eenvoudig. Peach Girl vond ik echt goed en gaf ik dus veel punten. Iemand die die serie nu ontdekt zal waarschijnlijk al tien clonen gelezen hebben waardoor PG minder lijkt terwijl het voor mij 'het origineel' was. Ontdek je iets nieuws dan vind je het origineel maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook voor anderen origineel is - maar ik heb dan wel 'extra' punten gegeven omdat het origineel was... Snappie? :)

Soit, ik begrijp zeer zeker je kritiek, maar ik roep verzachtende omstandigheden in! Een recensie schrijven vind ik veel gemakkelijker dan punten geven, eerlijk gezegd ;)

(Slechte reviews 'uit het hoofd': Naked Star, Lythtis...)
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: 20

Post by Koen »

IT krijgt een 1, ik denk niet dat ik ooit lager ben gegaan ;)
motivatiedip. help!

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: 20

Post by lloerdy »

Mjah, ik heb de hele lijst erbij genomen, wat willekeurige reviews daarin gelezen, maar vond niet onmiddellijk iets echt negatiefs. Zal de lijst nog wel 'ns volledig afwerken dan :)
Brook500 wrote:Om eerlijk te zijn, Lloerdy ben ik ook iemand die nogal wat gul met mijn scores omga op Myanimelist.
Er zijn eigenlijk maar weinig series die bij mij onder de 7 zitten.
En als ik de reviews van Koen lees, geeft hij wel degelijk aan voor welke doelgroepen de manga is bedoeld.
Mjah, dat kan misschien voorstemmen uit andere opvattingen. Ik ga niet zeggen dat ik negatief ben ingesteld ofzo. Als ik m'n imdb scores bekijk heb ik 888 titels (reeksen en films) punten gegeven, waarvan 398 titels 7 of meer hebben en 294 titels 5 of minder.

Als een criticus te vaak positief of te vaak negatief is komt hij voor mij na een tijdje gewoon minder geloofwaardig over.
Ik ben er van overtuigd dat, zelfs al ben je gul met je punten, je toch ook kritisch moet kunnen zijn voor alle rommel die gemaakt wordt? Dingen waarvan je je achteraf afvroeg waarom je in godsnaam niet gestopt bent met lezen of kijken in het midden ervan :P
Ik herinner mij vrij veel dergelijke ervaringen, en ik vond die niet echt terug in de reviews (die weliswaar goed geschreven zijn, anders zou ik niet doorgelezen hebben)

En negatieve reviews leest ook wel 'ns lekker :P

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: 20

Post by lloerdy »

Koen wrote:IT krijgt een 1, ik denk niet dat ik ooit lager ben gegaan ;)
Die moet ik gezien hebben! :P
Koen wrote: (Slechte reviews 'uit het hoofd': Naked Star, Lythtis...)
Super, die ga'k morgen 'ns zien te lezen se :)
Koen wrote:Peach Girl vond ik echt goed en gaf ik dus veel punten. Iemand die die serie nu ontdekt zal waarschijnlijk al tien clonen gelezen hebben waardoor PG minder lijkt terwijl het voor mij 'het origineel' was. Ontdek je iets nieuws dan vind je het origineel maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook voor anderen origineel is - maar ik heb dan wel 'extra' punten gegeven omdat het origineel was... Snappie? :)
Enorm waar, kan ik volkomen mee inkomen! En ook al besef je achteraf dat het maar een kloon is, en lees je de manga waar hij al z'n inspiratie vandaan haalde, toch wekt die "kloon" meer bij je los dan het origineel :P. Zelfs al weet je dat het anders zou geweest zijn indien je hem pas na het origineel zou gelezen hebben. Omdat het die kloon was die je ogen ervoor opende, is dat voor jou het origineel geworden :P

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: 20

Post by Koen »

lloerdy wrote:Enorm waar, kan ik volkomen mee inkomen! En ook al besef je achteraf dat het maar een kloon is, en lees je de manga waar hij al z'n inspiratie vandaan haalde, toch wekt die "kloon" meer bij je los dan het origineel :P. Zelfs al weet je dat het anders zou geweest zijn indien je hem pas na het origineel zou gelezen hebben. Omdat het die kloon was die je ogen ervoor opende, is dat voor jou het origineel geworden :P
Het hatelijkste vind ik nog altijd mensen die I''s beter vinden van Video Girl, gewoon omdat ze het eerst gelezen hebben. Dat is ketterij van het duivelste soort! :cry:
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: 20

Post by NeeNee »

Maar een serie als Lin3 krijgt toch nog 5,5/10, ondanks de conclusie "Enkel voor mensen die eens willen kennismaken met de tekeningen van Kakinouchi dus. De anderen laten Lin³ beter links liggen."
http://www.mangaheuvel.be/index.php?con ... nga_id=106

Dat is toch een erg negatief advies? Waarom dan zo'n hoge score?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: 20

Post by Koen »

Ja, ik weet nu niet meer waarom ik x aantal jaar geleden die of die serie x punten gegeven heb, ik ga me niet voor elke serie afzonderlijk verantwoorden ;) ik verwijs gewoon naar m'n antwoord aan lloerdy dat als algemeen kan beschouwd worden.

zou jij lin kopen omdat ie niet gebuisd is op punten, ook al heb je de recensie gelezen? ik denk het niet, dus als dat punt overkomt lijkt me het voldoende.
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: 20

Post by Weertangel »

Persoonlijk vindt ik net als Koen dat je bij reviews beter af kunt gaan op wat erover vertelt wordt dan op welk punt men er gegeven wordt, al is het maar zodat je weet waarom hij hem toch een hoger punt heeft gegeven dan jezelf zou doen.

Is ook de reden waarom ik nooit punten heb gegeven in mijn Guest Reviews, te moeilijk(en ik was het totaal vergeten. :? )

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: 20

Post by lloerdy »

Koen wrote:
lloerdy wrote: Het hatelijkste vind ik nog altijd mensen die I''s beter vinden van Video Girl, gewoon omdat ze het eerst gelezen hebben. Dat is ketterij van het duivelste soort! :cry:
WAT? Op de brandstapel met die heidenen !! :evil:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: 20

Post by NeeNee »

Ik vind de recensie van Chonchu nog altijd erg vermakelijk. Die lees ik regelmatig eens opnieuw, gewoon voor het *ahum* sarcasme. :D

Het is (voor mij dan) wel jammer dat er de laatste tijd zoveel 18+ series tussenzitten, want dat interesseert mij niet. Kwestie van smaak, natuurlijk.

Post Reply