Mijn jaaroverzicht

Site, MangaHeuvelMagazine & Media

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by Brook500 »

Ik zal ook eens een jaaroverzicht proberen te maken (van hetgene ik heb onthouden tenminste).

2011 was voor mij duidelijk het jaar van de tweedehandsmanga. Toch zeker bijna 1/3 van mijn collectie nu is tweedehands aangekocht.
Ik ga zeker nog in het komende jaar tweedehandsmangas kopen, maar ik zal ook eens proberen om wat met de reeksen die ik volg bij te benen en te blijven.

In 2011 heb ik mijn vooral gericht op het lezen van enkele topreeksen zoals Slam Dunk.
Voor ik deze populaire basketbalmanga heb leren kennen kon ik mij geen andere sportmanga bedenken die beter is dan Prince du Tennis (die ik in het engels heb uitgelezen). Maar aangezien ik enorm verbaasd was van Slam Dunk en het zo'n zalig einde had, moest Prince du Tennis net dat tikkeltje minder doen. 8)

Hikaru no Go was voor mij vooral een drijfveer in het begin omdat Obata, één van mijn favoriete tekenaars, instond. Maar hoe verder ik aan het lezen was, hoe leuker het verhaal is en hoe snel de serie evolueerd. Spijtig dat het einde van deze topreeks een beetje minder was, dan gehoopt. Maar dat zal ik door de vingers zien. :wink:

Ik heb geprobeerd om ook enkele andere sportreeksen te lezen: Vamos Là, Beach Stars, Happy!, Real (van deze mangaka als Slam Dunk). Maar kunnen het niveau van de 2 andere kleppers niet echt halen.
Maar Real is wel ééntje om te onthouden. Het verhaal is enorm pakkend met momenten en ik las met enorme aandacht dan ook ieder deel. :wink: Happy! is die andere subtopper die ik al las vanaf eind 2010. Het is goed maar niet altijd op het niveau van wat we bij Urasawa gewoon zijn. :?
Beach Stars was een redelijke sportreeks die voor een sterk einde had. Ik hoop wel dat Kurokawa ook eens de 2 delen van de sequel zal uitgeven.
Vamos Là was ook zo'n redelijke sportmanga die mij af en toe nog doet twijfelen. :?

Ik had altijd al in mijn gedachten de Urasawa-topper Pluto. Aangezien die gedaan was vorig jaar tijdens Japan Expo Parijs duurde het ook niet lang alvorens ik die gekocht had en gelezen. Samen met 20th Century Boys en Monster Urasawa's beste werken. :D

Samen met Vamos Là verschenen er ook nog 3 andere nieuwe reeksen (Immortal Rain, Carré du Ciel Bleu, Taboo Tattoo) bij uitgever Doki Doki en omdat ze hun 5de jaar vierden was het eerste deel van iedere reeks een promoprijs van € 5. Immortal Rain en Carré du Ciel Bleu waren de betere reeksen.

Code Breaker is een reeks die ik nog altijd met evenveel plezier lees en die altijd hetzelfde niveau haalt als Samurai Deeper Kyo die van dezelfde mangaka is.

Drifters is een nieuwe reeks waarvan ik al vanaf de eerste chapter onder de indruk was. De mangaka van Hellsing heeft mij ook bij deze reeks direct overtuigt en ik wacht al vol opwinding naar het tweede deel. :D
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by Koen »

Op de Nederlandse markt bleef ook in 2011 de Grote Doorbraak achterwege. In die mate dat een mens (een uitgeverij?) er moedeloos van zou worden. Vooral Kana haalde nog maar eens het onderste uit de kan met strakke releases van toppers als Naruto en Bleach en een resem nieuwe titels die toch niet min klinken en lekker weglazen (Liar Game, Psyren, Ikigami, Doubt). Dat ook dergelijk mooie inspanningen niet beloond werden liet de uitgeverij ons weten via alweer een prijsstijging op het einde van het jaar. Hopelijk geven ze moed niet op en blijven de lezers op post – ook al zal de nieuwe prijsstijging pijn doen. Je merkt bij de uitgeverij ook dat de boekjes nog steeds op tijd en piekfijn in de winkelrekken belanden, maar dat er voor de rest weinig extra gedaan wordt (site, wedstrijden,…). Hopelijk is hun kan nog niet helemáál leeg!

De andere uitgeverijen bleven op hetzelfde niveau. Glénat bleef aanmodderen en Casterman en EPO bleven op geregelde tijdstippen hun ding doen in de hogere prijsklasse.

Eigenlijk lijkt manga in hetzelfde schuitje te belanden als anime. Distributeur Filmfreaks zet nu al enige tijd door met hun animereleases en je ziet dat ze niet wegglijden. Integendeel, ze lijken elk jaar wat sterker uit de hoek te komen. Beetje bij beetje terrein winnen. Alleen heb je daar geduld voor nodig. Heel veel geduld. Hopelijk blijven Kana en Glénat dat geduld uitoefenen en kunnen ook zij langzaam maar zeker de fans overtuigen om voor Nederlandse uitgaven te kiezen. Want dat er genoeg fans van manga en anime zijn – ook bij ons – dat toont het succes van de conventies die eindelijk ook in Vlaanderen voet aan grond krijgen en in Nederland al uit hun voegen barsten. Kunnen we in 2012 in afwachting van de Grote Doorbraak alvast een Geleidelijke Doorbraak bewerkstelligen? Wij hopen het en proberen alvast ook dit jaar ons steentje bij te dragen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by NeeNee »

^ Ik volg drie van de vier nieuwe reeksen, da's behoorlijk indrukwekkend voor mij (verder volg ik nog maar één reeks bij Kana en één bij Glénat). Ik heb gehoord dat veel andere mensen ze ook lezen, dus volgens mij was het wel een schot in de roos. Laten we hopen dat ze op hetzelfde elan verder gaan en 'ongepubliceerde' (lees: niet in het Engels of Frans verkrijgbaar) reeksen blijven uitbrengen, want afgezien van de absolute toppers maken die volgens mij nog steeds de beste kans.

