Boeddha ~[Uitgeverij L]
Posted: Sun Sep 23, 2007 11:58
Boeddha – deel 1 “Kapilavastoe”
Het oeuvre van Osamu Tezuka is haast oneindig. Als leek is het onmogelijk te vatten hoeveel reeksen en genres de God van de Manga uitprobeerde in zijn lange carrière. Als uitgeverij is het dan ook niet eenvoudig een juiste keuze te maken. En toch zijn er enkele namen die net dat tikkeltje meer aanspreken dan de rest: Boeddha, Adolf, Blackjack,… Ze overstijgen qua faam alvast het minder bekende werk van Tezuka. Het mag ons niet verbazen dat Uitgeverij L uit dat selecte kransje hun eerste Tezuka titel koos, met name Boeddha.
In het eerste volume van Boeddha, getiteld “Kapilavastoe”, maken we in eerste instantie kennis met Tatta. Deze wildebras is geboren in de kaste van de bedelaars, de allerlaagste kaste die nog onder de kaste van de slaven staat. Tatta onderscheidt zich van zijn lotgenoten door een wel erg bijzondere kracht. Hij kan namelijk met zijn geest het lichaam van eender welk dier overnemen. Niet onhandig zo zal blijken!
Zijn eerste contact met de slavenzoon Chapra verloopt niet zoals het hoort maar de twee zullen het toch met elkaar kunnen vinden. Chapra heeft echter een andere ambitie in het leven dan Tatta…
In dit eerste volume is nog maar in de rand sprake van Siddhartha zelf. Het is echter wel duidelijk dat hij de leidende figuur zal zijn in dit werk dat geldt als één van de belangrijkste van Osamu Tezuka.
Dit eerste deel heeft alles wat Tezuka zo groot heeft gemaakt. Het verhaal, de personages, de levenswijsheid die wordt meegegeven, maar zeker ook de humor. Water die in cola wordt veranderd, of Chapra die handtekeningen moet uitdelen. Het kan allemaal bij Tezuka en zorgt enkel voor een grappige noot, niet voor gefronste wenkbrauwen van onbegrip.
De uitgave van Uitgeverij L doet dit werk eer aan. Een mooie hardcover editie met kwaliteitspapier die logischerwijs wel gespiegeld is om een breder publiek aan te spreken. De editie voelt warmer aan dan de Franse deluxe versie die tevens voor groene covers kiest, terwijl Uitgeverij L voor het wit van de hoop kiest. Past beter bij Tezuka’s filosofie.
Dit eerste deel van Boeddha leest ondanks de 400 pagina’s als een trein en toont aan waarom Tezuka in Japan als de God van de Manga wordt beschouwd. Nu enkel het Vlaams-Nederlandse publiek nog overtuigen…
Het oeuvre van Osamu Tezuka is haast oneindig. Als leek is het onmogelijk te vatten hoeveel reeksen en genres de God van de Manga uitprobeerde in zijn lange carrière. Als uitgeverij is het dan ook niet eenvoudig een juiste keuze te maken. En toch zijn er enkele namen die net dat tikkeltje meer aanspreken dan de rest: Boeddha, Adolf, Blackjack,… Ze overstijgen qua faam alvast het minder bekende werk van Tezuka. Het mag ons niet verbazen dat Uitgeverij L uit dat selecte kransje hun eerste Tezuka titel koos, met name Boeddha.
In het eerste volume van Boeddha, getiteld “Kapilavastoe”, maken we in eerste instantie kennis met Tatta. Deze wildebras is geboren in de kaste van de bedelaars, de allerlaagste kaste die nog onder de kaste van de slaven staat. Tatta onderscheidt zich van zijn lotgenoten door een wel erg bijzondere kracht. Hij kan namelijk met zijn geest het lichaam van eender welk dier overnemen. Niet onhandig zo zal blijken!
Zijn eerste contact met de slavenzoon Chapra verloopt niet zoals het hoort maar de twee zullen het toch met elkaar kunnen vinden. Chapra heeft echter een andere ambitie in het leven dan Tatta…
In dit eerste volume is nog maar in de rand sprake van Siddhartha zelf. Het is echter wel duidelijk dat hij de leidende figuur zal zijn in dit werk dat geldt als één van de belangrijkste van Osamu Tezuka.
Dit eerste deel heeft alles wat Tezuka zo groot heeft gemaakt. Het verhaal, de personages, de levenswijsheid die wordt meegegeven, maar zeker ook de humor. Water die in cola wordt veranderd, of Chapra die handtekeningen moet uitdelen. Het kan allemaal bij Tezuka en zorgt enkel voor een grappige noot, niet voor gefronste wenkbrauwen van onbegrip.
De uitgave van Uitgeverij L doet dit werk eer aan. Een mooie hardcover editie met kwaliteitspapier die logischerwijs wel gespiegeld is om een breder publiek aan te spreken. De editie voelt warmer aan dan de Franse deluxe versie die tevens voor groene covers kiest, terwijl Uitgeverij L voor het wit van de hoop kiest. Past beter bij Tezuka’s filosofie.
Dit eerste deel van Boeddha leest ondanks de 400 pagina’s als een trein en toont aan waarom Tezuka in Japan als de God van de Manga wordt beschouwd. Nu enkel het Vlaams-Nederlandse publiek nog overtuigen…