MHM - brainstorm topic

Site, MangaHeuvelMagazine & Media

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Turvy »

NeeNee wrote:Hey, ik had mezelf verbeterd voor jouw post. 8) Punt voor mij.
Tutut, ik was aan het typen toen je het edite ;)
NeeNee wrote:Laat ze het maar een keer op televisie tonen, dan kijk ik wel. :wink:
Dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren, Toei heeft de reeks vergiftigd omdat ze het "zelf eens gingen doen" in het westen...
en een verschrikkelijke vertaling op misbaksel-US-dvds gezet hebben en de uitgave ervan al rap opgegeven hebben (Zie ook: Slam Dunk)...
De mogelijkheid tot release hier in Europa is ook redelijk klein (zie Toei's nog iets oudere poging om het zelf te doen in Frankrijk, ook met Slam Dunk)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Turvy wrote:
NeeNee wrote:Hey, ik had mezelf verbeterd voor jouw post. 8) Punt voor mij.
Tutut, ik was aan het typen toen je het edite ;)
Ja, maar ik had al geëdit voor jij postte (anders zou er een "Last edited by" onder mijn post staan). Dat telt. 8)

NeeNee wrote:Laat ze het maar een keer op televisie tonen, dan kijk ik wel. :wink:
Dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren, Toei heeft de reeks vergiftigd omdat ze het "zelf eens gingen doen" in het westen...
en een verschrikkelijke vertaling op misbaksel-US-dvds gezet hebben en de uitgave ervan al rap opgegeven hebben (Zie ook: Slam Dunk)...
De mogelijkheid tot release hier in Europa is ook redelijk klein (zie Toei's nog iets oudere poging om het zelf te doen in Frankrijk, ook met Slam Dunk)
Da's jammer.

En om de thread weer on topic te brengen: hee Koen, wat dacht je van een overzicht van de reeksen die de fans het liefst in de winkel/op televisie willen zien? Je weet nooit wie het leest.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Turvy »

NeeNee wrote:En om de thread weer on topic te brengen: hee Koen, wat dacht je van een overzicht van de reeksen die de fans het liefst in de winkel/op televisie willen zien? Je weet nooit wie het leest.
Mja, lijstjes zijn niet zo'n interessante lectuur.
Gek idee: dossier over de (theoretische) oprichting van de HeuvelUitgeverij en wat er allemaal bij komt kijken.
Wel veel research ;)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Ooh, klinkt cool. :)

Je hebt gelijk, nu al een lijstje posten is misschien niet zo interessant. Beter om in het MHM de vraag te stellen wat mensen graag zouden willen zien (als ze dan nog niet doorklikken weet ik het ook niet meer), en dan in het volgende nummer de resultaten te publiceren (of in een tussentijds rapport op het forum of zo).

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

NeeNee wrote:En om de thread weer on topic te brengen: hee Koen, wat dacht je van een overzicht van de reeksen die de fans het liefst in de winkel/op televisie willen zien? Je weet nooit wie het leest.
Ohayō min'na :D

Ik vind dat nog wel iets hebben als er dan nog wat meet info bij komt zoals wat de serie inhoud waarom er zoveel mensen voor gaan om maar een bijvoorbeeld te noemen.

En misschien iets van een klein taal cursusje japans ofzo.
niet met japanse tekens maar gewoon met abc zodat het meer om de uitspraak gaat zeg maar.
met andere woorden dus japans leren spreken.
alleen dan nog iemand die dat goed kan hahaha.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Mja, maar Japanse lessen zijn destijds ook al gedaan in Aniway. Overlap moeten we zoveel mogelijk proberen te vermijden. Langs de andere kant, iets met eigen ervaringen erbij (zie MHM 1) kan wel nog leuk zijn.

Over MHM 1 gesproken, dat artikel over het Japanse schoolsysteem eindigt met een hele lijst dingen die nog besproken kunnen worden.

Over die lijstjes, het probleem daar is dat we op dit moment zo weinig leden hebben dat het eigenlijk gewoon een opsomming van ieders favoriete reeks zou worden, en dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar mijn idee om de nieuwkomers te laten stemmen en later te publiceren. Dat heb je meteen nog eens een aandachtstrekker, en als mensen een beetje geïnteresseerd zijn in de uitslag blijven ze misschien rondhangen.

