Mijmeringen 2011

Site, MangaHeuvelMagazine & Media

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Mijmeringen 2011

Post by Koen »

Het einde van het jaar is alweer in zicht en ook al is het nog wat vroeg voor goede voornemens – laat staan om ze niet uit te voeren – toch deed zich vanavond de gelegenheid en de inspiratie voor om even stil te staan bij het afgelopen jaar en wat de toekomst ons zal/kan brengen.

Ook dit jaar stond de motivatie bij momenten weer op een erg laag pitje. Het erg beperkte ‘succes’ van MHM4 en de altijd weer lage respons op wedstrijden helpen daar niet aan. Toch zal een dip voor sitebezoekers goed weggemoffeld geweest zijn onder de nog steeds aanwezige wekelijkse mangarecensie. Forumbezoekers zullen misschien wèl gemerkt hebben dat ik minder tijd had om het forum te bevolken.

Toch moet je elk jaar weer trachten beter te doen dan het vorige! 2010 was natuurlijk een erg productief (en dus arbeidsintensief) jaar met MHM4 en de terugkeer van animerecensies. Maar dan merk je in 2011 toch een terugval. Een dip. Voor onze 500ste mangarecensie konden we geen nieuw MHM presenteren en de animesectie werd toch weer al wat minder voorzien van updates dan gewenst. Ondanks het lage aantal NL releases blijft ook m’n achterstand in mini-reviews zich opstapelen.

Wat heeft 2012 voor de Heuvel in petto? Aangezien ik er (eindelijk) toch ietwat in slaag m’n Franse aankopen terug te dringen moet ik voor het eerst angstig afwachten of een wekelijkse mangarecensie haalbaar zal blijken te zijn gedurende de 52 weken die 2012 zonder apocalyps zal tellen. Toch lijkt me dat ook volgend jaar weer de doelstelling. Maar wat dan? Welke rubrieken vinden jullie het interessantst? Waar moet ik m’n tanden inzetten? Anime? Mini-reviews? Toch een nieuw MHM? Of de dossiers nieuw leven inblazen aangezien MHM toch geen extra volk lokt?

En wat als de mangarecensie wekelijks niet meer mogelijk lijkt… Waarmee zou ik de bezoekers het gemakkelijkst hier houden? Zondag blijft immers de dag met het meeste bezoekers – die al wel weten dat ze de rest van de week geen updates moeten verwachten en dan ook een week wegblijven.

Ik blijf het jammer vinden dat ik niet wat meer kaas gegeten heb van het grafische aspect van een magazine. Misschien zou ik wat meer motivatie vinden als MHM een properder afgewerkt product was. Als ik zie wat de Stripspeciaalzaak nu weer doet met hun 50 beste reeksen. Simpel maar heel properkens in een schone layout gegoten ;)

Soit, mijmer gerust met me mee… Een brainstormsessie werkt misschien inspirerend. Misschien moet ik stoppen met recenseren en eindelijk de HeuvelStore openen, dan komt er tenminste wat geld in het laatje ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Mijmeringen 2011

Post by NeeNee »

Koen wrote:Wat heeft 2012 voor de Heuvel in petto? Aangezien ik er (eindelijk) toch ietwat in slaag m’n Franse aankopen terug te dringen moet ik voor het eerst angstig afwachten of een wekelijkse mangarecensie haalbaar zal blijken te zijn gedurende de 52 weken die 2012 zonder apocalyps zal tellen. Toch lijkt me dat ook volgend jaar weer de doelstelling. Maar wat dan? Welke rubrieken vinden jullie het interessantst? Waar moet ik m’n tanden inzetten? Anime? Mini-reviews? Toch een nieuw MHM? Of de dossiers nieuw leven inblazen aangezien MHM toch geen extra volk lokt?

En wat als de mangarecensie wekelijks niet meer mogelijk lijkt… Waarmee zou ik de bezoekers het gemakkelijkst hier houden? Zondag blijft immers de dag met het meeste bezoekers – die al wel weten dat ze de rest van de week geen updates moeten verwachten en dan ook een week wegblijven.
Iets wat ik persoonlijk wel interessant zou vinden is update-reviews. Je neemt een manga die je vroeger al eens besproken hebt en reviewt hem opnieuw, maar nu 30 delen later. Dat zou voor mij een goede manier zijn om toch nog aan 52 reviews te geraken.

Verder vind ik mini-reviews altijd interessant, zelfs van de al iets oudere reeksen.

Als je nog iets anders zoekt buiten reviews dan zou ik voor de dossiers gaan. De oude kunnen wel een update gebruiken, en ik zou ook graag wat nieuwe onderwerpen zien (al weet ik niet meteen dewelke. Misschien een reeks over de evolutie van manga in het NL?). Die hoeven trouwens ook niet noodzakelijk over manga te gaan, alles over Japan is goed. Voor zover je zin hebt om daarover te schrijven natuurlijk.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Mijmeringen 2011

Post by Koen »

Recensies updaten zou inderdaad een meerwaarde geven. Vaak maak ik mijn recensie na 1-2 volumes en dan weet je niet altijd welke richting een reeks later neemt. Mensen die m’n ovenverse reacties volgen zullen wel al begrepen hebben dat m’n gedacht wel eens durft te veranderen na verloop van tijd/volumes. Om een aangepaste recensie dan weer in the picture te krijgen zou ik wel een trucje moeten gebruiken of technische aanpassingen aan de site doorvoeren.

