Glénat!

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Glénat!

Post by Ginrai »

na heel de warboel dat het uitgave-schema van dit jaar moet voorstellen kommen ze bij glenat af met een nieuwe shoujo namelijk angel sanctuary(waarvan ik heb gehoord dat deze nogal controversieel is).

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

En voor wanneer zou die dan zijn? Want ze gingen eind dit jaar ook al Fushigi Yugi uitgeven.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Glénat!

Post by Turvy »

Whew, ik mag eindelijk zeggen waar ik aan gewerkt hebt ;)

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Glénat!

Post by Ginrai »

NeeNee wrote:En voor wanneer zou die dan zijn? Want ze gingen eind dit jaar ook al Fushigi Yugi uitgeven.

staat op de planning voor september.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Hmm... ik heb de reeks nog overwogen maar toen niet gekocht. Ik zal hem eens grondig moeten bekijken als hij uitkomt.

Een oudere shojo is wellicht een goede keuze, en dat controversiële kan alleen maar helpen. Maar ik ben verbaasd dat Glénat met twee nieuwe series uitkomt, ik dacht dat ze compleet op apegaaien lagen.

Ik ben benieuwd hoe snel deze nieuwe reeksen gaan verschijnen... als het aan het tempo van Pluto is, kunnen ze het wat mij betreft wel net zo goed zo laten. -_-

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Ik vond de eerste volumes niet slecht maar kon me toch niet vinden in dat incestueus karakter... Maar vreemde keuzes want allemaal oudere toppers in plaats van de huidige generatie toppers aan te vatten...

Ocharme Turvy, is dat weer geen lastig geval om te vertalen?
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Glénat!

Post by Turvy »

Koen wrote:Ocharme Turvy, is dat weer geen lastig geval om te vertalen?
Het is alleszins euh... interessant, zullen we maar zeggen.
(en mijn god, ik ben blij dat de meeste recente shoujo-tankobons de bijtekstjes van de auteur achterwege laten... waarom hadden shoujo-auteurs allemaal zo'n verschrikkelijk onleesbaar handschrift waarin ze het over allerlei vage bijzaken hadden vroeger...)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik vond de eerste volumes niet slecht maar kon me toch niet vinden in dat incestueus karakter... Maar vreemde keuzes want allemaal oudere toppers in plaats van de huidige generatie toppers aan te vatten...
Is er een huidige generatie toppers dan?

Misschien heeft het iets te maken met zekerheid? Bij een oudere reeks weet je al enigzins hoelang je eraan vastzit en dan is het waarschijnlijk ook gemakkelijker om over licenties te onderhandelen. Als de reeks nog maar net loopt is het allemaal zo'n beetje gokken.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Goeie vraag, NeeNee. Bij de shonen wordt het nu toch eens dringend tijd dat er vervanging komt voor het One Piece, Naruto & Bleach trio.

Die blablabla's van shojo mangaka's zijn zelfs irritant om te lézen, laat staan om te ontcijferen en te vertalen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Koen wrote:Goeie vraag, NeeNee. Bij de shonen wordt het nu toch eens dringend tijd dat er vervanging komt voor het One Piece, Naruto & Bleach trio.
En bij shojo? Zijn er daar series die boven de anderen uitsteken?

Die blablabla's van shojo mangaka's zijn zelfs irritant om te lézen, laat staan om te ontcijferen en te vertalen.
Dat lees je toch niet? Alhoewel, het hangt een beetje van de mangaka af (en van de taal).

Een van de weinige tussenstukjes die ik wel interessant vind zijn die stripjes in Hikaru no Go. Het is ook zever ("Ik heb mijn thee laten overkoken!" :lol:), maar leuk gedaan, en er zit af en toe nog eens iets leerzaams tussen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Ik volg shojo niet zo heel erg... Enkel Vampire Knight, dat lijkt me toch wel een topper à la Fruits Basket en Nana te zijn. Maar voor hetzelfde geldt klopt dat niet ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Ja, die is al vaker genoemd. Om mee te liften op de Twilight hype dan.

Da's inderdaad wel jammer dat ze daar niet wat beter op inspelen. Het is nochtans een titel die opduikt in alle advies-topics, maar blijkbaar worden die ofwel niet gelezen ofwel genegeerd. Dat ze maar gauw nog eens iemand aannemen die de forums afschuimt, een goed contact is toch niet onbelangrijk.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Nu is het natuurlijk ook zo dat de Japanners geleerd zijn. Zij weten nu ook wat aanslaat en wat kan verkopen en passen hun prijzen daaraan aan.

De tijd dat Dorothée met een koffer vol anime naar Frankrijk kwam zonder er iets aan te spenderen zijn lang voorbij. Vroeger waren Japanse tekenfilms het goedkope alternatief, tegenwoordig zijn dat de Amerikaanse series. Dat lijkt me ook de belangrijkste reden te zijn waarom we zo weinig anime op de buis hebben. Maar bon, das wel redelijk offtopic hier ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Dus ze wachten 10 jaar met een serie uit te geven omdat hij dan goedkoper wordt?

Mwja, origineel. Of het zo raadzaam is weet ik toch niet, iedereen heeft die reeks intussen al. Hoewel, misschien is hij inmiddels zo oud dat er alweer een heleboel mensen zijn die hem niet meer kennen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

nee, dat bedoelde ik niet... geen idee of oudere reeksen goedkoper worden... (maar een full ahead coco zal natuurlijk wel goedkoper zijn dan een one piece, terwijl het beide shonen manga over piraten zijn ;))

natuurlijk weet een uitgeverij - zoals je al ergens vermeldde - waar ze aan beginnen... zowel qua lengte, qua inhoud als qua populariteit in andere landen...

maar volgens mij is A+S weer zo'n manga waar je helemaal geen nieuw publiek mee aantrekt... en dat is toch echt wel nodig als zowel kana als glénat vinden dat manga niet genoeg verkoopt...

als uitgeverij zou ik shojo trouwens in eerste instantie stiefmoederlijk behandelen... je hebt de jongens die altijd openstaan voor strips en de volwassen striplezers... en die twee groepen komen al in een SSZ... het meisjespubliek dat moet je echt nog die winkels inkrijgen en zolang manga niet bekender wordt (met betere distributie) lijkt me dat veel moeilijker dan al bestaande klanten te overtuigen van manga...

maar wie ben ik ;)
motivatiedip. help!

Post Reply