Boeddha ~[Uitgeverij L]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Boeddha ~[Uitgeverij L]

Post by Koen »

Boeddha – deel 1 “Kapilavastoe”

Het oeuvre van Osamu Tezuka is haast oneindig. Als leek is het onmogelijk te vatten hoeveel reeksen en genres de God van de Manga uitprobeerde in zijn lange carrière. Als uitgeverij is het dan ook niet eenvoudig een juiste keuze te maken. En toch zijn er enkele namen die net dat tikkeltje meer aanspreken dan de rest: Boeddha, Adolf, Blackjack,… Ze overstijgen qua faam alvast het minder bekende werk van Tezuka. Het mag ons niet verbazen dat Uitgeverij L uit dat selecte kransje hun eerste Tezuka titel koos, met name Boeddha.

In het eerste volume van Boeddha, getiteld “Kapilavastoe”, maken we in eerste instantie kennis met Tatta. Deze wildebras is geboren in de kaste van de bedelaars, de allerlaagste kaste die nog onder de kaste van de slaven staat. Tatta onderscheidt zich van zijn lotgenoten door een wel erg bijzondere kracht. Hij kan namelijk met zijn geest het lichaam van eender welk dier overnemen. Niet onhandig zo zal blijken!

Zijn eerste contact met de slavenzoon Chapra verloopt niet zoals het hoort maar de twee zullen het toch met elkaar kunnen vinden. Chapra heeft echter een andere ambitie in het leven dan Tatta…

In dit eerste volume is nog maar in de rand sprake van Siddhartha zelf. Het is echter wel duidelijk dat hij de leidende figuur zal zijn in dit werk dat geldt als één van de belangrijkste van Osamu Tezuka.

Dit eerste deel heeft alles wat Tezuka zo groot heeft gemaakt. Het verhaal, de personages, de levenswijsheid die wordt meegegeven, maar zeker ook de humor. Water die in cola wordt veranderd, of Chapra die handtekeningen moet uitdelen. Het kan allemaal bij Tezuka en zorgt enkel voor een grappige noot, niet voor gefronste wenkbrauwen van onbegrip.

De uitgave van Uitgeverij L doet dit werk eer aan. Een mooie hardcover editie met kwaliteitspapier die logischerwijs wel gespiegeld is om een breder publiek aan te spreken. De editie voelt warmer aan dan de Franse deluxe versie die tevens voor groene covers kiest, terwijl Uitgeverij L voor het wit van de hoop kiest. Past beter bij Tezuka’s filosofie.

Dit eerste deel van Boeddha leest ondanks de 400 pagina’s als een trein en toont aan waarom Tezuka in Japan als de God van de Manga wordt beschouwd. Nu enkel het Vlaams-Nederlandse publiek nog overtuigen…
motivatiedip. help!

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Kzen al overtuigd kan ni wachten op deeltje 5.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Boeddha – deel 2 “Vier ontmoetingen”

Na de avonturen van Tatta en Chapra in deel 1, maken we in dit tweede deel van Osamu Tezuka’s Boeddha een tijdsprong van 10 jaar. Siddhartha is ondertussen een kleine jongen geworden, maar waar hem een grote toekomst werd voorspeld door de brahmanen is daar nog niet veel van te merken. Hij is ziekelijk, erg zwak en straalt weinig vertrouwen uit als krijger. Enkel in zijn studies blinkt hij uit. Maar is dat voldoende om de grootste koning ooit te worden?

Al snel zullen filosofische levensvragen de jonge Siddhartha bezighouden. Wat gebeurt er als we sterven? Waarom zijn de mensen onderverdeeld in kasten? Het zal de paria Tatta zijn die Siddhartha een eerste maal de wereld laat zien zoals de jonge prins hem nog nooit heeft kunnen aanschouwen gedurende zijn afgeschermde bestaan. En zijn ontmoeting met de dievegge Migaila zal hem de hartstocht van de liefde doen ontdekken.

Siddhartha evolueert snel en beseft dat zijn roeping misschien elders ligt dan in het bestuur van de Shakya. Maar het nemen van de stap valt hem zwaar. De geborgenheid van zijn thuis achterlaten voor een stap in het onbekende…

“Vier ontmoetingen”, deel 2 van dit prestigieuze Tezuka oeuvre, komt zowaar nog sterker uit de hoek dan het eerste volume. We snijden eindelijk het thema aan van de weg die Siddhartha zal volgen om Boeddha te worden. Ondanks de meer dan 400 pagina’s blijft dit enorm lekker weglezen. Je blijft als lezer geboeid door de magie waarmee Tezuka zijn verhaal vertelt en zijn boodschap weergeeft.

Ook het werk van Uitgeverij L blijft overeind. De vertaling leest vlot. De humor wordt goed weergegeven. En als extraatje krijgen we op de rug van de reeks een geslaagd fresco van onder meer het gezicht van Siddhartha.