Maar ik wel echt graag eens de cijfers zien, of toch tenminste een rangschikking... kun je ze niet eens vragen om op zijn minst een top 3 bekend te maken?
Last edited by NeeNee on Wed Jan 04, 2012 23:21, edited 2 times in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by Koen »

Cijfers worden bij ons nooit gegeven... Je ziet dat nu ook bij het jaaroverzicht van de SSZ bv. Dus geldt niet enkel voor manga, maar ook voor strips, boeken, enz.

Maar ik pols eens bij Kim, wat ze eventueel kan of mag vrijgeven ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by Marv »

Heb al ooit gebeld naar Kana en Glénat voor die cijfers te krijgen maar ze weigerden. Zeiden dat het niet hun beleid was om de verkoopcijfers te publiceren.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by NeeNee »

^ Cijfers, okee, maar de toptitels vrijgeven is toch nog wel iets anders.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by Koen »

Hoe evalueren we 2011 voor Mangaheuvel.be? Het einde van 2010 was erg hectisch en druk met de publicatie van MHM4. Als je dan merkt dat de respons daarop erg beperkt blijft, dan is dat even slikken. MHM3 betekende een echte boost voor de site maar de lancering van MHM4 zorgde nauwelijks voor een stijging van onze statistieken. Een motivatiedip volgde maar toch was de mangarecensie ook in 2011 week na week op post. Ik blijf me hiervoor een pluim geven! De animesectie bleef overeind maar kende toch weer minder updates dan in 2010. Qua mini-reviews bleef ik steken op hetzelfde niveau (of zo leek het althans). Ondanks de motivatiedip bleef de site met andere woorden overeind en dat was mede dankzij het forum waar menig discussie onze bezoekers bezighield. Een levendige community is altijd behulpzaam om de vaart erin te houden.

Tot zover 2011 maar wat brengt ons de toekomst? Misschien moet ik mezelf enkele doelstellingen opleggen. En binnen twaalf maanden kijken hoe ik het er vanaf bracht… De animesectie zou ik graag terug wat meer leven inblazen. Elke maand een update moet haalbaar zijn met wat er hier op de plank ligt. Als we die 12 animerecensies maal twee doen dan komen we aan 25 mini-reviews. Dat lijkt misschien niet veel maar vooralsnog is het koffiedik kijken hoeveel releases Kana en Glénat op ons af gaan sturen. Elke twee weken een mini-review lijkt me haalbaar. Als we die 25 mini-reviews dan op hun beurt maal twee doen dan komen we aan onze 52 mangarecensies. En dat lijkt me dit jaar echt een uitdaging te worden want ik blijf m’n Franse aankopen terugschroeven en aangezien ook de Nederlandse markt niet meer floreert wordt het moeilijk nieuwe reeksen te blijven vinden om te onderwerpen aan onze Heuveltest. Nu al opgeven lijkt me echter te gemakkelijk dus ook dit jaar streven we naar onze wekelijkse mangarecensie!

In 2012 zou ik ook nog graag onze Facebookpagina nieuw leven inblazen. In vergelijking met gelijkaardige Facebookpagina’s hinken we achterop qua leden, maar uiteindelijk zetten we er bijna uitsluitend updates van de site op. De Facebookpagina heruitvinden is dus ook iets waar ik me wil op toeleggen.

Een nieuw MangaHeuvelMagazine is voorlopig niet aan de orde. Toch kriebelt het af en toe om een onderwerp uit te diepen. Misschien moet ik een nieuwe invalshoek vinden voor dergelijke artikels? Of gewoon de bestaande invalshoek van de dossiers gebruiken? ;-)

Het forum is eindelijk vernieuwd dus dat kunnen we al doorstrepen maar een vaak voorkomende vraag was ook het updaten van onze menusectie adressen en uitgeverijen. Ook dat is iets waar we ons mee kunnen bezighouden in het jaar van de Apocalyps. Hopelijk valt die niet te vroeg in het jaar!
motivatiedip. help!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by pietel »

Koen wrote:Ook dat is iets waar we ons mee kunnen bezighouden in het jaar van de Apocalyps. Hopelijk valt die niet te vroeg in het jaar!
Aangezien het zogezegde einde van de wereld tegenwoordig door zoveel mensen vermeld wordt, moet er wel iemand zijn die daar handenvol geld mee verdient.
Waarschijnlijk heeft er iemand een boek geschreven en dan een beetje paniek gestookt.

Het nieuw clipke van School is Cool schetst een beetje de sfeer op 21 december
http://www.youtube.com/watch?v=voNxelga ... ature=plcp
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by Koen »

pietel wrote:moet er wel iemand zijn die daar handenvol geld mee verdient.
Ik niet, spijtig genoeg :cry:
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by NeeNee »

^ Nooit te laat om aflaten te gaan verkopen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Mijn jaaroverzicht

Post by Koen »

Als voormalig leerling van een JezuïetenKollege lijkt me dat idd wel iets voor mij...
motivatiedip. help!

Post Reply