80°C

Mangaka: Yao Fei La
Uitgever: Kana
Volumes Frans: 1
Volumes Japans: 8
Score:

7 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

Kana probeert reeds een tijdje via hun luxueuze Made In collectie het publiek warm te maken voor niet-manga, wel Aziatische strips. Strips uit Korea, China en diens meer komen aan bod. Maar de Made In collectie is echter niet gericht op het grote publiek. Nu proberen ze het ook in hun Big Kana label met een Chinese manhua: 80°C van de in China gekende auteur Yao Fei La die in het Frans ook reeds gepubliceerd werd bij Casterman met La Rêveuse.

Sun Xiaotian heeft net een mislukt liefdesverhaal achter de rug. Als zeventienjarige vindt ze dat het einde van de wereld. Ze laat haar haren jongensachtig kort knippen en loopt weg van huis.

Het verhaal begint pas echt wanneer Xiaotian in contact komt met de excentrieke brulaap Meneer Jiang. Jiang regisseert een theaterstuk en ondanks hun beperkt (lees: onbestaand) budget biedt hij Xiaotian onderdak en maaltijden aan als ze zijn assistente wordt. De 30-jarige Jiang zal samenleven met Xiaotian en samen zullen ze elkaar ergeren en wijsheid bijbrengen, vooral ergeren eigenlijk.

Zeventien jaar is natuurlijk een kantelleeftijd. Xiaotian probeert haar eigen verhaal te verwerken door de strubbelingen die leven onder de acteurs te observeren. Ook Jiang zal een cruciale rol spelen in haar groei. Zijn aparte manier van doen, zijn steeds weerkerende kritiek, zijn vreemde commentaar, alles zal z’n invloed hebben.

Dit eerste volume van 80°C leest als een one-shot. Het is een afgesloten verhaal dat we hier voorgeschoteld krijgen. De tekenstijl is niet echt iets waar je lyrisch over kan doen. Het lijkt allemaal haastig en met weinig aandacht getekend. Spijtig.

80°C draait om de tegenstrijd tussen de twee hoofdpersonages: de bijna volwassen Xiaotian en de volledig volwassen Jiang. Xiaotian reageert vaak als een kind op de acties die Jiang onderneemt. Je ziet ze wel groeien gedurende de 160 pagina’s maar toch blijft ze jong, naïef en dromerig. Jiang daarentegen lijkt haar te willen klaarmaken voor de harde wereld, de realiteit waarin hij zich bevindt met z’n theatergroep, maar op sommige momenten merk je dat ook hij nog in een droomwereld leeft. Hij speelt een rol, blijft hangen in z’n dromen, neemt niet die laatste stap die nodig is om de jeugd af te werpen. Spijtig genoeg is ook Jiang redelijk ergerlijk als personage.

80°C wordt dus gekenmerkt door twee hoofdpersonages waar je je als lezer weinig of niet aan kan hechten en die je vooral zullen ergeren, zowel door hun acties als hun woorden. De mindere tekenstijl indachtig, blijft er dan ook weinig over dat je enig leesplezier bezorgt. En net dat is waar ik naar op zoek ga in een manga…

Dit eerste volume van 80°C heeft kwaliteiten maar te weinig om mij te boeien. De eerder aangehaalde negatieve kenmerken halen het van de enkele kwaliteiten die het boekje rijk is. Allesbehalve een voltreffer voor mij.