Glénat!

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Koen wrote:nee, dat bedoelde ik niet... geen idee of oudere reeksen goedkoper worden... (maar een full ahead coco zal natuurlijk wel goedkoper zijn dan een one piece, terwijl het beide shonen manga over piraten zijn ;))

natuurlijk weet een uitgeverij - zoals je al ergens vermeldde - waar ze aan beginnen... zowel qua lengte, qua inhoud als qua populariteit in andere landen...
Daar hoeven ze niet zólang voor te wachten. Die 10 jaar was sinds de afloop, he.
maar volgens mij is A+S weer zo'n manga waar je helemaal geen nieuw publiek mee aantrekt... en dat is toch echt wel nodig als zowel kana als glénat vinden dat manga niet genoeg verkoopt...
Het is wel een genre dat we nog niet hebben... sort of...
als uitgeverij zou ik shojo trouwens in eerste instantie stiefmoederlijk behandelen... je hebt de jongens die altijd openstaan voor strips en de volwassen striplezers... en die twee groepen komen al in een SSZ... het meisjespubliek dat moet je echt nog die winkels inkrijgen en zolang manga niet bekender wordt (met betere distributie) lijkt me dat veel moeilijker dan al bestaande klanten te overtuigen van manga...
Dat hebben ze ook jarenlang gedaan. Maar nu is de markt zo verzadigd met vechtshonen dat het tijd wordt om wat te diversifiëren.

Ze moeten gewoon wat meer Hello Kitty promotie maken ofzo... (niet voor AS, he. Alsjeblieft.)

Maar nu ik erover nadenkt, Glénat heeft toch al aardig wat shojo? 1,2,3,4,5... half zoveel als shonen. Dat is niet weinig.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Mijn nichtje heeft zopas haar Hello Kitty zeteltje gekregen! Dit geheel terzijde ;)

Ja, Glénat heeft een diversere catalogus dan Kana, met veel meer aandacht voor shojo. Nu heeft Glénat ook wel andere objectieven dan Kana qua verkoop, denk ik. Maar dat ben ik -wederom- niet zeker ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Andere objectieven? Leg uit. :)

Ik dacht dat het objectief gewoonlijk was "verkoop zoveel mogelijk met zo weinig mogelijk kosten", maar ik kan het mis hebben. :P

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Glénat!

Post by Edward »

Ik ben heel benieuwd wat deze manga ons zal brengen, Ik vind het ergens wel spijtig dat het een reeks van 20 delen is.
Ik hoopte op wat kleinere reeksen, bijvoorbeeld 6 a 7 delen, of hooguit 10.

En tja, ze mogen van mij eerst wel s het uitgavetempo hervatten en het een en ander op de markt brengen..

Ik heb van schrik zelfs een engelse uitgave aangeschat (Tsubasa Chronicle), terwijl ik juist erg veel voorkeur geef aan de NL
(ik ging een drempel voor mezelf over:P, omdat de manga markt al een tijdje uitgestorven is in NL:P)

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Glénat!

Post by aya »

de nieuwe generatie shojos die in Frankrijk veel succes kennen zijn
switch girl
skip beat (een echte aanrader )
twinkle stars( van de mangaka fruits basket)
nodame cantabile
special a
dat zijn de voornaamste shojos die in Frankrijk zeer goed doen. ik zelf ben een fan van van shojo .

nu dat ze Angel sanctuary gaan vertalen in Nederlands verschiet is wel en niet er van .Namelijk het is manga ofwel ben er voor ofwel niet .
Tonkam heeft juist gedaan om deluxe uitgave uit te geven en heeft zeer goed verkocht 10 delen (Frankrijk) .Ik zelf heb nog maar deel 1 en twijfel nog altijd om verder te doen . Hij wordt echt aangeraden maar de meeste zeggen dat je zeker 2 a 3 delen moet lezen om echt in het verhaal te gaan .
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

NeeNee wrote:Andere objectieven? Leg uit. :)

Ik dacht dat het objectief gewoonlijk was "verkoop zoveel mogelijk met zo weinig mogelijk kosten", maar ik kan het mis hebben. :P
Dat Kana meer moet verkopen om uit de kosten te geraken in vergelijking met Glénat. Kana is volgens mij groter qua structuur dan Glénat en heeft dubbele redactieronde die ook niet gratis zal zijn, betere distributie waardoor je ook meer moet drukken...

Kana en Glénat hebben elk een Urasawa... Bij Glénat loopt 20th Century Boys blijkbaar genoeg om ook Pluto uit te geven die Kana laat liggen. Een succes voor Glénat zou voor Kana misschien maar net doorsnee zijn...
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Edward wrote:Ik ben heel benieuwd wat deze manga ons zal brengen, Ik vind het ergens wel spijtig dat het een reeks van 20 delen is.
Ik hoopte op wat kleinere reeksen, bijvoorbeeld 6 a 7 delen, of hooguit 10.
Yup, ik ook. Nu ik weet dat het 20 delen is ben ik al minder geïnteresseerd. Ik volg al zoveel lange reeksen.
Ik heb van schrik zelfs een engelse uitgave aangeschat (Tsubasa Chronicle), terwijl ik juist erg veel voorkeur geef aan de NL
(ik ging een drempel voor mezelf over:P, omdat de manga markt al een tijdje uitgestorven is in NL:P)
O juist, jij bent een nieuwe fan. Een zeldzame soort op de fora.

