MHM - brainstorm topic

Site, MangaHeuvelMagazine & Media

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

NeeNee, ik ‘heb’ nog geen artikels. Dat is het probleem. Ideeën genoeg om tientallen MHM’s te vullen maar ze moeten ook uitgewerkt en geschreven raken.

De enige artikels waar ik al wat op papier voor heb staan zijn een column over anime op televisie (en het valt nog te bezien als ik die weerhoud voor MHM4 of in de vuilbak werp) en wat structuur voor het artikel dat hier een eigen leven is gaan leiden onder de noemer ‘eigen uitgeverij’.

Interviewvragen heb ik wel al, maar als jullie daar geen overdosis van willen is dat wel een streep door mijn rekening. Van onze 3 magazines ben ik zelf ook het trotst op MHM3 – uitsluitend gevuld met interviews – daaruit heb ik eerlijk gezegd het meest geleerd en het is het enige dat ik af en toe nog eens ‘opensla’.

Als alles normaal verloopt komen er sowieso meer dan twee interviews in. Zeker met de nieuwe invalshoek waar ik vanmiddag zo trots op was dat ik die had gevonden ;) en ook omdat ik combinatie-interviews wou doen. Wat dat inhoudt zullen jullie misschien/hopelijk ooit te zien krijgen…

Op zich lijkt het ook alsof jullie veel interviews niet erg vinden. Alleen moet er dan tussen de interviews genoeg ander leesvoer zijn…?

Een combinatie serie/interview lijkt me onrealistisch omdat dat inhoudt dat je een mangaka interviewt. Het interview met Moonkey – ook iets waar ik redelijk trots op ben – is voor de lezers blijkbaar niet het meest interessante gebleken. Interviews met Japanse auteurs dan moet je al het geluk hebben dat ze eens in België passeren en dat zijn vaak niet de bekendste (wat tot hetzelfde resultaat zou leiden als met Moonkey) en de bekendere daar krijg je toch geen interessant interview van te pakken. Dus daar moet je écht niet op hopen ;)

Maar laat jullie licht maar schijnen over alles wat je hier leest en over zaken die misschien nog niet aan bod zijn gekomen maar jullie wel interessant lijken. Het is immers ook niet de bedoeling dat MHM4 het laatste wordt… ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Weertangel »

Ik kan begrijpen dat het inderdaad moeilijk si om een mangaka te pakken te krijgen,maar iemand die er dichtbij is al intersant, zolang ze wat nieuws te vertellen hebben is het in mijn mening goed. en tussendoor doe je wat foto's of plaatjes van de betreffende manga met wat leuk commentaar. en misschien andere kleine weetjes die mensen leuk zouden vinden.(geruchten,hoe ontstondt de manga ect)
dat is in ieder geval mijn idee ervan.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

Hier ben ik weer eens... :roll:

Jullie hebben me gisteren aan het denken gezet... Ik dacht dat interviews minstens even interessant waren als artikels en heb ook op die manier gehandeld. Nu verkiezen jullie een evenwicht tussen interviews en artikels... Aangezien ik op zich geen probleem heb met het schrijven van artikels (het duurt alleen langer dan een interview opstellen ;)) is dat natuurlijk iets waar ik rekening mee wil houden.

Nu heb ik een vraag die ik hier eerder ook al gesteld heb. Maar aangezien we nu met iets meer zijn... Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de onderverdeling 4 artikels, 4 interviews? Is dat voldoende om een MHM te lanceren? Hebben jullie liever een langere wachttijd waar ik 'alles uit de kast haal' of verkiezen jullie een MHM van doorsnee lengte op een korte/middellange termijn? Uiteraard zou het leuk zijn dat ik dan na het verschijnen van MHM4 gewoon doorzet en onmiddellijk start aan een MHM5 met de beschikbare overblijfselen die MHM4 niet haalden, maar dat durf ik niet beloven. Zelfkennis is immers het begin van alle wijsheid ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

Het 4/4 evenwicht vind ik een goed idee.
Maar vind wel dat je alles moet kunnen zeggen/vertellen wat je wilt.
Dus als het dan langer duurt voordat er wat komt vind ik dat niet erg.
Want dan heb je je uiterste best gedaan en staat alles erin wat jij Koen erin wou hebben.
En het lijkt me ook beter voor de kwaliteit als je er een beetje de tijd er voor kan nemen.
Te veel tijds druk is ook niet goed zeg maar want als iedereen maar blijft vragen wanneer de volgende MHM uit komt raak je ook wel gestrest :?
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

Inderdaad, Jarus, MHM is uiteindelijk 'een extraatje' dus het moet voor mezelf leuk om doen blijven. Daarmee ook dat ik hier over bepaalde voorstellen direct zeg dat het niet zal gebeuren. Ik moet bij het schrijven en de eventuele research er zelf ook plezier aan beleven om zaken uit te diepen of te ontdekken.