Een databank mini-reviews van alle in het Nederlands verschenen manga’s is nog altijd een (verre) droom. Maar wel één die nog rondwaart in m’n geest ;) Alleen is het ook omslachtig met al die one-shots (EPO, Taniguchi…) die wel vaak gerecenseerd worden op de site maar waar ik dan uiteraard (?) geen aparte mini-review meer van maak. Ook al heb ik bij de twee laatste EPO’s telkens een (taal)fout gevonden. In één zelfs een dt-fout. Ik slaap er nog slecht van.

De meeste artikels die in MHM verschijnen zou ik ook gewoon als dossier kunnen uploaden. In het verleden vond ik MHM een meerwaarde en trok het nieuwe bezoekers maar dat was bij nr. 4 niet echt het geval, dus ja… We maken er ook geen papieren versie meer van. En zolang ik niks van lay-out kan voorzien is het misschien beter op tijd en stond eens een dossierke te lanceren in plaats van alle MHM stress.

Ah ja, wat ik vergat in de openingspost… Of willen jullie terug een meer prominente aanwezigheid van mezelve op het forum. Moet ik daar zien tijd voor te vinden? Ik zie dat nieuwsberichten echter ook zonder mij blijven doorsijpelen… Maar een levendiger forum is altijd leuk natuurlijk. De laatste dagen ging het weer vlotter dan de voorbije weken, merkte ik op.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Mijmeringen 2011

Post by NeeNee »

Koen wrote: Ah ja, wat ik vergat in de openingspost… Of willen jullie terug een meer prominente aanwezigheid van mezelve op het forum. Moet ik daar zien tijd voor te vinden? Ik zie dat nieuwsberichten echter ook zonder mij blijven doorsijpelen… Maar een levendiger forum is altijd leuk natuurlijk. De laatste dagen ging het weer vlotter dan de voorbije weken, merkte ik op.
Ik heb er nog eens een duw aan gegeven. :)

Ik vind je aanwezigheid wel een pluspunt, vooral bij nieuw verschenen albums (mini-reviews) en discussies. Voor de rest maakt het niet zoveel uit... de nieuwstopics hebben genoeg aanbrengers en het zinloze gezwets gaat zonder jou ook wel door. :wink: Maar ik waardeer je inbreng bij de serieuze onderwerpen.

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Mijmeringen 2011

Post by kolemijn »

Als relatief nieuw lid kan ik misschien niet de beste input geven, maar ik kan toch maar proberen hé.
Koen wrote:Ik blijf het jammer vinden dat ik niet wat meer kaas gegeten heb van het grafische aspect van een magazine. Misschien zou ik wat meer motivatie vinden als MHM een properder afgewerkt product was. Als ik zie wat de Stripspeciaalzaak nu weer doet met hun 50 beste reeksen. Simpel maar heel properkens in een schone layout gegoten ;)
Zouden er hier geen mensen zijn die daar mee willen helpen? Ik heb wel wat ervaring met photoshop/indesign, en in zulke programma's prutsen is iets wat ik nog wel graag doe, maar ervaring met layouten van magazines heb ik nu ook wel niet echt. Maar het voorbeeld dat je geeft van de Stripspeciaalzaak lijkt me nu toch ook niet echt zo moeilijk, wel beetje meer werk natuurlijk.
Maar als je nog een MHM zou maken lijkt mij dat wel een goed idee, ik denk dat sommige mensen wel afgeschrikt kunnen worden als ze gewoon een muur van tekst zonder prentjes zien (zeker manga/striplezers :P ).

Wat mij misschien ook wel een goed ideetje lijkt is na een review iets zetten van 'Als je hierover verder wil discussieren/andere meningen lezen...', en dan linken naar een passend topic op het forum.
Verder lijken die update-reviews mij wel een goed idee, zeker bij langere reeksen.

Op de vraag of je actiever zou moeten zijn, antwoord je al zelf voor mij :)
Koen wrote:Maar een levendiger forum is altijd leuk natuurlijk.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Mijmeringen 2011

Post by Koen »

Het kan net verfrissend en inspirerend zijn om de mening van een nieuw lid te horen, kolemijn ;)

Ik was ook al aan het denken dat ik bij een eventueel volgend MHM gewoon meer de forummers moet betrekken. Hier zit genoeg redactioneel talent ;) Het layouteren is iets waar ik waarschijnlijk in zou sucken, maar het boeit me wel, ik zou het graag zelf kunnen, maar het leren is er me misschien net te veel aan :)
motivatiedip. help!

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Mijmeringen 2011

Post by kolemijn »

Koen wrote:Ik was ook al aan het denken dat ik bij een eventueel volgend MHM gewoon meer de forummers moet betrekken. Hier zit genoeg redactioneel talent ;) Het layouteren is iets waar ik waarschijnlijk in zou sucken, maar het boeit me wel, ik zou het graag zelf kunnen, maar het leren is er me misschien net te veel aan :)
Bedoel je dan het bedenken van een layout of het uitwerken ervan? Want dat laatste is niet zo moeilijk hoor, met programma's als indesign of photoshop ben je redelijk snel weg als je de basics kent (en voor een eenvoudige layout heb je enkel maar de basics nodig denk ik) en er is zo'n aanbod aan online tutorials, dat als toch iets niet zou lukken, dat je het maar even moet googlen/youtuben en je krijgt onmiddelijk 100 mensen die het u haarfijn uitleggen. Maar hoe meer ervaring je hebt, hoe sneller je er ook in bent natuurlijk, dus in het begin kan het allemaal wel nogal traag gaan.

Post Reply