Een alternatief is om een samenwerking met Aniway/DePoort/andere fora op poten te zetten om zo zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dat zou een goede publiciteitsstunt zijn, maar je zou de aandacht moeten delen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

Ik zag al twee dingen die op mijn eigen lijstje stonden: een week in het leven van een mangaka (geen overzicht, maar dus iets à la bakuman) en dat van een eigen uitgeverij (welke problemen etc.)... Nog niets definitief over beslist maar die stonden dus wel al op m'n 'te onderzoeken' lijstje ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Great minds think alike, weet je wel. :wink:

Maar die "week in het leven van" koppelen aan Bakuman lijkt mij echt wel een goed idee, het is altijd leuk als er wat samenhang tussen de artikels zit.

Misschien dat daar zelfs een reeks vervolgartikelen inzit. Week in het leven van een mangaka, week in het leven van een vertaler, week in het leven van een uitgever? Jammer dat we niet voor allemaal een bijpassende manga hebben :wink:, maar je kunt het wellicht wel koppelen aan de interviews of zo.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Turvy »

NeeNee wrote:week in het leven van een vertaler
Dat zou niet bijster boeiend zijn ;)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Had ik door. :lol: Vandaar dat je het moet koppelen aan een interview om het toch een beetje leeswaardig te maken.

Maar ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe lang op voorhand zo'n hoofdstuk toebedeeld wordt en hoe scherp de deadlines zijn, of hoe vaak iets heen en weer gestuurd wordt voor het goed is (zeg nu niet "nooit". Glenat maakt mij al depressief genoeg). Bovendien vermoed ik dat een deel van de vertalers ernaast ook nog andere jobs doet, dus daar kan best wel een leuk verhaaltje uitkomen.

Trouwens, als je erover nadenkt, zo boeiend is een week in het leven van een mangaka nu waarschijnlijk ook weer niet. :wink:
Last edited by NeeNee on Wed Oct 06, 2010 16:02, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

Vertalers krijgen geen opdrachten per hoofdstuk, NeeNee, maar per volume. Oké, nu dat rechtgezet is zal alles wel min of meer gezegd zijn ;)

Als ik Turvy nógmaals interview zal het waarschijnlijk dergelijke vragen bevatten: Welke snack eet jij tussen twee manga's door? ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Zoek een andere vertaler. Op Aniway zitten er vast nog wel een paar.

Of interview jezelf nog eens. :P

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Turvy »

NeeNee wrote:Zoek een andere vertaler. Op Aniway zitten er vast nog wel een paar.
Maar zijn die zo uber-geweldig-super-prachtig-kei-bangelijk-vet-cool als ik?
Ik dacht het niet! ;)

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

Ik zelf zou wel benieuwd zijn naar dat van week in het leven van idee.
Ben toch best benieuwd hoe een vertaler toch percies ergens terecht komt,
en of je eerst toch ook een bepaalde status moet hebben om bepaalde manga te mogen doen.
Om maar iets op te noemen.
Dus om maar te zeggen MIJ lijkt dat interresant.
en misschien kunnen we wat dingen op een rijtje zetten die mensen hier interrsant vinden en kijken of Bijvoorbeeld Aniway iets niet gedaan heeft.
want dat lijkt me toch ook belangrijk leuke nieuwe feitjes
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

het idee van dat 'eigen uitgeverij'-artikel is er eigenlijk gekomen omdat er op aniway toch vaak vragen rijzen over de contracten en het stopzetten van een serie en waarom er een hiatus is tussen volumes en dergelijke meer... dus ik spits m'n oren om te zien wat de fans interesseert ;)

een artikel à la 10 jaar aniway zit er niet echt in omdat mijn eigen interview in MHM3 ter ere van onze vijfde verjaardag dat al wat weergaf

ik had ook wel indachtig om eventueel een soort geschiedenis van de manga in ons taalgebied te doen. zien als daar iets zinnigs over te vertellen valt
motivatiedip. help!

Post Reply