Elk artikel zal ik sowieso afwerken zoals ik het nodig acht. Maar als ik over alles schrijf waarover ik zou willen schrijven dan ziet de volgende MHM nooit het daglicht want er rijzen sneller nieuwe ideetjes op dan dat ik kan schrijven ;)

4/4 was ook meer een ballonnetje dat ik opliet. Voor hetzelfde geld is het 3/3 of 5/5 of 4/5... Maar het is een basis waar ik naartoe kan werken en voor mezelf heb ik graag wat houvast ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

Nou koen ik zou zeggen neem de tijd.
En werk al je leuke ideeen en invalshoeken mooi uit.
Je hebt altijd mooi werk geleverd dus het zal het wachten wel waard zijn :D
En dan nog steeds lojkt me een 4/4 opdeling nog steeds het beste :lol:
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Brook500 »

Ik zou zeggen neem er rustig je tijd voor.
Ik wil zeker je eindresultaat bekijken.
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

Nou koen kijk eens aan dat zijn al 2 mensen die vinden dat je wel de tijd mag nemen :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Weertangel »

neem de tijd ervoor,gestresst werk is zelden goed, dus neem je tijd, en 4/4 is wel goed, maar stel het een beetje af op je eigen voorkeuren, aangezien jij al het werk doet.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Ik ga de tegendraadse uithangen en zeggen: breng maar gauw iets uit. Je hoeft je daarom niet op te jagen, maar zodra je 10-15 bladzijden hebt (idealerwijs minstens 3 artikels + 3 interviews + 1 iets anders) die een iet of wat samenhangend geheel vormen, zou ik niet langer meer wachten. Als je te lang uitstelt loop je immers het risico dat je interviews achterhaald zijn nog voor je ze gepubliceerd hebt.

De rest van het materiaal kun je dan rustig verder uitwerken voor MHM5. Ik heb al gezegd dat ik het leuk zou vinden als er eentje uitkwam met onze 500ste review, maar dat is misschien wat te veel gevraagd. Hoe dan ook, het kan volgens mij geen kwaad om verschillende kortere magazines uit te brengen i.p.v. één groot geheel, alleen al omdat je dat beter op de markt kunt inspelen zonder bang te hoeven zijn dat je oud nieuws brengt.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

hahaha ja het zal ook weer niet zo zijn he neenee lekker tegendraads.
Maar ergens heb je wel gelijk het moet natuurlijk ook weer neit te oud nieuws worden.
Maar ik denk dat dat niet echt het geval zal worden.
Ook aangezien we niet eens weten wat er percies in komt te staan.
Dus daar kunnen we eigenlijk nog niet over oordelen.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

Ik probeer sowieso wel wat content af te hebben (liefst ook een soort releasedatum voor ogen te hebben) alvorens de interviews rond te sturen. Inderdaad om de nieuwswaarde van de interviews niet volledig te ondermijnen ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Een commentaar op de waarheidsgetrouwheid van Bakuman zou ik eigenlijk ook nog wel grappig vinden. Maar daar heb je dan al bijna een Japanse mangaka voor nodig (iemand die zelf in het systeem zit), dus dat wordt vast moeilijk.

Of commentaar op de waarheidsgetrouwheid van enkele andere mangareeksen. Zou nog een goede manier kunnen zijn om culturele en manga-artikels te integreren, als je dat nog steeds van plan was.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

MHM4 zal uiteindelijk toch nog 24 pagina's tellen (we benaderen daarmee de 28 van MHM3). Vijf eigen schrijfsels en vijf interviews (Kana, Glénat, EPO, Filmfreaks en Nele Noppe. We zijn er bijna!
motivatiedip. help!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Kira »

Ik kijk vooral uit naar de interview van Glénat en Filmfreaks...

--

EDIT: 100ste post! Yeey!
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Post Reply