Dus je begint nu ook andere talen te lezen, he? Je integratie is bijna compleet. :wink:

Koen wrote: Dat Kana meer moet verkopen om uit de kosten te geraken in vergelijking met Glénat. Kana is volgens mij groter qua structuur dan Glénat en heeft dubbele redactieronde die ook niet gratis zal zijn, betere distributie waardoor je ook meer moet drukken...

Kana en Glénat hebben elk een Urasawa... Bij Glénat loopt 20th Century Boys blijkbaar genoeg om ook Pluto uit te geven die Kana laat liggen. Een succes voor Glénat zou voor Kana misschien maar net doorsnee zijn...
Kana's Pluto staat nochtans bij de toppers in Frankrijk. Kan het niet zijn dat Glénat ze gewoon te snel af was voor de Nederlandse versie?

Want als dat zelfs niet groot genoeg is voor Kana dan vraag ik mij af wat ze wel de moeite vinden. Alleen Fairy Tail en Doubt staan nog hoger... Dat zouden trouwens nog zo geen slechte keuzes zijn.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Mja, voor Urasawa gaan ze niet kijken naar Frankrijk, he, dan kijken ze gewoon naar de verkoopcijfers van hun eigen NL Urasawa's.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Twee bevestigde uitgaven voor 20/05:

DNAngel 11
EVA 11

Weer enkele gensuevelden dus ma soit ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Koen wrote:Mja, voor Urasawa gaan ze niet kijken naar Frankrijk, he, dan kijken ze gewoon naar de verkoopcijfers van hun eigen NL Urasawa's.
Ik dacht dat Monster het nochtans erg goed deed?

Zijn er trouwens ergens cijfers van de Nederlandse markt? Want die zou ik wel eens willen zien.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Monster deed het goed in stripwinkels maar was voor Kana niet het verhoopte succes, dacht ik.
motivatiedip. help!

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Glénat!

Post by aya »

Alleen Fairy Tail en Doubt staan nog hoger... Dat zouden trouwens nog zo geen slechte keuzes zijn.
ze zouden doubt inderdaad kunnen vertalen in het Nederlands .Ik heb ze in het Frans en het is echt goed zeer goed zelf .voordeel is dat het maar 4 delen heeft .
Ik heb van schrik zelfs een engelse uitgave aangeschat (Tsubasa Chronicle), terwijl ik juist erg veel voorkeur geef aan de NL
(ik ging een drempel voor mezelf over:P, omdat de manga markt al een tijdje uitgestorven is in NL:P)
ik heb het in Frans .Het is zeker de moeite om deze manga te beginnen .Maar ik moet wel zeggen dat het een lange reeks is 28 delen heeft .Maar ook van clamp .
mms een idee om clamp te vertalen in het Nederlands .
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Glénat!

Post by Ginrai »

aya wrote:
Alleen Fairy Tail en Doubt staan nog hoger... Dat zouden trouwens nog zo geen slechte keuzes zijn.
ze zouden doubt inderdaad kunnen vertalen in het Nederlands .Ik heb ze in het Frans en het is echt goed zeer goed zelf .voordeel is dat het maar 4 delen heeft .
euhm..het eerste gedeelte is enkel gedaan atm.De 2de reeks gaat verder onder de naam JUDGE waarvan er nog maar 3 hoofdstukken van zijn.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Glénat!

Post by Edward »

O juist, jij bent een nieuwe fan. Een zeldzame soort op de fora.

Dus je begint nu ook andere talen te lezen, he? Je integratie is bijna compleet.
Nouja, ik zal mijzelf niet nieuw willen noemen. Ik volg de anime en manga industrie toch al een jaar of 6 a 7 inmiddels;)
tis alleen dat ik altijd zo min mogelijk de engelse manga kocht, omdat ik de nederlandse leuker vond.
In de eerste jaren las ik vooral online, omdat ik het zonde van het geld vond...

Met de uitgaven van Glénat en daarna Kana begon ik in te zien dat manga hebben en vaker kunnen lezen erg fijn is;)
Sindsdien koop ik trouwe vele uitgaven van kana en glénat (er zijn er maar een paar die ik niet heb:P). Maar ik vertikte het gewoon
om op het engels over te gaan (ik ben een beetje koppig van aard:P) Ik vind die boekjes minder mooi, minder goed papier...

Tja, er rest mij alleen nog de overstap naar Frans, omdat ik daar een enorme mooie markt zie. Echter is mijn frans belabberd en zou ik eerst een cursus moeten volgen:P
Dus toch maar engels. Nu was het zo dat ik een pracht van een aanbieding kreeg (tsubas 3.- per boekje, splinternieuw) en deze vrijwel bovenaan mijn wishlist stond.

Toch maar overstag;)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

'Nieuwe fan' is de naam die ik gebruik voor mensen die zijn ingestapt en doorgegroeid met Nederlandstalige manga, maar die nog niet (of nog maar kort) de weg gevonden hebben naar de fora en anderstalige uitgaven. Ik heb mij namelijk altijd al afgevraagd hoeveel mensen er nu eigenlijk Nederlandstalige manga kopen in de winkel zonder te beseffen dat er online communities van bestaan.

Ik wist niet dat je al zolang scans las. Ja, dan telt het niet, he. :P Maar je bent wel een van de meest Nederlands-gerichte mensen op de fora.

Wat dat Frans betreft, gewoon eens een Franse manga en een woordenboek kopen en proberen. :wink: Ik heb er in het begin ook op gesukkeld, maar na een tijdje gaat het vanzelf wel vlotter. Aangenomen dat je de basis een beetje beheerst natuurlijk (je moet toch op zijn minst werkwoordsvormen kunnen herkennen enzo. Moet normaal wel lukken als je Frans op school hebt gehad).

Post Reply