Opkuis forum

Site, MangaHeuvelMagazine & Media

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Opkuis forum

Post by mangazot »

Tyrannosaurus was een reusachtig dier: de meest complete skeletten hebben een heuphoogte van rond de 3,50 meter. De kop stak nog eens een halve meter boven de horizontaal gehouden rug uit. De precieze lengte was lang onbekend door het ontbreken van de achterste staartwervels, schattingen voor de skeletten door Brown opgegraven liepen uiteen van elf tot veertien meter. De hoge schatting kwam voort door een extrapolatie vanuit de verhoudingen bij Allosaurus, die een relatief langere staart heeft. Tegenwoordig weten we — hoewel het uiterste puntje van de staart nog steeds onbekend is — dat de lagere schattingen de waarheid dichter benaderden: CMN 9380, het holotype, had bij leven een lengte van ongeveer 12,4 meter en een gewicht van 4,7 ton. De latere vondsten omvatten echter nog grotere skeletten: Sue (FMNH PR2081) en Peck's rex (MOR 980) zijn ongeveer 12,8 meter lang. Hun gewicht lag rond de 5,6 ton. Behalve de skeletten zijn er echter ook nog fragmenten gevonden en de relatief grootste daaronder, een 81 centimeter lang stuk bovenkaak, het in 1977 gevonden maxillafragment UCMP 118742, wijst op exemplaren die een 12% langer zijn. Die zouden dan een lengte bereiken van 14,4 meter en een gewicht van acht à negen ton.[46] Iets kleiner, 14,1 meter, is de geschatte grootte van een skelet dat nog in preparatie is, de in 2000 gevonden C-rex of Celeste. Extrapolatie vanuit fragmenten is bij Tyrannosaurus echter geen erg betrouwbare schattingsmethode doordat het dier in zijn proporties nogal variabel was. Dit leidde bijvoorbeeld bij MOR 980 tot de oorspronkelijke schatting van 21 meter; dit individu had een afwijkend breed bekken. In 2011 publiceerden Hutchinson e.a. een studie die tot typisch hogere massa's van zes tot acht ton concludeerde. Sue zou zelfs negen à tien ton zwaar zijn.[47] De gebruikte methode van het met laserstralen opmeten van opgestelde skeletten is echter bekritiseerd als gevoelig voor het maken van systematische fouten en moest door auteurs zelf in 2014 op verschillende punten gecorrigeerd worden.[48]
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Opkuis forum

Post by Gurenn »

't is natuurlijk niet echt mogelijk om te hypothetiseren of de mensheid het zou overleefd hebben indien de dinosaurussen niet uitgestorven waren gezien zoogdieren onder die omstandigheden allicht nooit tot primaten geëvolueerd zouden zijn. :mrgreen:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Opkuis forum

Post by NeeNee »

Btw, hoeveel mensen hebben er al naar hun Control Panel / PMs gekeken? Ik moet nog steeds wennen aan de nieuwe kleurtjes, maar 't is wel mooi.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Opkuis forum

Post by Kira »

Niet te geloven dat Weerwolven 5 er nog opstaat. Zo blijf ik maar herinnerd worden aan wat ik LukeVonPerrywinkle had aangedaan als kind.

Wat doe je me aan, Koen! :lol:
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Opkuis forum

Post by Bart »

Toch nog een streepje commentaar: voor de update kon ik probleemloos naar de recensies van de Mangaheuvel doorklikken vanop het forum (via het logo, denk ik?). Na de update lijkt dit me niet meer te lukken en verwijst de koppeling naar het forum zelve.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Opkuis forum

Post by Koen »

Klopt, en ik vind dat ook ambetant. Ik vind de setting niet meteen terug maar zal het eens aan HeuvelKenny voorleggen.
motivatiedip. help!

Post Reply