Kana NL

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Kana NL

Post by barbapapa »

Het is anders wel begrijpelijk; je geeft eerst iets uit wat al een fanbase heeft.
Ik zou het ook niet anders doen als uitgeverij... Want wat is er echt "nieuw" wat de populariteit van een Naruto of Bleach heeft? Niets, die lopen al bijna een dikke 10 jaar allebei.

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Kana NL

Post by aya »

dat Nederland en Vlaanderen een achterstand hebben speel natuurlijk ook in hun nadeel het is maat liefsten een achterstand van ongeveer 20 jaar .ik denk dat ik het minst kan zeggen wegens ik er mee bent opgevoed vanaf mijn peuter leeftijd dus anime en manga is bijna altijd in mijn leven geweest .behalve de jaren dat tf1 en nog wat franse posten verdwenen in het Vlaams net . maar dan had ik mijn video's en vrienden van uit Frankrijk.de manga's boekjes heb ik nu ongeveer4 jaar geleden gekend .het is te zeggen ik kende ze al veel langer maar zag het niet zitten om ze in het Frans te lezen .de Nederlandse markt ken ik nog maar ongeveer 2jaar.
Ik geef wel toe dat Frans mijn voorkeur taal zal blijven. Maar wie weet zal mijn zoontje het Nederlandse beginnen als de tijd rijp is ( hij wil geen frans leren pfff :rant: ) hij leert liefst engels
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana NL

Post by NeeNee »

aya wrote:( hij wil geen frans leren pfff :rant: )
Als je in België blijft wonen zal hij weinig keus hebben.

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Kana NL

Post by aya »

ik ben een belg geboren in gent maar mijn moeder komt van Brussel en mijn vader van Leuven ze heeft me in Frans opgevoed wegens ze geen Nederlands kon tja dat is nu ook zo een 30 tal jaar geleden . tja hij leert het op school en geloof me begrijpen doet hij hoor want als ik kwaad ben dan is het altijd in het Frans slechte gewoonte en hij weet al te goed .
Mijn man die geen enkel woord Frans kan zal niet willen verhuizen :) en eerlijk voor mij hoeft het ook niet ik woon heel graag België .
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Kana NL

Post by Edward »

barbapapa wrote:Tja, daar is de Nederlandse markt in zn geheel wat laat voor op gang gekomen, om dat te zeggen. :)
En volgens die redenering ga je zo goed als niets nog hoeven te kopen int Nederlands. Hopelijk denkt niet iedereen zo dan ;)
Ik denk het ook, maar met nieuwe knallers (zoals Pluto) omzeil je dat, omdat die zoals in dit geval nog niet in het frans is uitgegeven.
De markt is wat laat op gang, maar de betreffende serie niet.

Om die reden denk ik dat we ook niet veel oudere series in NL krijgen, in ieder geval de eerst komende tijd niet.
Simpelweg, omdat ze er al megaveel zijn in andere talen.

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Kana NL

Post by aya »

pluto komt op 5 februari 2010 uit in Frankrijk.
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana NL

Post by NeeNee »

Edward wrote:Om die reden denk ik dat we ook niet veel oudere series in NL krijgen, in ieder geval de eerst komende tijd niet.
Simpelweg, omdat ze er al megaveel zijn in andere talen.
Pff, en ik maar wachten tot ze Hunter x Hunter eens uitbrengen. :roll:

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Kana NL

Post by Edward »

NeeNee wrote:Pff, en ik maar wachten tot ze Hunter x Hunter eens uitbrengen. :roll:
Het is maar een gedachte van iemand die zich enkel als hobby verdiept in de uitgevers...
Dus het is puur een gissing...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

ik zou HXH toch niet als 'oude' reeks bestemepelen, zeker niet omdat ze nog loopt in Japan...
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Kana NL

Post by barbapapa »

"loopt" is dan weer relatief in dit geval :lol:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

voortstrompelt ;)
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Kana NL

Post by barbapapa »

Eerder op de bus aant wachten, maar te lui om op te stappen. :mrgreen:

kana
Posts: 37
Joined: Thu Sep 04, 2008 13:52

Re: Kana NL

Post by kana »

Op 4 december verschijnt het allerlaatste deel van de topreeks Monster.
Nieuwsgierig? Bekijk de trailer! http://www.mangakana.com/nl/monster/index.php

Welke reeksen zouden jullie, naast Hunter X Hunter, graag in het Nederlands vertaald zien? Welke genres (shonen, shojo, dark, big) verkiezen jullie?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

HXH is natuurlijk een topper in het shonen genre, maar zowel jullie als Glénat hebben al een uitgebreid pallet aan shonen toppers in huis. Ik zou zelf graag eens iets anders zien, iets wat we nog niet hebben in het Nederlands. Waarom niet Yotsubato? Daar koop ik er direct een tiental van om aan vrienden cadeau te geven :) Ofwel een sentimentele shonen à la Video Girl, I''s, Ichigo 100%? (Maar ik denk niet dat ze daar bij Kana fan van zijn want in gans jullie Franse catalogus zit geen enkele sentimentele shonen, en die Franse catalogus is toch enorm uitgebreid.) Of een sportmanga zoals Slam Dunk? Een foldertje of een of andere reclamecampagne bij alle basketclubs in Vlaanderen en Nederland en je boort direct een markt aan die manga nog niet kent maar door het onderwerp misschien wel interesse zal tonen. Of een manga waarmee je de pers haalt door het specifieke onderwerp of de aanpak? Een yuri van Ebine Yamaji of iets als Drôle de père, voor jonge ouders. Daarmee haal je misschien de pers waardoor je nieuwe mensen aanzet om manga te kopen?
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana NL

Post by NeeNee »

Full Metal Alchemist is het eerste wat in mijn hoofd opkomt als niet vertaalde populaire reeks, maar da’s ook weer een oude shonen natuurlijk. Goed voor mij, maar ik moet Koen gelijk geven, daar hebben we er al een hoop van.

Shojo lees ik persoonlijk zelden. Een nieuwe Big of Dark zou geen kwaad kunnen, maar het zal niet meevallen om iets te vinden van het kaliber van Monster of Death Note. Een echte horror-reeks misschien, ik zou het niet lezen maar het is een genre dat we nog niet hebben. Koen heeft er wel een aantal tussen zijn recensies staan. Of een ‘disaster manga’, over mensen die proberen te overleven na de een of andere ramp.

Als je echt de donkere toer op wilt gaan is Battle Royale geloof ik wel vrij bekend. Of Duds Hunt (one-shot), dat lang geleden al eens werd aangekondigd maar nooit verscheen. Dat zou ik kopen.

Maar misschien is het beter eens voor reeksen te gaan die we nog niet in een andere taal kunnen hebben. Het nieuwste geesteskind van Rumiko Takahashi (Kyoukai no Rinne) zal ongetwijfeld wel weer hoge toppen scheren, en ze zitten nog maar aan deel 1 in het Engels (doet Inuyasha het eigenlijk een beetje goed?). Vinland Saga is ook redelijk nieuw en heb ik gigantisch veel goede kritieken over gehoord, maar nog niet gelezen. Of Vampire Chronicles…

Of humor natuurlijk. Ook dat is iets wat eigenlijk nog ontbreekt in het aanbod. Bestaat er zoiets als mopjes-strips in manga? Ik heb er onlangs eentje in de recensies gezien… *zoekt* Azumanga Daioh. Nou ja, dan kun je net zo goed Yotsuba&! nemen natuurlijk.

Post Reply