Boeddha blijft een klassieker die ieder stripliefhebber in huis moet halen.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Boeddha – deel 3 "Devadatta"

Siddhartha heeft zijn weg gekozen en is monnik geworden, maar hij weet nog weinig van wat dit bestaan inhoudt. Wanneer hij Dhepa ontmoet zal een hele nieuwe wereld voor hem opengaan. De wereld van de beproeving.

Een belangrijk deel van dit volume handelt ook over de jeugd van Devadatta. Hij is de zoon van Bandaka en kent enkel de liefde die zijn moeder hem geeft. Zijn vader is overleden en was allesbehalve geliefd waardoor Devadatta vaak gepest wordt. Ook hij zal de wijde wereld intrekken en ontmoetingen doen die zijn leven richting zullen geven.

Het is nu reeds duidelijk dat Devadatta en Siddhartha elkaar ooit zullen ontmoeten. In welke omstandigheden dat zal zijn is nog maar de vraag…

Ook Tatta en Migaila bevolken dit derde volume en Tatta wil Siddhartha nog altijd voor z’n kar spannen om Kosala te veroveren. Kortom, er valt weer enorm wat te beleven in de 320 pagina’s van dit derde Boeddha-deel en het wordt duidelijk dat de lotsbestemmingen van verschillende personages met elkaar verweven zijn.

Boeddha 3 – “Devadatta” lost de hoge verwachtingen weer meer dan in. En ook het volgende volume belooft veel want Siddhartha gaat eindelijk op zoek naar de bodhi-boom om verlichting te bereiken.

De prijs voor een volume van Boeddha lijkt op het eerste zicht wat veel (16€95) maar zowel de inhoud van dit meesterwerk als de uitgave van Uitgeverij L zijn beide van de bovenste plank. Als je dan in overweging neemt dat je eigenlijk dubbel zoveel pagina’s krijgt als bij een traditionele pocketmanga dan kan je enkel besluiten om tot de aankoop van Boeddha over te gaan.
motivatiedip. help!

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Ben het helemaal eens met je laatste alinea.

(Je leest wel snel hoor).
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Scorpion
Posts: 6
Joined: Thu Mar 24, 2005 10:57
Location: Brussel

Post by Scorpion »

Ik heb alleen het eerste volume gelezen (in het Frans), maar vond het wel leuk. Het heeft zijn charme en als je ook nog eens geïnteresseerd bent door het Boedisme, is het zeker een aanrader.
Ik ga waarschijnlijk met de Nederlandse editie verdergaan.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Ik heb vandaag deel 5 gekocht maar het lezen zal voor na het werk zijn.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Boeddha ~[Uitgeverij L]

Post by NeeNee »

Ik heb de eerste vijf delen geleend uit de bibliotheek. Ze waren erg snel uit. :)

Een sterk verhaal, hoewel bij momenten net iets té doordrongen van droefenis en lijden naar mijn smaak. De tekenstijl is ook niet lelijk, maar toch niet helemaal mijn ding.

Ik ga hem zeker uitlezen, maar ik ben niet van plan om het hele ding te kopen. Daarvoor is het net iets te duur voor iets wat ik al gelezen heb, en waarschijnlijk niet zo snel ga herlezen. (Ik koop alleen manga waarvan ik zeker weet dat ik ze meer dan één keer ga lezen.)

Wel een aanrader om eens te bekijken voor iedereen.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Re: Boeddha ~[Uitgeverij L]

Post by lambardi2 »

Een sterk verhaal, hoewel bij momenten net iets té doordrongen van droefenis en lijden naar mijn smaak. De tekenstijl is ook niet lelijk, maar toch niet helemaal mijn ding.

Typisch Tezuka dat is iets dat je zelf ziet bij Astroboy dat toch meer voor de jongere doelgroep is bedoeld.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

Luffy
Posts: 19
Joined: Thu Nov 06, 2008 20:33

Re: Boeddha ~[Uitgeverij L]

Post by Luffy »

Dit is ook een van mijn favoriete series en dat komt vooral door de simpele tekenstijl en komieke humor. Ook zit er ondanks de soms nogal dom overkomende grappen best wel wat wijsheid in die het algemeen simpel mens vandaag de dag nog steeds kan doen nadenken over de zin van het leven. :P

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Boeddha ~[Uitgeverij L]

Post by Wimpuls »

Boeddha 2 en 3 geleend uit de stripbib. Akkord, de stijl is niet meer de jongste, maar het leest als een trein. Ik zal ze moeten kopen...

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Boeddha ~[Uitgeverij L]

Post by Brook500 »

Ik heb Boeddha al een tijdje geleden volledig gelezen & van de 3 Tezuka-reeksen van Uitgeverij L vind ik Boeddha nog altijd de topper.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Boeddha ~[Uitgeverij L]

Post by Berserker500 »

Boudha is en blijft een meesterwerk van Tezuka.

Post Reply